Hur många hästar?

Fenestra

Trådstartare
Till er som inte rider heltid/har ryttarjobb.

Hur många dressyrhästar hinner ni hålla igång vid sidan av jobb och familj?

Hur löser ni er vardag?

Hur löser ni tävlingssituationen? Vet att somliga områden ej är översållade med tävlingsmöjligheter och att det kan bli en del resor etc.
 
Sv: Hur många hästar?

Jag försöker hålla igång 2 dressyrhästar och en hopphäst plus heltidsjobb. Dock ingen familj/barn eller liknande. Jag försöker åka på alla tävlingar det går, det dumma när man både hoppar och dressyrar är att vissa tävlingar ligger samma dagar. Plus att jag jobbar ungefär varannan helg... Dessutom brukar jag ta ungefär varannan tävling med dressyrhästarna då jag inte har släp som får lasta två stycken..

..och så drömmer jag om miljonvinster så jag kan sluta jobba och bara rida...
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har ingen egen men jag rider två hästar just nu. Varannan vecka (ena hästägaren har sitt barn den veckan) blir det mycket ridning under tävlingssäsongen men just nu är det lite lugnare. Den ena ägaren vill inte att jag tävlar båda samma dag så då blir det ofta tävling båda helgdagarna, eller så har jag tävlat typ varje helg (3/4 i månaden) under säsong. I sthlm finns det ju en del tävlingar att välja på...

Jag har inga barn eller sambo eller så, och under hösten har jag jobbat heltid och pluggat två kvällar i veckan. All annan tid har jag varit i stallet. Mina vänner är tack och lov förstående och också ganska upptagna och de vet hur viktiga hästarna är för mig.

Det praktiska har jag löst genom att vara egenföretagare (frilansare inom kommunikation). Det är nästan en förutsättning för mig för att jag ska kunna säga ifrån och hinna träna ibland på eftermiddagarna och så. Jag klarar mig fint på att jobba 80 % för tack och lov har jag en "yrkesprofil" som är ganska efterfrågad. Dessutom kan jag jobba mindre under tävlingssäsongen och jobba mer när jag vill prioritera det som nu när jag jobbar 100 % i några månader fram över för att spara pengar till våren/sommaren.

Jag tror faktiskt inte att jag skulle klara av att ha två egna hästar. Om jag skulle ha en egen skulle jag nog kunna tänka mig att träna och tävla med en till, för jag märker hur mycket snabbare jag lärt mig saker i år, när jag ridit annat än min egen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Jag missade frågan om hur man löser vardagen, och det är ju att åka och fixa stallet endera före kvällsjobb eller efter dagjobb. Blir långa dagar, nästan tur man inte har familj alltså :p
Jag rider så många jag hinner /orkar per dag och börjar alltid med den som jag inte hann med dagen innan så ingen får stå för mycket.
 
Sv: Hur många hästar?

Då är jag nyfiken - hur har du råd? :o

Jag hade mina drömmar om två hästar, då en unghäst och en vuxen när min nuvarande är några år äldre. Men jag inser att det inte skulle gå. Jag är betalar alla kostnader både för häst och mig själv på min lön, tjänar runt 30k före skatt. Mer eller mindre beroende på ob-tillägget.

Har hästen på anläggning med möjlighet till helservice (har dock inte det) samt ridhus och banor. Tränar ungefär varannan vecka och är med på kurser när det ordnas. Gör inte mkt annat än hästeriet på min fritid, reser hem till familjen 4-5 ggr/år för 2000 kr/gång. Bor i en etta och är rätt snål överlag :angel:
 
Sv: Hur många hästar?

Två fixar jag utan att kompromissa med annat. Fyra när jag pluggade :) Man måste vara disciplinerad i stallet dock, inte borsta i evigheter osv.

Nu är jag sjuk och har svårt att ställa in medicinen ochvhar långt till jobbet så orkar jag inte ens hålla igång en. Ska gå ner till 83% om två veckor och hoppas att det hjälper, lägger om tiderna lite också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Råd har jag med två, den tredje är faktiskt mammas så den betalar hon för. Men det kostar ju givetvis ändå, med träningar och sådant. Jag bor väldigt billigt, unnar mig inte direkt massa semestrar hit och dit utan det är träningar och tävlingar som blir mitt 'lilla extra'.
Jag tjänar mindre än dig, men mina fasta kostnader utöver hästarna är på ca 7000 kr beroende på bensinräkningen. Mat tillkommer. Så allt utöver det läggs ju på hästarna och jag har inget stort sparande eller så.

Men så är det ju mitt liv just nu och då får det vara så.
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har ju två hästar. Är iofs bara den ena som tävlar och den andra ska inte ut nästa år heller. Det som underlättar massor för mig är att jag bara jobbar em-kväll. Börjar mellan 14-17 och jobbar till 22-01 (till 04 på helgerna). Får dessutom alltid ledigt om jag ska tävla. Är super att kunna rida dagtid och jag hinner fint med två hästar. Vissa dagar effektiviserarjag och den ena får gå med som handhäst. Rider dessutom aldrig mer än fem dagar/vecka som mest.

Hade gärna haft en till häst men där sätter ekonomin stopp. Tjänar mellan 20-25' innan skatt.

Öh just det. Mitt liv består mer eller mindre uteslutande av hästar och taxi. När jag är ledig ligger jag som en död sill i soffan och kollar tv-serier.
 
Sv: Hur många hästar?

Tack för svar :) Vill inte kapa tråden för mkt, men jag tycker att det är intressant att höra hur folk löser det ekonomiskt eftersom jag nån gång vill kunna ha två hästar.

Jag tror att det kanske skulle vara möjligt om jag hade andra förutsättningar i övrigt. Tex nära till stallet (kör 2-3 mil dagligen tor) så att man kan stå i ett stall där man inte behöver så mkt service för att man har tid och möjlighet att göra mkt själv. Kanske en vettig lösdrift, vilket inte finns här. Ett litet stall med nära till anläggning för träning tar ju också ner kostnaden jämfört med att stå på själva anläggningen...
Ett stort krux för mig är att jag inte kommer härifrån, de kontakter jag har, har jag i nuvarande stall och jag har möjlighet att hitta hästvakt inom stallet för de ggr jag reser "hem". Hade jag inte varit beroende av det så hade jag nog bytt till ett billigare stall men jag vågar inte gambla med att tappa möjligheten att åka bort längre än någon dag ibland.

Jag sparar förvisso endel per månad men även om jag lagt det på en häst istället hade det inte gått runt. Jag skulle kunna ha 1,5 ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Just att ha hästarna nära och dessutom inte köra till ridhus är helt klart en förutsättning för mig att kunna ha två.
 
Sv: Hur många hästar?

Min frågeställning hänger mest på hur många hästar jag i framtiden skulle kunna ha igång.
Jag har tre barn varav de två yngsta är snart 7 och 9 den äldste är 17 år så lite mer självgående och hjälper gärna till i stallet. Sen har vi eget företag och där jobbar jag ibland mer än heltid och ibland mindre beroende på hur mkt vi har i beställning.

Frågan är om det är önsketänkande att ha igång mer än en häst?

Just nu har vi en liten avelsverksamhet och jag har ingen ridhäst alls. Barnen har en ponny de pysslar med och rider på.

Hästarna bor hemma på gården men jag har långt till paddock, ridhus och riktigt bra ridvägar. Så det blir en del åkande ändå.

Ekonomiskt gör det otroligt mkt att ha dem hemma och köpa närproducerat foder. Nu köper jag hö för 1.50 + moms och havre för 2.50 + moms. Hö får jag inkört en gång till två gånger i veckan och havre har jag också fått hemkörd i priset. Halm kör de också in i ladan efter att jag beställt det jag vill ha. Det underlättar otroligt mkt och spar tid.

Jag tänkte på dig, om du ställer dig i ett billigare stall så kanske du spar såpass att du kan lägga en slant ibland på att anlita ngn du känner till att ta hand om häst/hästarna?
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har tre barn, varav en är bebis och jag försöker hålla igång en häst.

Men du som har så pass stora barn kanske kan hålla igång två? man måste ju inte rida varje dag. Jag brukar inte rida även vuxna tävlingshästar mer än 5 dagar i veckan, så det blir ju då 10 ridpass i veckan om man har två.

Den jag har nu rids 3 dagar i veckan, mer hinner jag inte just nu, eller jag vill inte lämna bebisen mer helt enkelt. Men som Fiorano sa så är det ju värt mycket om man slipper åka iväg till ridhus för det tar mycket tid att flänga fram o tillbaka.

Jag gör så att när jag ska rida så tar pappan barnen, men allt annat, hämta ensilage, åka till lantmännen, mocka lösdriften etc så tar jag med barnen. Just nu jobbar jag inte så sådana saker kan man göra under dagtid, när jag jobbar gör jag det ofta på någon ledig dag istället.

Före vi fick bebisen så gick det bra att hålla igång en tävlingshäst och åka på tävlingar på helgerna, de andra barnen är 7 och 4 år. Jag har inte heller råd att ha mer än en tävlingshäst, då tävling och träning kostar mycket.
 
Sv: Hur många hästar?

Tillägger att jag har satt ut ridhästen till salu då jag känner att en häst är max vad jag hinner med och jag har fler hästar. Sen om jag verkligen får den såld är ju en annan femma :p
 
Sv: Hur många hästar?

Jag hade fyra fram till 2 års sen. Då hade jag 3 stycken på samma stall med tillgång till ridhus och den 4:e stod på landet (unghäst) Alla ridhästarna tävlades. Jobbade vardagarna, tidig morgon till dagtid. Fick lära mig att dra till stallen direkt efter jobbet. Inte åka hem och vila för då blev man sittandes. Utan köra på och göra det som ett system. Förra året minskade jag ner till 3 då unghästen skulle bli ridhäst. Och då fick alla stå i samma stall för att ha hästar i olika stall ÄR jobbigt och extra tidskrävande! Iår valde jag att minska ner till två hästar då jag är gravid. Förutom detta har jag hus och sambo som vill ha tid. Jag kommer nöja mig med 1-2 hästar i fortsättningen. Har inte tid eller ork för flera än så längre. Ang tävlingar så har vi massor av tävlingar att välja på. Vissa på korta avstånd, vissa på längre. Har väldigt mycket ridanläggningar inpå oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Mitt problem är ju just att jag inte känner någon annan än de i mitt stall. Jag har en kompis som jag vet fixar min häst (inte en häst man låter vem som helst rida) och hon skulle aldrig i världen ha tid att hjälpa mig vid resor, om min häst inte fanns i samma stall som hennes. Visst kan man ju lära känna folk i nytt stall, men man är ju aldrig garanterad att det fungerar. Man vet vad man har men inte vad man får, det skrämmer mig lite.

Jag tror helt enkelt inte att jag kan spara så mkt pengar så länge jag bor här. Det är ju en stor stad och stallen ligger inte nära om man inte bor på landet då. Så i vilket fall kommer jag inte att kunna stå där man måste kunna åka t stallet flera ggr/dag och därför måste jag ju ha endel service = det blir dyrare alt. bensinkostnad äter upp det lilla man spar in på hyran om man måste det flera ggr.

Jag drömmer om den dag då jag kan flytta till mina hemtrakter och ha cykelavstånd. Jag gör allt för att hitta jobb men det är segt :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Får man fråga vad du betalar i hyra samt vad som ingår? :o Tänkt om man kunde hitta nåt ställe med närhet till ridhus utan att det ligger på gården, på så vis sparar man ju en slant men måste man inte åka transport varje gång spar man ju tid ändå.

Vi har ett jättefint grannstall där jag gärna stått om det inte vore för att det är ÄNNU dyrare samtidigt som det kräver att man tar flera stallpass i veckan. Hur den ekvationen nu går ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

Den ekvationen ser säkert ut som så att stallet är finare pga att ägaren lagt ner mer tid och pengar på at få det finare - alltså vill stallägaren ha in mer pengar för att det ska gå runt.

TS:
Jag jobbar heltid (dagtid) och har långt till ridhus, hinner bara hålla igång en häst ordentligt (med ordentligt menar jag så att man kan träna och tävla). Ibland inte ens det utan det får bli lite halvdant i perioder, tex på vintern när det krävs att man rider i ridhus många ggr i veckan för att kunna rida ordentligt (dvs när det är isgata och/eller mörkt när man kommer hem från jobbet varje dag). Hade varit mycket lättare att hinna om det inte hade tagit drygt en timme bara att färdas fram o tillbaka till ridhuset... Ofta är ridhuset dessutom upptaget flera vardagskvällar i veckan så då går det inte att åka dit de dagarna även om man skulle hinna efter jobbet. På sommarhalvåret hinner jag med att rida två hästar eftersom det är lättare att hinna med innan det blir mörkt på kvällarna och att det är bättre förutsättningar rent allmänt när man rider utomhus under de isfria årstiderna. Åh, jag vill ha ett ridhuuuuus hemma/i närheten :D
 
Sv: Hur många hästar?

Får man fråga vad du betalar i hyra samt vad som ingår? :o Tänkt om man kunde hitta nåt ställe med närhet till ridhus utan att det ligger på gården, på så vis sparar man ju en slant men måste man inte åka transport varje gång spar man ju tid ändå.

Betalar 1.300:-/häst eftersom jag tar alla utsläpp. Utöver det har jag två kvällsfodringar i veckan också. Ingår hö i hyran, men spån hämtar jag skälv på sågen. Finns möjlighet att köpa spånbalar på gården för 60:-, men det är mycket billigare att köra till sågen så därför gör jag det ist. Sen äter mina bara kraftfoder (havre) när dom är ordentligt igång, så vid denna tiden på året blir dom ännu billigare att hålla. Ponnier är överlag väldigt mycket billigare att ha än en stor häst.
 
Sv: Hur många hästar?

KL

Jag har en häst och förstår verkligen inte hur man kan hinna fler, då måste man enbart va i stallet efter jobbet och inge mer.

Sånt liv vill inte jag ha, Jag vill kunna hitta påandra saker så därför har jag bara en häst.

Jag betalar 4150 kr per månad för min och då ingår fritt med hösilagem torv, havre.
In och utsläpp 7 dagar i veckan och 5 fodringar om dagen.
Det ingår 2 täckesbyten om dagen, av och på med benskydd, fri med tvättning av schabrak, benskydd täcken mm.
Jag har tillgång till 2 ridhus, 1 stor paddock 1 skrittmaskin och helt otroligt vackra ridvägar.
Hästarna få gå själv eller tillsammans med någon små agar eller större hagar allt upp till vad ägaren vill.
Vi har även duschspilta med varmvatten toalett i stallet och i ena ridhuset även kafe/kök tvrum med dusch och toa,

Hela området är väl upplyst vintertid även en grusväg är belyst så man alltid kan rida ut fasten det är mörkt.

För mig är det billigt till vad jag får.
Andra stall tar lika mkt men man får mindre för pengarna plus att de ligger långt bort.
Detta stall ligger 30 min med cykel bort bara=)


Man kan betala 3650 med då får man ha pass på helgerna vilket jag hatar fasiken, hästarna är ju helgalna att ta in och ut vissa, om alla vore så lugna som min vore de inge problem=)

Man kan även jobba av hyran genom att ta mer pass.

Hadejag egen gård skulle jag ha 3 hästar, min som jag har nu samt 2 shettisar som jag skulle köra par med=)
 
Sv: Hur många hästar?

Just att ha hästarna nära och dessutom inte köra till ridhus är helt klart en förutsättning för mig att kunna ha två.

Det skriver jag under på. Har faktiskt flyttat mina två av just den anledningen nu i helgen. Tre kilometer hemifrån, tar fem minuter med bil och jag kan lätt åka förbi och kolla dem till/från jobbet.

Finns två ridhus på 10-15 min skrittavstånd.

Visst kräver det lite struktur när man har två hästar, men tycker man kommer in i det ganska snabbt ändå.

KL
Betalar 500 i kallhyra per häst. Lösdrift. Jag står för hö (och ev kraft) till mina och halm till lösdriften (även om stallägarens två hästar går ute i samma hage dagtid så är det mest rättvist att jag betalar halmen, kan jag tycka).

Hämta hö/halm och andra projekt gör vi ihop eller om det måste göras pronto och en inte har tid så fixar den det.

Fodringar tre-fyra ggr dag ingår, även saker som att det finns vatten och hon håller koll på hästarna. Sen gör ju jag sånt om jag är där, vilket jag är iaf fem dagar i veckan. Min transport står till hennes förfogande om inte jag ska ha den.

Står hos en kompis ska tilläggas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 939
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 677
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 228
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 629
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp