Hur konsekvent är du med din hund?

K

KaZa

Vore roligt att veta hur konsekventa Ni är med Era hundar. Är Ni så att har Ni sagt något så är det det som gäller till 110% eller tror Ni att hunden förstår att ibland är det ok och ibland inte?
 
Att säga att jag alltid är 110% konsekvent vore nog en lögn.
Det är självklar min ambition, men det brister ibland av olika skäl.
Men jag har lärt mig med åren att det lönar sig att vara det. Nu ska bara sambon förstå samma sak! Vi jobbar på det! :)
Däremot har jag märkt att ju lydigare dom har blivit, ju längre vi har kommit - dessto lättare kan enstaka fall av inkonsekvens passera.
 
Måste nog erkänna att jag inte är så konsekvent som jag borde vara med min valp :o Fast hon är en mycket lättsam och enkel individ att ha att göra med så...

Var mycket mer noggrann med mina gamla hundar :cool:
 
jag är så konsekvent jag orkar, men vissa saker håller jag superbenhårt på. som att inga hundar får vara i köket, eller att de inte får äta förän jag säger var så god. med labben är det så att har han fått en gång så får han (väl) alltid. tiken är lättare, hon tar få saker för givet.
 
Ja jag själv ja. :D

Jag är väldigt konsekvent med vissa saker och inkonsekvent med andra. Och det med flit. Det finns inte en människa som är 100% med sin hund! Ta bara ex som att Ni ska iväg på promenad. Du hoppar i skorna och tar fram kopplet. Hunden kommer i full fart och du hinner inte mer än öppna dörren lite på glänt så har han trängt sig förbi. Du blir arg och drar in hunden med ett bestämt -Nej! Du kopplar hunden och går ut. :confused: Har man varit konsekvent nu inför hunden?

Ex 2. Du ska ta hunden och åka till klubben för träning. Du öppnar bakluckan på bilen och hunden smiter in. Du säger nej och hunden får hoppa ut igen. Efter en stund säger du att han ska hoppa in igen. Har man varit konsekvent?



Det enda som jag är helt 200% konsekvent på är:

Inkallning och när jag sagt Nej.

Jag tror inte på att man ska vara konsekvent.

Hjälp! Klockan är jättemycket. Återkommer måste åka till jobbet nu. :o :o
 
Konsekvent till 99% Kan hända att jag glömmer bort mig av misstag i bland. Tycker inte man kan begära att hunden skall förstå att det är OK med en sak ena gången men inte nästa.
 
Jag är kosekvent på väldigt få saker och det är så klart de som fungerar. Annars är jag väldigt svammlig.

Men man hoppar inte ur bilen och man hoppar inte upp i sängen, på säterna i bilen etc. Det funkar ju också till 100%. Jag vet varför jag inte tar tag i fler situationer och blir konsekvent eftersom att det uppenbarligen fungerar.

Därför fungerar ju tävlingslydnaden bra eftersom att jag har balans mellan att vara kosekvent och ge beröm.

Annars är jag otydlig och kan kräva mycket utan att ge beröm.
 
Jag är konsekvent i 99% av fallen. T ex SKA de vänta tilsl jag säger varsågod innan de tar maten, de får INTE tackla varandra och försöka tränga sig ut genom dörren, man får INTE äta kattmat, dra i kopplet etc etc. Man SKA komma som ett skott när matte ropar, man får INTE gå från gården osv.

Där är jag benhårt konsekvent. Samma sak att kommandon (sitt, ligg, stå, stanna, gå och lägg dig, vänta, fot, kom hit, kryp och allt annat de kan) ska åtlydas direkt.

Man får inte tigga vid bordet eller dra med nosen (gäller greyisarna) på bänkar, man får INTE stjäla mat som ligger framme etc.

Däremot, hundarna får vara i min säng t ex. Men när jag tycker att 'nej, nu ska jag sova och vill inte ligga hopknölad på en tiondel av sängens yta' och jag ber (observera att det är ett BER) dem hoppa ner så kan jag vara inkonsekvent. Speciellt greyhoundtiken försöker ibland att göra sig såliiten som möjligt och kura ihop sig och vara gooosig för att få ligga kvar. Det kan jag 'smälta' för och skratta åt hennes försök och kela en stund till innan jag säger till henne (beordrar) henne att gå ner.

Ingen av mina har haft problem med att förstå det där när jag BER 'hörru, kan du ta och maka på dig' med 'hoppa ner!'. *kan du maka på dig' vet de vad det betyder men kan försöka att få ligga kvar, 'hoppa ner' åtlyds omedelbart. och OM de skulle försöka smöra sig till att få ligga kvar när jag säger 'hoppa ner' så kan de räkna med ganska brysk hjälp ner ur sängen, det har dock aldrig behövts. Endera har de lärt sig särskilja orden (lillvoffan kan höra skillnad på meningar med likartade ord men olika innebörd) eller så hör de på min ton att det ena är en förfrågan och det andra är en order. JAG tycker dock jag låter likadan i båda fallen man antagligen inte.

På samma sätt vet de skillnaden på 'ja kom då' som betyder 'kom och busa' vilket innebär att det är helt okej att komma som ett skott och sen göra en cirkel runt mig och låta svansen gå som en propeller och försöka få igång mig och leka med den, och 'ja kom hit' som betyder 'nu kommer du hit till mig' där det inte är tillåtet att passera etc. ('ja' läggs in när jag försöker avleda uppmärksamheten från något annat, i övrigt anv jag det inte)
 
Jag hann i tid till jobbet. :D Å har en liten stund över. :angel:

Jag är inkonsekvent för att jag då får en hund som frågar om det är ok att göra si eller så. Det fungerar jättebra på båda mina hundar. Men då handlar det om liknande situationer som tex hoppa upp i sängen, äta upp det som tappades på golvet, träffa andra hundar m.m m.m


Sen finns det säkerligen många hundar som inte klarar av att ha det så. Mina fungerar det jättebra på, men jag vet flera av mina kompisars hundar och de hundar jag har på jobbet som inte skulle klara det. Några av dessa behöver fasta regler och rutiner för att må bra och trivas med livet.

Några andra behöver färre regler än vad deras mattar/hussar har. De har så många regler att hunden inte klarar av några. Hade ägarna valt ut några viktiga regler och struntat i resten så hade de haft en mkt lydigare och lyckligare hund.

Så hur pass konsekvent man ska vara är nog mkt upp till vilken individ man har.
 
för mig är det 100%lydnad när jag ber om nått

Ja självklart. Om man ber/säger till hunden att låta bli med något eller att den ska lyssna så ska de naturligtvis lyssna och då är jag också väldigt konsekvent.
 
Tja, ibland är jag väldigt konsekvent, tex på kontaktfälten i agilityn :) men annars är jag nog lite inkonsekvent om nöden inte kräver annat. :D I den utlimata världen hade jag varit 100 % konsekvent men nu är jag inte mer en ganska vimsig människa och gör dagligen olika misstag.
 
Jag är på vissa saker väldigt konsekvent!
MEN! Det är inte alltid det åtlyds :o :D

En sak jag blir arg på är när man har besök av mindre nogräknade personer som inte bryr sej om mina "hundregler" :mad:
Tex. Jag gav ALDRIG mina hundar nå ätbart från bordet.
Just för att slippa en hund som sitter och dreglar och väntar på att få nåt.
Men vissa bekanta ger utan att fråga( :eek:) hunden en kaka. Då jag sagt till så får man svar som;
-Men jag är ju inte här så ofta... :confused:
-Men han är ju så söt...
-Äh...trams :mad:
-Jo, av mej får han det... :mad: :crazy:
Då har jag börja med att hundarna får inte komma in i köket vid mat/fika. Då säger gästen;
-Men dom måste ju få vara med...
-Men va matte är sträng med er, tur att jag kom...
Alltså! Man blir ju GALEN!

Eller när man vill att hunden ska vänta tills man säger varsågod innan den springer och hälsar.
Antingen säger dom;
-Men han Måste ju få hälsa hunnstackarn!
Eller så går dom till honom (då han ligg i korgen) och då kliver han ju upp.
Om jag tydligt säger att han inte får hälsa förrän han slutat skälla till hunden så att dom oxå hör, går DOM likt förbannat dit! :mad:

Det är tydligen jäkligt lätt att vara inkonsekvent med andras hundar, vissa tar ingen hänsyn alls! :devil:

Jag tänker på sånt när jag träffar nya hundar eller bekantas (vet i regel vad dom får och inte får)då jag vet själv hur det kan vara. :smirk:
 
Det är tydligen jäkligt lätt att vara inkonsekvent med andras hundar, vissa tar ingen hänsyn alls!

Min pappa brukar proppa i min lillhund kakor vid bordet. Hon får INTE tigga vid bordet och hon får inte mat från/vid bordet. Men pappa gör det bara för att 'retas'.

MEN, hunden är tillräckligt smart för att veta att det BARA fungerar med pappa och ingen annan.

Jag måste ju erkänna att sen han började ge min kakor vid bordet när han är här så har jag börjar trycka i hans (som inte heller får tigga vid bordet) kakor vid bordet när jag är där. Även hon verkar fatta att det bara fungerar med mig.

(Ingen av oss skulle göra det med en valp/unghund dock, och såklart inte med andras hundar etc). Men jag tror faktiskt hundar 'vet skillnad' på folk och folk, t ex vilka det fungerar med och vilka det inte fungerar med?

(Därmed INTE sgat att man ska göra något med andras hundar som man inte har tillåtelse till, jag tog upp exemplet med mig och pappa för att visa på att hundarna 'lär sig skillnaden')
 
mina hundar kan också se skillnad. min mat rör de aldrig, och de tigger inte heller av mig. min sambo kan däremot inte lämna sin tallrik i vardagsrummet för att hämta något i köket. tyvärr så drar de dock de flesta gäster över samma kam = lätta offer :crazy:
 
Det är tydligen jäkligt lätt att vara inkonsekvent med andras hundar, vissa tar ingen hänsyn alls!

Jag förstår helt vad du menar!
Likande situationer blir jag också less på.
Och jag har ibland lite svårt för att förklara varför jag vill ha det på ett visst sätt. Och kan man inte förklara så är det lätt att man verkar 'snobbig' eller något annat dumt. Just för att de inte förstår och jag 'inte har en vettig förklaring'.
Jätte svårt!
Jobbar på det! :)
 
Det beror på vad det gäller. Evita har relativt stor frihet och kan komma undan med en hel del bara hon lägger huvudet på sned och ser extra söt ut. Det är inte till exempel alltid hon behöver flytta sig från soffan även om jag säger att hon ska det. Hon hör på rösten om det är läge att försöka smita undan eller inte.
Säger jag dock åt henne att sitta, ligga, komma eller släppa något hon har i munnen så är det det som gäller och det gäller alltid.
 
Samba vet nær det verkligen ær allvar. Man har ju lite annorlunda ton læge och hon vet vad som ær viktigt att lyda snabbt och nær hon kan ta det lite lugnare. Tex, om man e ut o man vill børja førbereda henne på att komma så ær det "kom nu, vi ska gå stumpan." då børjar hon lulla och nosa lite førsiktigt i min rikting men ær det "kom hit" (i ett annat ton læge) så kommer hon direkt.. Man ska ju inte vara en diktator øver sin hund utan personlig men sen ær det viktigt att ni vet vem som bestæmmer.. Jag tror att mitt sætt med min hund fungerar jætte bra. Jag behøver inte ha ett hårt tag om henne utan mer kompis førhållande. :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 564
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
13 655
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
547
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
22
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp