Hur lång väntan på veterinär är rimlig?

Sv: Hur lång väntan på veterinär är rimlig?

Det där med att hästar med kolik absolut måste upp och gå för att inte få tarmvred är en ganska djupt rotad föreställning. Av någon anledning är det vanligt att man försöker hindra en kolikhäst att rulla sig till varje pris.

Att försöka hindra en häst med akut buksmärta att rulla sig/kasta sig kommer dock inte gå...

zesel skrev:
Bara ett litet förtydligande här: Djurskyddsaspekten går alltid först. Oavsett om det är ko, häst, eller gris som är sjuka samtidigt, så sätts prioriteringen efter denna aspekt i första hand.

Jag skrev ju det?

Är det en svårt sjuk häst och en lindrigt sjuk kossa (som kan vänta) ska de åka på hästen först. Men har du en svårt sjuk häst och en svårt sjuk ko ska de åka på kossan först.

Dvs, svårast/akutast sjukast djur ska få vård först, oavsett djurslag. Men när du har två lika högprioriterade fall där det ena är en häst och det andra ett lantbruksdjur så prioriteras lantbruksdjuret.

nala skrev:
Vi som har "lantbruksdjur" kan visst ringa vilken veterinär somhelst, som tar stora djur, jag har både kor och grisar men har aldrig ringt DV utan anlitar en "vanlig" Veterinär! Var bor du om du bara får ut DV? ;)

Kan kan man ja, men det är inte säkert man får ut någon. Jag bor i området som gud glömde, med en hästrädd distriktare så jag är så körd man någonsan kan bli när det gäller att få ut veterinär på jourtid alldeles oavsett.

Men det finns mig veterligen bara DV här som tar lantbruksdjur. Vi har ett fåtal privatpraktiserade hästveterinärer som finns i området en - två dagar i veckan (ingen jour) men de åker på häst, och har smådjurspraktik. De kan säkert lantbruksdjur men vill inte befatta sig med dem. Samma sak när jag bodde i veterinärTÄTTdistrikt. Det var 'bara' DV som tog lantbruksdjuren. Så teoretiskt kunde vi ringa privatpraktiserande, men de ville inte åka.

Sen, överallt där jag bott (på landet ska tilläggas) så har det varit JOUR så har det bara funnits DV att tillgå, oavsett djurslag. Om man inte velat/kunnat traila till klinik.

Boj skrev:
Har man flera kolikhästar, blir det säkert någon sk turordning och då tar det säkert tid. :cry:

Pratat om det där med DV förra vintern, då jag stod med en kolikhäst och hon hade FYRA andra kolikhästar samma kväll/natt. Då turordnar hon efter följande nämnare:

1. Den som verkar låta sjukast på telefonen (dvs visar starkast symptom, har högst puls etc)

2. Den som fått vänta längst och inte blivit bättre ELLER den som hastigt blivit sämre

och

3. Om hon har en som är väldigt nära en hon redan varit på, som dock är lindrig, men som hon anser hon kan hjälpa snabbt, och på så sätt utan att riskera ytterligare hästs hälsa kan avhjälpa innan den blir sämre.

Således så min herre med förstoppningskolik efter en operation under full narkos fick vackert vänta. Han hade haft förstoppning sen morgonen men inte svarat på promenader, paraffinolja i munnen och rörelse, dock var han inte speciellt svårt sjuk heller, men blev ju lite sämre när tiden gick men långt från högprioriterat. Jag ringde första gången vid 15.30, och veterinären kom 03.00 på natten. Hon ringde mig ungefär en gång varannan timme och kollade så han inte blev sämre, och åkte på de andra kolikfallen först (varav ett ringdes in 23.30). För mig är det fullständigt logiskt (två av de fallen hade slutat med buköppning på Ultuna för övrigt, det tredje hade de lyckats häva hemma). Tilläggas ska att den veterinären är VÄLDIGT nogrann, och var här i två timmar och vägrade åka förrän min herre hade behagat skita båd een och två högar och börjat visa intresse för mat igen, dvs hon var säker på behandlingen hade hjälpt.

Förresten, hon sa en sak jag fann SKRÄMMANDE. Vi pratade om det där med hur bra bilförare hon eg är när hon jobbat 24 h i sträck. Och då sa hon att ibland när folk ringde och hon var alldeles för trött för att köra bil så sa hon att då fick djurägaren (om denna hade bil och körkort såklart) komma och hämta henne. Och att MÅNGA djurägare då tyckte att 'nej, då kan det VÄNTA'. Ehh, alltså ringer folk vet på jour mitt i natten när de egentligen anser att hästen inte är så dålig att det kan vänta tills vet sovit lite. :eek:

Ja, det skrev du ;) , det var mer allmänt riktat som förtydligande. Oftast är akutfallen av det slag att de främst bedöms efter det enskilda djuret ur djurskyddsaspekt.

Till exempel är en fölning med komplikationer oftast (beror såklart på det individuella fallet) mer akut än en kalvning, då det innebär större risker när det går snett för ett sto och man har mindre tid på sig jämfört med en ko som kalvar. Förstår du vad jag menar?

Det var bara menat så, att man inte jämför så ofta efter djurslag när det gäller svårt, akut sjuka djur, utan där bedöms det efter djurskyddsaspekten i första hand.

Jag menade inte att du inte skrev det, ville bara försöka förtydliga just detta.

Alexandra skrev:
Förresten, hon sa en sak jag fann SKRÄMMANDE. Vi pratade om det där med hur bra bilförare hon eg är när hon jobbat 24 h i sträck. Och då sa hon att ibland när folk ringde och hon var alldeles för trött för att köra bil så sa hon att då fick djurägaren (om denna hade bil och körkort såklart) komma och hämta henne. Och att MÅNGA djurägare då tyckte att 'nej, då kan det VÄNTA'. Ehh, alltså ringer folk vet på jour mitt i natten när de egentligen anser att hästen inte är så dålig att det kan vänta tills vet sovit lite.
Det finns folk som roar sig med att ringa mitt i natten och fråga hur länge en elefant går dräktig också :smirk: , många tror dessutom att som veterinär har man ledigt dan efter man haft jour - vilket oftast inte är fallet, utan det är jobb som vanligt (hos min husvet är det alltid så).

zesel skrev:
Ja, det skrev du ;) , det var mer allmänt riktat som förtydligande. Oftast är akutfallen av det slag att de främst bedöms efter det enskilda djuret ur djurskyddsaspekt.

Till exempel är en fölning med komplikationer oftast (beror såklart på det individuella fallet) mer akut än en kalvning, då det innebär större risker när det går snett för ett sto och man har mindre tid på sig jämfört med en ko som kalvar. Förstår du vad jag menar?

Det var bara menat så, att man inte jämför så ofta efter djurslag när det gäller svårt, akut sjuka djur, utan där bedöms det efter djurskyddsaspekten i första hand.

Jag menade inte att du inte skrev det, ville bara försöka förtydliga just detta.

Det finns folk som roar sig med att ringa mitt i natten och fråga hur länge en elefant går dräktig också :smirk: , många tror dessutom att som veterinär har man ledigt dan efter man haft jour - vilket oftast inte är fallet, utan det är jobb som vanligt (hos min husvet är det alltid så).

Helt med på hur du menar! Det där med fölningar kontra kalvningar ja. Pappa hade kor i mååånga år och har sett det mesta när det gälle rkalvningar, från fellägen till livmoderframfall. Han hade MYCKET svårt att förstå varför jag prompt ville ha hans braiga dragbil stå på gården när det närmade sig fölning för stoet. Jag förklarade att jag ville ha den för att SNABBT kunna åka om det var enda sättet att få tag i vet (har 2 h till klinik, skiter man i fartbegränsningen och det är natt så kan man göra det på strax under 1½), eftersom vi har EN DV här på jour, och det var mitt i både kalvnings, lammnings och fölningssäsong. Och även om fölnings ka ha prio ett så kanske man inte ens FÅR TAG i veterinären i tid. Pappa hade mycket försvårt att förstå det där, för han var van vid kossor där det kan dra ut på tiden oändligt utan att det blir kris, och korna kan (och gör ofta) avbryta värkarbetet om det går fel. Så jag fick ha en lektion om hur snabbt det går åt helsike med både sto och föl när det väl går snett. Och att jag i NORMALfallet, dvs när vet är på stationen, har en halvtimme minst för vet att komma ut.

Fast jag fick låna bilen i en hel vecka. Tack och lov behövdes den inte, fölis var stor och stoet behövde hjälp men hon var såpass rutinerad att hon inväntade mig innan hon drog igång fölningen. :love:

*lånar knapp*

Är verkligen ett brutet ben VÄRRE än AKUT KOLIK som denna häst hade?? För mig känns det som det iaf är minst LIKA allvarligt och det känns som kolik med enorma kramper är VÄRRE.

Senast ändrad:

Det blev dubbelt.

Senast ändrad:

Hästen piskades upp på order av veterinärstationen. Självfallet slog vi inte hårt på honom, snarare petade frenetiskt, vilket gjorde att han samlade sina krafter och reste sig.

Nödslakten ville inte komma utan att veterinären först sett hästen.

Man kan ju undra varför i hela friden man blir DV om man är rädd för hästar :mad: det hade varit bättre för en sån vet. att bara ta smådjur så slipper hästarna lida och ägarna känner sig ju otrygga med en sån vet. jag hade blivit galen :devil:

*lånar knapp*

Trasportsjuka ligger rätt högt på prioritetslistan hos DV iaf om det fått order av ATG klinik att åka. När min ena fick det avbröt den veterinären vad hon nu hade för fall och var hos oss inom 20min. Nu minns jag inte riktigt vad hon haft för annat fall, men det var nåt lite allvarligt iaf.

Det går inte att rangordna olika sjukdomsfall det måste avgöra från fall till fall, även georafin spelar roll. Om alla akuta fall skall hinnas med överhuvudtage måste kanske ett akut fall få vänta på ett ngt mindre akut.
Kolikfall är normalt inte superakuta, att hästen i den här tråden do visar snarast att den var dödsdömd redan från början. Benbrott är normalt sett inte särskilt akut om hästen står upp, de flesta verkar förvånandsvärt obekymrade.,
ATG kan inte ge DV order att åka ut eller prioritera på ett visst sätt.
PL

Order var fel ord av mig att använda. Men Klinken hänvisade oss till en viss DV och vi skulle hälsa från den veterinären på kliniken att det var bråttom.

Hu, det låter otäckt att bo i områden där det inte finns veterinärer som vågar ta hand om hästar. Det känns skönt att jag bara har 20 minuters resa till Skara djursjukhus.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 673
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 124
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på... 2
Svar
20
· Visningar
4 847
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag... 6 7 8
Svar
154
· Visningar
25 266
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10