Hur många hästar behövs...

Yrja

Trådstartare
... för att underhålla ett naturbete på ca 30-35 hektar? Om hästarna ska gå året runt på markerna och man vill låta dem växla mellan beterna narurligt.

Ett ex är att man stänger av marken delvis när det är möjligt (kanske stänger av 10 ha/gång) så att all mark får vila ca 1 månad/år men i övrigt kan hela marken nyttjas året om - dygnet runt (dvs lösdrift). Samt att man putsar betena vid behov under sommarhalvåret.

Är det skillnad om man även har ett 10-tal får sommartid?

Någon här som är duktig på naturbeten?
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Inte om de ska underhålla ett naturbete dygnet runt. På en lösdrift är 2 ehktar minimum för att marken ens ska hålla hela året.

Jag söker antal hästar för att underhålla betet på ett naturligt sätt med utevistelse dygnet runt, året om. Utan att växla beten.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Undrar hur du menar med hur många hästar som behövs?

Menr du antalet som behövs för att hålla växterna lagom nedbetade i hela hagen? I så fall är min erfarenhet att det inte går... Dom rackarna envisas med att beta på vissa ytor och ratar andra, trots att man tycker att gräset ser väl så smaskigt ut där också.

Våra hästar trivs inte med att beta på en del av den naturbetesmark vi sökt EU-stöd för, så därför har vi stängslat in dom där periodvis, men det gillar dom inte alls. Dessvärre kan vi ju inte köra betesputsning där p g av sten mm, så dom måste bara göra sin insats.

LIA
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Det är så jag menar ja.

Om vi förutsätter att hästarna förflyttar sig tillräckligt på markerna. Det kan säkert vara ganska inviduellt. Men om vi utgår från det. Och som sagt med möjlighet att stänga av 10 hektar i taget (mao dela marken på 3).

Hur fungerar det hos dig?
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Som sagt gäller det inte bete utan regelbundet tryck dygnet runt.
Tack för länken.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Om man utgår från max vad marken tål utan att bli söndertrampad, skulle jag säga som du, max 1 häst per 2 ha. Med dom usla vintrar utan tjäle vi har numera, så klarar inte grässvålen mer belastning än så.

Samtidigt klarar inte 1 häst att hålla 2 ha nerbetat under vegetativa säsongen, långt ifrån. Under senhösten då tillväxten i stort upphört, äter dom "ifatt" men inte ens då åker ratorna med, med mindre man slår av dessa. Då åker dom med.
Fast, ratorna måste ju slås regelbundet för att inte mängden material ska bli för stort och kväva gräset eller stå så länge så det fröar av sig. Idealiskt alternativ är att låta rator och ogräs vara tills det blommat över men innan det gått i frö och därefter slå och forsla bort det. Ursäkta utvikningen. :)

Jag kan dela upp våra ytor i 3 grupper betesmässigt. En som aldrig betas, en som äts av lite då och då samt en som gnags på. Varför det är så blir jag inte klok på, eftersom insådden är densamma.
Våra hästar strövar runt i hela hagen och käkar lite här och där under dygnet. Dom besöker även naturbetena ibland när dom vill ha variation i kosten. Fr a går det åt en och gran då.

Vet inte hur det fungerar betesmässigt med får. Ett problem blir ju med stängslingen.

Sammanfattningsvis så tror jag du måste komplettera hästarnas betande med betesputsning några gånger varje sommar. Lite som att klippa gräsmatta, fast man lämnar höstens tillväxt för senare bete. Så gör vi. :laugh:

Vet inte om detta blev svar på din undran. Om inte får du återkomma.

LIA
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Stort tack för svaret!

Betesputsning skall göras vid behov (2-3 ggr/sommar brukar det väl bli). Om man håller efter med putsning, kan man då underhålla betena med det antal hästar som går där vintertid, eller behöver man ändå komplettera med fler hästar sommartid?

Hur många hästar har du och på vilka ytor?
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Vi hade ca 12-13 hästar (stora hästar) på en yta av denna storlek under ett år med ngt avbrott för att de betade i andra hagar på sommaren. De höll den ganska välskött och betade en del även i skogen trots att den även innehåller två vallar som inte brukats på några år, utan bara betats. De valde skogen under varma sommardagar för att unvika insekter. På höstkanten betade de mycket på den lite sanka ängsmarken. Denna hage är perfekt för den innehåller all möjlig terräng och har även både en mindre anlagd sjö med tillhörande bäck med bra vatten = ingen vattenkörning.
Det går att stänga mellan de olika delarna om man vill öka trycket på tex natur/skogsbetet.

I år har jag problem med en mark vi sökt stöd för där de inte gärna går, så där måste jag stänga in dem för att de ska beta som önskat.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Okej, hur fungerade det med det antalet hästar. Kunde det få plats fler, var det alldeles lagom eller hade ni behövt minska flocken?
 
Sv: Hur många hästar behövs...

I princip klarar du dig utan hästar genom att maskinellt putsa regelbundet. Jämför åter med gräsklippning. Detta alltså för marker typ åker/vall där det är möjligt.
Undre gräns för antal hästar om man endast ser till avbetande är alltså noll! Dvs så klara man sig utan.
Vad som sätter övre gräns för antalet hästar är vad marken klarar av året runt utan att trampas sönder (c:a 2 ha/häst).

Arealen är 7-8 ha, varav c:a 4,5 är vall och resten natur och skogsbete. Vi har f n 3 sv hbl och dom betar av uppskattningsvis 20-30 % av tillväxten, beroende på vädret. Tidigare har vi ibland haft 5 hbl på bete och då har dom förstås betat av mer, men ändå inte så vi klarat oss utan betesputsning. Som tur är, hade vi i vintras endast de 3 hästarna, annars hade marken sett tråkig ut idag.
Under tiden juni - august skulle vi antagligen kunna föda (bete) 10-talet hästar på vår areal om vi ville, men det skulle ändå inte utesluta putsning. Och sådana förändringar ställer till bök och problem så det avstår vi från.

LIA
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Tack för ditt svar. Det var det jag tänkte, att med putsning finns inget behov av ett stort antal hästar. Däremot finns alltid ett behov av att trycket inte blir för stort. Om betet ska räcka från maj-oktober och hästarna ska gå på markerna ute dygnet runt, året om, kan jag tro att 10-15 hästar är maxantal på 30-35 ha.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Det hade nog kunnat vara ngn till om vi hade haft fler, men dessa höll det fint. Att de betade även i andra hagar några dagar då och då var av mera praktiska orsaker när jag åkte till seminstation med några och i samband med att vi hade dem inne för hovslagare mm. Den vanliga hagen hade räckt gott och väl. Ska jag uppskatta det så är ytan ca 50% vall med bra bete och 50% är skog/skogsbete.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Okej, denna mark är uppdelad på ungefär samma sätt.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Växelbete med får kan helt minimera behovet av betesputsning, eftersom de äter varandras rator. Parasittrycket minskar dessutom.

/Migo
vars hagar betats parallellt av hästar och får med mycket fint resultat!
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Hur många får behövs för att hålla ner beväxningen i TS' fall? Finns det någon tumregel får/ha?
Hur får man tag på tillräckligt många får över sommaren?

LIA
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Vi har haft ungefär lika många får som hästar på våran mark, men det är mer en slump. Tror att fårbönder kan svara på den frågan!
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Hur många får behövs för att hålla ner beväxningen i TS' fall? Finns det någon tumregel får/ha?
Hur får man tag på tillräckligt många får över sommaren?

LIA

Jag har 29 tackor med lamm på ca 9 ha i sommar och det räcker inte! De hinner inte med tillväxten nu utan det blir till och putsa efter midsommar. Dock brukar det inte bli så mycket rator utan de betar jämt över hela.
Betet består av äng och skog. (Eller så mycket skog det nu blir i ett gotländskt änge:D)

Enklaste sättet att få tag i får över sommaren är nog att prata med närmsta fårbonde, gärna en med vinterlammningar. Antingen slipper man då lammungar helt eller så kan man få en flock med lamm som inte blivit stora nog för slakt i tid. Problemet är (kan vara) att man kan vara tvungen att skaffa ett produktionsplatsnr om fårägaren är noga med sina papper vill säga.
 
Sv: Hur många hästar behövs...

Nu minns jag lite mer... I vårt fall släppte vi in ett gäng amkor med kalvar med jämna mellanrum för att ta hand om det hästarna inte ville ha. De gick där ca en vecka i några olika omgångar under den värsta växtperioden. Det var några kor, kanske 5-6 stycken som av ngn anledning inte var med den övriga koflocken. Ngn hade haft svår kalvning, ngn kalv hade varit krasslig, ngn hade varit skadad i en klöv osv. Hästarna var kvar i hagen samtidigt. Får hade inte fungerat för det är bara en eltråd runt hagen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 297
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 227
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 344
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 932
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp