Bukefalos 28 år!

Hur mkt anser ni att en dressyrhäst för ca 80.000kr bör vara utbildad?

M

Marlenè

Vore intressant att höra med er,
vad ni tycker man bör få för "meriter" utbildningsnivå på en häst som kostar ca 80.000kr :confused:

Kul att höra eran åsikt :banana:
 
Du borde kunna få en hyfsad häst i bra ålder som är utbildad LA och tävlad motsvarande. Däremot lär du inte få en häst med supergång eller massor med placeringar, utan snarare en bussig läromästare av lite bättre "ridskoletyp".
Kankse kan du för 80 000 också få en äldre häst (typ kring 17-18 år) som gått tex. MSV-St Georges.
En häst i sina bästa år med vinster och placeringar i LA, bra gång och kapacitet för mer ligger i en betydligt högre prisklass än 80 000, plussa på det dubbla! :smirk:
För 80 000 kan du också köpa en riktigt fin och lovande 1-2-åring med bra stam och bra gång att forma själv och senare ta upp i klasserna. Är du rutinerad och har tid att själv forma din häst så är det antagligen det bästa valet om du vill ha så mkt som möjligt för pengarna.

Nirak
 
Vi hade till salu vårt sto bild på henne i den prisklassen. Nu gick hon ngt billigare pga ett fynd på vet. bes. och då vi hittade rätt köpare med stort R. Men det är väl ungefär hästar som henne som låg i den prisklassen då vi kollade.

Hon är f 92 (11 år), sv hbl med bra stam, normal strl (162 cm), mkt bra gång, tävlad med plac tom LA.5 och startad Msv. Dock ej helt okomplicerad att rida, känslig och mkt motor så hon kräver ganska rut ryttare för att komma till sin rätt. Dock jättesnäll på alla sätt och vis både ridning o på marken men som sagt hon går inte bra i dressyren om man inte kan sin sak. Hade hon varit okomplicerad av läromästartyp hade vi fått betydligt mer för henne. Nu hamnade hon hos en jätteduktig o gullig tjej så det känns super. :bump:

Men som svar på din fråga tror jag som Nirak att för de pengarna får du antingen en äldre häst (över 10 år) som nått sin kapacitet vilken är ca LA/Msv alt en väldigt ung unghäst. De flesta lovande 4-åringar vi kollade på låg på 85.000 kr och uppåt.
 
HMM var den hästen på annons i ridsport ganska nyligen?? Tycker jag känner igen bilden.
 
Ohh
nå skrev att man får en häst utbildad lätt A av bätte ridskoletyp...
Köpte mitt dressyrsto efter trofé för ca 25 tusen då var hon tolv år, hade gått L:A 1 dressyr och 110 hoppning...
Jag tyckte nog hon var värd fyrtio men vad sjutton åttiotusen för en häst som inte har toppgång??!! Näää!!
En omusklad eller elak häst med fin gång eller en unghäst med toppgång! Betalar mer för möjligheterna än för utbildningen!!!
 
Sv: Hur mkt anser ni att en dressyrhäst för ca 80.000kr bör vara utbildad?

Vore intressant att höra med er,
vad ni tycker man bör få för "meriter" utbildningsnivå på en häst som kostar ca 80.000kr :confused:

Kul att höra eran åsikt :banana:

Hej.. Jätte svårt att avgöra det beror ju på så många andra :confused:punkter med, tex hästens ålder, kön, stam mm.:bump:
 
Sv: Hur mkt anser ni att en dressyrhäst för ca 80.000kr bör vara utbildad?

Tråden är över 4 år gammal. :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 329
Senast: Karamello30
·
Gnägg Hej! Jag ville höra lite tankar.. jag ska ev ta en 5 åring på foder som inte är mkt mer än inriden och gått i alla gångarter. planen...
2
Svar
22
· Visningar
3 519
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 315
Senast: Badger
·
  • Låst
Dressyr Man hör ofta att svenska ryttare tycker att det är svårt att hitta dressyrhästar som håller måttet. Antingen är hästen "medioker" eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 978
Senast: Eukaryot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp