Hur hög feber är "normalt"??

S

squirlett

Jason fick igår feber på dagen efter sin middagslur. Heltplötsligt vart han jätteslö och när hans pappa tog tempen så låg den på 40 grader.
Han fick då en alvedon, men piggnade inte till.
När han skulle lägga sig på kvällen låg fortfarande tempen på 39,9 grader.

I morse vaknade han med en normaltemp på 37 grader. Var lite slö, men betydligt piggare mot igår.
Han sov middag som vanligt, vaknade och tempen var uppe på 39,9 grader igen. En alvedon i rumpan men ingen piggare Jason. Detta var strax innan kl 16. Jag var hemma från jobbet vid 17. Jason ville sitta hos mig och gjorde det i drygt 2 timmar. Han dåsade till lite och när han var vaken så var han helt "borta"
Han orkade inte sitta upp utan lutade sig mot mig hela tiden. Andningen var kort och hastig.
Jag tog ner honom för att sova, då hade tempen stigit till 40,8 grader. Trots att han suttit still i stort sätt sen han fick febernedsättande drygt 3 timmar tidigare.

Vad jag vill komma till är:
Hur högt får tempen gå utan att det är någon fara?
Har hört att 40 grader är "ok", men i max 3 dygn, stämmer det??
Bör jag oroa mig för att febern stiger trots febernedsättande??

Jag vet ju att febern ofta kommer tillbaka på eftermiddagar och kvällar. Men blir orolig då den stiger hela tiden trots alvedon. Är inte den "oroliga" mamman i vanliga fall men nu känns det inte ok då han är så medtagen av febern.
Nu sover han, men är forfarande väldigt varm.
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Jag tycker att nästan 41 grader är mycket feber.

Äter, och framförallt dricker han ordentligt?

Kontakta närmaste barnakutmottagning om ditt barn:

  • är slött och svårt att få kontakt med
  • inte orkar sitta
  • inte vill dricka
  • inte orkar prata
  • inte under någon stund på dagen orkar leka
  • inte piggnar till efter febernedsättande medel.

Källa: Vårdguiden - feber hos barn.
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Han äter lite och dricker. Det är det som håller mig hyfsat lugn.
Åt en hel flaska välling nu innan han somande.

Sitter nu i kö till sjukvårdsupplysningen....bar en sådär 711 000 före:crazy:
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Nopp, dom har gjort om allt sånt här.

Man får ringa sjukvårdsupplysningen och om dom anser att man behöver träffa en läkare så får man en tid på en "jourvårdcentral". Akuten kommer man bara till om man åker ambulans eller på annat sätt tar sig dit för livshotande åkommor.
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Kyl ner genom att plocka av alla kläder utom strumpor och öppna ett fönster. ge vätska även sötad går bra för kroppen behöver energin. Rådet fick jag från vårdcentralen.
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Dom tyckte att vi skulle avvakta...
Får han lika hög feber imorn med samma symtom så skulle vi höra av oss.
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Jag tycker det känns "normalt" med så pass hög feber på små barn - min dotter hade det flera gånger under sina första dagisår. Hon var i allmänhet rätt OK upp till 39,5 men över det så blev hon slö och grinig. Jag tror 40,6 är hennes "toppnotering" (vad vi vet).

Första gången hon hade så hög feber, fick jag ett mycket bra tips från sjukvårdsupplysningen, som jag härmed vidarebefordrar: För att alvedon skall ge tillräcklig febernedsättande effekt skall man ge maxdos, som enligt "min" sjukvårdsupplysning är 15mg paracetamol per kg kroppsvikt (kolla upp detta för säkerhets skull, och räkna noga!!! Läs även på förpackningen, så du är säker på att du räknar med rätt koncentration!). Absolut inte mer men inte heller mindre. Att följa det rådet har besparat mig många samtal till sjukvårdsupplysningen, tror jag....
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Han vaknade i morse med 38 grader.
Var lite piggare och lekte lite. Har inte velat äta nånting förutom vällingen i morse. Men det är ju mycket bättre än inget.
Efter nån timme uppe så blev han dock väldigt slö.
Nu sover han middag, får se hur det är när han vaknar. Det är då febern rusat tidigare.

Tack för att du frågar:love:
 
Sv: Hur hög feber är "normalt"??

Oki, ska testa om febern rusar i eftermiddag igen.:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 757
Senast: Sirap
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 456
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 024
Senast: manda
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp