Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Men du hör väl själv hur motsägelsefullt det blir? Dressyrträning hjälper hästen men på dressyrtävling är prestationen för svår?

@Mabuse har helt rätt, bara för att en häst tränas i dressyr är det inte alls säkert att det är lämpligt-och då tänker jag på hästen- att den ska gå på en dressyrbana och ridas ett bestämt program.
Det är ju stor skillnad på att träna på mjuka linjer och känna vad hästen förmår, istället för att tvinga in den i snävare linjer o precision som den ännu inte är kar för.
 
Balans och symmetri som möjliggör bättre prestation oavsett prestation.

fd1293fc5055260ab40b0ad79ebc8eeb--full-throttle-pet-supplies.jpg

f0216e2f138f376fbae792785ae0bd26.jpg


@ginnies @tuaphua @Mabuse Om ni tittar på dom här bilderna som visar det balanserade idealet.

Vilka vinklar och proportioner vill man ha annorlunda på den dressyrhäst?
Travhäst?
Individuella avvikelser hittar man alltid, men pricipiellt, på vilket sätt (vilka, hur) strävar man efter olika vinklar?
Sådär ska inte en dressyrhäst se ut, överlinjen ska vara annorlunda, korset och länden ska vara annorlunda. Här är ett exempel:

222559_01.jpg


Du har ett mycket längre kors som inte har samma vinkel, och då blir överlinjen också annorlunda. Sen är hästen också mer högställd, halsen har en annan ansättning, osv. Ryggen är kortare och starkare - hästen på din bild är väl en häst som är snabb på korta sträckor? Det blir en helt annan exteriör.
 
Alla verkar hänga upp sig på att ts säger att hon vill kunna tävla. Så vitt jag minns nämner TS bara klubbtävlingar. Inte att hon i övrigt har tävlingsambitioner.
Saken är ju att det krävs mer av hästen om det ska gå att tävla den två gånger per år utan att träna så mycket däremellan (dvs, det kommer vara ett orutinerat ekipage), och ändå få ok resultat. Men om TS är nöjd med att vara med, även om poängen blir väldigt långt från godkänt, så kan hon förstås rida vilken häst som helst.

Det är ju normalt samma program på klubbtävlingar som på vanliga tävlingar. Så det spelar ju ingen roll om det är lokal tävling eller klubbtävling, LB är likadant.
 
Alla verkar hänga upp sig på att ts säger att hon vill kunna tävla. Så vitt jag minns nämner TS bara klubbtävlingar. Inte att hon i övrigt har tävlingsambitioner.
Saken är väl att om TS vill tävla, även om det är på klubbnivå, så har hon nog tänkt sig att träna i någon utsträckning. Det jag andra anser är att TS ska fundera på hur mycket jobb hon vill lägga på den träningen. En varmblodig travare är en väldigt trevlig häst men man startar på minus jämfört med en häst som i generationer avlats för ridning (och då talar jag inte bara om varmblodiga ridhästar). Är TS beredd på att lägga massor av jobb på att bygga om en häst från grunden så är den varmblodiga travaren ett väldigt bra val av häst. Om hon inte vill lägga den tiden utan vill börja på en något högre nivå så finns det massor av trevliga hästraser att välja mellan.
 
Men du hör väl själv hur motsägelsefullt det blir? Dressyrträning hjälper hästen men på dressyrtävling är prestationen för svår?

Som sagt även högt värderade avelshingstar på internationell nivå (dressyr) rids i otakt och obalans mellan varven, är det för svårt för dom också då? Bör dom kanske sluta med dressyrtävlandet?
Men det är ju för att man gör svårare saker i programmet än man gör på träning. Det är väl inte så svårt att förstå? På träning så gör det ju inget om galoppen inte är tretaktig eller om hästen tappar balansen i avbrotten, då får man tränavidare på det helt enkelt. Men på tävling får du låga poäng då.

Det är mycket lättare att på träning galoppera längs fyrkantspåret med väggen som stöd, än att på tävling galoppera längs staketet på kortsidan, du får mycket mindre stöd av ett dressyrstaket än du får av en vägg. Osv.
 
Balans och symmetri som möjliggör bättre prestation oavsett prestation.

fd1293fc5055260ab40b0ad79ebc8eeb--full-throttle-pet-supplies.jpg

f0216e2f138f376fbae792785ae0bd26.jpg


@ginnies @tuaphua @Mabuse Om ni tittar på dom här bilderna som visar det balanserade idealet.

Vilka vinklar och proportioner vill man ha annorlunda på den dressyrhäst?
Travhäst?
Individuella avvikelser hittar man alltid, men pricipiellt, på vilket sätt (vilka, hur) strävar man efter olika vinklar?
Dessa två bilderna är 2 saker som är lätta att se och inte vill ha på en travare.

1 ryggen är för kort, en travare vill man ha lägre rygg på så en bra trav (för en travhäst) får plats.

2 för kort skank, på en travhäst vill man ha en lång skank med lång muskulatur på.
 
Man vill ha vinklar som har sådan förmåga att svikta, komprimera ihop sig. Travarens bakdel har inte det, den har frånskjut o breddning- det innebär att den ex vid en ökning dels inte kan samla innan då vinklarna i bak inte kan niga ihop sig, det innebär att det påskjut man vill ha istället går med frånskjut och till sist: den viktiga upptagningen blir inte för att bakbenens vinklar sätts under hästen utan det spjärnas med front och tas mer stöd i handen för att balansera upp det framtunga som blir.

Jag tror fortfarande inte det handlar om "vinklar" och skelett.
Det verkar, för att upprepa mig, handla om andra saker.
Och jag lutar mig igen på den forskning som gjorts som funnit en genmutation som påverkar gångarternas "sammansättning".
Man har förresten, vilket jag inte kommenterade i förra inlägget, försöksvis muterat genen på möss.
Resultatet?
Exteriört "normala" möss som dock inte fick koordinationen att stämma i "gångarterna".
Visst kan travhästarna skelettalt också få till "dragspelet" i lederna kring bakbenen med höfter osv. Men de har koordinationsproblem pga en genetisk mutation.

Än en gång: samma sak med islandshästarna, som inte heller har svårt för samling men som har svårt för taktrenhet i framför allt galoppen.
 
Jag är väl den enda som skrivit någon rad om fjordisar och så skrev jag inte, bättre du citerar och bemöter det jag verkligen skrev.
Men när du har det uppe så är det raser som genetiskt inte kommer fram med bak, utan går mer bakom sig- inte konstigt , de är avlade för att dra.

Jag kom inte ihåg din formulering, ber om ursäkt för det.
Men kommentaren gick ut på att de inte egentligen kunde få fram bakbenen under sig.
Det vågar jag påstå är felaktigt.
Visserligen har jag bara mitt gäng fjordingar att hänvisa till, men de har inga svårigheter att sätta under sig och de har inte exteriört svårare än "halvblodet" att vinkla om i kors/bäcken mot samling.
Dock har de svårare att bära sig i kort galopp på liten volt vilket är intressant.
 
Jag tror inte någon påstår att ett väldigt stort övertramp i skritten per automatik ger en bra och balanserad galopp.

Nej.
Men apropå kommentaren att "dragraser" inte kan få in bakbenen under sig utan skyfflar bakom sig.
Och att travarnas svårigheter med galopp och samling beror på att de är dragare som skyfflar med bakbenen bakom sig och inte kan få in bakbenen under sig pga fel "vinklar".

Och där drog jag in islandshästarna i resonemanget utifrån att de har samma problem med galoppen som vb-travarna, sannolikt pga samma genmutation.
Och då jämförtelsen med att få in bakbenen under sig.

Många vb-travare tar ju väldigt långa bakbenssteg i skritten också, där de får in bakbenen under sig i den gångarten.
Alltså verkar de inte vara hindrade från att få in bakbenen under sig... men har problem med takt och koordination i galoppen (och för all del ganska jobbigt med taktren, bärig trav också).

Min teori är alltså att det inte är "vinklar" som är boven i dramat utan en genmutation som påverkar koordinationen i rörelsemönstret.
Som stöd för min teori finns forskning via SLU, i visst samarbete med Hólar (Islands lantbruksuniversitet). Det pågår en studie för närvarande där man samlar in tagel för DNA-analys för travare (SLU) och försöker dra slutsatser gällande mutationens påverkan på galopp-förmågan.
En stor svaghet i den pågående studien är att det är hästägarna som ska skatta hästens galoppkvalitet och där blir det ju väldigt godtyckligt förstås.
 
Tycker @kryddelydd har ett intressant spår!

För det finns ju absolut massa hästar med alla möjliga exteriöra fel som ändå inte har det problemet med galopp som en varmblodstravare eller vissa av de andra raser som nämnts med extra gångarter har.

Tycker oxå det hade varit intressant att se @Fiador vända på resonemanget från travares dressyrproblem till övriga hästars travproblem.
Varför kan inte halvblod trava som en travare? Är det bara en träningssak... För mig känns det logiskt att travare och ridhästar skiljer sig markant åt. Just därför att INGEN halvblodshäst kan trava som ens en medioker travhäst.
 
Tycker @kryddelydd har ett intressant spår!

För det finns ju absolut massa hästar med alla möjliga exteriöra fel som ändå inte har det problemet med galopp som en varmblodstravare eller vissa av de andra raser som nämnts med extra gångarter har.

Tycker oxå det hade varit intressant att se @Fiador vända på resonemanget från travares dressyrproblem till övriga hästars travproblem.
Varför kan inte halvblod trava som en travare? Är det bara en träningssak... För mig känns det logiskt att travare och ridhästar skiljer sig markant åt. Just därför att INGEN halvblodshäst kan trava som ens en medioker travhäst.
Tycker också det är intressant :)

Tom mina travarkorsningar (50%) som då och då får trava fort visar en heelt annan trav i den farten än en häst av 100% ridhästras. Dom kan alltså trava när en ridhäst galopperar där en ridhäst hade tappat balansen i trav för länge sen.
Ingenting som tränats sas utan de har den växeln naturligt. Det är väldigt sällan de får sträcka ut så och rids alltid balanserat och dressyrigt.
Dessutom är de rätt travsäkra i den farten och det är inte helt lätt att rubba dom att falla in i galopp. (Och det är väl typ en sån gen som det forskats på? Det med koordination. @kryddelydd )

Den ena är ganska tydligt travaraktig i sin aktion även när den var oinriden, så det är ju tydligt genetiskt.
Den hästen har även svårt för sin galopp. Självklart kan den galoppera, men det är inte något som är helt enkelt för den och den behöver en hel del stöd av ryttaren. = sjukt mycket jobb för en ok galopp.

Alla hästar kan ju galoppera mer eller mindre bra men travhästar ÄR ju avlade för just trav. Det medför ju vissa begränsningar och ger andra förutsättningar.
För mig är det självklart att en sån häst har svårt för en gångart som egentligen inte är önskvärd.
 
Balans och symmetri som möjliggör bättre prestation oavsett prestation.

fd1293fc5055260ab40b0ad79ebc8eeb--full-throttle-pet-supplies.jpg

f0216e2f138f376fbae792785ae0bd26.jpg


@ginnies @tuaphua @Mabuse Om ni tittar på dom här bilderna som visar det balanserade idealet.

Vilka vinklar och proportioner vill man ha annorlunda på den dressyrhäst?
Travhäst?
Individuella avvikelser hittar man alltid, men pricipiellt, på vilket sätt (vilka, hur) strävar man efter olika vinklar?


Så du menar att det viktigaste i exteriören är att hästens huvud är lika långt som benen, bålen och ryggen? :confused: Och att detta gäller oavsett vad hästen ska vara bäst på?
 
Jag tror absolut genen påverkar.
Men jag tror den på tex islänningar med bättre vinklar är lättare att komma runt sas.

Jag har jobbat en del med att dressyrrida och rehaba raserna.
Alla såna raser styvnar ju till i ryggen vid sina egna gångarter sas.
Om man lär dem av med det brukar de dels trava rent även de som aldrig travat och bara gått grisepass etc.
men det brukar också gå att få dem galoppera riktigt bra om de har vinklar för det.
Vb-travare har både gendeffekten (för dressyr.. vinstlotten för trav) och vi klar som är helfel.

Sen det här med ”får in benen under sig”. Det är totalt ointressant inom dressyr om andra bakbenet släpper mark lika långt bak, dvs bäckenet och bålen är inte aktiva på det sätt som gör att det blir samling.
Allt det handlar om där är ju påskjut och en låst rygg.

Min islänning kunde också trava ifrån halvblod och tom ett par dåliga vb-travare. Min hade ingen galopp när jag fick honom.
Jag valde att inte försöka plocka fram tölten iom att jag ville ha en häst som alltid är ryggaktiv på rätt sätt.
Och då går tölt och pass bort. För mig, enligt dressyrgrunder, är de motsatsen till samling.

Jag vet ardenners som fick en helvetes piaff efter en massa års idog träning.
Men galoppen blev ju aldrig så spännande iom vinklarna.

Så man kan ju ha handikapp pga vinklar och man kan ha dubbelhhandikapp pga genen och vinklar.
Och man kan ha bara genen, som hos en del islänningar.
 
@Mabuse har helt rätt, bara för att en häst tränas i dressyr är det inte alls säkert att det är lämpligt-och då tänker jag på hästen- att den ska gå på en dressyrbana och ridas ett bestämt program.
Det är ju stor skillnad på att träna på mjuka linjer och känna vad hästen förmår, istället för att tvinga in den i snävare linjer o precision som den ännu inte är kar för.

Ridskolan har enbart klassen lc1. Hoppning kan jag starta upp till 80cm.
Men det känns ju onekligen rätt deprimerande att det anses vara jämförbart att starta en travare i lb med att starta en häst i 140 som är oförberedd på uppgiften.
 
Jag tror fortfarande inte det handlar om "vinklar" och skelett.
Det verkar, för att upprepa mig, handla om andra saker.
Och jag lutar mig igen på den forskning som gjorts som funnit en genmutation som påverkar gångarternas "sammansättning".

Alltså, rent allmänt så är jag jätteförvånad att en diskussion om gener dras in som om...ja menar, allt beror på gener såklart vad gäller vinklar o byggnad o mer eller mindre förmåga till olika saker.

Mutationer är ju vanliga och sker det en som passar människans syften så avlas det vidare på mutationen, mkt av olika raser kommer ju från det.

Vad gäller vinklar och förmåga att komprimera dem för undertramp och tillbakatagande ex så har jag inte uppfattat någon skriva som om det är vinklarna i bakbenen hos travare som gör att de har svårighet att galoppera.
Travaren har generellt kass galopp, ej tretakt utan i varierande grad något annat.

Sedan verkar många dra in galoppen i vinkel diskussionen, nåja, så här är det, för att förtydliga: vinklarna är ytterligare en faktor som gör att travaren har problem med dressyrprogram- då de inte kan- som jag skrivit förut, vinkla ihop lederna, komprimera dem för att visa det som är önskvärt i ett dressyrprogram, vilket jag beskrivit förut.

För att förtydliga igen-Den dåliga galoppen är ett problem som jag tycker många ggr sätter hästen i en obekväm och stressande situation om den ska rasa runt och försöka svänga o bära sig med fart o andra fel.

Vinklarna, då säger jag såhär, där kan man rida runt ett program ( då inte i galopp om den är dålig) och liksom glida runt, vilket innebär typ LC o lägre utan längningar , och det behöver inte alls vara obekvämt för hästen, obekvämt blir det såklart om man rider högre klasser än ovan, drar nytta av frånskjutet i längningar men sedan funkar inte upptagningen pga vinklar, och det blir framtungt och handen bromsar o drar.
 
Ridskolan har enbart klassen lc1. Hoppning kan jag starta upp till 80cm.
Men det känns ju onekligen rätt deprimerande att det anses vara jämförbart att starta en travare i lb med att starta en häst i 140 som är oförberedd på uppgiften.
Det är inte exakt samma sak, naturligtvis, poängen är att det inte är snällt att starta en häst i en klass den inte är klar för, men det kan ändå vara trevligt att träna samma häst i den grenen. Det är säkert möjligt med massor av träning att starta en travare i LB.
 
Sådär ska inte en dressyrhäst se ut, överlinjen ska vara annorlunda, korset och länden ska vara annorlunda. Här är ett exempel:

222559_01.jpg


Du har ett mycket längre kors som inte har samma vinkel, och då blir överlinjen också annorlunda. Sen är hästen också mer högställd, halsen har en annan ansättning, osv. Ryggen är kortare och starkare - hästen på din bild är väl en häst som är snabb på korta sträckor? Det blir en helt annan exteriör.
Fast vinklarna är väldigt lika. Man lär sig med tiden när man studerar exteriör hur lätt ögat lurar en, eller kanske mer hjärnan, för ibland ser man det man vill se och det är inte alltid det stämmer med verkligheten. Överlinjen handlar om muskler, inte vinklar främst. Så ja det kan ju hända att muskulaturen är lite olika, och ja din häst är något lite mer högrest, men det är också väldigt marginellt. Men med avseende på just vinklar är dom väldigt likvärdiga och det är det som universellt prestationsmässigt, att vinklarna är korrekta (hyfsat). Det är samma grundkriterier som eftersträvas vare sig det handlar om en dressyrhäst eller en travare eller en galoppör. Titta gärna på filmen som @Mia_R lade in den förklarar detta väldigt bra.

exteriör.png
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 886
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 489
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 177
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 772
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp