Bukefalos 28 år!

Hur lösa fodringar råd tack!

Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Detta är min åsikt om saken, och jag tycker att alla dessa timers hit och dit är helt för j**ligt rent ut sagt.

Det har visat sig att kossor på lösdrift med mjölkningsrobotar har den bästa kohälsan.
Automatik frigör tid och kraft från personalen så att de kan ägna sig åt annat viktigare.

För en hästägare så innebär det att den får mer tid att umgås med sin häst i stället för att springa runt med foder flera gånger om dagen.
Din hästhållning är omodern och förlegad, inte ens hästarna mår bra av den.

Bäst är lösdrift med en bra ligghalll och tillgång till grovfoder hela dygnet i en så kallad "slow feeder".
Hästar är inte skapta för att äta måltider på vissa tider utan för att gå och småknapra konstant hela tiden.
I en lösdrift så är dessutom risken för sjukdom och skador mycket mindre.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men med det tänket ska du inte sova ö h t - det kan ju hända vad som helst under natten. Gå upp varje halvtimme och kolla, vet jag!

Jag tror att det här är ett problem på ett annat plan.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ditt system låter jätteintressant! Kan du beskriva mer hur du har gjort?

Absolut. Det är ganska enkelt, men kräver viss takhöjd.

Det är grindtimers, jag har valt att använda digitala, programmerbara (battlatch). De nya är tyvärr solcellsdrivna så man får tänka på att de måste ut i solen och ladda ibland (fullt uppladdade ska de hålla batteristyrka i ett år, så de är inte beroende av sol dagligen dock).

De är tänkta att släppa en elastisk/upprullningsbar grind, precis som alla andra grindtimers. Men iom de är digitala så kan jag programmera exakt tid upp till en vecka fram i tiden (till skillnad från de uppvridbara mekaniska). Jag ställer in t ex "alla dagar, klockan 12 am' för att få det kl 24. Det går välja vilken tid som helst på minuten om man vill (t ex 13.47 pm) och en enstaka dag eller alla.

Sen inställd tid så släpper de grindhantaget (efter en varningssignal). en kan programmera fler asläpp/dag men måste ju då haka på handtaget emellan.

De är själva hjärtat i det hela. Sen har jag med hjälp av tunna linor, block och skruvar med en ring i änden dragit linor i 'taket' (inte taket för mig, jag har +10 m i takhöjd, men ca 3.20 m upp) till respektive boxar. I ena änden av linan fäster jag en IKEApåse som är lite sönderklippt och modifierad. Sen låter jag linorna gå ihop i den andra änden och fäster i ett vanligt grindhandtag. Man får trixa lite för att hitta rätt längd på linorna. Ett 'dragsnöre' sätts också i grindhandtaget.

IKEApåsarna laddas med respektive hästs giva, jag har lite olika 'låsning' för maten ska stanna kvar, kan ta bilder sen om du vill? Sen drar jag ner handtaget och krokar i det i timern.

Då är IKEApåsarna upphissade utom räckhåll för hästarna. När tiden är inne släpper timern handtaget och då åker påsarna av vikten ner i boxarna, och hästarna får sin mat.

Man får ha en timer och ett 'linsystem' per fodring man vill göra. Lite beroende på hur stallet ser ut, hur mkt mat/gång hästarna får osv kan man behöva dela upp så att man t ex kl 24 har två timers som betjänar X hästar var, så det inte blir för många för varje timer. Dels pga att man inte får belasta timerkroken med hur mkt som helst, dels för att för knepiga lindragningar med för olika kilomängder och det kommer börja falla ner ojämnt.

Det är inte det vackraste system som finns, men det har fungerat fint här, och det är billigt att byta ut t ex en trasig IKEAkasse osv.
Kassarna hänger kvar i boxarna efteråt, och initialt kan hästarna tycka det är läskigt både när de faller ner, och när de hänger - men det brukar ta max några dagar innan de insett att det är MAT som kommer, och dessutom inte bryr sig om kassarna (annat än att de kan leka med dem och dra i dem).

Sen när man mockar t ex så bara laddar man om kassarna med mat, drar upp dem, krokar i handtaget och det är redo för nästa natts matning.

Det som kan kräva lite pyssel är dels placeringen av timersarna, smarta hästar (läs min stora welsh) lär sig kroka av handtaget i förtid om de når det. Samt att få upp påsarna högt nog upphissade och lagom långt ner när de åker ner. När man hittat rätt så är det ganska underhållsfritt dock.

Hästarna är i början lite störda av att det är MAT däruppe de inte når (jag har huuungriga ponnyer), men efter ett tag när de insett att det kommer mat med jämna mellanrum bryr de sig inte. När de hör pipet från timersarna vände sig alla mot de upphängda påsarna och står som små ljus och väntar på maten de vet ska komma.

LUGNET är påtagligt, även på morgonen när jag kommer och ger mat. Nu får de mat var 4e h dygnet runt och jag har helt kommit ifrån att de tömt sina slowfeedingnät för tidigt och stått utan mat 8 h och är utsvultna osv.

Ute så kan man ju göra samma system, men mot vägg, i träd eller en ställning lite beroende på förutsättningar. Eller för den delen ta ut timersen och sätta den i en elastisk grind till en mathage-i-hagen. Det är för mig stora fördelen som sagt att de är portabla och multifunktionella.

Ursprungligen köpte jag min första timer 99, då för att klockan 04 på morgonen släppa över hästarna från 'bantarhage' ut på bete, sen klockan 07 när jag kom upp så flyttade jag hem dem. Använde den senare för att fodra lunch klockan 12 i angränsande hage osv. Och sen då sen några år för att ge ett nattmål i boxen (finns en film någonstans på hur det funkar)

Utökningen av timersystemet kom av att min mamma som hjälper mig fodra osv när jag jobbar fick cancer. Jag behövde hitta ett sätt att fodra hästar utan att vara där, och att hon skulle kunna slippa 'allt' om/när hon mådde dåligt av behandling etc. Mamma blev frisk, och såhär i backspegeln så som sagt "att jag inte gjorde det tidigare" är känslan, det underlättar så - och största vinstlotten har hästarna dragit.

Dock är timers (oavsett märke) inte gratis, men slår man ut det på antal användningsår och funktion billigt i längden, men beroende på hur många timers man behöver, vilket märke man väljer kan det bli lite ont i plånboken initialt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Att någon ska upptäcka en sjuk häst i hagen förutsätter ju att man bor så till att folk har möjlighet att se hagen/hagarna och att den sjuka hästen står framme så att den syns.

Jag tillhör de som förenklat livet genom att fodra fri tillgång både ute och inomhus. Det enda jag gör på morgonen är att släpper ut hästarna, de får ingen morgonmat inomhus och får endast en kraftfodergiva/dag.

De går ut runt 5 på vardagarna och kommer in mellan 19-21.
På helgerna sover jag till 8-9 och släpper ut när jag vaknat och ingen utav mina kan klockan så pass att det blir gnöligt för att man är senare på helgen.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Ja tack oerhört gärna.
Vi bygger stall här i höst.
Och vill ha automatik och lättskött.

Bilder och film kommer senare under dagen då.

Men som sagt, var förvarnade på att det inte är vackert. Det GÅR att bygga samma princip oftantligt mycket snyggare dock, vilket jag hade gjort om jag byggt nytt stall eller om jag byggt det i ett annat stall (mitt stall är apfult i grunden, så det finns ingen vits lägga energii på det kosmetiska i tillbyggnadsgrejer liksom. Men det är ju bara att fritt sno iden, och sen göra den snyggare =))

Men ska du bygga nytt stall och vill ha automatiserat finns det ju finfina, bättre lösningar med nätdrift. De kanske kostar mer dock förstås. Men finns ju både kraftfoderautomater och 'höboxar'. Som är snyggare, enklare och kräver mindre 'jobb' att ladda/preppa osv. Byggde jag nytt och hade råd skulle jag titta på dem istället?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Jag gillade flexibiliteten i din lösning.
Kraftfoder ger jag manuellt, det är inget problem.
Jag gillar inte höboxar men många av Active Stables lösningar, t.ex. utfodringshus som öppnar och stänger foderhäcken på tid.
Så jag samlar idéer helt enkelt.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Dela på hästarna så de som äter lika går tillsammans.


stoppa höet i en "bur" så räcker det länge och blir inte nedtrampat i lera :)
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Och får jag fråga VAR du har sett att jag ger mat klockan 24????? Jag KOMMER I SÄNG klockan 24. Viss skillnad.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Oj! Ja jättegärna bilder och filmer för det här kan jag nog inte förklara så att sambon förstår. (Det är han som får fixa det hela :angel:) Det är precis att jag fattar själv...
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Bäst är lösdrift med en bra ligghalll och tillgång till grovfoder hela dygnet i en så kallad "slow feeder".
Hästar är inte skapta för att äta måltider på vissa tider utan för att gå och småknapra konstant hela tiden.
I en lösdrift så är dessutom risken för sjukdom och skador mycket mindre.

EXACT!! Så vad ska ni då med timers till?? DÄR pratar du mot dig själv!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Fast Alexandra W ger mat både 24 och 04. Det gör alltså inte du? Då kanske hon inte är en så dålig hästägare trots allt alltså utan det kanske är du som ger dina hästar mat mer sällan?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men med det tänket ska du inte sova ö h t - det kan ju hända vad som helst under natten. Gå upp varje halvtimme och kolla, vet jag!

Jaa, du kanske man skulle göra det ;) :D Förstår du inte vad jag menar med det jag skriver så... jaja.... ha det på det viset du då.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men alla hästar passar inte på lösdrift och vissa klarar inte fri tillgång trots att hö´t är i slowfeeding nät. Hur ska vi göra med dem tycker du? Då är ju timers perfekt så att de ändå får mat ofta men inte blir feta.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men som någon här inne skrev: Hästar är inte skapta för att äta måltider på vissa tider utan för att gå och småknapra konstant hela tiden.

Så vad är alla timers bra för hit och dit då? Då är det fri tillgång som gäller.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Finns hästar som av sjukdomsorsaker inte kan ha fri tillgång likväl hästar som inte fungerar på SF-näten.
Hästhållning är inte en svart eller vit lösning
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

EXACT!! Så vad ska ni då med timers till?? DÄR pratar du mot dig själv!

Om grovfodret är för energirikt så behövs det.
Det är inte bra om hästarna blir feta.
De får då knapra på halm mellan fodringarna.

Varför håller du på och fodrar flera gånger om dagen i stället för att ha "slow feeding"?
Enklast för dig vore ju att ha en lösning där du laddar en "slow feeder" på kvällen när du tar in hästarna och sedan behöver du bara släppa ut dem på förmiddagen.
Varför krånglar du till din hästhållning så?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Du tycker att det spelar roll hur man löser problem.

För mig är resultatet huvudsaken. Om det går att få två fördelar istället för en, måste det bero på dåligt omdöme om man väljer lösningen med en fördel.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Skriv inte på ett internetforum om du bara vill strykas medhårs. Jag håller inte med dig alls, och är väldigt tacksam över den modernisering jordbruket genomgått och ff genomgår.

Stackars mjölk-kor som får sina exakta foderstater också eller?

Man kan titta till sina djur oftare än du, trots att man inte har manuell utfodring. :angel:
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Alltså, nu är det nog en heeeel massa människor som har fått ALLT om bakfoten!
Saken gällde två utfodringar, TVÅ! För övriga mattider så var det ju någon annan som fixade till personen i fråga. Orkar man inte ens gå och ge hästarna mat TVÅ gånger om dagen....??? :eek:
Tycker det är helt ofattbart att man ska sätta timers på utfodringar, då man enbart har några ynka gånger att ta hand om!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
776
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 113
Senast: tara
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 021
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp