Hur har alla råd egentligen!?

Re: Hur tar ni er på tävling?

Jag har två bilar med. En som drar hästtransport och en mindre lastbil som tar vagnar. I lastbilen sover vi också ibland. Billigt och bra!

Så det är ju inte så kul att sitta och åka till skåne några gånger per år. :(

När jag tävlar i skåne, så åker jag ner på onsdag morgon om tävlingen startar på fredagen. Då stannar jag över hos en kompis som har gård. Då får hästen komma ut och röra på benen några dagar innan i hagen.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

"Förstår inte detta med att alla tror man kan köpa poäng."

Om person A har utrustning som uppfyller grundkraven enligt TR, och är snygg och prydlig på alla vis, men bara kan få 6 poäng på presentationen för att han/hon kör maratonvagn eller rockard. Och person B får 10 poäng för att person B har precis rätt grejer enligt nån sorts norm som inte ens finns på papper. Då är person B i princip alltid garanterad 4 poäng mer än person A för att person B har lagt ner de pengarna på grejer som varken höjer prestationen eller krävs enligt TR. Sorry men jag kan inte se det som annat än att de 4 poängen är poäng som kan köpas för pengar.

"Hur någon kan tro att man kommer till SM eller svår klass utan att kunna köra är oförståligt."

Det har väl ingen sagt, eller?

"Den lilla fördelen får de andra kuskarna tillbaka i precisionen flera gånger om."

Men om de riskerar att få straffpoäng i precisionen och ändå vill ha de grejerna, så är de uppenbaligen tillräckligt motiverade att svida upp sig utan att det ska behöva ha något med dressyrbedömningen att göra, eller hur? Så då kan man säkert skippa presentationspoängen utan att riskera att bli av med finvagnarna. Vem vet, det kanske skulle uppmuntra en mer mångfacetterad ekipagekultur än vad vi har nu, samt uppmuntra till att vi även får en stil som ligger i fas med 2000-talet.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

I svårklass, SM och på internationella tävlingar måste man ha en finvagn. På internationella tävlingar så har dom även fasta mått på hur bred vagnen skall vara för att slippa mäta om till presisionen. Om du inte har lycktor på din finvagn så får du fem straff i dressyr + fem till i presisionen. Så det är inget att diskutera. Vill man satsa så är det bara och skaffa rätt grejer annars så kan man vara kvar i lätt och msv tycker jag.
/M
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Japp, vilket än en gång bevisar att med en välfylld plånbok kan du gå förbi den som är bättre än dig rent idrottsmässigt, något som du inte kan göra i nästan någon annan sport, där prestationen räknas och inte tillbehören.

Men nog om detta. Jag tror inte vi kommer närmare något samförstånd här. Det har ju handlat om lite olika saker i de olika svar folk skrivit. Att reglerna är som de är, de har nog alla begripit, men att folk ställer upp på dem och t o m tycker att de är bra, det är den andra aspekten som några iallafall försökt diskutera.

Jag tycker att den idrottsliga insatsen ska vara det som bedöms och inget annat, medan andra går med på att man ska kunna köpa sig till poäng bara för att det ska "se fint ut" och för att det är bestämt inom FEI.
Jag tror som sagt var inte att vi kan komma överens här. Men tack för all input iallafall, vi måste inte tycka likadant överallt för att existera! ;)
 
Inte till någon särskild!

Kan ni inte sätta in bilder på era tävlingsekipage? Jag blir jättenyfiken när jag hör talas om alla vacka vagnar etc.

/Majola
 
Man kan inte sätta in bilder, bara länka till dem. Men det hör nog bättre hemma på "gnägg"?
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

Straffpoäng tycker jag är en annan sak, det är svart eller vitt och man kan läsa i TR att det är så. Och man kan ju dessutom med lite vilja se det som något som har en praktisk säkerhetsmässig anledning. Men då ska det duga lika bra med batteridrivna moderna lysen, annars är det också en onödig snobbregel.

I svenska TR står det att man inte får ha maratonvagn eller träningsvagn på häst i svår klass. Det måste man följa, ovasett hur onödig denna regel är. Men kör man ponny får man ha rockard, och är det tillåtet enligt TR så ska det också gälla fullt ut inklusive i bedömningen av presentationspoäng, om man nu nödvändigtvis ska ha den kvar.

Personligen kan jag förstå om man sätter regler för vagnar som har med säkerhet att göra, eller som gör att hästarna får mer lika förutsättningar (vikt, antal axlar, styrning et c), eller som underlättar för funktionärerna.

Förstå mig rätt, jag gillar körning, jag gillar snygga ekipage. Men jag gillar inte omotiverade skrivna och oskrivna regler som nedvärderar människor som har funktionsduglig utrustning som inte är tilläckligt fin.
 
Re: Hur tar ni er på tävling?

I det mesta håller jag med dig. Dagens "snobbkörning" är långt från samhällets utveckling i övrigt.

En grundorsak tror jag man hittar, om man ser på den korta tid körningen hittills funnits. Det är inte alltför länge sedan körtävling var = 4-spann från fina gods och slott. Ännu kortare tid har förflutit sedan parkörning, mer eller mindre på nåder, etablerades under bl a prins Philips vingar. En något färgad utvecklingsbeskrivning, det medges, men ändå inte långt från sanningen.

Det är mot bakgrund av överhetens krav på pompa och status man skall se dagens krav på prål och glans. Det har mycket lite med funktion att göra. Ta bara kravet på att ha svängel med i vagnen. Säkerhetsaspekt? Knappast! Inte ens en på tio har med verktyg så man kan byta svängel!

Körning är både kostsamt och tidskrävande tillräckligt, utan att man skall behöva visa upp en fasad av gågna tiders nobless. Eller så skulle bara minst 100 år gamla vagnar få användas. :) Det roar onekligen att tänka på paralleller, som simtävlingar i full klädsel, skidtävlingar på breda träplank, höjdhopp i saxstil osv.

Nej fram för snygg (dvs ren och passande) och hel utrustning, sant dito kusk och häst. Låt i övrigt körskicklighet och nivå på förberedelser och träning avgöra tävlingarna. Snofsiga vagnar, utrustning och dräkter hör hemma i parader.

Det är väl ett sundhetstecken, att man vill diskutera förändringar, och någonstans måste man börja, om förbättringar skall till. Om vi vill ha tävlingskörningen mer inriktad på tävlandet, så kan vi säkert också komma dithän. Ingen regel finns, som inte går att ändra. All hästsport är enormt kostsam, lite i sakens natur eftersom redskapet är kostsamt att hålla, så det finns all anledning att hålla igen, där det går.

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 490
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 530
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 199
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp