Hur många hästar?

Sv: Hur många hästar?

Ptja, det är ett gårdsstall med 5 platser. Rätt nytt och fräscht men inte vräkigare än där jag står med 25 hästar och personal som sköter det dagliga 5 dagar i veckan. Men det var en parentes till tråden...
 
Sv: Hur många hästar?

Så hade jag kunnat ha det. Men hur fixar du alla utsläpp när du jobbar till 01 eller 04? Hur mkt rabatt får du för utsläppen?

Min äter hela 0,5 kg havre så utfodringsmässigt är hon lika avancerad som en ponny. Äter lite mera hö dock.
Om det fanns alternativet att bara betala för det man använder hade jag nog kommit billigare undan. Tyvärr ingår allt foder och då är ju nackdelen att man får betala för sånt man ger gratis till andra så att säga. Samma med anläggningen i sig, jag som inte har en ridhusharv utan rider ute 3-4 dagar i veckan utom de värsta vintermånaderna då jag rider ute 2-3 dagar, hade hellre betalt det per gång och haft ridavstånd till ridhus.

Jag tror jag får flytta till Matfors...
 
Sv: Hur många hästar?

Man måste inte rida 7dgr/v och så kan man ha medryttare. Om man nu vill göra annat vill säga :)
 
Sv: Hur många hästar?

För att återgå till trådens ämne:

Ni som har flera hästar, har ni nån hjälp i övrigt? Tänker då främst med arbetet i stall osv. Om inte, hur mkt tid lägger ni på varje häst och hur många dagar i veckan rider ni?

De dagar jag har en häst till tar det mig 3-4 tim totalt. Då har jag mockning, foder att göra iordning, vattenpåfyllning ute åt min egen häst samt att jag tar mig lite mer tid med henne i stallet. Lägger då runt 2 tim på henne inkl allt.
Sedan tar jag in häst nr två som jag snabbt sopar av, rider och sedan snabbt gör iordning. Ingen mockning eller putsande av grejjer där inte. Lägger max 1,5 tim på häst nr 2 inkl allt. Givetvis rider jag inte båda hästarna en timme varje gång, men mkt kan ju hända som man inte rår över och gör att det kan ta lite längre tid så man måste ju se till att man har den.
Skulle jag behöva göra all markservice åt två skulle jag inte klara det under 4 tim/dag tror jag. Gillar inte att stressa och skulle inte ha ut nåt av att äga två hästar som jag inte tar mig tid för.
 
Sv: Hur många hästar?

Till er som inte rider heltid/har ryttarjobb.

Hur många dressyrhästar hinner ni hålla igång vid sidan av jobb och familj?

Hur löser ni er vardag?

Hur löser ni tävlingssituationen? Vet att somliga områden ej är översållade med tävlingsmöjligheter och att det kan bli en del resor etc.

Jag har inga dressyrhästar ;)

Men, när jag tävlade (fälttävlan) som mest hade jag 4 hästar i träning. Två som skulle igång och två som tävlade.
Det gick sådär så att hålla igång 4 (bor på egen gård så tar mycket tid med skötsel av allt runtomkring tror jag hade löst det rent tidsmässigt om jag stått inackorderad). Så en häst såldes och en ställdes av för avel.
Två funkade att hålla igång.

Jag bor väldigt nära mitt jobb och har flexibla arbetstider och planerar min ledighet själv.

Tävla fälttävlan kräver en hel del resor så för min del var det en nödvändighet att ha flexibla arbetstider (t ex ha med datorn och kunna jobba i bilen - jag körde oftast inte annars går det såklart inte :p).

Nu har jag sen ett par år i princip lagt av tävlandet helt. Blev "mätt". I år har jag åkt på några P&J med min unghäst bara.
 
Sv: Hur många hästar?

Jag höll igång mina i princip själv. Jag red inte alla varje dag "less is more" typ :p
När det var tävlingssäsong så red jag inte alls mycket mellan tävlingarna.
Under icke-säsong red jag 4 ggr i veckan/häst där 2 pass var för tränare (samma häst gick sällan två träningar per vecka).
Jag rider också "snabbt" :D dvs korta intensiva pass ca 30 min.
På vardagarna ca 1 h/häst/dag för ridning (inkl påklädning, avklädning) samt 1 h för att göra stallet. Veckodagar red jag två hästar och på helgerna fick alla gå. Helgerna gjorde jag också allt "extra" smörja all utrustning, tvätta hästar etc så då vart det stall minst 12 h /dag.
 
Sv: Hur många hästar?

Kl
Jag har haft varierande antal hästar mellan 1 och 3-4 stycken. Allt handlar om att prioritera och planera! Jag har även haft alla möjliga olika varianter på uppstallning och dealer. Periodvis har jag "bara" behövt rida. Då kunde jag tex sitta i sadeln på första hästen kl 7 på morgonen. Vara färdig riden till tio halv elva. Köra hem och duscha, äta lunch och sedan jobba 12-20. Typ.

Jag har även haft min enda häst uppstallad 20 mil från jobbet, veckopendlade. Då red jag på måndag morgon, åkte 20 mil, jobbade måndag efm-kväll, hela tisdagen och ons morgon. åkte 20 mil, red onsdag eftermiddag och torsdag morgon, åkte 20 mil jobbade torsdag eftermiddag-kväll och hela fredagen. Åkte 20 mil red lördag och söndag. Då hade jag ju hjälp i stallet de dagar jag var iväg och jobbade.
Sedan har jag nog haft alla möjliga varianter med att rida både före och efter jobbet, eller mitt på dagen när man har haft delade turer. Jag har dock aldrig haft medryttare eller liknande. Fått hjälp då och då med att mocka och fixa foder. Annars är jag van att göra allt själv.

Det beror ju mycket på hur livet ser ut i övrigt, nu prioriterar jag mer och mer sambon och "familjeliv" så att säga. Tidigare har det "bara" varit jag och hästarna.
Sedan har det stor betydelse hur pass involverad och stöttande familjen och personer runt omkring är. Man orkar inte hålla ett "duracelltempo" hur länge som helst... Jag har gått ett antal månader med att gå upp klockan 5 jobba/rida till 22 på kvällen, somna vid 24 tiden och sedan om igen. Det har dock varit begränsade perioder, när jag har sett att det finns ettt slut.
 
Sv: Hur många hästar?

Jag höll igång mina i princip själv. Jag red inte alla varje dag "less is more" typ :p
När det var tävlingssäsong så red jag inte alls mycket mellan tävlingarna.
Under icke-säsong red jag 4 ggr i veckan/häst där 2 pass var för tränare (samma häst gick sällan två träningar per vecka).
Jag rider också "snabbt" :D dvs korta intensiva pass ca 30 min.
På vardagarna ca 1 h/häst/dag för ridning (inkl påklädning, avklädning) samt 1 h för att göra stallet. Veckodagar red jag två hästar och på helgerna fick alla gå. Helgerna gjorde jag också allt "extra" smörja all utrustning, tvätta hästar etc så då vart det stall minst 12 h /dag.

Jag försöker klura ut hur många hästar det är?
Så om jag tolkar det rätt så 4 pass i veckan per häst och 2 hästar i veckan går varsit pass för tränare?
 
Sv: Hur många hästar?

Kom på en annan sak som gör att tiden blir mer effektiv i stallet. Jag strör endast varannan vecka. Då strör jag massor och lägger upp överflödigt längs väggarna. Mockar bara ut kisset varannan/vart tredje dag för att lägga tiden på ridningen istället, övriga dagar tar jag bara skitarna. En stor fördel är att mina hästar är väldigt renliga och boxarna hålls väldigt snygga. Ett lättjobbat stall som gör vardagsrutinerna snabba är guld värt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Allt beror ju på hur man har sin häst. Packa höpåsar, mäta upp massa kraftfoder och kånka vattenhinkar tar väldigt mycket tid. Mockning kan också ta tid, beroende på häst, strö osv.

Jag har numera hästen på lösdrift. Vi fodrar 1 gång/dag, fyller på vatten med slang (som förvaras frostfritt) och då mockar vi ligghallar och hage. Vi är 3 personer, så jag har två dagar/veckan och var tredje söndag där jag då gör ovanstående sysslor, viilket tar 30-60 min. Tillsyn får de flera gånger/dag. Detta innebär ju att jag kan lägga all tid på enbart hästen iaf 4 dagar i veckan, vilket är avgörande för mig vintertid, jag hade verkligen inte hunnit att hålla på i stallet en timme varje dag också.

Men jag vet också att inte alla vill ha sina hästar så, det respekterar jag. Men för mig kom en vändpunkt när jag insåg att jag la mer tid på att mocka och dona än att pyssla med min häst.
 
Sv: Hur många hästar?

Till er som inte rider heltid/har ryttarjobb.

Hur många dressyrhästar hinner ni hålla igång vid sidan av jobb och familj?

Hur löser ni er vardag?

Hur löser ni tävlingssituationen? Vet att somliga områden ej är översållade med tävlingsmöjligheter och att det kan bli en del resor etc.

Jag håller igång två. Nu är en skadad så för tillfället är det en, men jag skriver två då det är vad det brukar vara + att det kan bli tillökning på den fronten snart.
Jag har sambo men inga barn. Jobbar heltid (dagtid) med 40 min enkel väg till jobbet, och hoppar ibland in på mitt gamla timjobb på helgerna.
I stallet ingår utsläpp + kvällsfodring på vardagar och resterande pass löser vi mellan oss inackorderade, och för min del brukar det bli 2-3 insläpp (på vardagar är det endast insläpp som funkar för mig pga jobbet) i veckan + nåt pass på helgen (en lunchfodring eller så).
Åker och tränar ca en gång i månaden och då är träningen drygt 1h bort. Tävlar gör jag inte jätteofta men åker om det finns nån med lämpliga klasser inom 1-1,5h resväg. Det känns som lagom resväg på den nivån vi befinner oss.
Jag har ingen hjälp i stallet utan sköter markservice och ridning själv. På träning och tävling åker någon med.
 
Sv: Hur många hästar?

Hur höll du konditionen på dem? Antar att du inte hade små plutthagar och utevistelse 5 tim/dag? Men du kanske hade lösdriften redan då?
 
Sv: Hur många hästar?

Min dröm är att ha en vettig lösdrift, alt ett stall där hästarna går ute typ 06-22 i vettiga hagar. Då blir det inte så skitigt inne och min rastlösa häst skulle inte behöva aktiveras varje dag. Då skulle jag kunna ha två utan tidsbrist.
Problemet är att jag inte hittat nån vettig lösdrift, eller stall med sådan utevistelse. Det bästa jag kan göra för henne i dagsläget är att hon får gå ute från 8-9 till 17-18 vintertid och till 20-21 sommartid. Hagen fyller väl minimikraven, men finns mer att önska.
 
Sv: Hur många hästar?

Hur höll du konditionen på dem? Antar att du inte hade små plutthagar och utevistelse 5 tim/dag? Men du kanske hade lösdriften redan då?

Hahaha hålla kondition var minsta problemet, de var nästan lite FÖR vältränade - blev så mycket häst att rida ;) På flerdagarstävling var alltid min häst så fräsch och laddad på sista veterinärbesiktningen inför hoppningen att jag knappt kunde hålla hästen :D hängde som en vante emellanåt :o

Hästarna stod på stall nattetid på vinterhalvåret när jag tävlade dem. På sommaren gick de ute dygnet runt. De gick alltid i stora kuperade hagar och minsta utevistelsetid 12 h.
 
Sv: Hur många hästar?

Men hur många hästar hade du totalt igång?

Jag kanske är snurrig men det låter som de var fler än två:D
 
Sv: Hur många hästar?

Fyra stod det i Hunters första inlägg :)


Precis hemkommen från stallet för en kvart sedan ungefär.. Ridit två i ridhuset efter kl 20 då det blev ledigt. Min kära mor hade mockat åt mig idag, inte varje dag man har sådan lyx! Apropå det där om man har markservice, jo, till viss del. Jag rider mammas ena häst och hon hjälper mig mer med grovjobb.
 
Sv: Hur många hästar?

Fyra stod det i Hunters första inlägg :)


Precis hemkommen från stallet för en kvart sedan ungefär.. Ridit två i ridhuset efter kl 20 då det blev ledigt. Min kära mor hade mockat åt mig idag, inte varje dag man har sådan lyx! Apropå det där om man har markservice, jo, till viss del. Jag rider mammas ena häst och hon hjälper mig mer med grovjobb.


Jamen jösses det gör det ju:D
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har 2 hästar, en som tävlar lite högre och en som håller på att ridas in. Har i perioder ridit 2-3st/dag men 2 känns lagom om man ska hinna med att ha ett liv vid sidan och hinna sköta markservicen själv. Tidsmässigt hinner man bra bara man planerar lite, lägg ex vilodagar (1-2st/häst) på jobbdagar så man bara har en eller två vardagar med dubbla ridpass eller så kör man att den ena går ett kortare joggingpass och den andra går ett vanligt och så har man så varanndag så blir det lite effektivare!
Det jag kan tycka suger åt sig all tid är markservicen! Jag sköter det till 99% själv och det tar nästan alltid 1h.. Mocka är hemskt till min ena (gris)... Och höpås-packning lika så. Men jag står inhyrd och kan inte göra så mycket åt saken :( Stall hemma alt. nära hemmet tror jag är en bra tidssparare och gör det effektivare! Jag har minst 30-40min/dag i bil dvs. om jag åker dit bara en gång om dagen. Har ni något knep för att få effektivare markservice? utan att man slarvar?

En fråga till, som jag såg någon annan också ställt, men mitt stora problem är att ha råd med att ha mer än en? 2st är fasen på gränsen men det GÅR om jag inte lägger något på mig själv! Har ni nått bra tips att dra ner på kostnader? Utan att något ska bli lidande (jag menar man kan ju sluta ge hästarna så mycket hö men det är ju ingen bra lösning ;) )?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 675
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 028
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 599
Senast: Whoever
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp