Bukefalos 28 år!

Hur länge håller hösilagebalar? Akut

B-ponnyn är inte våran heller och dom ville bara ge sin ponny 5 kg pga att dom inte hade råd och vill därför ge mer halm/lusern.
Hur i hela friden tänker det här? Lucern är ju inte dirket något billigt fodermedel så varför ska de använda det för att spara pengar? Priset på halm lär ju också vara rätt högt i år. Hur ser egentligen den kalkylen ut?
Lucern är för mig i många sammanhang det sista fodermedel jag väljer pga det höga priset/kg protein. De enda tillfällen det används är när jag måste få upp proteinhalten och samtidigt måste ha mer strå eller om de redan får maxgiva protein från källor som inte räknas som grovfoder (potatisprotein/soja)
 
Jag är verkligen inte foderexpert men blir lite förvirrad är jag läser.

Ska du ha en inackordering där ägarna kanske inte har råd att ge hästen den mat som den behöver? Att komplettera med lucern och halm blir väl inte billigare ens detta konstiga år?

Om B-ponnyn äter 5 kg blir det bara 15 kg kvar till dina hästar. Är den stora ett kallblod eller annan lättfödd typ? Eller kommer du att ge mycket annat (halm, lucern, kraft)?
Oavsett hur du väljer (eller blir hänvisad till) att fodra så måste du ju räkna ut hur mycket hästarna behöver av hö/hösilage, ev halm, ev lucern och ev kraft utifrån grovfodrets analysvärden och hästarnas beräknade behov (och sedan anpassa till individerna eftersom det ofta behövs). Lika lite som någon här kan svara på hur mycket eller vad hästarna behöver lika lite kan du ju i förväg bestämma hur mycket hästarna behöver när du inte ens vet vad du har för foder. Handlar det bara om hur mycket du behöver köpa in och hur du ska försvara, då räcker det förstås med en uppskattad mängd för "räkneövningen", men då skulle i alla fall jag ta till åtgången i överkant för att inte riskera att stå utan till våren.
Sedan är väl frågan om det är lättare att få tag på halm och lucern.
/mamman som alltid haft ponnyerna inackorderade och sluppit jaga grovfoder själv (vilket jag varit tacksam för även normalår).

Jag har alltså en shettis och en storhäst som ska vara lättfödd, 8 kg ska han äta enligt tidigare ägare så det är ingen fara. Så tillsammans behöver mina hästar runt 15 kg. Vad det gäller B-ponnyn så är det en inockarderad och jag lägger mig inte i hur mycket dom ger sin ponny men dom köper hö av mig och ville komplettera med lusern :) vad det gäller så kan jag inte mycket om just höförvaring och det var det jag ville ha hjälp med. Alltså vad man kan köpa och hur länge det faktiskt håller för endast 3 hästar som inte äter mycket.
 
Hur i hela friden tänker det här? Lucern är ju inte dirket något billigt fodermedel så varför ska de använda det för att spara pengar? Priset på halm lär ju också vara rätt högt i år. Hur ser egentligen den kalkylen ut?
Lucern är för mig i många sammanhang det sista fodermedel jag väljer pga det höga priset/kg protein. De enda tillfällen det används är när jag måste få upp proteinhalten och samtidigt måste ha mer strå eller om de redan får maxgiva protein från källor som inte räknas som grovfoder (potatisprotein/soja)

Ingen aning... de säger bara till mig hur mycket de vill köpa och så fixar de resten själva. 5 kg för en B-ponny är ju inte heller speciellt lite så de kanske bara kompletterar med lite lusern och halm för att ponnyn ska få i sig tillräckligt med protein.
 
Jag har alltså en shettis och en storhäst som ska vara lättfödd, 8 kg ska han äta enligt tidigare ägare så det är ingen fara.

Fast... med 8kg av ditt silage, med en ts på 68% ligger du väldigt nära minimigränsen för mängden grovfoder en häst måste få i sig. Du kan inte räkna med att ditt nuvarande grovfoder och det den äter tidigare har samma värden och att 8 kg därför "blir lagom"
 
Fast... med 8kg av ditt silage, med en ts på 68% ligger du väldigt nära minimigränsen för mängden grovfoder en häst måste få i sig. Du kan inte räkna med att ditt nuvarande grovfoder och det den äter tidigare har samma värden och att 8 kg därför "blir lagom"

Precis därför la jag till ytterligare kilo eftersom min shettis inte direkt äter 7 kg/dag
 
Precis därför la jag till ytterligare kilo eftersom min shettis inte direkt äter 7 kg/dag
Dessutom så har vi inte bestämt vad vi ska köpa än och har inte bråttom då vi står uppstallade tills/om vi hittar något som funkar men självklart vill vi ha hästarna hemma på gården. Ursäkta alla för rörig tråd vill bara ha hjälp att veta vad vi ska köpa men det verkar ju väldigt komplicerat speciellt med dagens priser så vi köper nog in hösilage i småbalar eller väntar tills nästa säsong
 
Jag har alltså en shettis och en storhäst som ska vara lättfödd, 8 kg ska han äta enligt tidigare ägare så det är ingen fara. Så tillsammans behöver mina hästar runt 15 kg. Vad det gäller B-ponnyn så är det en inockarderad och jag lägger mig inte i hur mycket dom ger sin ponny men dom köper hö av mig och ville komplettera med lusern :) vad det gäller så kan jag inte mycket om just höförvaring och det var det jag ville ha hjälp med. Alltså vad man kan köpa och hur länge det faktiskt håller för endast 3 hästar som inte äter mycket.
Fast man kan inte resonera i kilon. Du måste tänka i Mj. Ett hö kan innehålla 7 Mj/kg men det kan lika gärna innehålla 11 Mj/kg. Ett hö med 7 Mj/kg ger bara 56 Mj av 8 kg hö medans ett hö med 11 Mj ger 88 Mj. Skillnaden är enorm!
 
Ingen aning... de säger bara till mig hur mycket de vill köpa och så fixar de resten själva. 5 kg för en B-ponny är ju inte heller speciellt lite så de kanske bara kompletterar med lite lusern och halm för att ponnyn ska få i sig tillräckligt med protein.
Till en viss gräns behöver ju inte du blanda dig i hur de resonerar. Jag såg dock ett par risker. Om de maximerar högivan "för att de inte har råd med mer", vad kan det mer vara som de inte riskerar att ha råd med? Kommer du att få hyran säkert betald, även om de får extra utgifter som t ex veterinärräkningar? Riskerar du att behöva lägga ut för foder, hovslagare eller annat ifall de inte har råd/det som de har råd med inte räcker? Som stallägare riskerar du att bli ansvarig för hästens väl och ve, även om det inte är din häst.
 
Fast man kan inte resonera i kilon. Du måste tänka i Mj. Ett hö kan innehålla 7 Mj/kg men det kan lika gärna innehålla 11 Mj/kg. Ett hö med 7 Mj/kg ger bara 56 Mj av 8 kg hö medans ett hö med 11 Mj ger 88 Mj. Skillnaden är enorm!
Ja men tyvärr finns det ju knappt analyser att få längre :/
 
Till en viss gräns behöver ju inte du blanda dig i hur de resonerar. Jag såg dock ett par risker. Om de maximerar högivan "för att de inte har råd med mer", vad kan det mer vara som de inte riskerar att ha råd med? Kommer du att få hyran säkert betald, även om de får extra utgifter som t ex veterinärräkningar? Riskerar du att behöva lägga ut för foder, hovslagare eller annat ifall de inte har råd/det som de har råd med inte räcker? Som stallägare riskerar du att bli ansvarig för hästens väl och ve, även om det inte är din häst.
Ja det är ju alltid en risk..
Ett prov för analys skickar man in själv.
ja men det är ju efter man har fått höt så svårt att veta hur mycket man ska köpa in
 
@Klubbisen
Som svar på din ursprungsfråga, vi har 2 lättfödda islandshästar som äter ca 5 kg hösilage/dag + fri tillgång till halm.

Våra silagebalar väger ca 350 kg. När vi öppnar ny bal tar vi bort plasten helt och lägger in slaget under tak, skyddat från väder och vind. Det håller sig iallafall de ca tre veckor som det tar för hästarna att äta upp det. Även sommartid.
 
ja men det är ju efter man har fått höt så svårt att veta hur mycket man ska köpa in

Det kan det självklart vara om man inte har en susning om innehållet. Första åren jag hade hästarna hemma och innan jag hade en pålitlig höproducent med likvärdiga värden år för år så räknade jag med 7 Mj/kg foder, räknade ut foderstater och räknade på hur mycket hö jag skulle behöva för att det skulle räcka ett helt år. Alltså som minst till nästa höskörd. Då behövde jag aldrig riskera att köpa för lite. Jag gör fortfarande så att jag köper in så att det finns till nästa års beräknade leverans. Jag riskerar inte att stå utan hö om hästarna av någon anledning inte kan gå på gräs och skulle någon bal bli dålig så sitter jag inte heller i sjön. Det har ännu inte hänt att en bal behövt slängas men däremot har jag vid några tillfällen behövt fodra helt och hållet med hö hela eller delar av sommaren av diverse anledningar. Jag har hellre några rundbalar hö kvar vid nästa leverans än står utan och det blir kris.
 
@Klubbisen
Som svar på din ursprungsfråga, vi har 2 lättfödda islandshästar som äter ca 5 kg hösilage/dag + fri tillgång till halm.

Våra silagebalar väger ca 350 kg. När vi öppnar ny bal tar vi bort plasten helt och lägger in slaget under tak, skyddat från väder och vind. Det håller sig iallafall de ca tre veckor som det tar för hästarna att äta upp det. Även sommartid.

Tack för hjälpen :)
 
Det kan det självklart vara om man inte har en susning om innehållet. Första åren jag hade hästarna hemma och innan jag hade en pålitlig höproducent med likvärdiga värden år för år så räknade jag med 7 Mj/kg foder, räknade ut foderstater och räknade på hur mycket hö jag skulle behöva för att det skulle räcka ett helt år. Alltså som minst till nästa höskörd. Då behövde jag aldrig riskera att köpa för lite. Jag gör fortfarande så att jag köper in så att det finns till nästa års beräknade leverans. Jag riskerar inte att stå utan hö om hästarna av någon anledning inte kan gå på gräs och skulle någon bal bli dålig så sitter jag inte heller i sjön. Det har ännu inte hänt att en bal behövt slängas men däremot har jag vid några tillfällen behövt fodra helt och hållet med hö hela eller delar av sommaren av diverse anledningar. Jag har hellre några rundbalar hö kvar vid nästa leverans än står utan och det blir kris.
Tack för svar!
 
@Klubbisen du har fått otroligt många insatta svar i sammanhanget runt dina frågor och situation samt allmänt ang plastad storbal utifrån det du gör av med osv.

Ta till dig dem.
 
Till en viss gräns behöver ju inte du blanda dig i hur de resonerar. Jag såg dock ett par risker. Om de maximerar högivan "för att de inte har råd med mer", vad kan det mer vara som de inte riskerar att ha råd med? Kommer du att få hyran säkert betald, även om de får extra utgifter som t ex veterinärräkningar? Riskerar du att behöva lägga ut för foder, hovslagare eller annat ifall de inte har råd/det som de har råd med inte räcker? Som stallägare riskerar du att bli ansvarig för hästens väl och ve, även om det inte är din häst.

Fast NU drar det väl ändå iväg rejält ang TS frågor om foder ...

KL
Så f.ö ang tillgång och priser på halm så varierar det kraftigt. Här finns det tex, trots torkan osv, rätt hyfsat med halm och helt normala priser på halm som skördats nu senaste veckorna , trots torkan . Jag har ännu inte sett några överpriser på halm eller annonser där hästägare desperat efterlyser halm .
 
Senast ändrad:
@Klubbisen
Som svar på din ursprungsfråga, vi har 2 lättfödda islandshästar som äter ca 5 kg hösilage/dag + fri tillgång till halm.

Våra silagebalar väger ca 350 kg. När vi öppnar ny bal tar vi bort plasten helt och lägger in slaget under tak, skyddat från väder och vind. Det håller sig iallafall de ca tre veckor som det tar för hästarna att äta upp det. Även sommartid.

Vart bor ni någonstans? :) Tänker om det är skillnad på luftfuktighet osv. Önskar verkligen att det skulle funka för oss med såpass stora balar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 791
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 257
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp