hur mkt foder ger ni?

Sv: hur mkt foder ger ni?

Mitt varmblod på 156 cm, 500 kg åt 20 kg hösilage/dygn, En islänning måste väl ändå väga 350 kg ? så jämför det med 20kg...
Vad är det som säger att stallägaren har rätt ?
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Enligt "tuvisen"s räkneexempel borde alltså din lilla islänning äta 14 kg.
3 kg är fortfarande på tok för lite.

Ger du din häst 14 kg silage om dagen ska du nog även se att du slipper bära in så himla mycket halm till den..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

men 14 kg för en liten tjock isis är på tok för mycket! tuvisens varmblod är antagligen ganska svårfödd, 20 kg är mkt. isisar är ju oftast lättfödda så runt 8 kg tycker jag låter lämpligt för en lättfödd islandshäst.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

3 kg är INGENTING, det är väl typ det jag skulle kasta till som en "tuss" om hästen ska stå inne en liten stund.

Hästen behöver nog minst 8 kg om dagen, är hon lättfödd byt till hö.

Under vintern ger jag min häst drygt 11 kg hö, lättfödd fjording på 340 kg.

 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Vad jag vet är det november det finns inget gräs att prata om. Oavsett om det är en islandshäst så ger du för lite grovfoder!
Vi har ett extremt bra grovfoder i år 75 g smb.rp, 9,9 MJ/ kg foder!
Våra hästar får följande
häst 1 14 kg hö + 0,5 kg krafft sport, 2 dl betfor
häst 2 10 kg hö + 0,5 kg havre, 1 dl betfor
häst 3 15 kg hö + 2 kg havre, 1 kg krafft pluss, 3 dl betfor
häst 4 10 kg hö + 2 kg krafft 125, 1 kg havre, 3 dl betfor
häst 5 7 kg hö + 1 kg krafft sport, 1 dl betfor
häst 6 föl äter av mammans mat, häst nr 3.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jo det är jag också medveten om.
Men var mer att det var ett räkneexempel så man kunde se det i kilon.
Även för att det skulle bli rätt uppenbart om att 3 kg är för lite.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jag tänker inte berätta här vad min islandshäst får att äta men jag kan berätta att det är inte mycket! Hon går på utedrift i en hage med MYCKET gräs. Hon motioneras ordentligt fem dagar i veckan och ökar fortfarande i vikt. Kan tillägga att jag är helt säker på att det inte är proteinbrist som ligger bakom valkarna och den stora magen. :D Någonting finns det garanterat i gräset fortfarande! Jag har börjat ställa in henne om nätterna för att få bukt med hullet och hoppas att det ger resultat.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

hej,

jag undrar hur mkr foder ni ger era pållar?
jag ger men islandshäst

3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre + tillskott, hon rids ganska hårt pga att skaffa muskler o bli av med hullet, står även på halm därför får hon inte så mkt i grundfoder.

som tillskott får hon, miniraler, vitlök, salt, b-vitamin och boiten.

är det något mer jag borde ge min häst lr tänka på?
hon väger ca 360-370 med viktband.

En liten islandshäst typ 350 kg behöver ca 275 gram smältbart råprotein och 35 MJ i underhåll. Skall den bygga upp muskler som saknas så skulle jag lägga den på 350-400 gr SMRP. Sen tillkommer behov för arbetet. Den absoluta minimigivan av stråfoder är 1 kg torr substans per 100 kg, helst 1,5. Räkna ut efter värdena på ensilaget hur mkt ensilage hästen behöver äta för att fylla dessa behov. Om ensilaget är kraftigt verkar det rätt onödigt att ge havre i stället för mer ensilage.

Däremot behöver det inte alls vara för liten mängd ensilage om hon fortfarande betar. Mina egna hästar försörjer sig fortfarande helt på bete.
Varför ger du vitlök, B.vitamin och biotin? Har den ngt problem? HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mkt foder ger ni?

Mitt 3 åriga halvblodssto ger jag:
10 kg hösilage (funderar på att öka upp sisådär 1 -0,5 kg till...:confused:)
1-2 "fack" från halmbal
0,75-1 L betfor
1,5 kg Krafft Grund
+ 2 kg fodermorötter + chevinal plus

Jag gör någonting med henne varje dag, långa promenader med klättring, dressyr, tömkörning...sällan hon enbart får stå och inte göra någonting..det skadar inte att hon rör på sig med tex. promenader för hand i skritt än att bara stå stilla i en box...

Hon var tjock i början av sommaren, nu är hon alldeles lagom i hull, men vill inte att hon ska gå ned mer, så jag funderar på att öka upp hösilaget lite till just därför..:laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mkt foder ger ni?

jag ger boitnen för att hon har dåliga hovar, vitlök för att hon blir lätt förkyld och b-vitamin för att hon fortfarande sätter päls, men du tycker alltså att jag ska fortsätta ge så som jag gör lr vad tycker du? :)
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Mina shettisar får 10kg hösilage, vissa av dom går på "bete" fortfarande.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Vad jag vet är det november det finns inget gräs att prata om. .

Där tror jag nog att du har fel, kan ju säga att i min hage på 4 hektar finns det gott om gräs och det finns nog fortfarande tillräckligt med näring i det att hästarna ska klara sig. Mina hästar får endast hö inne på natten och lite på morgonen och de har faktiskt gått upp i vikt. Jag har halvblod och de får inte full högiva nu pga det finns så mycket mat i hagen forfarande.

Om ts har sin häst på liknande marker så kan jag förstå att hennes häst klarar sig på 3kg ensilage och att den äter av halmen.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

okej, men som sagt du har en två stor hästar och jag har en väldigt liten islandshäst. hon har gräs i hagen och har inte för så länge sen kommit in från betet och då kan jag ju inte ge för mkt hösilage för då kan hon ju faktiskt få kolik!
och jag kör efter en analys och min stallägare tycker att jag ger så mkt som hon behöver. men jag är inte van att ge min häst så lite för jag hade en storhäst förut som gick på 15 kg så det var därför jag fråga, men om jag ger henne för mkt så kan hon faktiskt få kolik för att hon inte vant sig vid hösilaget än
Kanske kan vara intressant för dig att veta att våra islänningar som också finns i Linköpingstrakten får mellan 8 och 10 kg ensilage per häst och dag. Grästillväxten har ju varit obefintlig i flera veckor nu. Den valack som får minst kastar i sig foder så där ökar vi ättiden med en speciell foderhäck. Vi har inte råd att ge så litet ensilage som du gör, det innebär ju att man måste köpa till massor med proteinfoder om de äter en massa halm.
Våra får i princip bara grovfoder med bra näringsvärden i år.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jo han var ganska svårfödd av sig. Tkr att runt 8-10 kg borde en islänning ha. Gärna mer, men det är ju inte bra om de blir feta...
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Nu har jag en 4årig dräktig ardenner och ett 1½årigt russ hemma, min andra ardenner kommer hem igen senare i vinter.

Dom har så gott som fri tillgång av hö, vilket blir 15-20kg hö på ardennern och 8-10kgför russet. Jag lägger ut så att dom precis äter upp det. Nu har jag bytt till mitt eget hö och det äts mycket frenetiskt. Dom har alltid fri tillgång på havrehalm.

Ardennern får 1liter havre och 5dl betfor/dag, mineraler, selen och kalk.

Russet får 2dl betfor. Hom fick lite havre och mineraler förut med. Hon behöver upp i hull, men tycker att kraftfodret är så gott att hon sätter i sig det fortare än kvickt och har fått en liten foderstrupsförstoppning och en skaplig en. Så hon måste stilla sig med fodret innan jag kan ge henne mera..

Ardennern gör inte så mycket längre och har ett normalt hull, russet gör inte nåt och har äntligen blivit av med revbenen..

Dom kommer att äta mera hö när det blir kallt.

Dom går på lösdrift.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min häst är 180 cm och väger mellan 550-600kg
Han får fri tillgång på silage när han står inne och 2 kilo ute i hagen.
Han får även ett ½ krafft mått betfor, 4dl havre, 1½ krafft mått fibergi+ krafft grund och krafft miner blå. Han tränas och rids regelbundet.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Shettisen får:
6 kg hö i hagen som hon delar med fullblodet.
2-3 kg hö inne på natten.
½ kg mustang original

Fullblodet får
9-12 kg hö dag, varierar väldigt mycket i sitt ätande
2 kg havre
2 kg betfor
2 dl lusern (smyger i lite lusern igen, jag är envis)
sojamjöl
mineraler såklart.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

du kan räkna så här: ge hästen minst 1,5kg TS/ 100kg häst
3 kg är ju skrattretande, man hoppas att det är ett skämt men det verkar dessvärre vara ett tecken på extrem okunskap om hur en hästs metabolism fungerar.
Hästen har ingen gallblåsa utan producerar galla 24h/dygn. Detta är anledningen till att så många hästar lider av magsår, ingenting i magen utom en massa galla.

Blir hästen för "fet" (bukig?) av höet, motionera mer. Går inte det av någon anledning, låt hästen bli rund. Hellre tjock än med magsår.

Mina hästar får fri tillgång på en blandning av silage och hö, samt 2-4 dl havre per dag.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min häst har ca 15 kg hö per dag (fri tillgång, vi lägger in när det tar slut) men det brukar gå runt 15 kg per dag.

Sen äter han 1 kg lusern, 5 dl musli, 1 kg kraft samt mineraler och 5 dl betfor.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min ridponnyingst på 1½ år, ca 300 kg i dagsläget, äter per dag inne: 5 kg hö, 1 kg havre, 0.3 kg soja, mineraler samt lite krafft protein. Ute i hagen har han tidigare haft fri tillgång till hö på rundbal men då vädret är som det är nu så har vi valt att bära ut hö i ikea-kassar för att halva balen inte ska förstöras. Så ute får han kanske 10 - 12 kg/dag.


En sak som slår mig med TS häst är att det fortfarande finns bete i hagen. Var bor du?? Här är allt avbetat. Även om det finns gräs är det ingen näring i det och kappast någon smak heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 113
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 529
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp