Hur moralisk är du?

Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?

Jag hade inte erkänt, kör sällan för fort och då är det 5 km/h kanske. Vore det däremot någon i min omgivning som kör vårdslöst hade jag alla gånger angett dem, men inte någon som råkade köra 5 km för fort bara.
 
Jag hade erkännt. Jag har så mycket katastroftankar att jag aldrig hade vågat ljuga, även om jag hade haft lust.

Jag kan liksom fortfarande ha ångest över saker jag gjorde i tonåren.
Gillar såklart inte ångesten, men kan verkligen relatera. Avskyr tanken på att bli påkommen med att ha gjort fel.

Jag skulle erkänna, och även antagligen lämna ut namnet om någon annan kört. Det är upp till var och en att följa trafikregler och annars får en ta konsekvenserna, tänker jag. .
 
Jag hade betalat och skämts. Jag har ju uppenbarligen gjort fel, och då får jag ju betala för det.

Hade min bil varit utlånad hade jag angett vem jag lånade ut bilen till. Har hen kört för fort får hen stå sitt kast, och hade förmodligen blivit besviken.

Har förövrigt kört 5 över hastighetsbegränsningen förbi en kamera en gång, jag hade ont i magen i en månad efteråt och gick bara och väntade på brev. Märks kanske att jag är nitisk på att hålla hastighetsbegränsningarna och avskyr att göra fel :o
 
Alltså, jag hade inte ens tänkt tanken på att ljuga före jag läste den här tråden. Kommer knappast att göra det i framtiden heller. Det har kanske inte så mycket med moral att göra, som med att jag är urusel på att ljuga, och tror att det står "skyldig" stämplat i pannan på mig :rofl:
Vet inte om lagen om angivning skiljer sig mellan finland och sverige, men jag har alltid trott att man ska ha någon sorts koll på vem som kört ens bil, så där skulle jag verkligen inte kunna ljuga.

Polisen: är det du som kör bilen på bilderna?
Jag: nej
P: vem är det då?
Jag: alltså, öhm...öh...mm...*kopiösa svettningar*:D
 
Beror lite på omständigheterna är väl det dåliga svaret. Egentligen har jag rätt hög moral men att köra för fort är jag väldigt restriktiv med. Två gånger har jag blivit fotad i annans bil och båda gångerna var det uppenbara, omedvetna misstag (en tillfälligt ej fungerade hastighetsmätare och andra gången hade jag bara glömt klicka i speed limit som jag typ alltid kör på för att hålla mer koll på omgivning än hastighet). Båda vid ett så säkert tillfälle jag kan tänka mig (god sikt, mellan åkrar, inga bilar).

Även om jag inte gillar att "ta lagen i egna händer" så hade jag haft betydligt svårare att neka (har svårt att tro jag hade nekat) om det visat sig jag kört för fort i tättebyggt område eller i mörker/dåligt väglag tex. Eller förbi vägarbeten, jag blir galen på att det alltid blir en irriterad kö bakom mig när jag kör förbi vägarbeten :mad:
 
Om jag har gjort något fel så erkänner jag det och just fallet som nämns så hade jag tyckt att jag gjort fel även om jag nu aldrig kör bil. Å andra sidan så hade jag inte kör fört fort om jag nu hade gjort det :D

Jag bryter regelbundet mot lagen men då är det inte saker jag tycker är fel att göra och som jag tycker att det är barockt att straffas för så om jag hade tillfrågats angående det så hade jag nog pragmatiskt svarat nej för att undvika straff.
 
Blev fotad för nån månad sen. Maken står på bilen så brevet kom till honom. Han svarade inte. Nytt brev kom efter nån vecka till mig, jag förnekar. Får sedan brev om att förundersökningen är avslutad, bläddrar igenom vad dom kommit fram till. Först en sida med kamerabilden, passfoto och körkortsbild - ba nä det bevisar ju inget tänker jag o bläddrat vidare. En halvsida med min profilbild från fb.
Skämdes ögonen ur mig. Sen ringde en jättetrevlig kvinna från Kiruna och jag erkände till mina otroliga 6 km/h i överträdelse.
 
Blev fotad för nån månad sen. Maken står på bilen så brevet kom till honom. Han svarade inte. Nytt brev kom efter nån vecka till mig, jag förnekar. Får sedan brev om att förundersökningen är avslutad, bläddrar igenom vad dom kommit fram till. Först en sida med kamerabilden, passfoto och körkortsbild - ba nä det bevisar ju inget tänker jag o bläddrat vidare. En halvsida med min profilbild från fb.
Skämdes ögonen ur mig. Sen ringde en jättetrevlig kvinna från Kiruna och jag erkände till mina otroliga 6 km/h i överträdelse.

Jag undrar hur mycket pengar de far in pa fartkameror? Om det verkligen ar lonsamt med tanke pa att de tydligen lagger ner tid pa att soka efter och jamfora bilder? Undrar hur manga anstallda de kan ha?:confused:
 
Jag undrar hur mycket pengar de far in pa fartkameror? Om det verkligen ar lonsamt med tanke pa att de tydligen lagger ner tid pa att soka efter och jamfora bilder? Undrar hur manga anstallda de kan ha?:confused:
De har timanställda studenter som kollar bilder, de flesta betalar snällt sina böter så det kanske är ett fåtal som de behöver lägga ner arbete på. Det är samma som sitter och kollar bilarnas regnummer vid olika tullstationer också så det finns en hel del att göra. Jag har tre från min klass på universitet som arbetar med det, därför har jag lite koll. ;)
 
Jag undrar hur mycket pengar de far in pa fartkameror? Om det verkligen ar lonsamt med tanke pa att de tydligen lagger ner tid pa att soka efter och jamfora bilder? Undrar hur manga anstallda de kan ha?:confused:

Jadu endel skulle jag tro. Mina 6 km/h kostade 1500:-. Men som @durachiny säger är det kanske inte riktigt det som är tanken utan snarare beteendet bakom.

Men på 6 km/h kändes det jäkligt onödigt haha.
 
Jag ljuger inte om en sån allvarlig sak, det är ju faktiskt ett brott att köra för fort. Men med det sagt så kör jag dagligen för fort (håller 30, men ligger annars 10-30 km/h fortare än tillåten hastighet, precis som alla andra, så moralen gäller ljug – inte själva överträdelsen.
 
Hade jag fastnat på bild i min egen bil och fått ett brev hem i den egna brevlådan, hade jag bara betalat. Medveten om att jag ju gjort fel. Skulle jag däremot hamna på bild i någon annans bil och ägaren inte konfronterade mig hade jag däremot inte sagt något. Eventuellt har det hänt. ;)

Jag skulle nog inte namnge någon som lånat min bil heller, kanske lite beroende på vem och andra omständigheter. I första hand lånar förstås inte ut min bil till personer som kör rent vårdslöst alls.
 
Med tanke pa att en FaceBook bild anvandes :eek: sa ar det kanske bra att jag har samma FB bild som min avatar har. Det kandes nastan som ett intrang i privatlivet att de sokt reda pa en FB bild ... a andra sidan visar det, precis som jag alltid brukar saga, att saga eller lagga ut en bild pa FB ar som att sta pa stan's torg ... men alla stader man kan tankas ha varit i och kanna nagon, och skrika ut sitt budskap.
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?

Ja, jag skulle berätta att det var jag.
 
Mest fascinerad över hur många som skriver att de inte kör för fort. Och att flera pratar om att köra vårdslöst för att fastna vid fortkörningskamera. Även om man försöker hålla hastighetsgränsen är det ju lätt att råka hamna lite över. I alla fall om man inte kör med farthållare eller liknande.

Jag vet faktiskt inte om jag hade erkänt, troligen eftersom jag nog skulle känna mig dum om jag inte gjorde det. Samtidigt är det ju surt om det blir dyrt.
 
Jag undrar hur mycket pengar de far in pa fartkameror? Om det verkligen ar lonsamt med tanke pa att de tydligen lagger ner tid pa att soka efter och jamfora bilder? Undrar hur manga anstallda de kan ha?:confused:
För mig blir det ett bakvänt sätt att se det på.
Det handlar ju om att man från samhällets sida vill göra det man kan för att få folk att sänka farten för att minska olyckorna. Och tyvärr så är pengar det sättet som funkar bäst för många.
sen var det i @Monifa fall rätt få km för fort... men i vissa andra fall kan det ju handla om mer.
 
Tycker att det är väldigt intressant hur folk har svarat. Ca 30% av alla som blir fotade av en kamera får böter. Har inte hittat statistik på hur många som svarar på anmodan att berätta vem som framfört bilen när bilden inte matchat körkortet. Jag anar dock att de som svarar här antingen är en ytterst moraliskt ansvarig del av alla som framför fordon alt så är det enbart de som är ordentliga och aldrig kör for/väljer att svara på brevet om kameran tagit dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 213
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 640
Senast: cirkus
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 136
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp