Hur mycket är drömmar värda?

Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Det är så kul att om man har pengar så är det fult, och man "predikar" om man säger åt någon annan att den kan tjäna pengar på en vanlig lön och slippa ta lån man måste sitta med länge för att få av. Få föds med pengar i käften, man får jobba som ett as om man vill någonstans, men det verkar vara svårt att förstå för den som inte vågar testa själv.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag gratulerar den som har pengar, oftast ligger det slit bakom det om man inte har turen att ha ärvda pengar :D

Tyvärr har inte alla samma förutsättningar att arbeta för att tjäna pengar, många har dåligt betalda jobb och det kan ta år för dom att tjäna ihop pengar för att ha råd med en häst som kostar tex 150 000:- och då är det enda sättet att ta lån ( på förhoppningsvis bara en del ) men jag har suttit och funderat lite, har man då råd att försäkra hästen för inköpssumman så man får tillbaka pengarna ifall en olycka skulle vara framme?
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Det är så kul att om man har pengar så är det fult, och man "predikar" om man säger åt någon annan att den kan tjäna pengar på en vanlig lön och slippa ta lån man måste sitta med länge för att få av. Få föds med pengar i käften, man får jobba som ett as om man vill någonstans, men det verkar vara svårt att förstå för den som inte vågar testa själv.

Det handlar väl inte om det? Det handlar ju mer om att den som lyckas spara ihop mkt pengar dvs minst 12000 i månaden predikar för andra att det faktiskt går om man bara vill och DET är fult om något att ha noll förståelse för att det faktiskt är väldigt många som inte får ut mer i lön.

Jag köpte min häst som ung och tog upp den själv i klasserna och levde min dröm där några år innan jag blev totalt ruinerad för att det är så dyrt. Skulle jag göra det igen? Ja utan tvekan :D
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Det är så kul att om man har pengar så är det fult, och man "predikar" om man säger åt någon annan att den kan tjäna pengar på en vanlig lön och slippa ta lån man måste sitta med länge för att få av. Få föds med pengar i käften, man får jobba som ett as om man vill någonstans, men det verkar vara svårt att förstå för den som inte vågar testa själv.

Har jag sagt att det är något som är fult? Jag försöker peka på det jag upplever i den här tråden, vilket är en hel del brist på ödmjukhet och insikt i andra människors livsvillkor i den här tråden.....det är precis som fio skriver ovan - det är inte "bara" att lägga undan pengarna för folk som inte ens får ut så mycket som den summan i lön! Även fast man vågar testa, och jobbar som ett as, och allt det där andra :crazy:

Hursom - ska bli intressant att höra sen om TS köpte en ny häst :)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Så bra för dig då.

Jag har också ett välbetalt jobb men har även familj, häst + hus med allt vad det innebär, så att spara ihop en sån summa pengar så fort är - ja, skrattretande.

Det är lätt för dom som har supermycket pengar över att predika för andra att man inte ska ta lån, men för dom flesta av oss är lån enda möjligheten att få leva lite innan vi dör.

Det finns inget fel på lån, bara man har råd att betala dom. Det kommer säkert även du att inse en dag ;)

Jag har inget WOW välbetalt jobb, jag tjänar strax över medel.
Jag har också utgifter stora utgifter varje månad med hästar, hund, boende, motorcyklar, bilar osv

Skillnaden mellan dig och mig är antagligen att jag förvaltar mina pengar bättre än du.
Och att få pengar att växa och bli större kan alla som är riktiga i skallen göra om de vill, men det tar lite energi och engagemang att lära sig det.

Tex sätter jag undan 100kr/mån och varje vecka växer den i snitt 35 kr alltså har jag tjänat 140kr på att sätta undan 100 kr så det blir 240kr istället för 100kr när månaden är slut. Man kan med all säkerhet förvalta den där hundringen så man tjänar ännu mer men då börjar det ta mer tid och energi och i dagsläget gör jag i stort sett ingenting för att få det att växa.

Så jo man kan göra ganska bra med pengar på en liten inkomst OM MAN VILL!

Sen om man väljer att inte göra det ja det är väl upp till den personen, jag personligen tycker att det är ganska kul att göra mera pengar och kunna köpa det jag vill utan onödiga lån :d
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Hursom - ska bli intressant att höra sen om TS köpte en ny häst :)

Tja, om jag lyssnar på majoriteten i den här tråden kommer det dröja några år innan ni får veta... ;)

------------------
Följande blir som knapplån då eftersom jag fått så många svar!

Jag är ju fullt medveten om att ett lån alltid är ett lån- inte mina pengar. Ett lån kostar, det är jag oxå medveten om. Det var ju där frågan i rubriken ställdes, Hur mycket är drömmar värda? Är det värt att betala ett par hundralappar i månaden i ränta för att slippa vänta 3-4år på att kunna uppfylla drömmen?

Jag har aldrig haft något stort sparande förr, några hundralappar i månaden som jag sedan använt när de byggt upp lite. O så såklart den normala bufferten man alltid vill ha som hus/hästägare. Men jag blev lite inspirerad av Pulkaskurk... Skall pröva att spara allt jag har över den här våren o se vart jag är till sommaren. Jag får överleva att bara skrota runt i skritt på min spatthäst. Lite träning kan jag göra på sambons häst men han är tväremot min drömhäst o jag gillar INTE att rida honom. Men jag har så sjuk tränings och utvecklingsabstinens nu! (stoet som kan bli något skickade jag på betäckning i sommras för att lägga hela vintern på att utveckla vallacken. Han går o får spatt veckan efter hon är betäckt!! Tack för den lixom....)

Fast mitt sparande började inte så bra med att häromdagen köpa en ny schockemöhle-jacka för alldeles för mycket pengar ;) Vinterjacka behövde jag men en tusenlapp av det kunde jag ju sparat iaf... Men det är väl som med viktminskning -jag börjar nästa vecka :angel:
Jag i ett nötskal...

Sen som några sagt vad gäller lån, självklart kan man bli icke-arbetsför genom skada eller sjukdom. Den risken e inget rolig att tänka på ur någon synvinkel... Hästsport innebär ju en viss skaderisk, det e inte direkt som att spela schack :angel: Eller då att hästen blir skadad/sjuk eller förolyckas o man får betala skulder för något man inte har längre. Det är inte så roligt...

Det är bra att få input av andra när man själv är lite blind av vad man så innerligt önskar ha. :bow:
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Skillnaden mellan dig och mig är antagligen att jag förvaltar mina pengar bättre än du.

Det var ett ganska radikalt påstående om en människa du aldrig ens har träffat och vars livsvillkor du inte vet ett endaste dugg om.

Som sagt - lite ödmjukhet skulle inte skada.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Den som ligger i magen kommer ju bli din blivande sjärna :).

Måste ju få komma och hälsa på när den lille är född var ju några årsedan Simba var liten (7år i år) och så klart kolla in er nya gård.

Kram.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Tex sätter jag undan 100kr/mån och varje vecka växer den i snitt 35 kr alltså har jag tjänat 140kr på att sätta undan 100 kr så det blir 240kr istället för 100kr när månaden är slut. Man kan med all säkerhet förvalta den där hundringen så man tjänar ännu mer men då börjar det ta mer tid och energi och i dagsläget gör jag i stort sett ingenting för att få det att växa.

Vilken bank har 35% ränta i veckan?? Och med ditt exempel 140% i månaden??

Att tro att "vemsomhelst" kan spara 120.000:-/året genom att ändra sina levnadsförhållanden är väldigt naivt. Jag är imponerad att du lyckats! Jag säger inte att man kan göra det, men det blir en ganska kompromisslös livsstil.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Hur illa är det med spatthästen? Vet flera hästar som gått msv hoppning med utläkt spatt, men vet inte riktigt hur det påverkar en islännings gångarter? Är inte hästen försäkrad? Möjlighet att kanske få ut en del av livbeloppet pga nersatt användbarhet?

I din sits hade jag antingen tagit tag i sambons pålle, oavsett du gillar den eller ej och börjat rida ordentligt för tränare! Utvecklat din egen ridning med mycket träning. Eller tagit en foderhäst och gjort samma sak. Lägg prio på din ridning och fundera inte så mycket på vad du rider. Även om hästen inte är en superstar kan man göra rätt mycket! När ditt sto ska igång om ett år har du blivit en mycket bättre ryttare och har all möjlighet att ta fram henne:).

Under året mitt sto var mammaledig så har jag ridit en massa andra hästar! Hade en medryttarhäst som inte alls var min typ av häst. Han var seg ovillig och otroligt dåligt riden på marken. jag kämpade som f-n med honom och han blev riktigt trevlig. Ägaren var jättenöjd och det har gett min ridning massor! Nu när jag sätter igång mitt sto så är det som en mycket bättre ryttare och det är så j-kla kul!
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Sparbanksränta är väl den sämsta avkastningen man kan välja för sina slantar, så det hade jag inte ens övervägt om jag ville försöka få pengarna att växa. Alltså är det knappast bankränta som uppgår till 35 %.

Jag håller med om att många kan spara mer än de gör, om de är villiga att göra vissa uppoffringar. MEN sedan är ju frågan hur villig man är till dessa uppoffringar? Leva i ett billigt råtthål, jobba röven av sig, inte unna sig något gott på fredagen - ja, med en rad uppoffringar så kan det bli stor sparpeng.

T ex går det att för den händige att gratis mot viss renovering, dock ställer det ju krav på att man har annat jobb som sätter mat på bordet, vilket i sin tur gör att man jobbar dygnet runt vissa perioder.

Har man pengar är det dessutom lättare att föröka dem, t ex investera i en fastighet, förbättra den och vänta på att priserna stiger. Då kan det vara rätt mycket mer pengar den dagen man säljer.

Men självklart är det svårt att sitta kvar i ett dyrt boende, med lite dyrare vanor (uteluncher etc) och ändå spara mer än man gör. Många väljer ju livsstil utifrån hur mycket ekonomiskt utrymme man har, jag lever ju t ex helt annorlunda nu mot när jag var singel, arbetslös och bodde i en etta.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Man kan spara pengar på andra sätt än att sätta de på ett bankkonto med usel sparränta.

För att få en något sånär bra sparränta bör man ha minst 300 000kr på ett sparkonto för att det skall bli någon ränta att tala om.
Om man har de pengarna och är beredd att låsa de under en längre tid kan man få en bättre sparränta.

Jag personligen använder mig mestadels av aktier, fonder och till viss del obligationer.
Krävs att man sätter sig in i det man vill satsa på och hänger med i svängarna samt har lite känsla för upp och nedgångar.
Men när man väl har satt sig in i det är det inte speciellt svårt längre.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Fast i ditt exempel säger du att du på en månad kan få 100:- att bli 240:-. Hur då undrar jag? Vilken sparform (utan risk) har en ränta på 140% i månaden? Och varför använder inte alla det isf?
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Utan risk finns det nog ingen placering som ger den avkastningen. Högrisk däremot är fullt möjligt.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jo, men precis det jag menar. För att spara i högriskvariant bör man vara rätt kunnig om vad man håller på med, eller ha ett grundkapital att kunna bli av med alternativt ha så pass mycket pengar att någon sköter dom och får de att växa så mycket... Men knappast att vanliga medelnissar som ska börja spara kan få en hundring att mer än dubblas på en månad.

Jag är imponerad att Pulkaskurk kan spara så mycket pengar som hon kan, men tyvärr har h*n för mig visat lite halvtaskig förankring i verkligheten.

*Fiorano-vars enda sparande är en burk med tior och femmor (vilket blir förvånansvärt mycket pengar, har köpt både en ny sadelgjord och ett sprengerbett med de pengarna denna veckan-och där är pengar kvar!), så växelburk är mitt tips:D*
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Men det är ju precis vad hon skriver! Att man måste ha viljan att sätta sig in i vad man placerar i. Det har hon skrivit hela tiden.

Jag är också övertygad om att de flesta kan spara mer, om de är villiga att göra vissa uppoffringar och omprioriteringar.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jo, men precis det jag menar. För att spara i högriskvariant bör man vara rätt kunnig om vad man håller på med, eller ha ett grundkapital att kunna bli av med alternativt ha så pass mycket pengar att någon sköter dom och får de att växa så mycket... Men knappast att vanliga medelnissar som ska börja spara kan få en hundring att mer än dubblas på en månad.

Jag är imponerad att Pulkaskurk kan spara så mycket pengar som hon kan, men tyvärr har h*n för mig visat lite halvtaskig förankring i verkligheten.

Vadå inte har förankring i verkligheten? Jag tjänar strax över medel, och enda sättet att göra de pengarna större är ju att placera dom någonstans så de får ett högre värde för att kunna göra/köpa det jag vill.

Jag är ju en vanlig medel nisse och jag kan ju göra mina pengar större varje månad? Så varför skulle inte en annan vanlig medelnisse kunna det?
Ursäkta uttrycket men är man dum i huvet för att man har en medel inkomst?
Det tror inte jag, å sålänge man är normalt funtad kan man öka sin inkomst.

Jag har fått lägga ned tid och energi på att lära mig hur det går till för att kunna göra det som med precis allt annat man måste lära sig innan man kan göra det.

I en kakburk finns alltid pengarna kvar men de växer låååångsamt.
Vill man ha mer pengar fort krävs det en viss risk, men är man påläst kan man avgöra om den risken är stor eller liten.

När jag var 15år ville jag ha en ny dyyyr fin sadel till min häst och fick svaret av mor och far "Då är det dags för DIG att börja spara då"

Hur lätt är det att spara när man får endast studiebidrag och har flera hästar som visserligen föräldrarna betalade för men de skulle skötas och motioneras samtidigt som jag även hade fler intressen och var tvungen att plugga mycket, fanns inte utrymme för något extra arbete då precis.

Så det blev helt enkelt att gå till banken med min kära far och diskutera hur jag skulle göra.
Jag kunde tänka mig att avvara 100 SEK i månaden och då kan ni ju räkna ut själva hur låååång tid det tar att spara ihop till en ny sadel, dvs hästen skulle vara död innan dess :(

Då kollade vi alternativen för olika sparformer och kom fram till en fond med hög risk skulle ge bäst avkastning och då skulle jag inom en relativt snar framtid kunna ha min sadel, men bara för att jag bestämt mig för en fond med hög risk är inte arbetet slut, man måste placera om pengarna för att undvika dalarna och alltid få vara med upp i topparna - det är så man tjänar snabba pengar.

Så eftersom jag klarade av detta redan som 15 åring - så torde väl de flesta andra klara av det om de vill?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Nej, inte sjutton är man korkad för att man är en medelnisse:). Men detta är första inlägget där du faktiskt förklarar hur du gjort ist för att "bara tycka" att det är enkelt att spara 100.000.- om året. Nu förstår jag hur du har gjort och det är ju absolut ett alternativ för TS. Du har helt klart inspirerat mig att ta tag i sparandet:)!!
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Nej, inte sjutton är man korkad för att man är en medelnisse:). Men detta är första inlägget där du faktiskt förklarar hur du gjort ist för att "bara tycka" att det är enkelt att spara 100.000.- om året. Nu förstår jag hur du har gjort och det är ju absolut ett alternativ för TS. Du har helt klart inspirerat mig att ta tag i sparandet:)!!

Ja men det är ju ingen som har frågat HUR jag har gjort för att spara pengar ;)

De flesta säger bara att det inte går att spara så pass mycket med en normal inkomst och ganska vanliga kostnader med boende, familj, häst osv

När folk säger att det inte går och jag vet att det går om man bara vill så måste jag opponera mig lite!

Hoppas det går bra med ditt sparande :)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Skall bli kul att se vad som sker i framtiden då :) Sålänge du inte lägger din fina gråa helt åt sidan så är jag nöjd ;)

Men som sagt, vill du komma billigare undan om du nu väljer att inte ta lån - kan du inte låna någon sålänge för att ändå få känna på lite annat? Då lär du ju känna om det är värt att vänta, eller om du vill slå till på något direkt!
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 815
Senast: sorbifolia
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 397
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 733
Senast: Bellini
·
H
Ekonomi & Juridik Jag har en dröm som många andra att en dag kunna köpa mig en egen häst. Har ridit sen jag va liten knott men inte haft hästintresserade...
2
Svar
39
· Visningar
3 149
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp