Hur länge har ni väckt era barn på morgonen?

Bukefalos 30 år!

Det anses ju också himla trist att vara kvällstrött. Jösses vad jag tråkade min bror för det (han är för övrigt morgonpigg) och vilka historier vi har om honom och var/hur han somnade. Det mesta utanför normen anses negativt.
De gamla talesätten antar jag kommer mycket från bondesamhället där det helt enkelt inte funkade utan tidig morgon.
Ja det finaste är väl att sova knappt alls som vissa politiker skröt om under 80-talet :) typ 4 timmar eller något. (det sägs dock att ingen fungerar optimalt på det, de bara tror det. Vet inte om det stämmer.)

Oooh min inställning till... schysst. Jag har inga problem att prata om framtiden och vad man vill bli och jag är inte så krass att jag pratar om att alla ska få drömjobbet heller. Men har man kommit dithän att barnet missar mycket skola och inte kommer upp behövs nog även mer näraliggande mål och möjligheter. Iom att de har dåligt konsekevenstänk.

https://www.1177.se/Uppsala-lan/bar...-barn/barnets-utveckling/tonaringar-13-18-ar/

Att tänka att det är same same som vuxna blir fel.
Från din länk.

"Många funderar kring livet, om framtiden, och vilken plats de själva har i tillvaron."

"Tidsuppfattningen blir allt mer realistisk och ofta ökar intresset för framtiden. Många tonåringar gör då upp långsiktiga planer till exempel vad gäller studier, jobb och livsstil."

Och att man måste nå nivå 0, dvs man väcker och barnet går upp. Sedan går vidare därifrån. Men jag håller fast vid att vägen dit är att gå och lägga sig tidigare. Och att fokusera vädjan, tjat och dylikt i den änden av dygnet.)
Jag tror inte på tjat och tvång.
Jag tror på förståelse för konsekvenserna.
Och hittills så har det fungerat väl på 3 barn och 1 barnbarn.
Samt en massa andra olika människor.

Från din länk.

"Många funderar kring livet, om framtiden, och vilken plats de själva har i tillvaron."

"Tidsuppfattningen blir allt mer realistisk och ofta ökar intresset för framtiden. Många tonåringar gör då upp långsiktiga planer till exempel vad gäller studier, jobb och livsstil."
Ja? Långsiktiga planer kan ju göras. Men pannloberna är inte helt utvecklade, ställd inför omedelbar belöning kontra långsiktiga mål så kan ändå omedelbar belöning vinna oftare för tonåringar än för vuxna.

Men nu tänker jag tolka dina kommentarer på samma sätt som du tolkar mina så här är ett sådant svar.

Du håller helt enkelt inte med om att det är bättre att hjälpa tonåringen att lägga sig i tid och ta diskussionen där på kvällen och sedan stabilisera vanan att gå upp vid väckning innan man lägger till ytterligare utmaningar, snarare än att hålla ett ordrikt tal om framtiden och lön när man äter middag och sedan låta det gå som det vill och köra en skyll dig själv på den? (som jag uppfattar att du förespråkar)

Vilken förälder som upplevt att barnet inte kommer iväg till skolan har liksom inte kört blablabla framtiden talet redan och det fungerade inte?

Jag tror inte på tjat och tvång.
Jag tror på förståelse för konsekvenserna.
Och hittills så har det fungerat väl på 3 barn och 1 barnbarn.
Samt en massa andra olika människor.
Så du tänker ett förstå framtiden tal helt enkelt och sedan helt enkelt inte lägga sig i sovtiderna framöver. Det blir ju iofs onekligen mindre irritationsmoment för föräldern.

Du håller helt enkelt inte med om att det är bättre att hjälpa tonåringen att lägga sig i tid och ta diskussionen där på kvällen och sedan stabilisera vanan att gå upp vid väckning innan man lägger till ytterligare utmaningar, snarare än att hålla ett ordrikt tal om framtiden och lön när man äter middag och sedan låta det gå som det vill och köra en skyll dig själv på den? (som jag uppfattar att du förespråkar)
Jag anser att man i lugn och ro, helst en ledig dag då alla är utvilade, tillsammans kommer överens om en strategi som man tror kommer att fungera.
Och att man sedan hjälper till att hålla den strategin.
Min fasta övertygelse är att det är nödvändigt att vara överens för att få det att fungera.

Så du tänker ett förstå framtiden tal helt enkelt och sedan helt enkelt inte lägga sig i sovtiderna framöver. Det blir ju iofs onekligen mindre irritationsmoment för föräldern.
Nej jag anser att det är föräldrarnas uppgift att visa vägen till att lyckas.
Och att det bygger på ett samarbete mellan barn och föräldrar där barnet förstår varför saker och ting behöver göras.
Typ vi är här nu och skall dit.
Och så hur det går till att komma "dit" uppdelat i små steg.
Det fungerar bra för alla människor.

Nej jag anser att det är föräldrarnas uppgift att visa vägen till att lyckas.
Och att det bygger på ett samarbete mellan barn och föräldrar där barnet förstår varför saker och ting behöver göras.
Typ vi är här nu och skall dit.
Och så hur det går till att komma "dit" uppdelat i små steg.
Det fungerar bra för alla människor.
De två poster du skrev ovan känns ju mer som de delar som man antar redan har skett men inte hade effekt. (det är viktigt att gå upp, kom ihåg att komma upp till skolan, framtid, CSN osv)

Den delen jag har skrivit om som du tycker är helt fel tydligen handlar mer om vilken är den faktiska strategin som behöver diskuteras och kommas överens om. Dvs val av väckarklocka och val av läggtid.

Och jag är hemsk nog att anta att ett samtal inte har en omedelbar effekt utan att man behöver påminna barnet om att man kom överens om att man skulle gå och lägga sig en viss tid, varje kväll under en period helt enkelt och sedan checka av att det också gås upp på morgonen.

Dina barn och barnbarn behövde självklart inte det utan hörsammade direkt det allvarliga samtalet. Men jag kan föreställa mig barn och barnbarn som behöver påminnelser tills vanan kommit in.

Nyfiken fråga från mig med väldigt morgonpigga småbarn: Ni som har morgontrötta och svårväckta tonåringar, var de morgontrötta även som yngre eller har de gått från att springa upp och hoppa på er kl 5 på morgonen till att knappt gå att väcka nu?

Bara nyfiken på framtiden. :rofl:
Min dotter var väldigt morgonpigg som förskolebarn - vaknade helst mellan 5 och 6 (lagom kul på morgonen när vi föräldrar ville sova ut lite.... löste det med att ta en helgmorgon var). Som skolbarn var hon ganska neutral - vaknade och gick upp utan problem när hon blev väckt men vaknade inte jättetidigt av sig själv. Klart tröttare på morgonen som tonåring, men hade aldrig problem att komma upp - hon lärde sig istället att bli EXTREMT effektiv på morgonen så sov i princip tills 10 minuter innan hon behövde gå hemifrån. Trots det kom hon ytterst sällan för sent till skolan (jag själv hade aldrig klarat det - jag ÄR morgontrött och måste få vakna lite långsamt för att fungera...).

Nu har vi ju haft hästar hela dotterns uppväxt och hon har tävlat mycket på helgerna. Det gör ju att hon ofta "tvingats" upp på morgonen och varit naturligt trött på kvällen, men tror aldrig hon sov längre än till runt 11 på förmiddagen ens när vi var lediga, så hon har nog helt klart varit mindre "tonåringsmorgontrött" än många andra.

Nu är hon vuxen (25) och även nu ganska neutral - varken utpräglat morgonpigg eller morgontrött (men är fortfarande snabb och effektiv på morgonen och går inte upp en sekund tidigare än hon behöver :D )

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka