Hur mycket är drömmar värda?

Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Vad händer om inkomsten ändras till det sämre och hästen inte är värd dom pengarna längre, inte så kul då med ett lån man hade råd med men inte längre.

Kram
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Vad händer om inkomsten ändras till det sämre och hästen inte är värd dom pengarna längre, inte så kul då med ett lån man hade råd med men inte längre.

Kram

Detta måste man givetvis räkna på, men det tar jag för givet att alla låntagare gör (Jag vet att de inte gör det, men de SKA göra det)..


Sen om man har 3-4 hästar+utrustning att sälja om det absolut värsta skulle inträffa så lär man inte kunna hamna i en svår ekonomisk situation (om man inte är riktigt dum).
Även om hästarna inte är värda så mkt så blir det ju en ekonomisk lättnad och en liten inkomst vid försäljning som förmodligen kan lösa ut det mesta av lånet.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Men ett banklån betalar jag ränta på och bidrar till marknadsekonomin! Och i slutänden är det den som lånar ut pengarna som avgör om det är en rimlig investering eller inte.

Sedan får man ju som lånare vara medveten om allt som kan hända, drömmen kanske blir helt åt skogen och man får i alla fall sitta och betala av det där lånet i 5 år till. Men så länge man har ekonomi för det ser jag inte problemet.

Precis.

Jag undrar egentligen vad det är för ålder och situation på folk här. Lån är för dom flesta av oss oundvikliga. Att man skulle spara ihop till en bil, som någon skrev, tycker jag är skrattretande. Jag skulle aldrig sitta och spara ihop typ 150 000 till en modern, säker bil som mina barn kan åka runt i (och som jag lagligen kan dra ett hästsläp med :)) - hellre betalar jag lånet + ränta och mina barn åker säkert under tiden.
Och spara ihop till ett hus eller en lägenhet kan man glömma....

Jag skulle personligen inte ta lån på en häst men bara utav dåligt samvete mot familjen (att alla fick avstå andra saker för att betala mitt hästlån) men jag har i princip inget emot det. Det är klart att många gör det, varför skulle annars låneinstitut köpa reklam på hästannonssidor?

Som jag skrev förut är det en kapitalvara som går att både sälja och försäkra. Har man råd finns ingen anledning att avstå.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag undrar egentligen vad det är för ålder och situation på folk här. Lån är för dom flesta av oss oundvikliga. Att man skulle spara ihop till en bil, som någon skrev, tycker jag är skrattretande. Jag skulle aldrig sitta och spara ihop typ 150 000 till en modern, säker bil som mina barn kan åka runt i (och som jag lagligen kan dra ett hästsläp med :)) - hellre betalar jag lånet + ränta och mina barn åker säkert under tiden.
Och spara ihop till ett hus eller en lägenhet kan man glömma....

Varför är det skrattretande att spara ihop 150000kr?
Det är faktiskt inte speciellt mycket pengar.

Jag är snart 24 år jag köpte min bil för 240 000kr som jag sparat ihop på nästan 2 år.
Jag sparar 120 000kr/år utan problem, kan spara undan några tusenlappar till om jag inte unnar mig onödig lyx.

Att köpa ett hus eller en lägenhet utan att ta lån är däremot svårare, men att ha lån i 30-40 år som de flesta har är helt sjukt enligt mig, lån är till för att lösas fortast möjligt, jag förstår inte hur man kan vilja ha lån om man inte absolut måste :crazy:
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag sparar 120 000kr/år utan problem, kan spara undan några tusenlappar till om jag inte unnar mig onödig lyx.

Fantastiskt. Eftersom det är så lätt för dig att spara ihop en förmögenhet kan väl du skänka lite till mig, som inte tycker att det är lika enkelt? :)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Fantastiskt. Eftersom det är så lätt för dig att spara ihop en förmögenhet kan väl du skänka lite till mig, som inte tycker att det är lika enkelt? :)

Haha jag får ju kämpa och slita för de pengarna! De kommer inte direkt gratis tyvärr :(

Sen är det ju inte den höga inkomsten som gör någon rik, utan det är de små utgifterna och förmågan att göra pengar större.

Och det kan nog faktiskt alla normalt funtade klara av utan en herrejösses lön, sen om personerna är tillräckligt villiga för att lära sig för att kunna genomföra det är en annan sak..
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag kan hålla med om att det inte alls behöver att vara "skrattretande" att spara ihop pengar. Speciellt inte om man är vuxen och har jobb, vilket man väl ändå har om man tar lån?

För mig är det självklart att hålla sig ifrån lån i den mån det går, och betala med mina egna pengar. Om jag måste ta ett lån är det för att få ett ryck i ekonomin, dvs för att investera i något jag vet att jag kan få ut mycket pengar ifrån snabbt. Kan man lite om ekonomi och vet hur man skall spendera sina pengar är det långt ifrån "skrattretande" att ha råd på egen hand med hårt ihoptjänade pengar till både häst, hus och en säker bil! Det handlar om prioriteringar.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Varför är det skrattretande att spara ihop 150000kr?
Det är faktiskt inte speciellt mycket pengar.

Jag är snart 24 år jag köpte min bil för 240 000kr som jag sparat ihop på nästan 2 år.
Jag sparar 120 000kr/år utan problem, kan spara undan några tusenlappar till om jag inte unnar mig onödig lyx.

Helt ärligt, det är bra att du kan spara ihop till 240 000:- på två år, det är ungefär vad jag tjänar per år så 150 000:- är ofantligt mycket pengar för mig.

Alla har inte samma förutsättningar eller syn på pengar som du har.

( inget illa menat)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Helt ärligt, det är bra att du kan spara ihop till 240 000:- på två år, det är ungefär vad jag tjänar per år så 150 000:- är ofantligt mycket pengar för mig.

Alla har inte samma förutsättningar eller syn på pengar som du har.

( inget illa menat)

Klart att alla har olika förutsättningar för att kunna spara pengar

Men jag citrerar det jag själv skrev i mitt förra inlägg

"Sen är det ju inte den höga inkomsten som gör någon rik, utan det är de små utgifterna och förmågan att göra pengar större."

De flesta kan faktiskt öka sitt sparande (även om det bara är 100kr/mån)ganska så drastiskt med små medel om de bara vill sätta sig in i det, men många är för lata för det och ja då tar det ju en himla tid innan sparkontot ökar.

Men generellt så överkonsumeras det väldigt friskt i de flesta hushåll på faktiskt onödiga eller rena lyxprodukter som man faktiskt skulle kunna spara in på för att senare kunna göra något riktigt roligt istället som tex köpa drömhästen, en resa osv..
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag lägger undan sammanlagt 700:- i månaden och visst hade jag nog kunnat lägga mer om jag inte hade häst och rökte så du har rätt i att det finns mycket folk skulle kunna dra ner på för att kunna spara pengar.

Det jag mest reagerade på var att du tyckte att 150 000:- inte var speciellt mycket pengar!? Sedan tycker jag fortfarande att det är bra gjort av dig att kunna spara ihop till 240 000:- på två år.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Klart att 150 000kr är mycket pengar, menade mer att det är ju inte så mycket pengar att det faktiskt inte går att spara ihop till något man verkligen vill ha tex drömhästen.
För att om man verkligen verkligen vill ha den där drömhästen som i nuläget skulle dröja jättelänge för att spara ihop pengar så skulle du nog snåla in på något för att kunna köpa den.

Då är det ju betydligt svårare att spara ihop pengar till ett fint hus för 2-5 milj kr beroende på vart man vill bo.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Klart att 150 000kr är mycket pengar, menade mer att det är ju inte så mycket pengar att det faktiskt inte går att spara ihop till något man verkligen vill ha tex drömhästen.
Då är det en helt annan sak när du skriver att det inte är så mycket pengar att det inte går att spara till.


För att om man verkligen verkligen vill ha den där drömhästen som i nuläget skulle dröja jättelänge för att spara ihop pengar så skulle du nog snåla in på något för att kunna köpa den.

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa en häst för 150 000:-. För mig är det ( just nu iallafall ) otänkbart att lägga ner så mycket pengar för att köpa en häst. Visst hade jag dom pengarna och mer därtill så är det inte en omöjlighet att jag hade gjort det.


Då är det ju betydligt svårare att spara ihop pengar till ett fint hus för 2-5 milj kr beroende på vart man vill bo.

Det beror ju på vad man tjänar ;) ( skämt )
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Sparar man 700/månad är det klart att 150.000 är mycket, för det tar givetvis lång tid att få ihop till! Sparar du däremot ett tag, och lägger en summa på allt ifrån småsaker till större investeringar, så växer pengarna snabbt och det behöver inte ens ta ett år tills du har dina 150.000. Medans du röker och har häst. Det kan låta hur omöjligt och drygt som helst, men att tjäna pengar är inte det svåraste som finns bara man orkar sätta sig in i något, för det finns alltid minsta lilla sak som varje individ kan tjäna något på om man bara hittar den!

150.000 är mycket pengar att leva för, men det är inte någon summa alls att tala om när det gäller vad du faktiskt får på dagens marknad för dem.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

För att få ihop 150 000:- på ett år så måste man lägga undan 12 500:- i månaden, det är ungefär vad jag får i handen varje månad så för min del är det omöjligt att spara ihop till 150 000:- på ett år.

( innan ni kommer med tips på vad jag kan göra för att tjäna mera pengar så ska ni veta att jag är har MS och knappt orkar ta hand om min häst i dagsläget )

Det jag vill säga med detta är att ALLA inte har samma förutsättningar för att spara ihop till 150 000:- för att ha råd att köpa sin drömhäst, där kanske lån är den enda utvägen för att man ska slippa vänta i 10 år för att kunna köpa sin drömhäst.

Även fast jag inte skulle ta lån för att köpa häst så ser jag inget fel i att andra inte resonerar som jag gör ;)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Nej men det är ju det jag menar, genom att bara spara och lägga undan så kommer man inte långt, eller åtminstone inte så snabbt fram. Om man inte har en enorm inkomst då, vilket inte så många har.

Skall inte göra detta till för mycket OT, men jag förstår hur du menar. Men står fortfarande fast vid att det inte är omöjligt att slippa låna! Och det vill nog de flesta slippa om man faktiskt har en möjlighet.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

*kl

Sen är ju frågan hur kul det är att leva jättesnålt i flera år för att kunna spara ihop till en häst, för att sen fortsätta leva snålt eftersom hästen kostar så mkt. :angel: :D

Själv skulle jag lätt kunna spara ihop till en hyfsat bra häst på mindre än ett år, men jag skulle heller inte tveka att ta ett del lån om jag hittade "den" hästen.

För om det är så att man kan spara ihop en STOR summa pengar på relativt kort tid, så kan man också betala av ett lån "direkt".
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

KL
En dröm är värd så mycket som du vill lägga ned på den. Oavsett om det gäller tid, pengar eller något annat.
Ingen annan kan bestämma vad du ska göra. Har du råd att avbetala, gör det.
Lev inte i framtiden, det kan hända vad som helst. Så är livet, du kan gå o skada dig, bli förlamad eller bli allvarligt sjuk. Och aldrig då ha uppfyllt denna dröm. Frågan är hur mycket din dröm betyder för dig?

Har du råd, gör det. Har du inte råd, fundera ut något annat sätt.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Varför är det skrattretande att spara ihop 150000kr?
Det är faktiskt inte speciellt mycket pengar.

Jag är snart 24 år jag köpte min bil för 240 000kr som jag sparat ihop på nästan 2 år.
Jag sparar 120 000kr/år utan problem, kan spara undan några tusenlappar till om jag inte unnar mig onödig lyx.

Att köpa ett hus eller en lägenhet utan att ta lån är däremot svårare, men att ha lån i 30-40 år som de flesta har är helt sjukt enligt mig, lån är till för att lösas fortast möjligt, jag förstår inte hur man kan vilja ha lån om man inte absolut måste :crazy:

Så bra för dig då.

Jag har också ett välbetalt jobb men har även familj, häst + hus med allt vad det innebär, så att spara ihop en sån summa pengar så fort är - ja, skrattretande.

Det är lätt för dom som har supermycket pengar över att predika för andra att man inte ska ta lån, men för dom flesta av oss är lån enda möjligheten att få leva lite innan vi dör.

Det finns inget fel på lån, bara man har råd att betala dom. Det kommer säkert även du att inse en dag ;)
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 815
Senast: sorbifolia
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 397
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 733
Senast: Bellini
·
H
Ekonomi & Juridik Jag har en dröm som många andra att en dag kunna köpa mig en egen häst. Har ridit sen jag va liten knott men inte haft hästintresserade...
2
Svar
39
· Visningar
3 149
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp