Hur många hästar?

Sv: Hur många hästar?

Jag förstår ditt resonemang och alla gör precis som de vill. Jag tycker det är fantastiskt att gå emot strömmen och våga satsa även på de raser som inte har samma förutsättningar som en renodlad dressyrhäst. Imponerande!!

Jag håller med dig om att för intensiv träning eller snarare en träning och utbildning utan andrum för hästen ofta ger bakslag. Jag tror på träning anpassad utefter individ, ålder och utbildningsnivå. Dessutom tror jag på konsekventa pass med ordentlig fram- och avskrittning där man vid mer eller mindre varje tillfälle tar hästen vidare eller får ut något konkret (inte sagt att det är så för mig...:cautious:) istället för att rida lite havdana ofokuserade pass där hästen bara går upp i mil-antal och inte serviceunderhålls.
 
Sv: Hur många hästar?

Mina går ungefär 4 pass i veckan var, mer hinner jag inte med. Så visst går det att hålla dem fina trots att man inte skaver på dem varje dag :)

Håller med :)
Min häst går 4-5 dagar i veckan (heltidsarbetande småbarnsförälder med en man som också behöver egentid) och då mer intensiva pass och vi har utvecklats enorm det senaste året och han är i form så han kan tävla de klubbtävlingar vi tänkt till året :)
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har en fråga till dig eftersom du inte rider så många gånger eller särskilt länge :) Det finns fler som gör som du häromkring och jag tycker varken att det är rätt eller fel att göra så, alla har sin egen plan ;) Men det jag undrar är hur hinner du värma upp och varva ner/skritta av hästarna? Det är ändå stora djur, mycket muskler och hästar som går högre klasser och oftast ännu mer muskelmassa vilket tar ännu längre tid att få varm innan man kan jobba rörelser och styrka? Eller gör du olika beroende på om det är ett joggingpass eller ett styrkepass? :)

Om man tittar på toppryttarna (som har helt andra resurser dock!!) så skrittar de hästarna länge innan de börjar med något! Min häst ex. skulle nog sätta sig totalt på tvären om han inte fick bli varm och komma igång innan man sätter honom på ett styrkepass :p
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har en fråga till dig eftersom du inte rider så många gånger eller särskilt länge :) Det finns fler som gör som du häromkring och jag tycker varken att det är rätt eller fel att göra så, alla har sin egen plan ;) Men det jag undrar är hur hinner du värma upp och varva ner/skritta av hästarna? Det är ändå stora djur, mycket muskler och hästar som går högre klasser och oftast ännu mer muskelmassa vilket tar ännu längre tid att få varm innan man kan jobba rörelser och styrka? Eller gör du olika beroende på om det är ett joggingpass eller ett styrkepass? :)

Om man tittar på toppryttarna (som har helt andra resurser dock!!) så skrittar de hästarna länge innan de börjar med något! Min häst ex. skulle nog sätta sig totalt på tvären om han inte fick bli varm och komma igång innan man sätter honom på ett styrkepass :p

Mina hästar går ute i hagen i flockar stora delar av dygnet. Det är väldigt sällan jag hämtar en häst från stallet för ridning utan jag hämtar dem från hagen till ridning. Där rör de på sig och har viss uppvärmning "av sig själva". Grabbarna busar och bråkar en hel del och håller sig tämligen uppvärmda. De är nio killar i åldrar 2-8 år i samma hage och där blir det en del rörelse.

Jag tycker att det är helt OK att jogga fram en häst i stället för att skritta igång den lång stund. Sedan är jag inte säker på om du och jag menar riktigt samma sak med joggingpass, förstås:)
Det är ju egentligen bara nordisen som jobbar tung styrketräning, och så sexårige fjordingen som har börjat reagera väldigt bra på samlande arbete i både skritt och trav (trampar honom mot piaff för att få honom att bli kvickare i bakbenen och för att få bättre kvalitet på galoppfattningen).

Men det är ju också så att jag hittills begärt samling i väldigt korta stunder.
Upprepning av få steg med bra kvalitet ger i mina ögon ett bättre långsiktigt resultat än att försöka nöta långa sektioner där kvaliteten blir sämre.

Än så länge är jag i nivån att travlängningar (som jag har skruttsvårt för) är bra om jag ur en trevlig arbetstrav, kanske lite mot samling, får rätt sug i längningen i några steg, sedan samla ihop och börja om.
Explosiviteten är inte så stor, accelerationen/längningen inte så uttalad och inte så stark.

Nordisen får jobba relativt mycket med galoppfattningar ur skritt och ur ryggning, för att få lite gratis med samling i fattningen och bra kvalitet från start. Vi tränar på bytena också, där fuskar han lite och blir hängande i luften och för långsam i stegisättningarna så därför blir det en del arbete mot piaff för att snabba på stegen.
Om han inte känns riktigt alert, blir det inga byten utan då tränar jag något annat.

Sedan är det klart, med tanke på ditt resonemang om muskelmassa, att mina hästar är genomgående ganska små.
Nordisen, som är störst, är en smäcker kbl-travare på 158cm.
Det blir ju inte alls samma muskelsmassa som på ett 170cm halvblod.

Jag ser ju också öppna och skänkelvikning som faktiskt lösgörande och värmande övningar. Sluta är ju mer samlande än lösgörande så det får man ju vänta lite mer innan man gör.
 
Sv: Hur många hästar?

Det är spännande det där med olika syn på fram/avskrittning tycker jag.

"Min veterinär" menar att skillnaden i behov av framskrittning på en häst direkt från hagen eller direkt ur box gör på sin höjd två minuter på en normaltempererad häst (alltså en som strosar runt och inte en som med hög energi marscherar), varför de rekommenderade femton minutrarna på sin höjd bör minskas till tretton. Typ. Dessutom ska de tretton minutrarna vara mkt rask skritt - verkligen inget promenadtempo utan en aktiv och engagerad skritt där vi som människor får pinna på rätt bra för att hänga med om vi går bredvid (jmfr "gå in från hagen-lunken iaf jag håller när jag bara leder en häst utan "mål").

Har dock hört många ryttare som menar att behovet av framskrittning är överskattat - själv är jag dock mer benägen att tro att det handlar om människans lathet/intresse än hästens behov av att få upp värmen i kroppen innan vi gör ngt arbetsrelaterat med dem. Sedan tror jag säkert att en i sig själv exteriört mycket korrekt häst som i grunden är lösgjord och inte går och håller i kroppen - samt som har en ryttare med mkt god känsla och balans - kräver betydligt mindre framskrittning och uppvärmning än en vanlig amatörhäst. Vilket kanske dock motbevisas av att om några hästar så är det ju elitens som verkligen värms enligt konstens alla regler.

Jag är kort sagt mkt imponerad av alla som hinner flera hästar varje dag, eftersom jag trots att jag klämmer marginaler överallt aldrig kommer under 45 min på en häst - och då har jag inte ens borstat utan bara bytt täcke mot sadel och grimma mot träns. :D
 
Sv: Hur många hästar?

Brinken sa att hans hästar skrittas fram i 20 minuter, sen vet jag inte om de går i skritten eller värms vid hand.

Likaså tror jag Kittel sa att hans hästar också skrittas fram i dryga 20 minuter, kanske jag tom läste här ute?

Det är en billig investering om det minskar risken för skador, det är en stor kropp som ska komma igång och bli lite varm.
 
Sv: Hur många hästar?

Det är spännande det där med olika syn på fram/avskrittning tycker jag.

"Min veterinär" menar att skillnaden i behov av framskrittning på en häst direkt från hagen eller direkt ur box gör på sin höjd två minuter på en normaltempererad häst (alltså en som strosar runt och inte en som med hög energi marscherar), varför de rekommenderade femton minutrarna på sin höjd bör minskas till tretton. Typ. Dessutom ska de tretton minutrarna vara mkt rask skritt - verkligen inget promenadtempo utan en aktiv och engagerad skritt där vi som människor får pinna på rätt bra för att hänga med om vi går bredvid (jmfr "gå in från hagen-lunken iaf jag håller när jag bara leder en häst utan "mål").

Intressant! Jag läste precis en artikel om Patrik Kittel och han säger såhär:
VÄRM UPP LÄNGE.
”Jag rider alltid fram mina hästar länge, det är viktigt att de är ordentligt varma i kroppen när man börjar med dagens pass. Många slarvar med det.
Mina hästar promeneras 15-20 minuter innan jag sitter upp. Visst är det tur att jag har bra hästskötare? Sedan skrittar jag uppsuttet i 15-20 minuter innan jag tar tag i det som är tanken för dagen. Det 'riktiga' passet är ungefär 35 minuter långt.”

Min veterinär säger att man helst inte ska rida på böjda spår innan hästen blivit varm ordentligt då det sliter mer att rida på böjtspår vs rakt fram. (sen är det väl olika beroende på häst/riding osv.). Jag tror på ordentlig uppvärmning, det betyder inte att man ska rida hästen 2 timmarspass varje dag men att man iaf skrittar fram ordentligt så musklerna blir varma och mjuka. Det känns som att dålig uppvärming ger slitage på hästarna, jag vet själv om jag tränar att om jag tar i för hårt utan att jag hunnit få upp pulsen och mjukat upp musklerna så känns det inte bra och kroppen blir lättare överansträngd.
 
Sv: Hur många hästar?

Oj, trodde det var större skillnad på en häst som tas ur hagen jämfört med en häst som står på stall :o

Jag skrittar väl fram en 10-13 min, varav hälften är på lång tygel. Jag böjer igenom, rider serpentiner och flyttar lite sidvärts innan jag börjar trava och galoppera. Då kanske jag gör helt fel ändå, trots att jag försöker tänka till. Tur man bara har en häst, nu när ridpassen plötsligt blir mkt längre :angel:
Ibland när jag har tidsbrist skrittar jag inte lika länge, då kanske jag börjar jogga lite lätt efter 10 min, speciellt då jag rider ut och vill hinna nån vart innan det blir kolsvart ute. Fick genast lite dåligt samvete :crazy:
 
Sv: Hur många hästar?

Men var läste jag att temperaturen i hästens muskler indikerar att det är viktats att jogga i gång i trav och galopp för det är då musklerna blir varma. Typ att man skrittar fram men sen bör ta ett längre pass i trav och galopp unnan det verkliga jobbet.... Typiskt när jag inte minns vem som sagt det... Ingen annan dom hört nåt liknande?
 
Sv: Hur många hästar?

Har dock hört många ryttare som menar att behovet av framskrittning är överskattat - själv är jag dock mer benägen att tro att det handlar om människans lathet/intresse än hästens behov av att få upp värmen i kroppen innan vi gör ngt arbetsrelaterat med dem. Sedan tror jag säkert att en i sig själv exteriört mycket korrekt häst som i grunden är lösgjord och inte går och håller i kroppen - samt som har en ryttare med mkt god känsla och balans - kräver betydligt mindre framskrittning och uppvärmning än en vanlig amatörhäst. Vilket kanske dock motbevisas av att om några hästar så är det ju elitens som verkligen värms enligt konstens alla regler.

Jag har nog tillhört den skaran som fnyst lite åt framskrittning och istället joggat fram hästen efter kanske 5-10 minuters skritt. Men det sista året har jag omvärderat, har aldrig skrittat så mycket som detta året och det har utvecklat min häst massor!
Men så är inte min häst korrekt extriört och jag har lätt för att forcera, så skrittarbetet har tillfört oerhört mycket.

Framskrittningen upplever jag värmer upp hästen på ett helt annat sätt än att jogga fram hästen, även om jag tror att det också är viktigt.
Sen behöver ju inte det ena utesluta det andra, har man ont om tid kan man ju dra ner på skrittandet en dag, men skritta mer nästa dag.
 
Sv: Hur många hästar?

Men var läste jag att temperaturen i hästens muskler indikerar att det är viktats att jogga i gång i trav och galopp för det är då musklerna blir varma. Typ att man skrittar fram men sen bör ta ett längre pass i trav och galopp unnan det verkliga jobbet.... Typiskt när jag inte minns vem som sagt det... Ingen annan dom hört nåt liknande?

Jag

Fast att framskrittningen är mer för att hästen ska smörja igång lederna alltså ledvätskan och joggningen för muskulaturen, för muskulaturens del tror jag inte hagvistelsen direkt är avgörande, däremot för lederna.
 
Sv: Hur många hästar?

Vikten av framskritt går fram för en när man testat skrittmaskin före ridning.
Så mycket lättare allt blev!
 
Sv: Hur många hästar?

*KL*

Jag har för mig att vikten av framskrittning också beror på att hästen använder fler muskelgrupper i skritten än i trav och galopp. Tvåa i antalet muskler som används är galoppen och färst antal använda muskler är det i traven. (kommer inte ihåg källan dock).

Själv ser jag på hästens uppvärmning (och avjoggning) som på min egen träning. Jag ser till att ta mig tid i alla gångarter innan jag sätter press. Töjning efter uppvärming är enligt många överreklamerat så länge man värmer ordentligt, och nedjogg är viktigt för att frakta bort slaggprodukter (mjölksyra m.m.) ur musklerna. Vissa påstår att joggen är viktigare än stretchen efteråt men jag stretchar gärna hästarna för att syresätta musklerna igen och komma igång med uppbyggnaden snabbt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar?

kl

När ni är inne på uppvärmning. Någon som hört att det är skillnad på kallblod/ponny och hästar i högre blod typ fullblodstyper? En tidigare ET nämnde det i förbigående när min (ponny) kollades och sa att han hade typisk ponny/kallblodsmuskulatur. "Sådär lite seg som krävde lång uppvärming" typ. Till skillnad mot hästar med mer blod alltså.

Tänkte inte på det då men det poppade upp i huvudet för ett tag sedan när jag till slut insåg att min häst typ alltid är väldigt långsam/seg i början och alltid blir väldigt kvick och superpigg när man värmt upp.

Men det är aldrig något jag hört innan? Och inte haft kontakt med någon vet o dyl sedan jag kom på det så jag har inte frågat någon ännu.
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har aldrig hört det. Ska passa på att fråga när ET är ute nästa gång :)

Mina tränare har alltid sagt att min häst kräver mkt framridning, men det är kanske inte samma sak, framförallt tror jag mkt hänger på mig att lära mig rida fram effektivare. Hon har endel fullblod i sig och inte alls ponny (SWB med Holsteinerpappa och fullblodsfarfar)
 
Sv: Hur många hästar?

Jag har fått höra att fullblod ofta har explosiva muskler som därmed är tätare och kräver mer uppvärmning.

Nån sanning finns säkert i den muskeltypen men svårt att avgöra vilken häst som har vilken tror jag.
 
Sv: Hur många hästar?

+ stjärnan

Intressant!

Min häst är normalt sett väldigt avslappnad och rör sig naturligt genom kroppen så jag har snarare trott att en sådan som han behöver mindre uppvärmning. Men det är ju tur att matte efter 7 år insett att det resonemanget inte verkade stämma i praktiken oavsett anledning :o
 
Sv: Hur många hästar?

När jag jobbade på kallblodsstuteri sa stuteriets ägare ofta att kallblod behövde kort uppvärmning och fullblod längre, men det var ju några år sen så man kanske vet något annat nu? O_o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 939
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 677
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 225
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 629
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp