Bukefalos 28 år!

Hur länge håller jordgubbssylt?

bettysmatte

Trådstartare
Har gjort några burkar jordgubbssylt idag, med bara bär och syltsocker. Hur länge kan man förvara sylten i kylskåpet? Någon som vet?
 
Sv: Hur länge håller jordgubbssylt?

Beror nog helt på hur du gjort?

Har du konserverat på riktigt sätt - med upphettade burkar och lock som du förslutit snabbt så håller den i många år. Har du bara hällt det i en burk så är det mer osäkert.

Mycket beror också på mängden socker. Socker är ju konserverande men då måste man har tillräckligt mycket.

Är du tveksam kan du ju alltid frysa det som du inte genast ska använda?



...förresten Sylt består väl av "bara bär och syltsocker" ? Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge håller jordgubbssylt?

Jag har nog gått en "medelväg" när jag kokte sylten. Jag sköljde av burkarna ordentligt med hett vatten, hällde i sylten och skruvade åt locken. Hade alltså inte burkarna i ugn, eller liknande.

Mja, det finns väl andra recept på sylt också? I stället för syltsocker kan man väl använda vanligt socker och sedan tillsätta konserveringsmedel?
 
Sv: Hur länge håller jordgubbssylt?

tills de mögglar... Innan dess så skall det inte vara nån fara ;)
(Och är faktist seriös..)
 
Sv: Hur länge håller jordgubbssylt?

Innehåller syltsocker konserveringsmedel? Just jordgubbar brukar ha lätt att mögla annars.
Sen går det inte snåla med socker om man vill klara den någon längre tid.
7hg socker till 1 kg bär är ett riktmärke.
Du har ingen frys?
 
Sv: Hur länge håller jordgubbssylt?

....
Mja, det finns väl andra recept på sylt också? I stället för syltsocker kan man väl använda vanligt socker och sedan tillsätta konserveringsmedel?

Syltsocker är ett nytt påfund - inte så himla många år sedan det kom. Innan dess användes vanligt socker och konserveringsmedel. När jag var liten - på dinosauriernas tid - så kokade min mor, släktingar ock grannar sylt med socker och Atamon (tror jag det hette?)

Jag torrsimmar en del nu - diabetiker som jag är. Jag återkallar gamla barndomsminnen. Själv har jag ju alltid fryst in min sylt....:D
 
Sv: Hur länge håller jordgubbssylt?

När jag var liten - på dinosauriernas tid - så kokade min mor, släktingar ock grannar sylt med socker och Atamon
... och där förvandlade du mig till en dinosaurie i en enda inandning!
 

Liknande trådar

Mat Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken. Någon här som vet mer om detta? Så många frågor... Jag uppfattar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 354
Senast: Rosett
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 107
Senast: Enya
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 349
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
248
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp