Bukefalos 28 år!

Hur hade ni reagerat?

Då tycker jag att du ska berätta för din partner hur du känner och varför.

Jag får göra det imorgon! Ingen av oss är direkt bra på att prata om saker som stör oss (stort problem vi måste jobba på, men jag vet inte hur?) så istället släpps allt som en bomb, som idag..
 
Jag är överviktig. Jag hade kunnat stå ut med att en partner (fast det har jag ingen) sa till mig att om jag ville gå ner i vikt så kunde vi ju försöka käka lite hälsosammare eller nåt.

Vad jag inte hade stått ut med är att hans preferenser lades som en slags press ovanpå det faktum att man exempelvis känsloäter. Varför är det viktigare att du uppfyller hans fysiska krav än att du mår bra?
 
Jag får göra det imorgon! Ingen av oss är direkt bra på att prata om saker som stör oss (stort problem vi måste jobba på, men jag vet inte hur?) så istället släpps allt som en bomb, som idag..
Försök bara kärna ur vad du känner och varför och försök håll diskussionen kring det, då blir det lättare.
 
Erm... Jag vill SLÅ din partner. Men det finns säkert andra som kan komma med andra bättre förslag.

Nej, så mycket bättre förslag finns det nog inte att komma med. :meh:

@pepp det där var en rent skitstövlig sak att säga till dig, rakt av. Det bara... Nej, det finns inga ursäkter. Och det är inte bra för dig att behöva lyssna på sådant från någon du ska kunna lita på inte kommer att skada dig. Jag vet inte vad jag ska säga, "lyssna inte på honom" kommer inte att nå in, det förstår jag. Men du borde verkligen inte lyssna på honom. Alls. :cautious:
 
Kram :heart
Det gör mig ledsen att din sambo får dig att känna så. För mig är det inte ok. Jag förstår resonemanget att man inte tänder på vad som helst. Det gör inte jag heller även om jag önskade att jag var så fin i hjärtat att jag gjorde det. Men normalvikt? Nä...då är man för petig och krävande.

Men alltså, att man tänder/inte tänder på olika saker är väl en sak, men att prioritera det över hur den andra mår!? Nä, fy gröne! :rage:
 
Men alltså, att man tänder/inte tänder på olika saker är väl en sak, men att prioritera det över hur den andra mår!? Nä, fy gröne! :rage:

Jag tror dock att han tänker på mitt välmående också, att han märker att jag inte mår bra när jag bara sitter hemma i soffan och äter (inte riktigt så illa som det låter, promenerar faktiskt också :D )
Men pja, det var skitkasst av honom att säga det överhuvudtaget!
 
....(Jag har tidigare dragit ner på kolhydrater då jag hamnade i en svacka med noll träning och typ bara soffhäng. Visst jag kände mig fastare och bättre i kroppen.. men jag älskar potatis, ris osv osv.)
(....)
Jag är en känsloätare, jag äter dåligt när jag mår dåligt.
Var även och fixade ett nytt gymkort idag, vilket jag även sa.

Blir lite paff i ett sånt här läge och vet inte riktigt vad jag ska säga...
Har du någon form av ätstörning?
Fråga honom varför han tycker att du ska gå ner i vikt. Kommer han med osunda argument så hade jag blivit arg.
 
Har du någon form av ätstörning?
Fråga honom varför han tycker att du ska gå ner i vikt. Kommer han med osunda argument så hade jag blivit arg.

Jag hetsäter (i smyg) samt haft perioder då jag spytt upp då jag ätit alldeles för mycket.. detta vet han dock inte om.
 
Jag tror dock att han tänker på mitt välmående också, att han märker att jag inte mår bra när jag bara sitter hemma i soffan och äter (inte riktigt så illa som det låter, promenerar faktiskt också :D )
Men pja, det var skitkasst av honom att säga det överhuvudtaget!

Men det ska inte vara något också! Ingen eftertanke, det ska vara prio ett. Sen kan han ha sina preferenser någonstans på plats 20 eller så, men banne mig inte först.
 
Jag själv har aldrig haft något som ens kan liknas vid vettiga matvanor. Det vet nog alla i min närhet vid det här laget.

Jag har träffat män som börjat komma med kommentarer om att jag haft fel vikt (fått höra både att jag är för smal och för tjock), de har alltid sagt "men jag bryr mig ju om dig!" när de väl fattat att jag tagit illa upp eller att de gjort motsatsen till att hjälpa mig mot bättre matvanor. De män jag träffat som sagt så har dock inte brytt sig om mig, de har brytt sig om att jag ska passa dem, vilket är en helt annan sak men som jag flera gånger upptäckt först senare och då hade jag önskat att det varit möjligt att slå dem i skallen med en stekpanna.

De män jag träffat som brytt sig om mig, de har istället sagt "men du, hur mår du?" Och ibland följt upp det med att vi kan äta tillsammans lite oftare. De har inte ens nämnt min vikt trots att den pendlat, de har lagt fokus på att få mig att äta inte allt för dåligt, för att jag ska må bra, för att jag är trevligare att umgås med när jag mår bra.

Din man låter som första typen jag skriver om. Förklara för honom hur det fungerar i din hjärna (är det för svårt att få ut orden när ni pratar? Skriv till honom och se till att han läser allt). Går det inte att få honom att förstå? Då är det bara att acceptera att han är en socialt inkompetent idiot alternativt att ni tillsammans inte kan kommunicera tillräckligt bra för att må bra tillsammans.
 
De män jag träffat som brytt sig om mig, de har istället sagt "men du, hur mår du?" Och ibland följt upp det med att vi kan äta tillsammans lite oftare. De har inte ens nämnt min vikt trots att den pendlat, de har lagt fokus på att få mig att äta inte allt för dåligt, för att jag ska må bra, för att jag är trevligare att umgås med när jag mår bra.
.

Svarar lite kort (ska gå och sova)
Han har ju frågat nån gång hur det är och jag förklarar att jag är i en av mina svackor..
Han hjälper mig genom att hjälpa till att laga vettig mat, samt hjälpa mig med portioner (är jag själv öser jag upp och äter tills jag mår illa...)
 
Jag hetsäter (i smyg) samt haft perioder då jag spytt upp då jag ätit alldeles för mycket.. detta vet han dock inte om.
Det var det jag misstänkte. Han kanske märker att du har osunda ätvanor om du går upp och ner i vikt raskt?
Jag har haft en mild form av anorexi då jag vägde 49 kg (är 170 cm), än idag har jag svårt att hitta balans i mitt ätande men nu har jag lyckats hålla min vikt någorlunda stabil och skulle också bli väldigt ledsen om någon nära kommenterade min vikt. Även åt det positiva hållet (att jag ser sund ut).
Det är svårt det där, men du kanske borde prata med någon för att sluta hetsäta och hålla en sund vikt som DU är nöjd med, det kommer även göra att du är så pass trygg i din kropp att du aldrig kommer gråta över liknande kommentarer.
 
Tråkigt bemötande av din pojkvän.
Snacka om krav! Konstiga krav. :confused:
För mig låter det som du är small/normal.
Jag hade blivit jätteledsen av att få ett sånt förslag formulerat på det sättet.

Går det att prata med honom och tala om precis hur du känner?
Går det att säga till honom att formulera sig på annat sätt när/om han säger att bara vill ditt bästa?

Själv är jag smällfet. :p
Två graviditeter vid alldeles för hög ålder, mediciner och sockersug har gjort mig 35 kg fetare än när vi träffades.
Jag vet att min man föredrar åt det smalare hållet. MEN, han har aldrig sagt en förmanande kommentar. Aldrig!
 
Jag hetsäter (i smyg) samt haft perioder då jag spytt upp då jag ätit alldeles för mycket.. detta vet han dock inte om.

Berätta det här för honom! Ifall ni ska fortsätta ha ett förhållande är det ju av allra största vikt att han vet om det, så att han kan välja sina ord bättre i framtiden, om det nu öht är något som alls måste sägas... O_o
Tycker det var fruktansvärt oförskämt sagt av honom. Har ju sett dig i tatueringstråden och att uttrycka att du borde gå ner i vikt är ju bara löjligt. :rage:
 
Jag anar väl vilka svar jag kommer få.. men men.

Idag frågade min sambo om jag kanske inte "skulle dra ner på kolhydraterna igen, för att det syns ju att jag gått upp i vikt"
(Jag har tidigare dragit ner på kolhydrater då jag hamnade i en svacka med noll träning och typ bara soffhäng. Visst jag kände mig fastare och bättre i kroppen.. men jag älskar potatis, ris osv osv.)

Jag brast ju naturligtvis ut i gråt eftersom jag vet att jag svällt upp en del. Nu i efterhand funderar jag om jag överreagerade?

Han sa att det går ju inte att säga "på ett bra sätt". Att han sa det för min skull?!
Jag är en känsloätare, jag äter dåligt när jag mår dåligt.
Var även och fixade ett nytt gymkort idag, vilket jag även sa.

Blir lite paff i ett sånt här läge och vet inte riktigt vad jag ska säga...
Sålänge du inte är ohälsosamt tjock tycker jag inte att man säger sånt.
 
Jag hade tänkt säga når pedagogiskt, men känner att @Bison svarade väldigt bra.

Och för mig hade det inte spelat nån roll om TS hade vägt 500kg. Det är kanske inte vikten som är problemet i såna fall, och då är det väl vanskligt att angripa den först. Tänker jag. "Hur mår du egentligen? Kan jag hjälpa dig?" hade väl funkat i alla situationer om det nu verkligen är den fysiska och psykiska hälsan man oroar sig över, inte utseendet.
 
@pepp

Alltså, jag blir lite mållös faktiskt. Även om han själv har ett okomplicerat förhållande till sin kost och inte skulle ta illa vid sig borde han kunna sätta sig in i din situation och förstå hur ditt mående & förhållande till mat triggas av en sådan kommentar. Klumpiga saker kan ju alla säga med men jag hade förväntat mig större finkänslighet av en partner i en fråga som var så känslig för mig. Hans oförmåga att se helheten i ditt mående och sätta sig in i hur du upplever det hela stör mig mer än kommentaren i sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 642
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 786
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 076
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp