Bukefalos 28 år!

Hur lösa fodringar råd tack!

Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Nä det är du som har fått allt om bakfoten. Det var två utfodringar som behövde lösas på annat sätt än att just den personen fodrade. Vem som fodrar de övriga gångerna har det inte skrivits något om alls.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Och får jag fråga VAR du har sett att jag ger mat klockan 24????? Jag KOMMER I SÄNG klockan 24. Viss skillnad.

Du anklage MIG för att vara en dålig djurägare som satte timers för att få sova istället för att gå ut att fodra dem.

Mina hästar får mat kl 8-12-16-20-24-04. 7 dagar i veckan, året om.

Fodringen kl 24 och kl 04 sköts av timer - medan jag sover sött.

Du tyckte att vad som helst kunde hända i stallet när man låg och sov och det var oansvarigt att sätta sova framför se till hästarna.

Du menar alltså att jag ska gå och ge hästarna kl 24 och 04. Då antar jag att du lever som du lär - och kollar dina hästar kl 24 och 04 med? Annars kan ju vad som helst hända medan du sover..
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men som någon här inne skrev: Hästar är inte skapta för att äta måltider på vissa tider utan för att gå och småknapra konstant hela tiden.

Så vad är alla timers bra för hit och dit då? Då är det fri tillgång som gäller.

Tyvärr så kan inte alla hästar gå på fritillgång hur bra det än är och då får man ju ta till det näst bästa nämligen att fodra så ofta så möjligt. Det är därför som timers diskuteras för hur väl vi än vill våra hästar så kan ingen begära att någon ska fodra var fjärde timme. Någon gång måste man ju helst sova och jobba också. Det är ju inte alla som kan gå i skift utan många är ensamma om sina hästar.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Alltså, nu är det nog en heeeel massa människor som har fått ALLT om bakfoten!
Saken gällde två utfodringar, TVÅ! För övriga mattider så var det ju någon annan som fixade till personen i fråga. Orkar man inte ens gå och ge hästarna mat TVÅ gånger om dagen....??? :eek:
Tycker det är helt ofattbart att man ska sätta timers på utfodringar, då man enbart har några ynka gånger att ta hand om!

Du är rolig du. De dagar jag jobbat 12 h, så har jag ju sluppit alla utfodringar, de har jag fått hjälp med. Intag och utsläpp med. Kvar är alltså bara mocka + nattfodringar (2 st).

Alltså är det så självklart att jag ska ge hästarna där på natten, för det är bara två ynka gånger?

hur många gånger det är och vilken tid är ju inte det relevanta - utan att 2 fodringar är svåra att lösa för just den personen. Vi vet heller inte om personen pga hälsoskäl t ex har ett ökat sömnbehov, har svårt att somna om osv. Så man kan inte anta att alla funkar som en själv, jobbar samma tider som en själv osv osv.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Tyvärr så kan inte alla hästar gå på fritillgång hur bra det än är och då får man ju ta till det näst bästa nämligen att fodra så ofta så möjligt. Det är därför som timers diskuteras för hur väl vi än vill våra hästar så kan ingen begära att någon ska fodra var fjärde timme. Någon gång måste man ju helst sova och jobba också. Det är ju inte alla som kan gå i skift utan många är ensamma om sina hästar.

TinyWiny sa exakt det jag tänkte, så jag nöjer mig med att hålla med!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Nej du! Det har det visst det. Saken gällde enbart två utfodringar, morgon och kväll.

Citerar från hennes första inlägg:

Jag har två stallkompisar men kan bara få hjälp med lunch och eftermiddagsfodringar. Det är alltså kvälls och morgon fodringen som ställer till det.

Slut citat.

Kanske du ska läsa allt innan du påstår något.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Men tänk så bra att slippa passa tider och ändå se till hästarna samma antal gånger?

Vi fodrade fö en gång om dagen och hade uppsikt 24/7. Utan att bo på gården hästarna stod på.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Nej du! Det har det visst det. Saken gällde enbart två utfodringar, morgon och kväll.

Citerar från hennes första inlägg:

Jag har två stallkompisar men kan bara få hjälp med lunch och eftermiddagsfodringar. Det är alltså kvälls och morgon fodringen som ställer till det.

Slut citat.

Kanske du ska läsa allt innan du påstår något.

INGENSTANS står att hon ALLA dagar får hjälp med lunch och em. Däremot att hon de dagar hon behöver det kan få hjälp med dem. Men inte ens de dagar hon behöver det kan hon få hjälp med morgon och kvällsfodring.

Så din slutsats det bara är 2 fodringar/dag hon måste göra är väl snabbt dragen, det är ju mest troligt bara vissa dagar. De andra har hon alla fyra.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Du anklage MIG för att vara en dålig djurägare som satte timers för att få sova istället för att gå ut att fodra dem.

Och EXACT VAR har jag anklagat dig för att vara en dålig djurägare?? Jag har sagt MIN SYN OCH ÅSIKT om saken! Om du sen då vill läsa in en massa annat jox, medan du sitter och läser, då är det DINA fantasier, men du behöver inte påstå att det är JAG som har sagt det!
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Du är sådär ilsken som folk brukar bli när de själva gör något på ett jobbigt sätt för att de har fått för sig att de måste medan andra får samma saker gjorda utan att anstränga sig.
Du verkar tycka att de som använder timer fuskar.
Men så är det ju inte, hästarna får ju mat så uppdraget är utfört.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Och EXACT VAR har jag anklagat dig för att vara en dålig djurägare?? Jag har sagt MIN SYN OCH ÅSIKT om saken! Om du sen då vill läsa in en massa annat jox, medan du sitter och läser, då är det DINA fantasier, men du behöver inte påstå att det är JAG som har sagt det!

Läs ditt eget inlägg, inlägg #18.

Du hävdar där att man går upp/ut och ser till hästarna alla fodringar, och att timers med mera är förjävligt osv

Jag frågar nu IGEN eftersom du vägrar svara:

DU skulle alltså i mitt läge sova i 4h-intervaller på nätterna - för att däremellan gå ut och fodra?

Och - jag struntar i när DINA hästar får mat. MINA behöver få mat var fjärde timme dygnet runt, så då antar jag kallt att i ett sådant läge skulle du sova 4 h intervaller eller slå ihjäl dem?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Hela inägget om hur en dag ser ut tyder ju på självuppoffring. Måste gå upp kl XX för att fixa allt innan maken/en själv åker till jobbet, har inte haft en sovmorgon på X månader osv.

Jag antar att maken är helt inkapabel att ta han om både beisen och att fodra hästar?.. Eftersom han tydligen inte tagit bebisen en enda morgon så mamman kunnat få sova, och det alltid är hon som fodrar både morgon och kväll - även om hon måste gå upp klockan 03 för att hinna innan jobbet..

Om man lever i det är det kanske inte så konstigt man tar på sig någon slags roll om att man bara gör det som en god hästägare/hustru/mamma/whatever bör och ska göra. Annars riskerar man ju att upptäcka att man lever ihop med en man som aldrig hjälper till..

Så valet är nog att bli extremt bitter - eller sådär självuppoffrande präktig?
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Bilder och film kommer senare under dagen då.

Men som sagt, var förvarnade på att det inte är vackert. Det GÅR att bygga samma princip oftantligt mycket snyggare dock, vilket jag hade gjort om jag byggt nytt stall eller om jag byggt det i ett annat stall (mitt stall är apfult i grunden, så det finns ingen vits lägga energii på det kosmetiska i tillbyggnadsgrejer liksom. Men det är ju bara att fritt sno iden, och sen göra den snyggare =))

Men ska du bygga nytt stall och vill ha automatiserat finns det ju finfina, bättre lösningar med nätdrift. De kanske kostar mer dock förstås. Men finns ju både kraftfoderautomater och 'höboxar'. Som är snyggare, enklare och kräver mindre 'jobb' att ladda/preppa osv. Byggde jag nytt och hade råd skulle jag titta på dem istället?

Jag är också jätteintresserad av din lösning! Vi har problem med lunch vissa dagar och har funderat hit och dit på olika mekaniska lösningar :D
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Huvudsaken e väl att hästarna får mat. Det e väl bättre en timer än att en människa ska behöva stress/må dåligt över att behöva fodra. Nu funkar inte timer för mig men hade det gjort det hade jag haft det me en gång!
Visst kan det vara skönt att gå upp tidigt ibland men man orkar ju inte vara social på kvällen.
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Bilder etc kommer imorgon. Blev lite upptagen med att fixa en hage här på dagen och jag tror inte mobilen gillar lysrörsljus. Fast kan försöka
 
Sv: Hur lösa fodringar råd tack!

Nu ska vi se om någon var klokare. Det blev så mycket bilder så gjorde ett offentligt facebookalbum, så nu kan ni stalka min brevlåda. Låt helst bli det...

Fult som sagt, men enormt funktionellt. Onödigt rörig lindragning, då jag ursprungligen gjorde det för två boxar men sen la till en tredje, och sen en fjärde (kajko placerad). Skulle jag gjort alla på en gång hade jag dragit annorlunda - och sen när det är som det ska och bara tre boxar ska jag dra om det snyggare.

Varje timer betjänar två hästar. Jag kan koppla alla fyra till samma timer, men då får man väga av lite och kolla hur mycket tryck man lägger på varje timerhake. När jag laddar fyra stycken på en är det totalt 6 kg som hissas upp och det klarar timern. Men då jag råkar ha fyra, så har jag delat det. En timer var på semester när bilderna togs dock. Fördelen med en timer till alla är att OM något failar, så får ingen mat. Inte hälften (det blir rätt grinigt bland stackarna som INTE får då).

I övrigt läs bildtexter.

Övrigt tillägg så när timern löser ut (det finns en felvänd film på YT om nån vill se, från förr dock så den släpper ett nät, men som sagt hojta för länk) så först piper den i några sekunder och förvarnar (detta får hästarna ställa sig som ljus och vänta. Jag uppskattar den funktionen dock, då de inte riskerar att ligga/stå och sova och plötsligt bli 'överfallna' av nedtrillande påsar).

Det skramlar en del när det släpps ner, men hästarna bryr sig nada. Den som det tagit längst för att vänja sig tog fyra dagar. Han hade dock väldigt liten box så 'nedfallet' kom nära inpå. Mina har stora boxar och ryckte till/hoppade till första gångerna men sen insåg de snabbt att det är MAT som ramlar från himlen.

När det faller ner så rycket som blir när det slår stopp är oftast nog för att påsarna ska öppnas - och då ramlar maten inuti ner på golvet (förutom den varianten med icke uppklippta påsar, där äter han ur påsen). Om det inte lossnar, så hästarna puttar och drar lite så vecklar det ut sig. Man får fiska upp klädnypor ur spånet ibland vid mockning.

Frågor? =)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.329466700482643.72057.100002579461412&type=1&l=fddb8074de
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
776
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 113
Senast: tara
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 021
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp