Hur många timmar sover ni?

Går jag i skolan så sover jag i snitt 5-7 timmar/natt, men på helgen är det totalt omöjligt att ta sig upp utan att få sova MINST 10 timmar, även om jag ställer typ 20 alarm. Mår bäst om jag får sova 8-10, men det är inte ovanligt att jag sover över 12 timmar... :angel:
 
Jag skulle också vilja vara en som klarar mig på 6 h sömn men då är både dan efter och de närmsta följande förstörda för mig. Jag försöker sova 7,5-8 h på vardagar och gärna upp mot 9 h på helgerna. Jag vaknar vid halv 7 när jag ska jobba och försöker somna senast 23. Jag märker också stor skillnad på om jag vaknar halv 7 eller halv 9 trots att antalet timmar är desamma. Jag skulle må mycket bättre om jag alltid kunde vakna halv 9 men det funkar tyvärr inte med jobbet.
 
Jag sover nog runt 5 h på vardagsnätter.
Jag har svårt att somna och det kan ta ett par timmar och sen måste jag gå upp vid sex. Tycker det är för lite men har lärt mig klara mig på det.
På helgerna sover jag några timmar mer.
 
Ja, hur många timmar per natt sover ni egentligen?

Börjar känna mig sjukt onormal. Eller något :p
Jag sover nämligen kring 5-7 h/natt, oftast kring 6. Och det funkar utmärkt för mig. Vaknar pigg, har mycket tid på morgnarna/kvällarna (som jag inte lägger på sömn) och det är helt enkelt perfekt för mig. Min omgivning tycker dock att jag verkar en alien eller något, och förstår inte för hela sina liv hur jag kan sova så lite, men ändå vara så pigg :eek:
De själva sover ungefär 8-10 h/natt enligt egen utsago, vilket jag tycker låter väldigt mycket för en vuxen person. Eller så är det bara mitt inre som talar. Jag vet inte. :grin:

Nej du ska inte känna dig onormal, 6-7 h är nog vanligt. Jag sov 6-7 h när jag jobbade, det var lagom för mig men nu sover jag 8 h per natt när jag pluggar. Sover jag mer än 8 h kommer jag inte upp ur sängen, blir helt sänkt.
 
Ja, hur många timmar per natt sover ni egentligen?

Börjar känna mig sjukt onormal. Eller något :p
Jag sover nämligen kring 5-7 h/natt, oftast kring 6. Och det funkar utmärkt för mig. Vaknar pigg, har mycket tid på morgnarna/kvällarna (som jag inte lägger på sömn) och det är helt enkelt perfekt för mig. Min omgivning tycker dock att jag verkar en alien eller något, och förstår inte för hela sina liv hur jag kan sova så lite, men ändå vara så pigg :eek:
De själva sover ungefär 8-10 h/natt enligt egen utsago, vilket jag tycker låter väldigt mycket för en vuxen person. Eller så är det bara mitt inre som talar. Jag vet inte. :grin:

Ska jag jobba tidigt sover jag oftast 5-6 timmar. Börjar jag senare så blir det 8-10 h.
 
Jag känner mig aldrig utvilad när jag vaknar, är extremt segstartad och har ett uselt morgonhumör, men under dagen brukar jag märka av om jag sovit mycket eller lite. Ställer jag inte larm brukar jag vakna inom 6-7 h av mig själv. Mentalt påfrestande dagar kan göra att jag sover lite längre.

Sommartid sover jag mycket mindre och sämre, kroppen verkar känna av det ljusa dygnet trots mörkläggning och vaknar ofta till soluppgången runt 4 på morgonen. Somnar sällan tidigare än midnatt oavsett årstid.
 
Går och lägger mig vid 01-02 tiden vanligtvis och går upp vid 09-10.
Om jag måste gå upp tidigare är jag ett vrak eftersom jag har svårt att gå och lägga mig och somna tidigare. Är en nattmänniska.
 
Jag sover länge. :o Runt 10 timmar behöver jag för att fungera optimalt, det vill säga inte vara asotrevlig mot min omgivning. Men då är det så klart plus/minus någon timme, jag dör ju inte/börjar skrika och gapa på folk för att jag sover "bara" nio timmar en natt. ;)

Går oftast och lägger mig vid halv elva-tiden på kvällen, men då somnar jag inte direkt utan ligger och läser en stund. Brukar kanske somna vid 23.30-00.00 ungefär kanske. Sover sen oftast till nio (pluggar på distans, så har inget jobb jag "måste" gå upp till, och när jag har sommarjobbat har jag inte börjat förrän vid tio med en bilresa på tre minuter hemifrån :p). När det är min tur att släppa ut hästarna, vi hjälps åt, är jag ett vrak hela dagen sen och somnar vid 21 som ett ordinärt lågstadiebarn. Tur att det finns många andra i mitt stall som slåss om utsläppen, så jag kan ta lite fler insläpp istället. :angel:
 
Jag är sjukt sömnberoeende. Mer än 10, och mindre än 7h gör mig till en hjärndöd zombie som inte kan fungera normalt.
 
Jag mår bäst på 8-9 timmars sömn. Får jag sova tills jag vaknar blir det lätt 12 timmar eller mer, men det mår jag inte bra av så jag ställer alltid klockan på max 9-10 timmars sömn.

Det normala är dock att jag sover 4-7 timmar på vardagarna, pga insomningssvårigheter och dålig disciplin eftersom det finns så mycket som är roligare än att gå och lägga sig. På de timmarna fungerar jag i stort sett och mår ganska ok - förutom att jag i regel har svårt att hålla mig vaken på förmiddagarna och gärna somnar några gånger per dag på föreläsningar/lugnare stunder på praktiken. Så, öh, det kanske inte fungerar jättebra ändå. Men inte heller så dåligt att det påtagligt stör min vardag, så det duger!
 
Jag vaknar alltid klockan nio-halv tio oavsett vilken tid jag lägger mig så det kvittar om jag då sovit tre timmar eller jag har sovit tio :D

Brukar ställa klockan så att jag sover cirka sju timmar per natt. Då är jag pigg hela dagen. Klarar mig på tre timmars sömn också om det behövs och brukar vara pigg hela dagen då också, men dåmåste jag sova minst sju timmar natten efteråt :)

Sover jag mer än åtta timmar brukar jag bli illamående så det försöker jag att undvika. Ställer alltid klockan för att vakna och är alltid, oavsett hur länge jag sovit, grinig den första halvtimmen efter att jag vaknat. Efter att de första kritiska 30 minuterna har passerat är jag pigg och glad igen oavsett hur kort/lång tid som jag har sovit :D
 
Nu när jag har börjat äta järntillskott, så sover jag omkring 8 timmar för att vakna utvilad. Tidigare så behövde jag sova 12 timmar för att inte vara en zombie, men då var jag ändå inte utvilad när jag vaknade.
 
När jag sökt vård utifrån mitt sömnbehov (som ställer till svårigheter i vardagen) så säger läkarna att det är normalt och att sömnbehovet skiljer sig väldigt mycket mellan människor utan att det är något konstigt..

Jag behöver minst 9h men i ett skov kan jag sova bort hela dagen.

Jag har hypotyreos - är du testad för det?
 
Jag behöver minst 9h men i ett skov kan jag sova bort hela dagen.

Jag har hypotyreos - är du testad för det?
Ja de har testat för det mesta som går förutom sömnlabb. Har dock även haft vitaminbrist när jag varit där så vi har aldrig kommit längre i utredningen.. Och jag kommer inte riktigt till skott med att pusha för fortsättning nu när bristen är åtgärdad men problemet ändå kvarstår..
 
Jag har ganska stort sömnbehov. Nu har jag somnat lite senare några nätter, men oftast sover jag ca 22-7.30.
 
Vardagar sover jag runt 7 timmar. Optimalt skulle jag behöva lite mer, slutar alltid med att jag är helt slut på fredagkvällar. På helgen sover jag ofta 9-10 timmar. När jag under en period inte hade någon särskild tid att passa slutade det med att jag sov runt 9 timmar.
 
Ja de har testat för det mesta som går förutom sömnlabb. Har dock även haft vitaminbrist när jag varit där så vi har aldrig kommit längre i utredningen.. Och jag kommer inte riktigt till skott med att pusha för fortsättning nu när bristen är åtgärdad men problemet ändå kvarstår..

Be om att testa sköldkörteln igen, jag var själv subklinisk (under deras dumma gränser som egentligen är för högt satta) när jag testade förra gången, och när jag testades nu senast var jag rejält över och fick äntligen medicinering. Begär även att få se provresultaten, jag blev rätt sur när jag fick mina utskrivna och kunde se att jag redan tidigare legat fel enligt de mer moderna rönen men dåvarande läkare följde de gamla riktlinjerna och då var jag ju "frisk".
 
Optimala tiden för mig är 9-10 timmar, då slipper jag bli trött mitt på dagen. Minimum 8 timmar, annars får jag sota för "sömnbristen". Jag är morgonpigg och extremt (!) kvällstrött, speciellt så här års. Jag är oerhört sömnberoende, tvingas jag vara vaken 17-20 timmar i sträck efter en hektisk period så känner jag mig fysiskt sjuk tills jag får sova, med huvudvärk, frossa och feberkänsla. Järnvärdet och andra värden ligger OK och D-vitamin intas på daglig basis, äter jag inte det ligger sömnbehovet på 10-12 timmar/dygn vintertid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 447
Senast: Hazel
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp