Hur mycket är drömmar värda?

Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Men fölet, ska det säljas?

Förstår jag rätt om du har ett sto som är dräktigt och en vallack (som är din sambos?) med spatt? Då förstår jag att du är sugen på en häst:D Varför inte sälja någon av dem?

Jag hade inte haft så stora problem med att låna för att köpa häst, men jag hade sett till att försöka göra en bra affär. Inom islandshästvärlden är det ju just nu precis som inom resten av världen svårt att sälja hästar. Köp en bra häst till underpris i så fall. Har du nog kunskap för att se om en häst har mer kapacitet än vad ägaren/säljaren förstår?

Min familj hade världens osis när jag äntligen skulle få en egen häst i tonåren. Den första hade jag själv sparat och gnetat ihop pengar till, lånade ett sto och betäckte. Den andra skulle då vara lite äldre och fullt ridbar. Fick för mig att jag ville ha ett fullblod och historian är egentligen tragisk. Vi köpte iaf en blind häst, blev lurade, och förlorade massor av pengar i och med det köpet.
Några kronor fick vi ut på försäkringen, men när nästa häst skulle köpas tog mamma ett lån. Hästen köptes, till ett bra pris (40'), två år senare fick vi erbjudande på 200' för hästen. Hon finns fortfarande kvar hos mig, en äldre knäskada kröp senare fram och jag förstod då varför hästen var så billig från början (plus massa andra olater). Men hästar kan öka ganska mycket i värde och nu är det faktiskt bra priser.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Nej TS har ett sto som är betäckt ( en riktig snygging ) och en valack med spatt. Hennes sambo äger också en valack ( också en riktig snygging ) men TS och sambons häst klickar inte riktigt vilket även syns på bild så jag förstår att hon vill ha en "egen tävlingshäst".
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Aha, då trillade poletten ner! Alltså 3 hästar allt som allt i hushållet nu. Frågan är ju då om valacken med spatt kan avvaras eftersom den kanske inte kan användas eller den ska också vara kvar? Då försvinner ju den löpande kostnaden för en häst och har hon lite tur kanske hon kan få lite pengar för honom om han är snäll och okomplicerad.

TS: Har ni råd att hålla 5 hästar? Jag vet inte vad det kostar att anmäla till tävling inom islandsvärlden. Men säg att du köper en häst och får en lånekostnad på 1500:- i månaden. Sen tillkommer ju det vanliga, foder, skor och vaccinationer, kanske 500-700:- i genomsnitt/månad(med egen gård och några hästar kan man ju ändå räkna ganska lågt tänker jag). Sen ska du använda din fina häst, träna den för bra tränare som lyfter er ytterligare, det kostar kanske mellan 500-1000:-/månad. Plus tävlingar och allt du behöver för det. Så lågt räknat 2500:- extra per månad, för EN häst. Och då har du 3 till...
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Misstänker att TS inte kan tänka sig att avvara sin spattvalack så länge han mår bra, det ligger en liten historia bakom honom ( tror jag minns rätt men jag reserverar mig för fel ).
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag förstår tänket, har också kvar min gamla märr som bara går och kostar pengar:) Min sparbössa utan avkastning brukar jag kalla henne för:angel:

Men om jag ville ha en tävlingshäst hade jag kanske fått tänka om lite...
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Nej TS har ett sto som är betäckt ( en riktig snygging ) och en valack med spatt. Hennes sambo äger också en valack ( också en riktig snygging ) men TS och sambons häst klickar inte riktigt vilket även syns på bild så jag förstår att hon vill ha en "egen tävlingshäst".

Va du e söt! Jag blev alldeles lycklig av att läsa detta :love:

Undrar hur jag kunde va så korkad o skicka Kvekki på betäckning, så här ridsugen har jag inte varit på evigheter!!!
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

TS: Har ni råd att hålla 5 hästar?

Ja, vi har råd att hålla 5 hästar. Jag får givetvis prioritera om och sluta shoppa som jag gör nu... :angel: Jag räknar med en kostnad runt 1800:-/månad/häst om vintern. Inte medräknat vaccinationer och andra engångsutgifter. En ev. tävlingshäst blir ju dubbelt så dyr just nu eftersom jag skulle vara tvungen att ta ett lån. Men jag har ju bestämt mig för att pröva spara fram till sommaren o se hur mycket jag klarar bygga på. Kostnaden per häst kommer även succesivt att sjunka, målet är att bli självförsörjande på hö men just nu e åkrarna bara plöje. Skaffar jag fler hästar får jag ingen hovslagarkostnad på dom heller då min kusin får sko istället för stallhyra. (Men på de gamla kusarna vill jag inte byta bort min tokigt svindyra men bästa hovslagare)

Men jag kan inte avvara någon av mina hästar. Sambons vallack hade åkt ut på annons ikväll om jag fick bestämma... Men han är inte min att bestämma över o de två passar trots allt bra ihop. Det är bara jag som inte pallar med honom. Min spatthäst åker ingenstans förrän veterinären skickar honom till trappalanda, förhoppningsvis inte ännu! Men han är inte bra än o han blev dålig i juni i fjol...

--------------
REIN: Jag kommer inte lägga Kvekki åt sidan, men jag vill ha en ännu bättre häst ;) En som framförallt går att rida ett helt tävlingspass utan att sadeln lägger sig framme på nacken. :rofl:
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Det är ju kul att spara om man har en sporre;) Jag tycker definitivt du ska satsa, sån är jag. Man lever bara en gång och de gånger jag har lånat pengar har jag löst lånet snabbare än tänkt (bortsett från lägenhetslånet då), så kan ju du också göra.

Och om du är shoppinggalen måste jag ju tipsa om att rensa alla utrymmen på (häst)prylar och sälja av på blocket och tradera, jag har nog fått ihop 10' på saker jag inte har behövt. Det kan ju vara ett härligt tillskott till hästsparandet;)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Va du e söt! Jag blev alldeles lycklig av att läsa detta :love:

Undrar hur jag kunde va så korkad o skicka Kvekki på betäckning, så här ridsugen har jag inte varit på evigheter!!!

Jag är bara ärlig :D

Jag har ju själv ett sto som jag köpte betäckt och klar, jag letade inte ens häst men fick mitt sto av min sambo så jag kunde bara inte säga nej . Med facit i hand så kanske jag skulle köpt en inriden och ej dräktig häst för nu är jag less på fölet, jag är less på allt meck runt omkring och jag vill bara RIDA! Så jag förstår dig ;)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Lite roligt är det allt; idag har Tidningen Land en artikel om en helt vanlig medelsvensson som genom lite intresse i sina pengar skapat ett sparande som emellanåt gett upp till 60 % avkastning. Och det är alltså högst normala summor som är placerade.

Det började med en oro för pensionen, men idag är han ekonomiskt oberoende och säger att detta kan alla göra, om man kan läsa och intresserar sig för sin ekonomi.

Pulkaskurk har alltså helt rätt i sin metod. Det är inte så svårt att öka sitt kapital, om man har något intresse för kapitalet ifråga.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Haha vad roligt att det inte är bara jag som kan :)

Nu kanske fler börjar intressera sig lite för sin ekonomi och sparande och gör något bra av det istället för att gnälla om att saker och ting inte går när det bevisligen går för andra :)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Detta är verkligen en intressant tråd:)

Jag har följt denna tråden i tysthet då jag själv går i liknande tankar. Så jag har läst på lite och det verkar ju fullt rimligt att spara ihop till en rejäl summa med bra avkastning. Men det jag funderade lite på är skatten. Låt säga att man sparat ihop tillräckligt mycket pengar så att man, som i det här fallet kan köpa sin drömhäst. Man säljer sina fonder, aktier eller vad man nu sparat i. Kommer det inte en rejäl "skattesmäll" sen då vid deklarationen där man måste betala 30 procent skatt på vinsten man gjort? Löser man det genom att alltid spara ihop 30 procent extra? Eller hur gör man?:confused:

Tar man däremot ett lån får man ju göra skatteavdrag för sina räntekostnader.

Svenska staten vill alltså att vi ska ta lån istället för att spara.:eek:
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Det är fortfarande mer ekonomiskt att spara trots skatten än att ta ett lån ;)

Sen kan man även planera tidpunkten för när man säljer sina aktier för att behöva betala så lite skatt som möjligt ;)

Finns flera olika program för att göra det enkelt med skatter osv.
Jag själv använder ett som drar av skatten i varje "affär" och har sen ett "skattekonto" där skattepengarna hamnar på och sen går resterande in på ett annat konto.
Jag betalar in skatt 1 gång om året och jag betalar alltid lite för mycket för det är roligt att få tillbaka :d :D
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Låt säga att du sparat ihop 100 tkr och när du säljer så går 30 tkr till ett skattekonto och 70 tkr till ett annat konto? Vad är det för program som fixar sånt? Men det måste man ju rimligen kunna fixa själv också.

Vad är det som avgör vid vilken tidpunkt det är mest gynnsamt att sälja ur skattesynpunkt?

Du får ursäkta alla mina frågor men detta är verkligen intressant:)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Är det så att du har råd att ha 4 hästar och idag har 2 skulle jag lägga undan det som skulle varit månadskostnaden för de två och spara till en topphäst.

Är du idag ingen superryttare så skulle jag lägga en bra slant på en massa träningar med en BRA tränare. Nu pratar vi inte om en hyfsad tränare. Utan om den bästa av de bästa. Och satsa hårt på att utvecklas så pass att du sen kan nyttja topphästen och förvalta det den har.

Jag vet inte hur det är med Islandshästar. Men de topphästar som finns inom halvblodsvärlden måste man kunna en del för att det ska bli topp iaf. De är oftast på sitt sätt svårare än Svenssonhästarna.

Jag hade inte lånat för att köpa häst. Sånt sparar jag till.
Får du snart 3 hästar så borde det bli lite mindre tid också. Hinner du med fyra hästar?

Jag skriver under på detta! :bow:
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Låt säga att du sparat ihop 100 tkr och när du säljer så går 30 tkr till ett skattekonto och 70 tkr till ett annat konto? Vad är det för program som fixar sånt? Men det måste man ju rimligen kunna fixa själv också.

Vad är det som avgör vid vilken tidpunkt det är mest gynnsamt att sälja ur skattesynpunkt?

Du får ursäkta alla mina frågor men detta är verkligen intressant:)

Ja om vinsten är 100tkr så blir det så. Finns massor av olika program som fixar sånt.
Ja man kan göra det själv men jag som kan ändra ca 200ggr om dagen så blir det för mkt att hålla koll på i skallen.
Gör man det bara ngn/några ggr i månaden kan man greja det själv.

Ja om du tex får bonus från arbetet eller plockar ut massa gammal semester i pengar så skulle ju inte jag ta ut några halvstora summor för då blir det för mkt skatt.
Då ska man hålla sig antingen ganska lågt eller så ska man sälja så man får in en rejäl summa så det lönar sig med skattesmällen.
Finns ett spann där det inte är roligt att sälja sina tex aktier pga skatten.

Men sen kan man ju göra som jag en del har jag liggandes för att de ska vänta typ 20-30 år framöver en del 10 år andra årsvis en del månadsvis å en del dagsvis men då har man ju börjat avancera en del de flesta sparar ju långsiktigt..

Det finns en himla massa parametrar att ta hänsyn till för att få ut så mycket som möjligt...
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Vilken intressant tråd! Har själv varit i samma situation då jag i flera års tid hade en dröm som i somras äntligen blev sann, då hade jag i stort sätt gett upp drömmen. Efter detta har jag tron att allt går om man bara vill, även om det tar lång tid. Hoppas det löser sig till det bästa med drömmen om topphästen hur du än gör :)
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 815
Senast: sorbifolia
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 397
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 733
Senast: Bellini
·
H
Ekonomi & Juridik Jag har en dröm som många andra att en dag kunna köpa mig en egen häst. Har ridit sen jag va liten knott men inte haft hästintresserade...
2
Svar
39
· Visningar
3 149
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp