Hur många hästar?

Sv: Hur många hästar?

Ja tid och pengar, tänk om man hade haft dubbel lön och 36timmars dygn;)
Kan du ha bädd till hästarna? det sparar tid, rätt strö och bädd gör mycket för mig. Där kan man också spara pengar, köpa stora volymer och få ner priserna. Jämför priser med olika stöalternativ, hos bönderna går det dessutom ofta att pruta lite ;) För mig funkar en botten av torv eller halm/spånpellets och sedan halm ovanpå super! Det sparar halm då bädden i botten suger upp urinen. Samt lättskött och snabbt att mocka. Halm köper jag mycket billigt på storbal.

Höpåsar är döden:meh: Jag gör ibland för två dagar åt gången, känns snabbare att ta några fler när man ändå håller på, samt att man slipper dagen efter.
Annars är det ju en ständig kamp om att få pengarna att räcka...
Som sagt jämföra priser, kolla mellan olika stall, vad kostar det, vad ingår, hitta hö och strö till bra priser osv.
För mig blev det tex billigare om jag skulle stå i ett stall med fullservice där foder och allt ingick. Eftersom det betydde att jag inte själv behövde åka och hämta hö och halm hela tiden. Jag behövde heller inte åka ut till stallet de dagar jag "bara skulle mocka och göra mat". Trots att det stallet hade högre hyra.

Men kommer du på något fantastiskt sätt att förlänga dygnet och spara pengar, så får du gärna dela med dig! ;)
 
Sv: Hur många hästar?

Till er som inte rider heltid/har ryttarjobb.

Hur många dressyrhästar hinner ni hålla igång vid sidan av jobb och familj?

Hur löser ni er vardag?

Hur löser ni tävlingssituationen? Vet att somliga områden ej är översållade med tävlingsmöjligheter och att det kan bli en del resor etc.

Det beror på vad du menar med "dressyrhäst".

Jag har en 8-årig valack som debuterat MSV C dressyr (mediokra resultat),
en sexåring som debuterat LA med godkänt resultat
en fyraåring som debuterat LB med godkända resultat

dessutom har jag en femåring som tränar LA-MSV C
en åttaåring som tränar LB-LA (inriden som sexåring)
en sjuåring som tränar LB-LA med vissa rörelser från MSV C

Den som debuterat MSV C har nog, med tid och träning och om jag är tillräckligt duktig, kapacitet för att så småningom gå St George på godkända procent men kommer aldrig att bli någon riktig stjärna eftersom han inte har steg nog för de höga procenten.
De andra får jag nog vara nöjd om jag får upp dem till MSV C eller MSV B eftersom de inte heller har tillräckligt gångarter.

Mina hästar är inte av "traditionell dressyrtyp" utan det är en kbl-travare, tre fjordingar, en basjkir, en connemara.
 
Sv: Hur många hästar?

Måste fråga då jag själv funderar över hur många pass en tävlingshäst "måste" gå i veckan.

Hur många pass i veckan rider du per häst? och hur långa pass? tänkte eftersom du har flera som tävlas och undrar hur du hinner med :) Jag har bara en ridhäst just nu men känner att tiden är begränsad och om jag inte får henne såld vill jag gärna tävla.
 
Sv: Hur många hästar?

Vad jag menar är de som har huvudfokus på dressyr, sen om det är på LB eller GP nivå spelar ingen roll. Men ex så tränar man en distanshäst på ett annat sätt.

Att jag ställer frågan beror på att jag själv drömmer om att få träna och tävla dressyr på ngn av mina uppfödningar sen MEN jag är rädd att jag inte är realist när det kommer till hur många hästar jag kommer klara av att rida.

Kanske det knappt blir en..
 
Sv: Hur många hästar?

Jag räknar med 1.5 timme per häst dvs borstning, sadling, framskrittning, trimning, avskrittning, avsadling mm i seriöst arbete.

Jag har jobbat heltid och hållt igång 3 fälttävlanshästar, en på svårklassnivå och 2 på msv nivå... inget jag någonsin planerar att göra igen dock!
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har ungefär samma tidsplan, kanske lite längre ändå. Mina ridpass är väldigt sällan kortare än en timme från det jag sitter upp och börjar skritta fram tills jag är inne i stallet igen efter avskrivning. Rätt ofta ganska mycket längre. En dag med träning för tränare med 45 träning så tar ridningen lätt 90 min från upp- till avsittning. Skrittar varken fram eller av på träningstid.

Så mellan 1,5-2 h för aktivering inkl intag från hage, borstning, benskydd/lindor på, samling, täckesbyten o.s.v.

Som svar till ts kan jag säga att tja, jag hinner hålla hästarna hjälpligt igång tack vare medryttare och mycket hjälpsam sambo. Det hade inte gått med ens en häst annars, än mindre med de två jag har nu, varav den ena är bebis och inte kommer kräva mkt ridtid på ngt år till i alla fall och den äldre femton år och i allra högsta grad arbetas med mkt sänkt ambitionsnivå mot förr.

Jag jobbar betydligt mer än heltid och har dessutom en del andra åtaganden som kräver kvällstid några gånger i månaden så har satt en rimlig ambitionsnivå i att rida fyra dagar i veckan på den gamla, blir det fem är det en bonus. Den yngre vilar nu, men kommer aktiveras ca 2-3 ggr i veckan under våren, varav två ggr blir på helgen då jag har mer tid. På veckokvällarna brukar sambon mocka, fixa mat osv under tiden jag rider, så att vi om vi har tur är hemma före 22. Ibland känner jag att det är galenskap, det är stressande för mig som kontrollfreak att känna att det inte går på egen hand om sambon skulle skada sig eller bli liggande sjuk (eller ja, det går ju att köpa tjänster också, men det borträknat) eller om en häst skulle kräva omfattande skötsel dagtid pga sjukdom/skada - den nojjan är nästan värre än att veta att varje dag är planerad in i minsta detalj ett par veckor i förväg. :D
 
Sv: Hur många hästar?

När jag var frisk orkade jag med 2 hästar + heltidsjobb men då gick ju all tid åt i stallet för att hålla hästarna och mig själv i tävlingsform.

Numera går det inte ens att hålla en i tävlingsform utan hjälp.
Tur för mig att jag har den ena ute på foder och sen världens bästa sambo och medryttare som tar den jag har kvar när jag inte orkar.
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har en häst som tränas och tävlas på LA MsvC nivå. Jag lägger ca 2,3-3 Tim på stalljobb och ridning fyra dagar i veckan. Övriga tre dagar har jag två fantastiska medryttare. De hjälper även till med stalljourer och fordringar. Jag står i ett stall där vi delar på kvällsfodringar och helgerna, resten ingår.

Min sambo är totalt ointresserad av hästar, han har varit med på typ två tävlingar de senaste tio åren. Sedan har vi en 5-årig dotter. De senaste två åren han hästen varit utlånad till fodervärd pga att jag inte kände att jag hann med allt. Det var skönt med ett uppehåll men nu är det dags för seriös ridning igen. Jag tillhör dem som inte pallar med att rida på halvfart, då tappar jag motivationen.

Även om sambon är ointresserad så stöttar han med både ekonomi och tid eftersom han förstår och ser att jag mår bra av att vara i stallet. Han brukar knorra lite över att jag har onödigt många schabrak dock. Sen anser han att sadlar dyrare än hästen är onödigt!!

Tävlingar åker jag alltid själv på. Har trimmat in hästen så bra att jag nästan inte hinner får av sadeln innan han knatar in själv i transporten!

Visst skulle det vara skönt med hjälp med markservicen. Vart tog alla superintresserade hästtjejer som hänger i stall vägen? Såna som jag var i tonåren finns visst inte längre.
 
Sv: Hur många hästar?

Måste fråga då jag själv funderar över hur många pass en tävlingshäst "måste" gå i veckan.

Hur många pass i veckan rider du per häst? och hur långa pass? tänkte eftersom du har flera som tävlas och undrar hur du hinner med :) Jag har bara en ridhäst just nu men känner att tiden är begränsad och om jag inte får henne såld vill jag gärna tävla.

Mina hästar jobbar 2-3 pass per vecka.
Varje pass är 30-40 minuter långt men då ganska intensivt med koncentrerat arbete.
Det som är "undanfuskat" är att jag inte gör varje moment så lång tid, vilket ger brister i tävlingssammanhang och det är något jag kommer att jobba med nu under vintern när min paddock är begränsat användbar. Trava på i öppna några hundra meter, skifta till sluta och så vidare. Skänkelvika mot dikeskanten en bra bit, försöka hålla galoppen samlad några hundra meter, eller pressa ihop bytena på åttaåringen som är mer utbildad.

Man har ju en hel del hjälp av voltspår och liknande när man rider på ridbana: min femåriga connemara klarar exempelvis galopp-programmet för MSV C:1 men han tappar gärna galoppen när jag rider ute längs vägen, eftersom jag inte får ridvägens samlande effekt utan "måste" hålla ihop och igång honom själv.

Det är ju bara tre av hästarna som gått dressyrtävlingar i år, och jag har väl egentligen inte tävlingsambitioner mer än att jag får horn i pannan eftersom hon som sålde nordisen till mig sade att "det där är inget att ha att rida på". Då vill jag se hur pass högt upp i dressyrklasserna det går att pressa honom.'
Med tanke på min bristande rutin och hästens typ, får jag nog tycka att det är rätt anmärkningsvärt att efter fyra års ridträning kunna starta MSV C utan att göra bort oss alldeles (fick i debuten 59.79% och det var hästens andra eller tredje riktiga dressyrtävling i livet).

Jag startar gärna för svår klass för att se om jag klarar det...

Connemaran har inte debuterat i dressyr, men gjort två westerntävlingar med skapligt resultat (någon vinst, några andraplatser i reining och western riding på D-nivå (klubbnivå)).
1381825_337533906393227_1083053798_n.jpg

Nordisen på dressyrtävling.
1012401_298267253653226_99705799_n.jpg

femårige "maran" på westerntävling
578379_311953248951293_1613018117_n.jpg

fyraåriga fjordigens tävlingsdebut
1000357_328020374011247_1122075814_n.jpg

6-årige fjordvalacken.
 
Sv: Hur många hästar?

Man måste inte rida 7dgr/v och så kan man ha medryttare. Om man nu vill göra annat vill säga :)

Nä men har man flera så blir det ju 7 dagar i veckan. vad hjälper de om jag har medryttare på en av 4 hästar? då måste jag ju åka ut till de andra 3 i alla fall=)
Om man inte har turen att lyckas få 4 medryttare som alla har samma dagar vilket nog är typ omöjligt men de finns säkerligen få lyckosar som lyckas=)

Men med en häst så behöver man ju inte de, jag har medryttare 2 dagar i veckan ett måste då jag även tävlar inom kroppsbyggning och under en tävlingsdiet finns det inte lika mkt tid till hästen helt enkelt.
 
Sv: Hur många hästar?

KL för att få billigare och dra ner kostnaden får man nog hitta billigare stall helt enkelt och ge upp ridhuset.

Utan ridhus med bara paddock kan man ju komma ner till 600 i kallhyra och då jag som har ponny kommer ner till en kostnad på ca 1200 kr månaden.
Kan man dessutom lösa ridhuskort på 2000 om året i närliggande stall som man kan rida till så kanske man kan komma ner på en hyra på ca
1400 kr med ridhus.

Kan man stå på lösdrift så kan man dessutom komma ner mkt billigt och få mer tid över till annat.
 
Sv: Hur många hästar?

Ok, tack för att du svarade och beskrev hur du gör. Fina hästar du har :)

Jag har ju ridbana och rider ganska mycket på den, men fryser den och det inte finns snö så funkar den inte.

Blir ju sugen på att planera tävlingssäsongen nu :d
 
Sv: Hur många hästar?

Jag jobbar heltid och två hästar tycker jag inte är några problem att hålla igång.
Då och då har jag haft 3 i stallet och då börjar det bli på gränsen (fast det faller egentligen på att häst nr 3 måste vara i en annan stallbyggnad och då blir det till att släpa över hela gården med strö och foder, blä)

Mina hästar har vilodagar 1-2 dagar/vecka. Nu har jag lyxen att bo intill stallet så det tar mig nästan ingen tid alls att bara gå och mocka, om jag vill hinna något annat.

Åker en del på tävling men då har jag nästan alltid bara en häst + att snälla mamma eller en kompis följer med. Fast det är inget problem för mig att åka ensam heller.

Det blir ju att man ramlar in hemma sent på kvällen, aldrig ser ett tv-program, och aldrig äter på vanliga svennebanantider osv, men det har jag det fint med, vet ändå inte vad man gör om man bara är hemma liksom? O_o

(jaja jag är singel och bor ett stenkast från stallet men det har INGET med saken att göra :angel:)
 
Sv: Hur många hästar?

Jag tycker att det är häftigt ändå att du har dem i tävlingsmässigt skick och utbildade "trots" att de går 2-3 pass i veckan- Det gör att jag börjar undra om man egentligen "måste" rida hästarna 6-7 dagar i veckan som många gånger är det vanliga.

En stor hage med roliga vänner kanske håller dem såpass igång så att det räcker med 3 pass i veckan? Ungefär som vi vanliga dödliga som kanske kommer iväg på tre pass på gymmet i veckan?

För det är klart, hästar i stora hagar med goa kompisar rör sig ju betydligt mkt mer än hästar i mindre padockshagar som går 7 pass i veckan.
 
Sv: Hur många hästar?

De fyra jag visade ovan är de som under året gått något slags tävling.
Dessutom har jag ju ytterligare ett par som tränar LB-LA dressyr men som av olika skäl inte tävlats.
Jag har också ett antal unghästar som är "grönare" - har 16 hästar här hemma varav tio ska vara igång under vintern, och ytterligare fem är grundinridna men vilar under vintern eftersom de inte är färdigväxta.

Jag tycker att 2-3 pass per vecka verkar räcka ganska bra. Nordisen har tidigare gått fyra pass per vecka innan jag hade så många hästar, vilket man kanske ska komma ihåg.

När jag rider nordisen, är det för det mesta ganska tuff träning där jag just nu jobbar ganska mycket med samling/piaff (jodå, han har en piaff som är i stort sett godkänd) framför allt för att göra honom lite kvickare i bakbenen. Det behövs för att förbättra kvaliteten i galoppombytena, där han gärna blir "hängande" i luften och liksom inte sätter ner benen igen. Det innebär ganska saftig "mjölksyraträning" och då behöver han vila efteråt.
De pass jag gör, blir jobbiga och tunga och effektiva, vilan mellan gör att de inte blir för slitna i varken kropp eller huvud. Det är fortfarande kul för hästen att jobba, för den får paus därefter.
Hästarna har heller inte fått någon träningsrelaterad hälta, antagligen för att de får återhämtningen.

Jag hade aldrig kunnat "tvångsträna" en fyraåring till det som Jenta ändå klarar av: nu har jag ställt frågan om det ena och det andra, och hon svarar glatt och positivt.

Jag tror att lagom lite träning kan göra dem gladare och mer samarbetsvilliga.
Å andra sidan, om jag bara hade en häst så skulle jag väl rida ihjäl den...:crazy:
 
Sv: Hur många hästar?

Jag tror inte heller att man behöver rida så mkt som många gör, men man får ju se till vilken individ man har. Samt givetvis vilket liv man erbjuder i övrigt. En häst i stora kuperade hagar med sällskap behöver sällan aktiveras så mkt därutöver, den får ju redan allt den ska ha i sitt "hästliv". Sedan är det klart att den måste tränas i det vi vill ha ut av den rent ridmässigt, men stimulerad borde den ju bli i hagen så pass att den inte behöver ridningen för att må bra i huvudet utan ridningen blir mer för att uppfylla vårt behov...

Sedan är det ju upp till ras och individ. Varmblodiga hästar som i generationer avlats för prestation i sporten har ju såklart ett behov av utlopp för den energin vi sett till att den har medfött. Vi har även sett till att den inte är lika tålig som hästar som i regel klarar att gå ute i ur och skur så att säga. Därför är det väl mindre vanligt att de varmblodiga sporthästarna hålls på ett sådant sätt (dock inte sagt att det skulle skadligt att ge dem ett mer "ursprungligt" vardagsliv än vissa som får stå inne 20 tim/dygn).

Tyvärr kan det ju vara svårt att hitta ett ställe där det erbjuds både stora kuperade hagar, lösdrift eller lång utevistelse i grupp, och samtidigt bra träningsmöjligheter. Därför får man ju ofta välja, tyvärr. Jag har gjort en kompromiss nu och min häst står i en hyfsad hage 8-10 tim/dag vintertid och oftast har hon en kompis större delen av dagen. Men många vill inte låta sina hästar gå med sällskap så periodvis blir hon ensam. Jag har bra träningsmöjligheter och två olika banor och ett ridhus.
Jag hade gärna haft henne på lösdrift eller linkande och bättre hagar och flock, men jag har inte hittat något sådant där det blir hållbart träningsmässigt. Hade jag gjort det hade jag knappast behövt stimulera henne genom att rida 6 dagar i veckan, och antagligen haft en häst till.

Blev ganska rörigt inlägg, men hoppas att min tanke gick fram :o
 
Sv: Hur många hästar?

Mina går ungefär 4 pass i veckan var, mer hinner jag inte med. Så visst går det att hålla dem fina trots att man inte skaver på dem varje dag :)
 
Sv: Hur många hästar?

Delvis knapplån..

Det går nog utmärkt och de flesta hästar mår säkert fint av att gå endast 4ggr/vecka. Men hade jag bara hunnit med att rida 4ggr/vecka på en vuxen (tävlings?)häst pga. för många andra så hade jag garanterat sålt av någon eller några och fokuserat mer helhjärtat på en. Det beror ju självklart på vad och vart man vill men i min värld tar det för mycket tid, pengar och energi att göra halvdant liksom (jag menar inte att trampa någon på tårna utan talar bara utifrån mig själv). Givetvis är det helt ok om en häst går 3-4 dagar i veckan någon gång då och då men jag menar om det är kontinuerligt året runt.

Detta till trots är jag imponerad av er som orkar hålla igång flera hästar så pass bra med bibehållen motivation, socialt liv och heltidsjobb. :bow:
 
Sv: Hur många hästar?

Delvis knapplån..

Det går nog utmärkt och de flesta hästar mår säkert fint av att gå endast 4ggr/vecka. Men hade jag bara hunnit med att rida 4ggr/vecka på en vuxen (tävlings?)häst pga. för många andra så hade jag garanterat sålt av någon eller några och fokuserat mer helhjärtat på en. Det beror ju självklart på vad och vart man vill men i min värld tar det för mycket tid, pengar och energi att göra halvdant liksom (jag menar inte att trampa någon på tårna utan talar bara utifrån mig själv). Givetvis är det helt ok om en häst går 3-4 dagar i veckan någon gång då och då men jag menar om det är kontinuerligt året runt.

Detta till trots är jag imponerad av er som orkar hålla igång flera hästar så pass bra med bibehållen motivation, socialt liv och heltidsjobb. :bow:

Känner mig inte trampad på tårna.

För mig handlar mycket av nöjet om utmaningen i att rida/träna upp olika typer av hästar som egentligen inte har så goda medfödda förutsättningar, och se hur svårt vi kan göra det för oss.

Visst är det knasigt att ha så många hästar som jag, men det är roligare för mig att behöva räkna ut hur jag ska ta mig förbi en tröskel på olika individer, än att sikta högt med en häst.
Jag har heller inte rid-förmågan att sikta på riktigt hög nivå.

Jag tror i grund att många träningsrelaterade/ridrelaterade/belastningsrelaterade skador på hästarna hänger samman med hur vi hästägare planerar och genomför träningen.
Fler pass nöter självklart mer på hästen jämfört med färre pass.
Därför tror jag att det kan vara en fördel att inte rida hästarna så många pass per vecka - åtminstone om jag vill ha intensiv träning de pass jag rider.

I somras lyckades jag slinka in på fjordhästSM med en av mina hästar. Han var inte riktigt färdig för LA då, särskilt galopp-delen. Men jag pressade på och lyckades genomföra ritten. Fick av två domare strax över 60-61%, av den tredje en bit lägre och slutade sammanlagt precis under 60%.
Nu får jag "äta upp" att jag hade för bråttom och pressade min sexåring då.

Poängen med den historien är att för intensiv träning kan leda till bakslag.

Mindre intensiv träning kan leda till överraskande snabb och hållbar utveckling.

Jag kan tycka att det är ganska fascinerande att det går att ha hästarna start-bara på ändå så pass nivå trots - eller tack vare - så lite träning.

Men jag vill också ha sagt att jag har bra ridinstruktörer som hjälper mig framåt. Utan dem hade jag varit samma skogs-lotta som jag var för 6-7 år sedan och definitivt inte tyckt att det var inspirerande att rida skogsturer på ett stort antal olika hästar utan hade säkert tyckt att två var lagom (en ensam får man ju som bekant inte ha) att drälla runt på vägarna och i skogen med.
För 6-7 år sedan kunde jag knappast rida en häst i form; i somras har jag på häst som jag ridit in från grunden debuterat MSV C dressyr och på samma häst B-nivå i flera westerngrenar.
Och deltagit i fjordhästSM på en häst som jag ridit in från grund, och fått skapliga resultat i LB dressyr med min fyraåring...
och så vidare.
Lite utveckling...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 936
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 675
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 153
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 610
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp