Bukefalos 28 år!

Hur länge håller hösilagebalar? Akut

Bättre bal står ute där det luftar och kyler - gärna i skuggan. Stall gäran på en pall så de kommer upp från marken och blir lättare att ta.
De öppnade håller rätt länge bara de är hela. Gå över reegelbundet och tejpa hålen som fåglarna gör med avsedd tejp så blir skadorna oftast begränsade.
Tar man varv på varv så tar man bort det sämsta hela tiden utan att det hinne bli dåligt.
 
Hej igen alla! Vad tror ni om 400 kg inplastat hö? Det borde väl kunna hålla hyfsat länge när man väl öppnat en bal speciellt på vintern eller?
 
Hej igen alla! Vad tror ni om 400 kg inplastat hö? Det borde väl kunna hålla hyfsat länge när man väl öppnat en bal speciellt på vintern eller?
Frågan är ju hur det ser ut när du öppnar. Min erfarenhet är att ju torrare det är ju mer mögel är det i det redan från början.
 
Har du provat att lägga hö i en plastpåse, knyta till och titta hur det ser ut efter en månad? Om inte, gör testet. Det är ingen kul syn och inget du skulle ge något djur.

Okej, kan i princip ingenting om hö eftersom vi tidigare bara varit installade och inte behövt ha ansvar för att köpa in hö själva innan. I vanliga fall hade vi köpt hösilage i småbalar men får inte tag på några med hökrisen. Men hö oplastat håller alltså bättre än inplastat? Det ska kunna hålla en hel säsong om man kan ha det på loge?
 
Okej, kan i princip ingenting om hö eftersom vi tidigare bara varit installade och inte behövt ha ansvar för att köpa in hö själva innan. I vanliga fall hade vi köpt hösilage i småbalar men får inte tag på några med hökrisen. Men hö oplastat håller alltså bättre än inplastat? Det ska kunna hålla en hel säsong om man kan ha det på loge?

Allt beror ju på hur det är hanterat. Har torrhö fått torka ordentligt och förvaras vettigt ( i Skåne behövs i princip att det förvaras med skulltork för att det ska hålla säsongen ut) tycker jag det är en bra lösning. Tyvärr har jag bara hittat en leverantör genom åren som kan sköta detta, och då har jag hämtat c a 50 balar åt gången, lagt i halmförvaring och han har själv kört skulltorken en gång i månaden för att dra ut fukt som gått ner via luftfuktigheten.

Vill jag köpa plastat foder ska det vara en ensileringsprocess.
 
Okej haha nu blir det väldigt svårt att veta... hur hade ni gjort i min situation? 3 hästar som tillsammans äter runt 20 kg och går inte att få tag på hösilage i småbalar. Kanske köpa in större balar med hösilage runt 250 kg? Eller småbalshö men vet inte om jag kan få det genom olika leveranser eller bara en stor då försäljaren bor långt bort.. vi bor i västra Götaland.så jobbigt att precis köpt häst i denna kris
 
Hur ser förvaringsmöjligheter ut? Och det är ju otroligt liten förbrukning på tre hästar, är det shettisar? Hur torrt är materialet i balarna om 250 kg? Har ni möjlighet att låta det torka när ni öppnat balen?

Finns det möjlighet att dela med andra i närheten?
 
Hur ser förvaringsmöjligheter ut? Och det är ju otroligt liten förbrukning på tre hästar, är det shettisar? Hur torrt är materialet i balarna om 250 kg? Har ni möjlighet att låta det torka när ni öppnat balen?

Finns det möjlighet att dela med andra i närheten?

Ja precis en shettis, en B-ponny och en storhäst sen kompletterar vi med lusern och halm också. Vi kommer förvara hösilagebalarna ute isåfall men har två boxar där vi kan förvara hö och sedan en vind för torra höbalar isf men vet inte om den håller för tunga hösilagebalar. Vet inte hur torrt hösilaget är dom har ingen ts....
 
Jag skulle inte köpa hösilage till en stor häst + en shettis. Jag har tre stora hästar och de äter knappt upp hösilaget innan det blir dåligt och då fodrar jag bara med hösilage när det är minusgrader och jag ger bara hösilage och inget kraftfoder ca 15 kg per häst.

Måste du ha något hö alls? Hästarna klarar sig bra på halm och luzernpellets.

Tillägg: Såg att du hade en B-ponny också men mitt inlägg gäller ändå
 
Fast det verkar ju idiotiskt att komplettera med halm och lusern när ni behöver förbruka mer, inte mindre. Och det är ju VÄLDIGT lite om det är en storhäst också.
B-ponnyn är inte våran heller och dom ville bara ge sin ponny 5 kg pga att dom inte hade råd och vill därför ge mer halm/lusern. Så storhästen och shettisen får i sig så mycket hö dom behöver men vill inte ge shettisen för mycket heller då den har lätt att lägga på sig
 
Jag skulle inte köpa hösilage till en stor häst + en shettis. Jag har tre stora hästar och de äter knappt upp hösilaget innan det blir dåligt och då fodrar jag bara med hösilage när det är minusgrader och jag ger bara hösilage och inget kraftfoder ca 15 kg per häst.

Måste du ha något hö alls? Hästarna klarar sig bra på halm och luzernpellets.

Tillägg: Såg att du hade en B-ponny också men mitt inlägg gäller ändå

Nej måste måste jag väl inte men är det verkligen bra för dom att endast äta halm och lucern? Isåfall hur mycket ska man ge av lucern för att dom ska få i sig allt dom behöver?
 
Jag är verkligen inte foderexpert men blir lite förvirrad är jag läser.
B-ponnyn är inte våran heller och dom ville bara ge sin ponny 5 kg pga att dom inte hade råd och vill därför ge mer halm/lusern. Så storhästen och shettisen får i sig så mycket hö dom behöver men vill inte ge shettisen för mycket heller då den har lätt att lägga på sig
Ska du ha en inackordering där ägarna kanske inte har råd att ge hästen den mat som den behöver? Att komplettera med lucern och halm blir väl inte billigare ens detta konstiga år?
3 hästar som tillsammans äter runt 20 kg
Om B-ponnyn äter 5 kg blir det bara 15 kg kvar till dina hästar. Är den stora ett kallblod eller annan lättfödd typ? Eller kommer du att ge mycket annat (halm, lucern, kraft)?
Oavsett hur du väljer (eller blir hänvisad till) att fodra så måste du ju räkna ut hur mycket hästarna behöver av hö/hösilage, ev halm, ev lucern och ev kraft utifrån grovfodrets analysvärden och hästarnas beräknade behov (och sedan anpassa till individerna eftersom det ofta behövs). Lika lite som någon här kan svara på hur mycket eller vad hästarna behöver lika lite kan du ju i förväg bestämma hur mycket hästarna behöver när du inte ens vet vad du har för foder. Handlar det bara om hur mycket du behöver köpa in och hur du ska försvara, då räcker det förstås med en uppskattad mängd för "räkneövningen", men då skulle i alla fall jag ta till åtgången i överkant för att inte riskera att stå utan till våren.
Sedan är väl frågan om det är lättare att få tag på halm och lucern.
/mamman som alltid haft ponnyerna inackorderade och sluppit jaga grovfoder själv (vilket jag varit tacksam för även normalår).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 401
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 239
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp