hur mkt foder ger ni?

Sv: hur mkt foder ger ni?

Min ridponnyingst på 1½ år, ca 300 kg i dagsläget, äter per dag inne: 5 kg hö, 1 kg havre, 0.3 kg soja, mineraler samt lite krafft protein. Ute i hagen har han tidigare haft fri tillgång till hö på rundbal men då vädret är som det är nu så har vi valt att bära ut hö i ikea-kassar för att halva balen inte ska förstöras. Så ute får han kanske 10 - 12 kg/dag.


En sak som slår mig med TS häst är att det fortfarande finns bete i hagen. Var bor du?? Här är allt avbetat. Även om det finns gräs är det ingen näring i det och kappast någon smak heller.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min häst rids inte alls för tillfället men ska strax sättas igång igen. Han får iaf nu 4kg hö inne och 10-12kg hösilage ute. Plus 0,6kg havre och 6dl betfor per dag.

Du måste skämta om din grovfodermängd...! 3kg är ingenting! Vid den här tidpunkten finns det ingen näring i gräset alls.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Hm.. Våra 8 hästar äter ca 100kg/dag tillsammans så 10-12kg/häst/dag. Det är främst vbl och hbl runt 160, samt en d-ponny och en kbl-travare på 150.

Min häst (kbl-travaren) får utöver det ett par nävar havre och lite mineraler.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

En sak som slår mig med TS häst är att det fortfarande finns bete i hagen. Var bor du?? Här är allt avbetat. Även om det finns gräs är det ingen näring i det och kappast någon smak heller.

Kan säga att jag bor 5mil norr om göteborg, det finns fortfarande en hel del gräs i hagen och jag förtår inte varför det inte skulle finnas någon näring i det. Jag ger inte mina hästar full giva med grovfoder än för det är totalt onödigt då de förser sig i hagen. Jag har svårt att tro att det skulle vara helt näringsfattigt då de håller hullet väldigt bra.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Vad är det för snack att hon skulle få kolik om hon fick mer grovfoder. Faktiskt tvärtom.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Ts häst har gräs i sin hage, får 3kg grovfoder plus halm inne. Jag förstår faktiskt inte varför folk hetsar upp sig. Att gräset nu skulle vara helt näringsfattigt håller jag inte med om då jag ser på mina hur bra de håller sig i hull. Sen vet jag inte hur Ts hage ser ut men säger hon att det finns gräs det får man ju tro det. Hade Ts haft sin häst i en liten grushage hade jag oxå tyckt att det var lite mat den fick.

En kompis till mig ger sin D-ponny 5kg ensilage om dagen, den går fortfarande i en gräshage där det finns massor med mat. Skulle hon mata på honom med mer ensilage skulle han rulla fram.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

KL

Mitt varmblodssto (dräktig) äter 15 kg ensilage, 1,5 kg Groov, 3 dl betfor samt mineraler och kalk.
Min arab (skadad och går i sjukhage) äter ungefär lika, ca 15 kg ensilage, 1 kg Groov, ngn dl betfor samt mineraler och kalk.

Stoet går i hage med massor av gräs men det är inget jag tar hänsyn till i foderstaten, ser det mer som en "bonus" att hon får i sig lite när hon är ute också.

Varför ge 3 kg ensilage och två skottkärror halm istället för att bara öka på ensilaget med några kg?
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Däremot behöver det inte alls vara för liten mängd ensilage om hon fortfarande betar.

Väljer att citera HH.

Om hästen i fråga har tillgång till bete och halm står den i princip på fri tillgång till grovfoder. Huruvida foderstaten går ihop med avseende på energi och proteinbehov (m.m.) låter jag vara osagt - men grovfodermängden är det inget fel på.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Apropå gräset, vi har oxå fortfarande gott om gräs i våra hagar.
Vi ger inte morgonhö längre då det blir ratat till fördel för gräset.
Och hästarna är inte heller särskilt hösugna vid intaget,
utan där är det kraftfodret som lockar.
Så en del har gräs ännu. Även om det slutat växa.
Beror väl på hur pass mycket hagar man har att variera sig emellan.

/J.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Minsta rekomenderade mängd grovfoder ligger väl på 1.5 kg foder per 100 kg kroppssvikt. vilket betyder att väger din häst 300 kg bör den som minst ha 4.5kg grovfoder. Minst.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

1,5kg hösilage med 60% ts eller hö med 84% ts?

1,2kg ts är rekommenderat behov, detta blir 1,5kg hö men betydligt mycket mer av ett hösilage med låg ts.


KL
Som åtminstone någon mer har sagt så har hästen i princip fri tillgång på grovfoder iom halmen.

Ingen här vet vad hösilaget har för värden eller vad det är för halm så då vet vi inte om den får exakt det den ska ha.

Angående betet i hagarna så har jag gott om gräs. Mina treåringa halvblod somgår på lösdrift har börjat äta mer nu sista veckan bara. Innan åt dom max 5kg var/dygn trots fri tillgång.

Mitt dräktiga fullblodssto fick 5kg/dygn fram tills för drygt en vecka sen. Och hon är rund och fin i hull.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

*kl
Ensilage/hösilage/hö är för Mig grunden i foderstaten (Plus gräs på sommaren då..), är det på tok för höga värden så lägger jag till med halm när jag kommit upp i maxgiva. Synd att inte fler resonerar så. Att hästen skulle bli fet av 3 kg ensilage har jag väldigt svårt att tro, då måste det ju vara något som är fel.
I den här delen av sverige finns inget gräs som kan räknas in i foderstaten!

Till grundfrågan:
*Sto 150 cm, lättfödd, normalbyggd, ingen motion: 11 kg (super)ensilage, 4 kg halm (fritt, ej som strö). Höjer långsamt. Ska väl upp till 15 ungefär.
*Sto 139 cm, fjording, svårfödd, lätt motion: Fri tillgång ca 20-30 kg, lucern, hippo alfa, soja & olja.
*Sto 143 cm, fjording, lättfödd 2 år, sjukhage: 15 kg lr så, 2 kg halm.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

min pålle får i dagsläget
7 kg ensilage,
1kg müsli,
3dl betfor,
2dl pellets,
1dl rapsolja och lite morötter

kmr lägga på mer grovfoder efter hand då jag ser hur mkt han äter.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min häst får:
10 kg ensilage
1 l kraft grund
1 dl miner blå
2 dl vetekli

Hon står också på halm som hon innan jag ökade på ensilaget åt upp helt. Öka på hö/hösilatage/ensilaget så kommer din häst garanterat äta mindre halm. Finns det fortfarande gräs i dina hagar kommer det iaf inte finnas länge till så du bör öka på grovfodermängden (hö mm.) redan nu. Och nej, hon kommer inte få kolik av det..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Tänker du svälta ihjäl hästen?! 3 kg äter inte ens vår shetlandsponny, han äter minst 6 kg om dan, om inte mer...och han är inte tjock!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Inte alls nödvändigt att hästen får för lite grovfoder! Förmodligen inte, skulle jag säja, eftersom den tuggar i sig både gräs och massor med halm.

Vad jag däremot reagerade emot är följande:
3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre + tillskott, hon rids ganska hårt pga att skaffa muskler o bli av med hullet, står även på halm därför får hon inte så mkt i grundfoder.
Jag får, pga det fetmarkerade ovan, känslan av att detta är ett typiskt fall av proteinbrist, där hästen saknar muskler och alltså är tunn över rygg och rumpa och samtidigt har en stor mage.
Att det är en missupppfattning att hästen ifråga behöver banta bort den stora magen, när det egentligen är precis tvärt om!
Hästen behöver ha MER PROTEINER som den kan bygga upp muskelmassa av och fylla ut rygg och bakdel. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man rider och tränar hästen om den inte får i sig tillräckligt med byggstenar för muskeltillverkning via fodret. När den sen har fått i sig nog med proteiner och fått rätt träning ett tag så kommer buken försvinna automatiskt, när även bukmuskulaturen stärks - även om hästen äter lika stora mängder grovfoder som nu...
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

*kl*

Araben:
Fri tillgång på hö, ca 10-13 kg
Krafft Protein 4 hekto
Miner vit kappt en dl
Tokosel

Shettisen:
5-7 kg hö
Krafft protein 2 hekto
Miner vit 1/3 dl
Tokosel
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

men om jag ger henne för mkt så kan hon faktiskt få kolik för att hon inte vant sig vid hösilaget än

Ursäkta språket men det där är ren skär bullshit. Hon kan få kolik just för att hon inte får tillräckligt med grovfoder och att tarmen inte har något vettigt att jobba med. Detta kompenserar hon själv genom att tugga i sig en massa halm som har bara energi och inget protein vilket gör att du hamnar i helt fel balans. Har haft denna diskussionen med syster yster i flera år och nu när hon är på sjukstugan och jag ansvarar för höstarna gör jag som jag sagt i massa år och hästen äter enorma mängder hösilage och har en jätte fin figur. Inte bukig och fulfet på fel ställen och då pratar vi om en liten D-ponny arab. Mindre än hennes kompis islandshäst.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

In
Jag får, pga det fetmarkerade ovan, känslan av att detta är ett typiskt fall av proteinbrist, där hästen saknar muskler och alltså är tunn över rygg och rumpa och samtidigt har en stor mage.
Att det är en missupppfattning att hästen ifråga behöver banta bort den stora magen, när det egentligen är precis tvärt om!
Hästen behöver ha MER PROTEINER som den kan bygga upp muskelmassa av och fylla ut rygg och bakdel. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man rider och tränar hästen om den inte får i sig tillräckligt med byggstenar för muskeltillverkning via fodret. När den sen har fått i sig nog med proteiner och fått rätt träning ett tag så kommer buken försvinna automatiskt, när även bukmuskulaturen stärks - även om hästen äter lika stora mängder grovfoder som nu...

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:


Kunde inte sagt det bättre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 113
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 525
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp