Hur mycket är det rimligt att höja en försäkring?

Unafraid

Trådstartare
Fick försäkringsbesked från Folksam. Jag tror jag har livförsäkring på ca 50' och lägsta veterinärvården.
Dom har höjt försäkringen med 736kr från förra året. Från 7399 till 8135kr.

Det kändes som en orimlig höjning, vad anser ni andra?

Jag vill inte sänka livet för nuvarande, så jag kommer få bita ihop och betala.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det är ju ens egen ekonomi och hur mycket man är beredd att betala för ett visst skydd som styr. Finns ingen generell rimlighetsgräns. Har fått höjt med 2000 kr i samband med årsförfallo man kan inte anse det eg mer eller mindre orimligt än en höjning med 200 kr.

De höjer så mkt de anser de behöver och utifrån kostnad osv.
 
Det är ju ens egen ekonomi och hur mycket man är beredd att betala för ett visst skydd som styr. Finns ingen generell rimlighetsgräns. Har fått höjt med 2000 kr i samband med årsförfallo man kan inte anse det eg mer eller mindre orimligt än en höjning med 200 kr.

De höjer så mkt de anser de behöver och utifrån kostnad osv.
Ja, absolut! Och en höjning förväntar jag mig, men det kändes saftigt med 10%!
 
Fick försäkringsbesked från Folksam. Jag tror jag har livförsäkring på ca 50' och lägsta veterinärvården.
Dom har höjt försäkringen med 736kr från förra året. Från 7399 till 8135kr.

Det kändes som en orimlig höjning, vad anser ni andra?

Jag vill inte sänka livet för nuvarande, så jag kommer få bita ihop och betala.
Dom höjde min väldigt också, betalar orimligt mycket nu med inte särskilt bra villkor så jag bytte faktiskt bort folksam nu och valde ett annat.
 
Dom höjde min väldigt också, betalar orimligt mycket nu med inte särskilt bra villkor så jag bytte faktiskt bort folksam nu och valde ett annat.
Jag ska prova ringa och prata med dom. Vi har hus, bilar, två hästar, liv, olycksfall osv hos dom. Så får vi se om dom kan erbjuda mig något bra. :cautious:
 
Fick försäkringsbesked från Folksam. Jag tror jag har livförsäkring på ca 50' och lägsta veterinärvården.
Dom har höjt försäkringen med 736kr från förra året. Från 7399 till 8135kr.

Det kändes som en orimlig höjning, vad anser ni andra?

Jag vill inte sänka livet för nuvarande, så jag kommer få bita ihop och betala.

Så mycket som kostnadshöjningarna för bolaget kräver. Accepterar du inte höjningen är det bara att söka sig till ett annat bolag eller avstå från eller ändra förskärning.

Höjningen känns inte orimlig.
 
Jag ska prova ringa och prata med dom. Vi har hus, bilar, två hästar, liv, olycksfall osv hos dom. Så får vi se om dom kan erbjuda mig något bra. :cautious:
Spelar tyvärr ingen roll med Folksam att man har andra försäkringar hos dem, de premierar ändå inte sina kunder på det sättet, trots att det varit önskemål från kunder i åratal .

Men det är ändå viktigt att som kund påtala detta och jag tycker absolut du ska ringa och fråga om möjligheten . Vore även intressant om du vill redovisa hur det mottogs sen 😄
 
Jag ska prova ringa och prata med dom. Vi har hus, bilar, två hästar, liv, olycksfall osv hos dom. Så får vi se om dom kan erbjuda mig något bra. :cautious:
Jag har också Folksam men jag har inte ny försäkringsperiod förrän i september. Men mellan 2017 och 2018 så höjde de min försäkring på avelsstoet med 112 kr per år. Så det är inte otroligt att det blivit en liknande höjning även i år. Jag har 5000kr i liv och 50000kr i vet vård så jag har en väldigt billig försäkring.
När jag pratat med mitt ombud i somras ang fölungens försäkring så sa hon att dom kommer att höjda premierna nu under några år pga att de varit väldigt låga Men främst för att antalet anmälda skador på hästarna ökat och därmed veterinärkostnaderna för bolaget.

En sak som jag dock funderar på när det gäller Folksam:
Folksam är ju ett kundägt bolag utan vinstsyfte. Därför de kunnat hålla lägre premier än andra bolag. Men nu sker höjningar och samtidigt är Folksam en av de största sponsorerna på de stora unghästtävlingarna bla. Är inte alls insatt i hur stora kostnader de lägger på sponsring, det kanske är marginellt i jämförelse med de ökade veterinärkostnaderna. Och samtidigt är det såklart bra med sponsorer innom hästvärlden.
Men sker sponsringen på bekostnad av försäkringstagarna?
 
@Kristall10 jag gissar - men vet inte ang sponsringen men tror det lär vara en separat budget - så funkar det generellt allmänt för företag gällande budget och sponsring.

Att Folksam inte skulle vara vinstdrivande har du nog fått om bakfoten . Det är ett f-bolag så självklart är de vinstdrivande.

Folksam har dock varit väldigt drivande ang att ifrågasätta veterinärkostnader och efterlysa fasta prislistor på behandlingar .
De har bla ingått ett avtal med Distriktsveterinärerna, att anlitar försäkringstagaren DV i första hand får man rabatt på kostnaden .

Detta väckte många reaktioner från hästägare då ersättningen försäkringen gav var ett skämt, eftersom att anlita DV på häst oftast är dyrare för hästägaren än att åka till klinik ur försäkringsaspekt, då försäkring inte täcker utkörnings eller inställelseavgift , vilket gällande DV ofta är den högre kostnaden .
 
Senast ändrad:
@Kristall10 jag gissar - men vet inte ang sponsringen men tror det lär vara en separat budget - så funkar det generellt allmänt för företag gällande budget och sponsring.

Att Folksam inte skulle vara vinstdrivande har du nog fått om bakfoten . Det är ett f-bolag så självklart är de vinstdrivande.

Folksam har dock varit väldigt drivande ang att ifrågasätta veterinärkostnader och efterlysa fasta prislistor på behandlingar .
De har bla ingått ett avtal med Distriktsveterinärerna, att anlitar försäkringstagaren DV i första hand får man rabatt på kostnaden .

Detta väckte många reaktioner från hästägare då ersättningen försäkringen gav var ett skämt, eftersom att anlita DV på häst oftast är dyrare för hästägaren än att åka till klinik ur försäkringsaspekt, då försäkring inte täcker utkörnings eller inställelseavgift , vilket gällande DV ofta är den högre kostnaden .
Ja icke vinstdrivande var nog fel formulering. Menade att vinsten inte går till aktieägare utan tillbaka till kunderna i form av återbäring eller sänkta premier.

Jag antar att det är separata budget för sponsring. Men det kan inte hjälpas att det sticker lite i ögonen när man ser all sponsring och samtidigt får en höjd premie på posten 😉
 
Jag får för övrigt ca 250kr i rabatt per år hos Folksam då jag har ett par andra försäkringar där också. Vet inte om det är en bra eller dålig rabatt jämför med andra bolag?
 
Ja icke vinstdrivande var nog fel formulering. Menade att vinsten inte går till aktieägare utan tillbaka till kunderna i form av återbäring eller sänkta premier.

Jag antar att det är separata budget för sponsring. Men det kan inte hjälpas att det sticker lite i ögonen när man ser all sponsring och samtidigt får en höjd premie på posten 😉


Fast den återbäringen är ju typ 1% som går tillbaka till kunderna och det sker via en liten engångsinsättning till kunden , definitivt inte till sänkta premier 😅
 
Fast den återbäringen är ju typ 1% som går tillbaka till kunderna och det sker via en liten engångsinsättning till kunden , definitivt inte till sänkta premier 😅
Ja precis. Det är inte mycket jag fått i återbäring och premierna höjs. Men det står ju så fint så när man läser om Folksam att vinsten går tillbaka till kunderna...🙄
 
Ja precis. Det är inte mycket jag fått i återbäring och premierna höjs. Men det står ju så fint så när man läser om Folksam att vinsten går tillbaka till kunderna...🙄


Fast typ alla f-bolag har sina olika ”reklamkampanjer” .

Därför är det bra (essentiellt) att som kund vara kritisk, läsa på och jämföra. Samtidigt som man behöver förstå vad ett F-bolag är i grunden och på vilket sätt de tjänar pengar :)
 
Jag kollade hur många försäkringar vi har hos Folksam och det var många :angel: tycker jag borde vara en ganska attraktiv kund, vi får se om jag lyckas med att sänka något pris någonstans.
 
Jag reagerade oxå på Folksams enorma höjning och tänker nog ändra till agria som jag har mina andra hästar i. Agria höjde 30 spänn
 
Fick försäkringsbesked från Folksam. Jag tror jag har livförsäkring på ca 50' och lägsta veterinärvården.
Dom har höjt försäkringen med 736kr från förra året. Från 7399 till 8135kr.

Det kändes som en orimlig höjning, vad anser ni andra?

Jag vill inte sänka livet för nuvarande, så jag kommer få bita ihop och betala.

De har höjt med 10% ungefär, låter ändå rätt rimligt.
 
Fick försäkringsbesked från Folksam. Jag tror jag har livförsäkring på ca 50' och lägsta veterinärvården.
Dom har höjt försäkringen med 736kr från förra året. Från 7399 till 8135kr.

Det kändes som en orimlig höjning, vad anser ni andra?

Jag vill inte sänka livet för nuvarande, så jag kommer få bita ihop och betala.
Jag har valt väldigt låg liv på mina, kommer inte ihåg om det är 5k eller 10k. Högsta på veterinärvård dock. När jag köper de som unghästar så har jag livvärdet vad jag köpte de för 2- 3 år, sen sänker jag det. Det gör så stor skillnad i plånboken, samtidigt så vill jag inte stå utan häst/ vill vänta tills de är inridna och verkar hålla för det jag vill göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 492
Senast: lytesout95
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 680
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 451
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 685
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp