Bukefalos 28 år!

Hur länge håller hösilagebalar? Akut

Klubbisen

Trådstartare
Mitt i den här hökrisen har vi köpt häst och har inget hö.. har dock fått tag på en bonde som kan sälja från närheten men han säljer bara stora hösilagebalar.
Så det jag undrar över är egentligen ungefär hur länge ni tror att en hösilagebal håller? Vi har inte bra lagringsmöjligheter, höbalarna måste stå ute med vindskydd. Har kollat på balar med 500 kg/bal.
Tror ni det blir för mycket för min häst + två inockarderade? Att det blir dåligt innan det tar slut? Vi har plats med 1 bal inne då vi har en ledig box. Vad tror ni? Skulle det fungera? Eller ska vi kolla vidare efter mindre balar? Obs vi har hästen inockarderad på stall i närheten tills vi fixar eget hö och då flyttar vi över den. Så tacksam för hjälp!!!!
 
@Klubbisen pratar du om förvaring innan de är öppnade ? Eller om hur länge de håller väl öppnade?

Oöppnat är ju inget problem sålänge de är rätt skördade och plastade och hanterade.
500 kg på tre hästar är jag tveksam till. Jag har haft 350 kg bal på 3-4 hästar ibland och de håller fint öppnade om de är torra och man avplastar hela balen vid öppning och de förvaras svalt och torrt (ej sol).
Då gör man av med en bal på 10 eller färre dagar om 4 hästar äter minst 8 kg/dygn.

Som sagt beror hållbarheten på många variabler så svårt att sia om annat än generellt.

Blötare silage (typ under 50-60 TS tenderar att hålla kortare och mer känsliga för syre och värme ju blötare det är). Gäller alltså även mindre balar.

Här finns lite generell men sund info :

https://hastsverige.se/hastens-miljo/foderhygien/ensilagebalars-hallbarhet/
 
Det beror på dels hur torrt hösilaget är, dels temperaturen ute. Om du har ett medeltorrt hösilage kan en öppnad bal hålla sig i upp till 2 v om det är 5 plusgrader eller under medan det blir dåligt på 2-3 dagar om det är varmare än 15 ... Ju blötare desto känsligare f både värme och kyla ( fryser om det bli många minus).
Så du måste veta hur hösilaget ser ut innan du bestämmer dig,
 
Mitt i den här hökrisen har vi köpt häst och har inget hö.. har dock fått tag på en bonde som kan sälja från närheten men han säljer bara stora hösilagebalar.
Så det jag undrar över är egentligen ungefär hur länge ni tror att en hösilagebal håller? Vi har inte bra lagringsmöjligheter, höbalarna måste stå ute med vindskydd. Har kollat på balar med 500 kg/bal.
Tror ni det blir för mycket för min häst + två inockarderade? Att det blir dåligt innan det tar slut? Vi har plats med 1 bal inne då vi har en ledig box. Vad tror ni? Skulle det fungera? Eller ska vi kolla vidare efter mindre balar? Obs vi har hästen inockarderad på stall i närheten tills vi fixar eget hö och då flyttar vi över den. Så tacksam för hjälp!!!!

I värmen håller en sån väldigt kort tid som öppnad, ca en v om det är svalt och betydligt kortare nu i värmen eller om det är fuktigt.
Kan ni öppna och torka inomhus kan det gå att öka på den tiden en del nu den varma tiden förutsatt att det just kan torka lite kvickt.

Jag hade aldrig övervägt köpa så stora balar till 3 hästar. Det är rätt troligt att man måste kasta merparten av balen. Om du räknar på hur mkt era hästar gör av med per dag kommer du se att det blir otroligt mycket kvar av balen innan den bör kasseras.
 
Om de väger 500 kilo gissar jag att det har låg ts och då håller det, som nån redan sagt, inte lika länge som torrare.

Jag kör med hösilage på två stora hästar och två mini och det funkar fint men då har de relativt hög ts och står ute när de öppnats (i hagen).
 
Jag har haft 400 kg balar till tre hästar vintertid, då har hösilaget varit väldigt torrt, över 80 i ts. Det har hållt 10-14 dagar om man öppnat upp och fluffat upp, men då har det varit rejält med minus. Nu har jag småbal hösilage att stödfodra med i år, och de är balar på 30 kg som blir dåliga efter några dagar trots uppfluffade. Så nej, möjligtvis till vintern men inte till sommaren.
 
Tack alla för svar! Hoppar då över det. Tror ni det skulle fungera med 20 kg småbalar? Av hö. Hur länge håller det tror ni om det får stå inomhus utan plats då?
 
Tack alla för svar! Hoppar då över det. Tror ni det skulle fungera med 20 kg småbalar? Av hö. Hur länge håller det tror ni om det får stå inomhus utan plats då?
Nu under sommaren lär de väl funka men till hösten bör du väl lägga upp på loge osv pga fukten
 
Nu vet jag ju inte var du bor, men får ni minusgrader på vintern kan ju några storbalar fungera då de tål att stå öppnade längre om det är kallt där de står och ni fodrar både i hagen och i stallet, men resten av tiden kommer ni behöva antingen småbalar eller hö.
 
Vad menar du med lägga upp på loge? Hur länge tror du höt skulle hålla, kan man tex köpa in 20 höbalar på 40 Kg utan de förstörs?
Det finns väl egentligen aldrig några garantier för lagring. Det beror ju på vädret bland annat. Men den mängden hö borde väl gå åt rätt snabbt för 3 hästar? Jag brukar ta hem torrhö som räcker ca 1-1,5 månad i taget åt mina två hästar, och det brukar aldrig vara några problem under en såpass kort lagringstid.
 
Tack alla för svar! Hoppar då över det. Tror ni det skulle fungera med 20 kg småbalar? Av hö. Hur länge håller det tror ni om det får stå inomhus utan plats då?

Menar du höbalar då ? 20 kg vanligt oplastat? Vad menar du med ”inomhus utan plats” ? Svårt att förstå - förtydliga gärna 👍
 
Menar du höbalar då ? 20 kg vanligt oplastat? Vad menar du med ”inomhus utan plats” ? Svårt att förstå - förtydliga gärna 👍

Ja precis 20 kg oplastat står inomhus i stallet under tak, vi har plats på en slags vind. Hur länge tror du sånt hö håller om det kan stå inomhus?
 
20kg går åt ganska snabbt, det är omöjligt att ge ett bra svar på hållbarheten för det beror så väldigt mycket hur det torkades, om det är torrt även inne i balen, vilken temperatur det är ute, luftfuktigheten och luftväxlingen där det är förvarat.

Min holländska gav jag 16 kg/dag + kraftfoder, så 20 kg hö hade räckt knappt 1,5 dygn. åt henne och på den tiden hade det inte hunnit bli dåligt om det så hade regnat på det.
 
Hur mycket hö per dag räknar du med att det går åt på ett dygn? Till holländskan hade fyra 20-kgs balar räckt i fem dagar, inget att oroa sig för. Om tre hästar får 16 kg var/dygn så är det 48 kg/dag = knappt 2,5 bal/dygn. 20 balar räcker då 10 dagar. Det ska vara riktigt usla förhållanden för att 20 balar hö ska bli förstörda på 10 dagar samtidigt som det förbrukas.
 
Ja precis 20 kg oplastat står inomhus i stallet under tak, vi har plats på en slags vind. Hur länge tror du sånt hö håller om det kan stå inomhus?

Jag klädde in småbalarna med halm och var noga med att det inte släppte igenom fukt underifrån genom taket från hästarna. Täckte med halm också. Det var få balar som blev dåliga, men någon fick jag faktiskt kassera.
 
Hur mycket hö per dag räknar du med att det går åt på ett dygn? Till holländskan hade fyra 20-kgs balar räckt i fem dagar, inget att oroa sig för. Om tre hästar får 16 kg var/dygn så är det 48 kg/dag = knappt 2,5 bal/dygn. 20 balar räcker då 10 dagar. Det ska vara riktigt usla förhållanden för att 20 balar hö ska bli förstörda på 10 dagar samtidigt som det förbrukas.
Skyller på att jag var nyvaken, om förbrukningen per dag är 48 kg hö så räcker 20 balar i 8 dygn. Men den omsättningen ska det mycket till att det ska hinna bli mögligt.
 
Om du menar 20 kgs balar av torrhö (alltså oplastat) så håller det en säsong iallafall om du förvarar det rätt. Det vill säga på exempelvis en loge /skulle och gärna en bit upp från golvet så det får ventilation runt om. Jag har alltid förvarat mitt torrhö så och det har inte varit några problem. Inte ens när vi tog in 42 ton ett år. Det var väl någon bal här och där som fick slängas, men inte mer än så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 799
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 257
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp