Bukefalos 28 år!

Hur hade ni reagerat?

Maira

Trådstartare
Var ute och gick med min lille korv i em. Han gör inget större väsen av sig vid hundmöten. När vi rundar en krök så möter vi en tjej med en dalmatinerhane. Det syns att den verkar vara typen som "blåser upp sig"

Precis när vi ska passera ser jag hur hon sliter tag i sin hund och slår den hårt i ansiktet flera gånger med kopplet.

Jag blev väldigt illa berörd och ångrade efteråt att jag inte sa nåt. Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Vad jag hade gjort spelar ingen roll i det här fallet eftersom inget gjordes och händelsen inte går att påverka i efterhand... En gång såg jag en man som sparkade till hunden när den gjorde utfall mot min hanhund, då frågade jag hur i H**vete han förmår sig att agera på det viset mot ett försvarslöst djur :mad:
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

kl

Jag hade förmodligen sagt åt kvinnan något i stil med " Skulle det inte kännas bättre att gå en lydnadskurs med hunden så att du slapp misshandla den?"

eller typ.."får jag fråga vadu du håller på med?".
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Rent spontant hade jag nog rutit "Vad f*n gör du?!", men jag hoppas att jag kunnat komma med någon lämpligare kommentar eftersom en sådan utskällning nog inte hade påverkat ägaren speciellt mycket.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag tycker det är jätte svårt, jag var själv med om en liknade händelse. Och jag blev med stum, fast det jag var med om var väl inte "misshandel" på det viset... Önskar jag sagt något!!

Men vi har ett äldre par som har en boxer här i byn som blåser upp sig med men verkar inte göra något mera. Min hund bryr sig inte heller i hundar vid möten. Men när vi möter dessa så sliter de tag i hunden och precis när jag går förbi så häller hon en flaska vatten i ansiktet på hunden...

Och jag kan ju säga att det var ganska många minusgrader, så hunden skulle gå en hel promenad med is i ansiktet... :crazy:

Men jag funderar hur detta så få de stackars hundarna att få hundmötena att fungera?? Som får hemska upplevelser varje gång de möter en hund...
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag hade antagligen inte sagt någonting om det inte var uppenbar misshandel. Skulle Sam blåsa upp sig och leka big bad wolf så skulle han också få en smocka.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

helt arligt... sa hade jag nog inte reagerat mer an mojligen fragat om henom ville ha numret till nan duktig hundnisse (om jag hade sadant pa mig)..

Aven om jag kanske inte alltid gillar folks metoder, snarare tvart om, sa ser jag hellre att de gor Nagot an bara haller i for kung och fosterland nar deras hund forsoker komma at min.

Kaiser hade absolut fatt sig en tafs om han borjat mucka mot en annan hund. Sen hade jag aldrig lusat till honom pa huvudet med kopplet, men en korrigering hade han absolut fatt.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Varför då?

(Och nu menar jag inte något i stil med "Men guuuuud varför dååå!!"). Jag är mest nyfiken på resonemanget kring det där. Jag skulle kunna göra det för att jag skulle bli fövånad om Grima eller Ian beslöt sig för att göra utfallför i och med att jag hade förväntat mig att de löd och betedde sig ordentligt, och för att snabbt bryta beteendet. En smocka är väl iof att ta i, men ett sug i nacken eller en dask och ett ryt. Jag är dock som sagt nyfiken på hur du menar.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag hade antagligen inte sagt någonting om det inte var uppenbar misshandel. Skulle Sam blåsa upp sig och leka big bad wolf så skulle han också få en smocka.

Jag undrar mest hur det skulle hjälpa?

Vi knallade förbi en rottiskorsning en morgon och jag såg på håll att den började spänna sig, så jag halade in terriern (Shiban snorklade mest bara med i aktersnöret) och trampade vidare - varvid tjejen daskar till sin jycke över nosen med handflatan och den skjuter ifrån som en trampolin i ett hysteriskt utfall.
Inga tvivel om vad som utlöste utfallet.
Varför kan man inte bara knalla vidare och hantera problemet på ett vettigt sätt utanför 'zoonen' sas?
Jag tror inte på något sätt att min erfarenhet är större än din, men att smälla jycken med kopplet känns tvärfel. Särskilt i hundmöte.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag undrar mest hur det skulle hjälpa?

Vi knallade förbi en rottiskorsning en morgon och jag såg på håll att den började spänna sig, så jag halade in terriern (Shiban snorklade mest bara med i aktersnöret) och trampade vidare - varvid tjejen daskar till sin jycke över nosen med handflatan och den skjuter ifrån som en trampolin i ett hysteriskt utfall.
Inga tvivel om vad som utlöste utfallet.
Varför kan man inte bara knalla vidare och hantera problemet på ett vettigt sätt utanför 'zoonen' sas?
Jag tror inte på något sätt att min erfarenhet är större än din, men att smälla jycken med kopplet känns tvärfel. Särskilt i hundmöte.

Vissa hundar kommer ju dock av sig av en korrigering, det vill säga om de inte hunnit låsa ordentligt vilket kan göra att korrigeringen triggar.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Vissa hundar kommer ju dock av sig av en korrigering, det vill säga om de inte hunnit låsa ordentligt vilket kan göra att korrigeringen triggar.

Såklart. Ett "hepp!" och en påminnelse kan säkert rädda en situation, och kanske är det något liknande Jadzia menar - men att som TS beskriver smälla jycken upprepade gånger i ansiktet med kopplet eller som i mitt fall ge hunden en örfil?
Jag kan helt enkelt inte se hur det skulle kunna vara okej ens på nivån 'axelryckning'.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Tar mig friheten att svara eftersom aven Kaiser skulle bli korrigerad.

Vi har tranat mycket, valdigt, valdigt mycket, pa att han ska kunna hantera att bli utmanad, klara av att ha en annan hund som flyger och flanger i sitt koppel utan att det skall berora honom. Det ar en grej som ar valdigt starkt lagt i honom, han vet vilka regler som galler och det ar en vasentlig regel/monster for vart liv har. En regel det -aldrig- far tullas pa. Han vager nastan lika mycket som mig (jag ar liten, han ar stor) att han skoter sig i koppel oavsett vad som hander ar sa jakla vasentligt att det finns inte pa kartan att tillata minsta lilla bullyness. Grunden ar lagd med bara positiva forstarkningar och overlag ar han ovan vid fysiska korrigeringar - det ar min "bomb", han har ingen hog tolerans niva for fysiska korrigeringar vilket gor att dom ar min nodbroms. Och de anvands Valdigt, Valdigt selektivt, men just hundmoten ar sa otroligt viktiga att dom funkar och att han kan hantera dom pa det satt han ar tranad for. Sa det ar kanske eg. inte sa mycket en "korrigering for att han bullar upp sig" som en "kom ihag vad du ar tranad for" tapp.

Tror "effektiviteten" utav en fysisk korrigering beror pa hur och nar, samt var, korrigeringen kommer i ett sadant fall... och pa hunden. Jag skulle -aldrig i livet- daska till Kaiser over nosen. Lika lite som jag skulle rappa upp honom med ett koppel :S daremot kan han fa en "knuff" med knaet for att pakalla uppmarksamhet. Typ...

..jag tror inte pa korrigering utan traning dock. Vet dom inte vad som forvantas av dom sa ar en korrigering ratt ofta kontraproduktiv. IMO! Ingen universal sanning, men sa ser jag det i alla fall....
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jo, jag skrev ju att även jag skulle kunna ha det som en nödbroms för att jag har tränat mycket på hundmöten och jag förväntar mig att mina hundar ska klara av det. Helt enkelt för att bryta beteendet snabbt så att det inte eskalerar. Jag förstår din poäng.

Däremot funderar jag på varför vissa har det som generell lösning. Dåligt beteende=stryk och varför man inte vill analysera kring problemet istället. Jag är aldrig nöjd med att bota symptom och tror att sådana lösningar gör att beteendena kommer tillbaka på olika sätt. Jag vill att mina hundar ska vara lugna vid hundmöten och inte provoceras av att andra hundar muckar.

Hittills har jag inte stött på ett enda ekipage där skvallerträning inte har fungerat. Det är konfliktfritt och hunden lär sig att söka kontakt med sin förare och förvänta sig något positivt av det istället för att söka sig till föraren för att slippa ta en konflikt (och trots lydnad fortfarande få ett adrenalinpåslag av oro/stress eller rent muck när hundmöte sker). Jag vill helt enkelt ha hundar som tycker att hundmöten inte är en big deal, och det tror jag aldrig att det blir om det blir en konflikt hund och förare emellan.

Sel: Jag håller med. Pisk i ansiktet är illa och i mitt tycke misshandel. Stor risk för snärt i ögat, usch!
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Det har later kanske lalligt och fjolligt, men so be it. :) (och jag sag att du med skulle kunna tafsa till)

Jag -tror- att det ar ett "tankeskifte", se det som tva olika hundkulturer. Den ena "hunden Ska F-N uppfora sig", den andra "Min hund uppfor sig inte, jag har gjort fel - gor om, gor ratt, lagg ny grund". Bada kan ha ratt, bada kan ha "fel".

Korrigeringsbaserad traning for hundmoten kan funka, vilket hjalper till att sedementera det som en traningmetod. Den syns mer an t.ex. skvallertraningen. (svart att missa en rapp, ett HEY eller vad som) och aven "vi" positivititetsnissar hamnar i situationer da vi korrigerar pa ena eller andra sattet. Sa med hjalp av "be the LEADER" tanket ar det nog, tyvarr, ett svart monster att komma at. Bara mina tankar alltsa, och inte pa nagot satt en universell sanning, bara helt enkelt vad som blivit "normaliserat" och "det funakr ju for xx" eller "funkade pa forra hunden" osv.

Jag haller med dig, jag tror ocksa att beteendet bara blir omriktat om man inte tar itu med det underliggande problemet. Syns ju inte alltfor sallan hos skarpare bruksar som vander sig mot forarna i stallet.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Det har later kanske lalligt och fjolligt, men so be it. :) (och jag sag att du med skulle kunna tafsa till)

Jag -tror- att det ar ett "tankeskifte", se det som tva olika hundkulturer. Den ena "hunden Ska F-N uppfora sig", den andra "Min hund uppfor sig inte, jag har gjort fel - gor om, gor ratt, lagg ny grund". Bada kan ha ratt, bada kan ha "fel".

Korrigeringsbaserad traning for hundmoten kan funka, vilket hjalper till att sedementera det som en traningmetod. Den syns mer an t.ex. skvallertraningen. (svart att missa en rapp, ett HEY eller vad som) och aven "vi" positivititetsnissar hamnar i situationer da vi korrigerar pa ena eller andra sattet. Sa med hjalp av "be the LEADER" tanket ar det nog, tyvarr, ett svart monster att komma at. Bara mina tankar alltsa, och inte pa nagot satt en universell sanning, bara helt enkelt vad som blivit "normaliserat" och "det funakr ju for xx" eller "funkade pa forra hunden" osv.

Jag haller med dig, jag tror ocksa att beteendet bara blir omriktat om man inte tar itu med det underliggande problemet. Syns ju inte alltfor sallan hos skarpare bruksar som vander sig mot forarna i stallet.

Jag får väl förtydliga mig. Vad jag menar med korrigering i detta fall är smärtpåverkan eller att på något sätt tillfoga obehag. Jag talar inte om att ignorera bort eller avledning osv.

Jag håller med om att det är två kulturer/tankesätt i detta fall. Vad jag funderar på i dessa fall där man OFTA tillämpar metoder där hund inte gör som jag vill=Ryta eller "ge stryk" är varför man VILL söka konflikt med sin hund? I ledarskapssnacket där man ofta tillfogar obehag för att få sin vilja igenom undrar jag ofta varför folk väldigt ofta verkar känna sig hotade av sina hundar? Ett märkligt fenomen.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle ha reagerat, jag var med om nåt liknande för ett tag sedan när jag var ute med min ena hund. Ca. 15-20 m framför oss gick en tjej med en större hund modell schäfer, hennes hund gick fot men ville väldigt gärna vända på huvudet och titta på mig & min hund varpå tjejen sparkade den i sidan, och det var ingen liten "kick" alá CM utan det var en riktig spark och det gjordes varje gång hunden ens gjorde en liten antydan att vrida på huvudet. Tappade den fotpositionen en cm och/eller inte svarade på sekunden tjejen minskade el. ökade tempot fick den ett ordentligt ryck i kopplet och blev kallad några mindre fina saker. Tillslut kom jag och min hund ikapp och skulle gå om dem, hunden betedde sig fint & satt lugnt vid tjejens sida men uppenbarligen gjorde den nåt fel för tjejen svor en ramsa och lyfte praktiskt taget upp den i halsbandet och ruskade om den :crazy: Sen hörde jag tjejen gorma på hunden långt efter vi passerat...
...och jag gjorde/sa faktiskt ingenting, tänkte bara att det såg jäkligt illa ut.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Nejda, jag forstod att du menade smart/obehag, det ar jag som uttrycker mig luddigt som vanligt.

Jag -tror- det kanske kan handla om att individ X har svart att lasa sin hund och kanske tar den "enkla" vagen med sk dominans. Ungefar som folk som rappar upp en hast som inte star stilla vid uppsittning eller vad som.

Om jag far vara sa javlig att jag ser pa de hundagarna runt mig har sa ar smarta/obehag i traningen sa mycket vardag (tanken att trana en schafer utan shockhalsband ar dom sa frammande att de inte tror pa mig nar jag sager att man faktiskt kan trana en schafer Utan att skicka el i halsen pa dom i tid och otid). Dom AR daremot, i mina ogon, lite radda for sina hundar. Det ar stackel och chockhalsband och crates och hela midevippen, det ar nagon form av status att ha en hund som gar pa tarna och utmanar dig. (Vem f-n skulle inte bli mildly instabil nar man blir zappad i nacken oregelbundet dagarna i anda? o0 ) Att det ar "coolt" att ha en hund som man far "danga pa" for att visa vem som bestammer. Nagon form av macho-kultur, aven om den ar extrem har sa sag jag sadana tendenser i sverige med. I mina ogon ar det misslyckad traning och ett forstort fortroende mellan hund och handler, i deras ar det "tufft".

En ond spiral. Och jaja.. jag vet, jag pratar om extrema individer for att dra det till sin spets liksom.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jo, vi är nog inne på samma spår. Hoppas inte att detta blir en CM tråd nu, men han har ju inte precis förmildrat detta synsätt på hund, mycket av folks hundägandeskap verkar gå ut på att de tror att de blir konstant utmanade av sina hundar. Det kan ju inte kännas så kul att ha hund då...?
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Ärligt talat har jag så himla svårt att förstå varför man inte säger till i ett sådant skeende. Om det var som du beskriver blev ju hunden uppenbart misshandlad.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

I Sams fall handlar det helt och hållet om att han vet bättre. Han vet hur man ska uppföra sig och har inga problem med osäkerhet eller andra hundar överhuvudtaget. De få gånger han muppar är det typ "Hö hö, me Tarzan. Me the biggest bad ass". Undrar jag då vad han håller på med så tittar han på mig och bara "vadå?"
Avstyr jag det inte där och då tycker han snart själv att han är kung över kvarteret.

Samma metod skulle dock inte funka på puffen. Hon skulle bara stressa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 138
Senast: Sel
·
D
Övr. Hund Imorse var jag med om nåt mindre behagligt som jag har svårt att smälta som jag känner att jag behöver lufta här samt funderar jag på...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: AnnaSGM
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp