Hur lösa fodringar råd tack!

Tappsveden

Trådstartare
Jag behöver massor med tips och råd.

Det är så här att mitt liv ändrats en del under sommaren och nu när hösten närmar sig kommer problemen med fodringar.

Jag bor hemma på gården men tankan är att jag ska flytta ihop med min fästman när tillfälle ges och kommer då bo ca 2.5 km ifrån gården. Jag har tidigare skött alla fodringar här hemma och har kunnat ge 4 gånger per dag, eftersom jag inte haft något jobb utan hoppat in som vikarie har jag kunnat fixa till detta bra.

Jag har två stallkompisar men kan bara få hjälp med lunch och eftermiddagsfodringar. Det är alltså kvälls och morgon fodringen som ställer till det. Jag funderar på att köpa in slowfeeding så att jag kan lägga ut hö tidigare på kvällen, både i näten plus på marken som förhoppningsvis ska räcka till lunchfodringen. Har 5 hästar som går här, två shettisar, en islandshäst, en arab och en american saddlebred. Araben kommer behöva äta en del då hon är lite tunn medans ena shettisen sväller upp som bara den. Kan inte ge fri tillgång på mat på det sättet att jag lägger ut på marken.

Shettis 1 äter 4 kg
shettis 2 äter 3 kg
saddlebred äter 8 kg
arab 8-9 kg
islandshästen 5 kg

Hur löser man detta på bästa sätt? hur får jag höet att räcka hela kvällen, natten och förmiddagen?

Måste hitta nån bra lösning, hur många nät kan jag tänkas behöva? Tacksam för lite råd och tips!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Grattis till samboboendet.

Men jag förstår inte ditt problem, varför inte köra till stallet och fodra på mogonen och kvällen? 2,5 km är ju inte långt.
Annars kommer er tillsyn inte heller blir så ofta och kan tycka att fodar på kvällen och sedan inte komma till hästarna för att kolla dom förrän vid lunch em är lång tid om något skulle hända.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Grattis till samboboendet.

Men jag förstår inte ditt problem, varför inte köra till stallet och fodra på mogonen och kvällen? 2,5 km är ju inte långt.
Annars kommer er tillsyn inte heller blir så ofta och kan tycka att fodar på kvällen och sedan inte komma till hästarna för att kolla dom förrän vid lunch em är lång tid om något skulle hända.



Tack tack. Är dock inte helt säkert att det är där vi kommer få bo men vi hoppas på det då det är så pass nära ändå.

Jag vill kunna slippa åka sent på kvällen och tidigt på morgonen varje dag. Tillsynen är bra då mina föräldrar bor här och ser till hästarna varje dag. Jag vill inte att allt ska hänga på mig hela tiden. Vill kunna sova ut på morgonen och veta att dom har mat och klarar sig ändå. Jag har rätt svårt att varva ner på kvällarna då jag är en kvällsmänniska så att sitta varje dag och åka och fodra sent på kvällen är något jag helst inte vill göra därav att försöka hitta något alternativ så att dom ha mat kvar.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Hästarna står på lösdrift?

Köp eller tillverka en automatisk utfodring. Det finns olika typer, t.ex grindar som öppnar upp, foderlådor som släpper ner fodret, upphängningar etc.

Jag har två upphängningar som jag kan ställa in på två olika tider. Varje apparat släpper ner två påsar på två olika håll (till två hästar), men det går ju enkelt att utöka så det blir t.ex fyra påsar som släpps ner.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Hästarna står på lösdrift?

Köp eller tillverka en automatisk utfodring. Det finns olika typer, t.ex grindar som öppnar upp, foderlådor som släpper ner fodret, upphängningar etc.

Jag har två upphängningar som jag kan ställa in på två olika tider. Varje apparat släpper ner två påsar på två olika håll (till två hästar), men det går ju enkelt att utöka så det blir t.ex fyra påsar som släpps ner.

stämmer, dom står på lösdrift men går in ca 2 dagar i veckan för att vissa av hästarna behöver få tryggheten inne för att kunna sova ut ordentligt. Automatisk fodring fungerar tyvärr inte i vår hage.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Automatisk fodring fungerar tyvärr inte i vår hage.

Varför inte det?
Det finna ju massor av lösningar på det.
Grindar som öppnar sig på tid.
Små hus som man ställer i hagen och fyller med foder.
M.m.

Har du tittat på de lösningar som "Active Stable" har?
Där så kan man få många tips och idéer.
Vi var på studiebesök inför att vi skulle bygga nytt stall på gården vi flyttade till.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Kan inte dina föräldrar ge om du gör klart höet?
Eller iallafall några dagar i veckan?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Automatisk fodring fungerar tyvärr inte i vår hage.

Varför inte?

Jag har svårt att se att det finns någon hage där det inte fungerar.
Om man inte har några träd ja då fungerar så klart ingen upphängning, men de flesta hagar brukar fungera att göra en avdelning på och använda automatisk grind som öppnas så att hästarna kommer in till den förberedda maten. Man behöver inte ens elektricitet, det finns lösningar med batteri (har ett vagt minne att det även finns en lösning där det inte behövs varken batteri eller el, någon slags dra-upp-historia).
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Alltså nu måste jag bara protestera lite. Vill man kunna sova ut på mornarna osv så har man nog valt helt fel djur att ha hemma, tyvärr, så ser jag det. Här i huset stiger jag (mamma) upp varje morgon klockan halv 5-5 tiden för att få ut alla hästar, fodra m.m. innan min man ska åka i jobb. Sen är det också jag som ger kvällshö varje dag, samt att vi också har en bebis här hemma. Normalt kommer jag i säng runt en 12 tiden på kvällarna och upp runt en 5 tiden. Jag har inte haft en enda sovmorgon på 8 månader. Och sovmorgnarna före det går att räkna på en hand sedan hästarna kom till gården. Före bebis kom så steg jag upp klockan 3 för att ordna allt med hästarna, innan jag själv skulle vara på jobb klockan 6, och dit tog det en timme att köra, så jag åkte hemifrån redan klockan 5.
Hästarna ska ut och ska ha frukost, så är det bara, och det måste man ta i beaktande och tänka på FÖRE man skaffar hästar, eller djur överhuvudtaget. Att säga att man vill ha sovmorgnar... jaa, jag saknar ord... Säger inte att du inte sköter dem, det gör du säkert, men skaffar man djur så är det inte att man "gör det man tycker är roligt", då är det mycket annat "skit" också som man måste ta hand om, som till exempel att skippa sovmorgnar. Det är min åsikt om saken.
Så, joo, jag har ett bra tips till dig angående utfodringarna, GÖR DEM.
Så enkelt är det.


Och nej, jag är inte så "feg" att jag inte vågar använda mitt riktiga nick. Jag har nyss reggat mig, och då med detta nick.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Håller me dig. Fodrar mina kl 4 varje morgon! På helgen brukar jag gå tillbaka o lägga mig.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men vad är det för präktigt svar?

Finns det bättre lösningar än att behöva gå upp och åka iväg, varför inte utnyttja dem? Får man duktighetspoäng om man plågar sig tillräckligt mycket?

Det här är tyvärr hästbranschen i ett nötskal. Effektiva och bra lösningar ska ratas till fördel för präktighet och duktighet. Kanske för att det är tjejdominerat?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Kan dina föräldrar hjälpa till? Eller dina stallkompisar kanske ni kan ha ett rullande schema? Annars e det bra me automat fodringar. E så glad att mina kan ha fri tillgång så jag bara behöver ge dom kraftfoder o kolla igenom dom!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Vill man kunna sova ut på mornarna osv så har man nog valt helt fel djur att ha hemma, tyvärr, ,
och det måste man ta i beaktande och tänka på FÖRE man skaffar hästar, eller djur överhuvudtaget. Att säga att man vill ha sovmorgnar... jaa, jag saknar ord...

.

Usch vilket otrevligt svar! Som om din lösning är den enda sanna.

Jag har både ett gäng hästar och hundar och självklart har jag sovmorgnar och ingen lider av det.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Varför skulle timerstyrd utfodring inte fungera i hagen? Ska du ha slowfeedingnät i hagen kan ju timern lika gärna släppa ner när på utsatt tid då? Om problemet alltså är att du inte kan avdela hagen med flera mindre 'mathagar' med timergrind.

Jag har timerstyrd fodring för nätterna, kl 24 och 04. (Kan ha två till om jag vill).

Helt enkelt tråcklat ihop ett system där en 'automatisk grindtimer' istället för att släppa en grind släpper ner upphängd mat ner i boxarna. En timer betjänar fyra boxar.

Så när jag ligger och sover sött så får hästarna mat var fjärde timme ändå. Skulle jag vilja ha mer sovmorgon skulle jag kunna lägga 08-fodringen på timer med. Jag gör det ibland när jag sovit borta vintertid, då man ju aldrig så noga kan veta om man kommer hem i tid (dvs om de plogat, om det är svinhalt osv).

Det skulle inte vara minsta problem att flytta timerfodringen till hagen, men behålla samma 'släppa ner mat uppifrån'. Jag valde lösa timers (det hade varit billigare bygga ett nätdrivet system med solenoider inne) just för att kunna ha dem ute i hagen vid behov. Jag kan hellt inte på ett bra sätt dela av 'mathage' i hagen som spärras med grind och öppnas. Men kan ju lika gärna med timer SLÄPPA ner mat på samma ställe som jag LÄGGER maten när jag fodrar manuellt =)
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Det finns smarta lösningar att använda sig av, det är ju bara att beklaga att du lever kvar i stenåldern. :crazy:
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Alltså nu måste jag bara protestera lite. Vill man kunna sova ut på mornarna osv så har man nog valt helt fel djur att ha hemma, tyvärr, så ser jag det.

Och jag skulle aldrig i livet gå upp klockan 04 sju dagar i veckan igen, när jag ju kan BÅDE se till att hästarna får mat då OCH få sovmorgon till klockan 8 de dagar jag inte jobbar dagpass.

Är ju en vinst för alla, så varför inte utnyttja det när jag har möjligheten?

Iofs har jag aldrig varit med i varken mest självuppoffring eller mest självutplåning vinner. Kan jag underlätta MITT liv och det UTAN att försämra för hästarna så - givetvis.

På samma vis så när hästarna förut, innan jag blev av med gräset, inte gick ut förrän klockan tio på fm, ja då satte jag fodringen kl 08 på timer med och låg kvar i sängen och trynade till 09 (längre har jag svårt att sova) de dagar jag kunde (dvs inte behövde gå upp för jobb).

Timerstyrningen innebär dessutom mer frihet för mig som hästägare till hästar i eget stall. Jag kan t ex ha ett ökat socialt liv, eftersom jag inte måste vara hemma till klockan XX för att nattfodra - det sköter ju timern. Jag kan dessutom sova borta och även om det visar sig vara snöstorm och drivis när jag ska hem så resan tar dubbelt så lång tid som möjligt så kan jag lugnt halka hem utan ångest för att hästarna inte får frukost i tid - eftersom timern sköter det.

Mitt utfodringssystem är nog det i särklass bästa jag nånsin kommit på, jag beklagar bara att jag inte kom på det för 10 år sedan! (Tekniken fanns redan då). Det är också det som enskilt har gett överlägset mest ÖKAD välfärd för BÅDE mig och hästarna. Innan timerstyrningen slet jag med hönät och ditt och datt för att öka ättiden för hästarna, med skralt resultat. NU får jag sömn - och mina hästar mat var fjärde timme dygnet runt, 365 dagar per år. Och jag vet att de aldrig (om inget går snett) behöver stå mer än som max 3 - 3,5 h utan mat. Dessutom kan timern något ingen människa kan - ge X hästar mat EXAKT samtidigt, dvs ingen otålig som måste vänta på 'sin tur i ordningen'. Nöjdare hästar, nöjdare matte, win-win.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Till Lovisaleonora_, Lurv, krocket, Alexandra_W:

Detta är min åsikt om saken, och jag tycker att alla dessa timers hit och dit är helt för j**ligt rent ut sagt. Orkar man inte ens stiga upp och mata och samtidigt se till det man har skaffat sig så kanske man skulle ta och tänka om. Det kan till exempel hända vad som helst under natten, och så ligger du där och "sussar sött" i din säng, medan någon av hästarna ligger ute i stallet i någon box och plågas. Visst, det kan hända när som helst under dagens lopp, men är hästarna i hagen och något händer så är det nog större chans att någon ser det, än under natten i ett stall. Nej, här matas hästarna för hand, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Man märker då också fortare om någon är sjuk och behöver vård, till exempel inte äter då de får mat, än man märker det med alla dessa nymodigheter. Stenåldern? Jaa du, hellre har jag kontakt med hästarna vid alla utfodringar, än installera dylika system i stallet/hagen. Och nej, det handlar inte om självplågeri eller uppoffringar eller präktighet och duktighet, och allt vad ni nu skrev, det handlar om att jag anser att har jag skaffat mig djuren så är det JAG som sköter, och inte några maskiner.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

DU anser alltså att jag ska sova 4 h per natt gånger två? Jag ska ge hästarna kl 24 och sen kl 04?

Då kan jag avliva valacken. Eftersom jag har ett arbete som gör att jag jobbar skift, så att jag får ta hjälp av andra med intag/utsläpp och fodringar ibland. Knappast någon skulle ställa upp på att ge dem kl 24+04.

Du ser till dina hästar kl 24 och 04 förutsätter jag kallt förresten? Jag menar annars är du ju en lika dålig djurägare som jag är som inte ger alla fodringar för hand, och inte ser till hästarna.

Alla stall som ger nattamat kl 20 och morgonmat kl 07 borde stängas omedelbart också enligt dig?

Till Lovisaleonora_, Lurv, krocket, Alexandra_W:

Detta är min åsikt om saken, och jag tycker att alla dessa timers hit och dit är helt för j**ligt rent ut sagt. Orkar man inte ens stiga upp och mata och samtidigt se till det man har skaffat sig så kanske man skulle ta och tänka om. Det kan till exempel hända vad som helst under natten, och så ligger du där och "sussar sött" i din säng, medan någon av hästarna ligger ute i stallet i någon box och plågas.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

.... men skaffar man djur så är det inte att man "gör det man tycker är roligt",

Varför det?
Om man kan programmera en "maskin" att göra det i stället.
Det finns inget självändamål i att plåga sig.
Om hästarna får mat och kommer ut med teknisk utrustning som sköter sig automatiskt så lider inte hästarna av det.
Det går att skapa en uppstallning som i princip sköter sig självt.
Varför då inte göra det?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
769
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 084
Senast: tara
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 977
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp