Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Sen är det ju så att har en hingst mkt bra sperma, nu står det still men det finns ju så väljer ofta stoägare med ston som har svårt att ta sig dessa hingstar vilket kan dra ner dräktighetsprocenten, så eg ska även stonas kvalite tas i beaktande vid beräkning av fertilitet.
Jag tog ej bak prov på min förstaggns märr förra året, men hon tog sig inte första ggn men vädret var så kass att hon hadei nga ägg att tala om, men nästa ggn så var det så varmt så hingsten sperma som är bra annasr var lite sämre men hon tog sig med tvillingar som tur var resorberade ett foster så nu ska hon ha i juni ska ej betäckas om.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Seminerade mitt Bernstein - Gibraltar sto i tisdags med Sandakan!
...och gjorde det själv!!! För jag har ju gått semin kurs i år!!!
//Tina
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Och hur såg kvalitén ut?
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Slänger in en fråga här när ni ändå disskuterar baktprov. Funderar lite på om man borde kolla upp ett sto som fölat som nu inte skall användas i avel på ett antal år. Vill ju inte riskera att hon dragit på sig någon infektion i samband med fölningen som gror sig fast till någon kronisk historia som ger problem när hon skall in i avelsboxen igen efter avslutad tävlingskarriär. Hur skulle ni göra med ett sådant sto ?
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Lånar ju ut magen på min i år. Hon skall ultras i morgon och bör komma i brunst ca mitten av denna vecka. Det andra stoet i stallet är en vecka senare, men den sprutar dom igång, för att få dom att föla så nära varandra som möjligt. Min går till Briar (Camaro m) var det tänkt från början men dom ändrade sig. Den andra går till Corlensky G.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

gylle skrev:
Slänger in en fråga här när ni ändå disskuterar baktprov. Funderar lite på om man borde kolla upp ett sto som fölat som nu inte skall användas i avel på ett antal år. Vill ju inte riskera att hon dragit på sig någon infektion i samband med fölningen som gror sig fast till någon kronisk historia som ger problem när hon skall in i avelsboxen igen efter avslutad tävlingskarriär. Hur skulle ni göra med ett sådant sto ?

Inte så stor idé att ta nåt baktprov på ett sto som inte ska semineras på några år, såvida man inte har flytningar eller andra symtom på att nåt inte står rätt till.
En hel del ston har svårt att rena sig själva efter brunsten/seminering/betäckning och kan då få en bakterieinfektion som de inte alls blir dåliga av, men som kan förhindra en dräktighet och då får man bäst resultat av att behandla i anslutning till seminering/betäckning eller i brunsten innan.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Betäckte 04 med Carson Ask, fick ett jättefint hingstföl förra året men sent så hon (Irco Marco, stofam 5) betäcktes inte om. Ungen är lik sin pappa, ädel o långbent med strålande galopp och verkar ha hopp i generna då han inte drar sig för att hoppa över saker i st f att gå runt
Seminerat idag med Casir Ask, hoppas det går vägen

Apropå baktprov så sa jag att "om det är brukligt eller att rekommendera så kan ni gärna ta ett", men de svarade att det är inte alls brukligt så det är inte gjort. Lite konstigt jag trodde verkligen att vet skulle rekommendera det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Mitt Maratonsto (ue. Lansiär-Safari) ska betäckas igen om allt går bra med fölningen. Vi väntar nu otåligt på att fölis (e. Channon) ska behaga komma. Hon har gått 347 dagar idag! Troligtvis blir det Smashing Hit (möjligen är Silvano och Twiligt också kandidater).

Sen ska 3-årsstoet e. Electro- Looping-Maraton betäckas med Corlensky G när 3-årstestet är överstökat.

Mitt 3:e sto e. Master-Vagabond-Rockad har jag inte bestämt till 100% om jag ska betäcka eller ej, men om hon ska betäckas har jag funderat på Fielmann.

Angående baktprov så ska det tas på Maratonstoet under fölbrunsten eftersom hon haft lite trassel med att ta sig de senaste åren och haft lite infektioner. De andra två tror jag inte att jag tar på så här direkt. Masterstoet har tagit sig direkt tidigare år och inte haft nåt problem (betäcktes aldrig förra året) och 3-årsstoet förväntar jag mig inga problem på heller.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Jag har kört mitt sto till seminstation. Hon ska semineras med Alcatraz. Fick inget föl i år då hon inte var betäckt men har en svart hingst från förra året e:Akribori som är mkt fin, ädel, elegant och högställd. Kan nog tänka mig att anv Akribori igen, men det finns många andra fina hingstar som jag skulle kunna tänka mig. tex Landor S, Cornetto, Crelido osv.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Idag körde vi in vårt första sto till seminstationen.

Hon är e. Inferno - Zeddam.
Hon var redan i brunst och hade ett stort ägg klart (5:a), så nu semineras hon med For Feeling imorgon så håller vi tummarna att ägget är kvar.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Mitt sto är seminerad i lördags med Corlensky G. Kom lite hastigt på så hon är inte kollad innan. Stationen konstaterade att det antingen var lite tidigt i brunsten eller så var hon redan på väg ur, kollas i morgon. Sperman mycket bra, 70 procents motilitet.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

*kl*

Igår körde vi båda stona till seminstationen. Gammelstoet efter Pascal måste förmodligen semineras redan idag, två ägg hade hon, det ena jättestort, så för att få hit sperman i tid skulle seminören åka till Skåne och hämta.

Lillstumpan var också brunsig, ett par dagar efter den gamla, så där blir lagom att dom skickar idag.

Gammelstoet går till Rambo, lillan till Briar. Det här är såå spännande :bump:


Dessutom fick svärföräldrarna ett föl igårkväll. Hingst
e. Cortus-Acapulco Gold, fux med stor fin stjärna och tre fina, höga strumpor. Jättestor var den också, och modig och social på en gång.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Mitt 4 åriga xx sto (Brave Act- River Wild) seminerad imorgon med Briar. :banana:
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

*KL*

Mitt sto (Baffin xx-Tammerfors xx) är seminerad igår och även i morgon. Hingsten blev Corlensky G, han hade på första skicket 80% motilitet. Baktprov taget som visade måttlig infektion så hon är behandlad och sköljd.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Donauschwalbe skrev:
Mitt sto är seminerad i lördags med Corlensky G. Kom lite hastigt på så hon är inte kollad innan. Stationen konstaterade att det antingen var lite tidigt i brunsten eller så var hon redan på väg ur, kollas i morgon. Sperman mycket bra, 70 procents motilitet.
Hade ägget gått ?

Helen
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

clownen skrev:
Hade ägget gått ?

Helen

Nej, tack och lov var vi ute i lite för god tid :angel: i stället för tvärtom så hon semineras nu på morgonen igen.:bump:
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Shady seminerades med Briar i Lördags. Hade vätska i livmodern, bakterie prover tagna men visade inget. Sköljd 4 ggr.

Det andra stoet är seminerad med Corlensky G idag.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

*knapplån*

Bolerostoet står på station nu och vi hoppas hon kan bli färdig för att semineras med Florencio inom kort.

Masterstoet seminerades med Rosevelt i lördags och hade ovulerat söndag morgon.

Akriboristoet skall först gå treårstest om två veckor och sedan är tanken att hon skall semineras med Corlensky G
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

*puttar upp*

Nu måste det väl ändå vara fler som kommit igång med att seminera sina ston och har något att berätta om spermakvalité m m?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 797
Senast: Masse
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 519
Senast: Blyger
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 318
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp