Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

För hur ska man annars veta vad som är en liggande bog? Ett rakt kors? Att hästen står bakom sig? Är "sickle hocked" ?. Hur ska man bedöma det utan en mall som beskriver/visar hur vad man ska utgå ifrån?

I den linjära bedömningen utgår man från genomsnittet i rasen, inte någon "mall". Normen kan alltså flyttas om aveln drar mer åt ett visst håll.
 
Som sagt, knappast en kurs. Snarare en kort sammanfattning av lite om exteriörbedömning.

Citerar det som står i materialet du vill hänvisa till.

"Vid exteriörbedömning beskrivs hästen i förhållande till avelsmål och rasstandard. Exteriörbedömningarna kan därför vara olika utformade beroende på rasens avelsmål."
och
"Vid bedömning av exteriör finns ett antal benämningar, mått och ledvinklar som är av betydelse för att kunna förstå och tillämpa bedömningsresultaten."
och
"Förutom bedömning av extremitetsdelarnas lutning bedöms också ledvinklarnas storlek. "

1+1=2

Vinklar har betydelse och de är inte önskvärt likadana oavsett ras/ändamål.
Hur har du fått ihop det där? Dom tar inte ens upp skillnader mellan raser på denna kurs (annat än väldigt allmänt), så hur får du ihop det med att den texten handlar om ras-/typskillnader?
 
Hur har du fått ihop det där? Dom tar inte ens upp skillnader mellan raser på denna kurs (annat än väldigt allmänt), så hur får du ihop det med att den texten handlar om ras-/typskillnader?
Förstår inte, vad menar du med "fått ihop det där?
Jag har citerat det som står, inga konstigheter.

Det som står på första sidan för "kursen" är, jag citerar igen:
"Exteriör är benämningen på hästens yttre. Exteriören har betydelse för hästens hållbarhet och vad den ska användas till. Ska den tävla i trav eller galopp? Ska den prestera på hopp- eller dressyrbana eller ska den dra tunga lass?

Exteriörbedömning är en metod för att uppskatta en individs förmåga till hållbarhet och goda prestationer, det är också en metod att påvisa hur väl hästen överensstämmer gentemot aktuell rasstandard."

Enligt mig så beskriver det rätt tydligt vad hela den så kallade kursen handlar om.
 
Jag har aldrig sett någon.
Jag lade in den i tidigare inlägg.
4.jpg
 
Förstår inte, vad menar du med "fått ihop det där?
Jag har citerat det som står, inga konstigheter.

Det som står på första sidan för "kursen" är, jag citerar igen:
"Exteriör är benämningen på hästens yttre. Exteriören har betydelse för hästens hållbarhet och vad den ska användas till. Ska den tävla i trav eller galopp? Ska den prestera på hopp- eller dressyrbana eller ska den dra tunga lass?

Exteriörbedömning är en metod för att uppskatta en individs förmåga till hållbarhet och goda prestationer, det är också en metod att påvisa hur väl hästen överensstämmer gentemot aktuell rasstandard."

Enligt mig så beskriver det rätt tydligt vad hela den så kallade kursen handlar om.
Gå kursen. Exteriörbedömning innehåller flera delar, inte bara vinklar.
 
Och det man kom fram till:

"Thoroughbred and Half-bred horses are
clearly different in exterior conformation from Konik
horses. The differences between Thoroughbred and
Half-bred horses are more subtle
. The conformation
of Thoroughbreds is jointly determined by relatively
small differences in a range of features."

Subtle = hårfin

Subtil är inte detsamma som obefintlig. Det förefaller ju rimligt att skillnaderna mellan fullblod:
eskendereya.jpg

och halvblod:
171010ungafaderdominerartinaberglund-940x627.jpg

är ”more subtle” än mellan ovanstående och Konik?
16733823685_dc511d224e_b.jpg

Allt är ju relativt, om man säger så. :cool:Men de subtila skillnaderna mellan halvblod och fullblod är ändå tillräckliga för att ge ganska stora skillnader i rörelsemönster. Det är ju därför det är svårt att hitta fullblodshingstar som är attraktiva i halvblodsaveln idag, fast många ändå verkligen vill ha in fullblod.
 
Den tydliga skillnaden handlade om höjden på bakdelen (inte vinkeln), samtidigt var man noga med att poängtera att det var många hästar som deltog i undersökningen och att detta var genomsnittet, så variationerna individuellt var stora....dvs många hopphästar hade INTE den stora skillnaden...

Naturligtvis handlar det om genomsnittet, det är ju självklart. Likaså att den individuella variationen är stor. Dock motsäger studien det du hävdar - att hästar som ska prestera bra har en idealbyggnad oavsett vilket användningsområde det gäller.
 
Typ och balance? Man delar in exteriörbedömning i olika delar, Balance, struktur, rastyp, mm. Ungefär så som kursen jag länkade till också är upplagd. Men eftersom den inte tar upp olika raser specifikt, utan fokuserar på den allmänna delen, som ju är balans och struktur. Jag tycker du ska gå kursen;)
Nej, kursen du länkade till är inte upplagd så. Där delar man inte in exteriören i ”balance, struktur, rastyp mm” utan i typ, huvud-hals-bål, extremiteter och gångarter. Det är den indelning som används i Sverige.

Hur får du det till att balance, struktur och rastyp är samma sak som typ, huvud-hals-bål, extremiteter och gångarter? Jag kanske ska förtydliga att man under ”typ” inte enbart bedömer rastyp.
 
Och det man kom fram till:

"Thoroughbred and Half-bred horses are
clearly different in exterior conformation from Konik
horses. The differences between Thoroughbred and
Half-bred horses are more subtle
. The conformation
of Thoroughbreds is jointly determined by relatively
small differences in a range of features."

Subtle = hårfin

Skillnaden mellan fullblod och halvblod är mer subtil än skillnaden mellan fullblod+halvblod i jämförelse med konikhästar. Alltså så finns en skillnad men den är inte lika uttalad.
 
Men jisses, jag har ju skrivit ett antal gånger att jag läst igenom hela materialet. Du kan inte bemöta det som jag citerat ur materialet - med att jag behöver läsa det? Kom med ett riktigt bemötande av det som faktiskt står istället

Men du. Kan du inte vara seriös och faktiskt gå igenom materialet ordentligt själv? Det är gratis, tar bara några minuter att "skumma igenom".
 
Men du. Kan du inte vara seriös och faktiskt gå igenom materialet ordentligt själv? Det är gratis, tar bara några minuter att "skumma igenom".
Som sagt, du, jag har läst det tidigare och jag har läst det nu. Varför inte bara svara på det jag skrev?
Du hänvisar till ett material. Jag citerar det för att påvisa att det du säger inte riktigt stämmer och så kan du inte bemöta det på ett vettigt sätt..
 
Skillnaden mellan fullblod och halvblod är mer subtil än skillnaden mellan fullblod+halvblod i jämförelse med konikhästar. Alltså så finns en skillnad men den är inte lika uttalad.

(Detta innebär förstås också att det inte går att använda "hårfin" som synonym till subtil eftersom man inte kan komparera hårfin. En skillnad kan vara mer eller mindre subtil men inte mer eller mindre hårfin.)
 
Nej, kursen du länkade till är inte upplagd så. Där delar man inte in exteriören i ”balance, struktur, rastyp mm” utan i typ, huvud-hals-bål, extremiteter och gångarter. Det är den indelning som används i Sverige.

Hur får du det till att balance, struktur och rastyp är samma sak som typ, huvud-hals-bål, extremiteter och gångarter? Jag kanske ska förtydliga att man under ”typ” inte enbart bedömer rastyp.
Men @Mabuse varför kollar du inte igenom kursen ordentligt för? Det finns en del i kursen som handlar om raser. Den är allmänt hållen, men ändå en EGEN del. Alltså delar man in exteriörbedömning (även i Sverige) i olika delar. För den här kursen handlar ju inte om någon specifik ras, eller hur? Alltså kan exteriörbedömningen, den delen som handlar om vinklar, inte vara någon rasspecifik del. Det är liksom underförstått.
 
Men @Mabuse varför kollar du inte igenom kursen ordentligt för? Det finns en del i kursen som handlar om raser. Den är allmänt hållen, men ändå en EGEN del. Alltså delar man in exteriörbedömning (även i Sverige) i olika delar. För den här kursen handlar ju inte om någon specifik ras, eller hur? Alltså kan exteriörbedömningen, den delen som handlar om vinklar, inte vara någon rasspecifik del. Det är liksom underförstått.
Jag förstår inte vad du skriver. På viket sätt är ovanstående ett argument för att man använder indelningen balance, struktur och rastyp när man gör exteriörbedömningar av halvblod i Sverige?
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 489
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 177
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 772
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp