Hur köper man bil?

detordnarsig

Trådstartare
Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma?
Jag har hittat en modell jag vill ha, men det finns inte så många som uppfyller mina kriterier på lämplig avstånd. Kan man få bilen fraktad eller körd till sig? Är det då jag som betalar för det? Och är det rimligt att köpa en bil man inte ens sett i verkligheten med en prislapp på ca 250 000? :o

Annonspriset, är det att betrakta som ett fast pris eller det finns goda möjligheter att få rabatt, däck på köpet eller nåt?

Andra tips och att tänka på saker mottages med största tacksamhet!
 
Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma?
Jag har hittat en modell jag vill ha, men det finns inte så många som uppfyller mina kriterier på lämplig avstånd. Kan man få bilen fraktad eller körd till sig? Är det då jag som betalar för det? Och är det rimligt att köpa en bil man inte ens sett i verkligheten med en prislapp på ca 250 000? :o

Annonspriset, är det att betrakta som ett fast pris eller det finns goda möjligheter att få rabatt, däck på köpet eller nåt?

Andra tips och att tänka på saker mottages med största tacksamhet!

Jag tycker nog inte att det är rimligt att inte undersöka en bil först. Om det inte är en bilhandlare du köpt av förut och känner ett stort förtroende för. Risken är ändå ganska stor att man blir besviken på nåt sätt.

Ofta är priserna satta så att det är svårt att pruta mycket, men det beror också helt på hur attraktiviteten för bilen ser ut, hur lätt de tror att de blir av med den ändå.

Vi köpte en bil som hade stått ett tag i hallen och skulle säljas vidare till annan bilhandlare, och då fanns det möjlighet att få med lite extra ( i vårt fall motorvärmare med kupévärmare som var en must have).

Frakt får du nog betala för. Men jag vet att KVD har kört kampanjer med fri frakt ganska frekvent.
 
Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma?
Jag har hittat en modell jag vill ha, men det finns inte så många som uppfyller mina kriterier på lämplig avstånd. Kan man få bilen fraktad eller körd till sig? Är det då jag som betalar för det? Och är det rimligt att köpa en bil man inte ens sett i verkligheten med en prislapp på ca 250 000? :o

Annonspriset, är det att betrakta som ett fast pris eller det finns goda möjligheter att få rabatt, däck på köpet eller nåt?

Andra tips och att tänka på saker mottages med största tacksamhet!
Jag hade velat köra bilen först.

Överlag så finns det ohyggligt många bilar till salu.
Är det en billigare bil så gör det inget om det visar sig vara ett felköp. men i den där prisklassen är det vågat!

Jag har köpt alla bilar från bilfirma. Tittat runt, provkört och sedan köpt.
Bilar som sett bra ut på papperet har varit trista att köra. Något som känts fel.

Varför inte ta sig till firman och köra hem bilen själv?
 
Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma?
Jag har hittat en modell jag vill ha, men det finns inte så många som uppfyller mina kriterier på lämplig avstånd. Kan man få bilen fraktad eller körd till sig? Är det då jag som betalar för det? Och är det rimligt att köpa en bil man inte ens sett i verkligheten med en prislapp på ca 250 000? :o

Annonspriset, är det att betrakta som ett fast pris eller det finns goda möjligheter att få rabatt, däck på köpet eller nåt?

Andra tips och att tänka på saker mottages med största tacksamhet!

Man åker och tittar samt provkör bilen. Kör hem den efter köp. Det medför ju vissa geografiska begränsningar, jag hade inte åkt längre än 30-40 mil enkel resa för en bil om jag inte vore ute efter något väldigt specifikt. Har du provkört modellen?
 
Jag tycker nog inte att det är rimligt att inte undersöka en bil först. Om det inte är en bilhandlare du köpt av förut och känner ett stort förtroende för. Risken är ändå ganska stor att man blir besviken på nåt sätt.

Ofta är priserna satta så att det är svårt att pruta mycket, men det beror också helt på hur attraktiviteten för bilen ser ut, hur lätt de tror att de blir av med den ändå.

Vi köpte en bil som hade stått ett tag i hallen och skulle säljas vidare till annan bilhandlare, och då fanns det möjlighet att få med lite extra ( i vårt fall motorvärmare med kupévärmare som var en must have).

Frakt får du nog betala för. Men jag vet att KVD har kört kampanjer med fri frakt ganska frekvent.
Jag har aldrig köpt från firma innan, enbart privat. Bilarna jag tittar på är av nyare årgång, många har varit leasa de och säljs nu när de lämnats tillbaka. Känns som en fd. leasing borde vara välskött eftersom det annars kan bli dyrt. Men jag kanske tänker fel där?
Man åker och tittar samt provkör bilen. Kör hem den efter köp. Det medför ju vissa geografiska begränsningar, jag hade inte åkt längre än 30-40 mil enkel resa för en bil om jag inte vore ute efter något väldigt specifikt. Har du provkört modellen?
Jag har provkört modellen👍
Jag hade velat köra bilen först.

Överlag så finns det ohyggligt många bilar till salu.
Är det en billigare bil så gör det inget om det visar sig vara ett felköp. men i den där prisklassen är det vågat!

Jag har köpt alla bilar från bilfirma. Tittat runt, provkört och sedan köpt.
Bilar som sett bra ut på papperet har varit trista att köra. Något som känts fel.

Varför inte ta sig till firman och köra hem bilen själv?
Min nuvarande bil ska lösas in. Jag vill och behöver först få pengarna från den innan jag köper ny. Och då blir det svårt med att ta mig för att kolla på bilen tyvärr.
 
När vi köpte nyaste bilen tittade jag efter en specifik modell. Hittade två på ett ställe långt härifrån och de erbjöd att köra dem kostnadsfritt till en filial närmare oss. Men hem till oss hade vi nog fått vara beredd att hosta upp en större summa för.

Nu hittade jag ändå en hos en bilfirma här i stan, men det var samma där att de även hade liknande bilar på sina andra stationer som vi kunde ha fått dit kostnadsfritt om vi ville.
 
Jag har provkört modellen
Men även om du provkört den modellen har du provkört just den specifika bilen? Bilar av samma modell kan kännas olika att köra.
Jag provkörde själv bilen jag har nu även om jag kört den modellen tidigare. Mitt ex åkte och provkörde massor av bilar när han skulle köpa, pratade me handlarna och pratade så att vinterdäck följde med till det priset bilen var ut annonserat för.
Jag gjorde likadant när jag köpte min bil och såg till att få med vinterdäck utan att det blev skillnad på priset. Pruta kan man alltid göra, men man bör nog ha en uppfattning va liknande modeller kostar. Jag prutade inget på min bil då den redan var billigare än motsvarande modeller på marknaden vid tillfället.
 
@sjoberga @TheRedLightning vid en provkörning märker man förmodligen helt uppenbara fel men det är toppen av ett isberg vad som märks. En ok provkörning behöver inte säga någonting. Det kan finnas en hel massa saker som börjar bli utslitna och som behöver bytas för en massa tusen kr, leder, fjädrar och allt möjligt. Bara för att inte tala om alla elfel och annat krångel som kan förekomma. Om jag skulle köpa en bil i den lite dyrare klassen skulle jag lätt be om att få besikta den hos en bilverkstad jag hade förtroende för först .
 
@sjoberga @TheRedLightning vid en provkörning märker man förmodligen helt uppenbara fel men det är toppen av ett isberg vad som märks. En ok provkörning behöver inte säga någonting. Det kan finnas en hel massa saker som börjar bli utslitna och som behöver bytas för en massa tusen kr, leder, fjädrar och allt möjligt. Bara för att inte tala om alla elfel och annat krångel som kan förekomma. Om jag skulle köpa en bil i den lite dyrare klassen skulle jag lätt be om att få besikta den hos en bilverkstad jag hade förtroende för först .

Jag tänkte inte provkörning bara, utan även att känna hur utrustning och skick och kunna ställa frågor till säljaren. Det är också där jag tror man har chansen att pruta/få nåt extra.

Distansköp känns lite otäckt med tanke på hur bristfälliga garantier som finns vi beg bilköp.
 
@sjoberga @TheRedLightning vid en provkörning märker man förmodligen helt uppenbara fel men det är toppen av ett isberg vad som märks. En ok provkörning behöver inte säga någonting. Det kan finnas en hel massa saker som börjar bli utslitna och som behöver bytas för en massa tusen kr, leder, fjädrar och allt möjligt. Bara för att inte tala om alla elfel och annat krångel som kan förekomma. Om jag skulle köpa en bil i den lite dyrare klassen skulle jag lätt be om att få besikta den hos en bilverkstad jag hade förtroende för först .
När jag tittade på min bil, så är det rätt najs att kunna se bilen live och se alla synliga skråmor, repor osv, att köpa bil osedd skulle jag aldrig göra om det inte var någon jag litade 110% på.
 
Ytterligare fråga, vad är nackdelar med icke svensksåld bil? Är det nåt mer än att man själv får slå på ljuset? För det hade jag på en bil för länge sen, samt att det saknades manual på svenska. Modernare bilar kan man väl ställa in språk på, och varningstexter dyker upp på svanska då?
 
Min nuvarande bil ska lösas in. Jag vill och behöver först få pengarna från den innan jag köper ny. Och då blir det svårt med att ta mig för att kolla på bilen tyvärr.
Finns det inga möjligheter att ta nån form av allmän kommunikation dit?
Finns det inga liknande bilar på närmare håll?
 
Ytterligare fråga, vad är nackdelar med icke svensksåld bil? Är det nåt mer än att man själv får slå på ljuset? För det hade jag på en bil för länge sen, samt att det saknades manual på svenska. Modernare bilar kan man väl ställa in språk på, och varningstexter dyker upp på svanska då?
Vet inte om det är såhär fortfarande men jag hade en importerad bil en gång och iallafall då så var det vissa försäkringsbolag som vägrade ha med sådana att göra. Jag fick alltså välja försäkringsbolag utifrån ifall de överhuvudtaget kunde tänka sig att försäkra bilen och inte utifrån vilket jag ville ha. Orsaken var att de sa att de inte kunde veta om allt gått korrekt till före importen (tror jag det var uppåt 20 år sedan).
Det är möjligt det finns fler nackdelar
 
Jag och min man är usla bilköpare. Vi har köpt tre bilar tillsammans och de två första öppnade vi inte ens motorhuven på :o Den tredje FaceTime:a jag och pappa, han fick förklara vart jag skulle kolla. Vi kan också erkänna att vi aldrig kollat under bilarna..
Har köpt bil upp till 140’ hos bilhandlare.
 
Finns det inga möjligheter att ta nån form av allmän kommunikation dit?
Finns det inga liknande bilar på närmare håll?
Jag är inte speciellt sugen att åka kollektivt 30-100 mil för att kolla på en bil när jag egentligen inte tror att jag förstår mer att se den live än att titta på bilder eller film. Jag skulle liksom bara förstå att den luktar illa. Vet liksom inte exakt vad man kan och bör undersöka. Och det är ju en nyare bil som inte gått speciellt långt jag är ute efter så jag förutsätter faktiskt mer eller mindre att den inte ska ha några uppenbara fel.
Tyvärr fäst mig vid en modell och färg vilket såklart gör det svårare :D
 
Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma?
Jag har hittat en modell jag vill ha, men det finns inte så många som uppfyller mina kriterier på lämplig avstånd. Kan man få bilen fraktad eller körd till sig? Är det då jag som betalar för det? Och är det rimligt att köpa en bil man inte ens sett i verkligheten med en prislapp på ca 250 000? :o

Annonspriset, är det att betrakta som ett fast pris eller det finns goda möjligheter att få rabatt, däck på köpet eller nåt?

Andra tips och att tänka på saker mottages med största tacksamhet!
Sist vi köpte bil så köpte vi den på firma 90mil bort. (Har köpt 2bilar på samma firma förut, dock va det då 2 helt nya, sista hade gått 1300mil)
De 2 första hämtade vi själva då vi har stuga i närheten men den siste hade vi inte möjlighet till det utan då fixade firman att vi möttes upp i Mora (halva vägen) och då bytte vi bara helt enkelt bil. (Vi bytte in vår gamle)
Så det blev en osedd affär för både oss och handlaren.
Jag hade aldrig ens provkört bilmodellen jag köpte utan bara tittat på en på en parkering :rofl:
Men jag är hur som skitnöjd med bilen och det har inte varit ett enda bekymmer. Men visst är det lite konstig känsla att bara få sätta sej bakom ratten och liksom -Jahapp! Då va det denna som gäller. Och hejdå till nästan 400000:-
Men det funka fint!
 
Hur gör man liksom rent praktiskt och vad ska man tänka på när man köper begagnad bil från bilfirma?
Jag har hittat en modell jag vill ha, men det finns inte så många som uppfyller mina kriterier på lämplig avstånd. Kan man få bilen fraktad eller körd till sig? Är det då jag som betalar för det? Och är det rimligt att köpa en bil man inte ens sett i verkligheten med en prislapp på ca 250 000? :o

Annonspriset, är det att betrakta som ett fast pris eller det finns goda möjligheter att få rabatt, däck på köpet eller nåt?

Andra tips och att tänka på saker mottages med största tacksamhet!
Kolla noga att bilen inte är belånad.... Jag köpte en bil av en handlare som visade sig vara just det. Blev några nervösa dagar och en massa tjafs innan jag fick dom att lösa lånen.
 
Jag hade inte köpt osett, och särskilt inte för en sån summa. Jag vill provköra den specifika bilen, jag är långt ifrån duktig på bilar men vet vilken körupplevelse jag vill ha. Kikar under huven lite själv men framförallt tar jag med mig någon som vet mer vilka frågor som ska ställas till säljaren beroende på vad man ser på bilen. Jag vill gärna se serviceboken och däcken också.

Med det sagt så hoppas jag köpa bil för 130-140k i år, hittills har min dyraste bil gått på 15k. Så jag kanske är extra nervös därför :D
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
722
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 902
Senast: ptr
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 108
Senast: Otherside
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp