Hur mycket är drömmar värda?

kvandi

Trådstartare
Ja, hur mycket är drömmar värda egentligen?

Jag har en dröm i form av att få ha en topptävlingshäst, att få framförallt träna med, lära av och uppleva en kanonhäst men oxå tävla. En sån häst som dessutom har bra o trevligt psyke är dyyyr. Jag kan inte tänka mig att sälja de två hästar jag redan har, älskar dom för mycket för att sälja för att jag skall ha en annan "för skojs skull"... Men jag har både stallplats och månadskostnadsutrymme för en häst till. Men jag har inte investeringspengarna!

Är det värt att faktiskt ta ett lån för att köpa häst? Månadskostnaden stiger ju massor iom det, men det blir ju som med en ny bil. Man betalar lite mer för kvalitet, pålitlighet och nöje. I fallet med en häst med kapacitet så blir det ju att betala extra för kapacitet, möjligheter och egotrippar :D O man lever ju bara en gång.

Men väljer man att spara till dom summorna så rör det sig om antingen för många år eller för stora summor varje månad för att skynda på det. När man tar ett lån okej får betala mer i längden men man har hästen att glädjas åt hela tiden.

Är det värt att skuldsätta sig för att uppfylla en dröm?
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Det är det nog bara du som kan svara på. Känner du att din livskvalité skulle bli bättre om du lånade pengar och köpte en dyr fin häst, jämfört med att spara/skita i det? Om svaret är "ja" så är det bara att köra på ;)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Allt handlar om prioriteringar. Men i det här fallet skulle jag säga nej.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag gjorde lite mitt emellan. Jag hade råd att köpa en billig häst, lånade lite för att kunna köpa den jag verkligen ville ha, vilket var ca 1/3 av hästen. Nu är han snart avbetald och utbildad under tiden. Antagligen har han stigit lika mycket i värde som jag lagt ner på räntor.
Nu köpte iofs jag en helt outbildad häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Måste du ÄGA hästen för att uppleva den drömmen?

Jag lånade pengar för att kunna köpa min häst. Jag fick ha avbetalningsplanen längre än jag hade hästen som avlivades efter en olycka i hagen.

Köper du för sparade pengar så står du iaf inte på minus om något händer hästen. Och är det en livsdröm så kanske det är värt att lägga lite tid på att få den att gå ihop? Något ska du väl ha att ägna dig som pankis också... :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

jag skulle nog inte direkt låna till en häst, inte uppåt en sisådär 100 000 iaf. okej om det handlar om mindre pengar, 50 eller så, men en sån häst du vill ha, i den ras (om du nu forsätter in den ras du är så att säga) du vill ha får man väl räkna med det förstnämda ungefär(?). Du har stallplats i bra inkomst, men har du TIDEN till en tredje häst? Det ÄR inte kul att känna att man inte har tid med sina älsklingar, jag vet precis hur det är!
Att jobba heltid o ha 3 hästar, det skulle jag själv tycka var mkt, även om jag själv med lite tur snart är där! Hihi!
Så visst, låna lite om du vill, men inte hela summan. Tänk på att en dyr häst är dyr i försäkring, och tyvärr kan ju oxå den bästa hästen gå sönder, inte så kul att ha avbetalning på ngt som man kanske inte kan använda som man tänkt.. men nåt sånt får man ju hoppas inte händer!
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Nej jag skulle inte göra det man vet aldrig när man blir av med jobbet även om man hittar ett annat så kan det bli lägre lön eller om man skadar sig så man inte kan jobba mer och då sitter man där med en massa räkningar och lån som skall betalas, inte så kul.

Om jag värkligen ville ha det skulle jag söka en massa extar jobb och på så sätt få ihopp pengar fortare.

Kan ju jobba extra som tidningsbud, flytthjälp, stå i gaderoben på nattklubbar mm för att få ihopp pennar lite fortare.

Funkar troligen inte om det handlar om en häst för dom riktigt stora klasserna men handlar det om så mycket penngar så blir det svårt med ett lån oxå.

Kram
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Skogstrollet: Att hästen skulle kunna förolyckas tänkte jag inte på... dumt det där... Foderhäst har jag funderat på, men när det rör sig om så dyra fina hästar så växer de inte direkt på träd i islandshästvärlden... O jag e ingen toppryttare så det är nog inte enkelt att få fatt i nån av de få som finns.

Tussilago: Jag tittar lite högre än så, runt 150 för o få nåt som skiljer sig från vad jag har. Tiden har jag, stallplats har jag o råd med en tredje har jag (fjärde i sommar när fölis kommer!).

Nullo-Modo: Så sant, icke-arbetsför kan man ju bli närsomhelst :crazy: hemsk tanke... Men bli av med jobbet annars är jag inte orolig för, jag sitter säkert så att säga o det är en stensäker buisiness. Något extrajobb vet jag inte om jag "kan med" med min årslön... Skulle vara extrajobb inom mitt yrke isåfall. Jag har redan sagt till chefen att har han övertid så tar jag det gärna.

Tror jag köper några trisslotter imorn :D
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Är det så att du har råd att ha 4 hästar och idag har 2 skulle jag lägga undan det som skulle varit månadskostnaden för de två och spara till en topphäst.

Är du idag ingen superryttare så skulle jag lägga en bra slant på en massa träningar med en BRA tränare. Nu pratar vi inte om en hyfsad tränare. Utan om den bästa av de bästa. Och satsa hårt på att utvecklas så pass att du sen kan nyttja topphästen och förvalta det den har.

Jag vet inte hur det är med Islandshästar. Men de topphästar som finns inom halvblodsvärlden måste man kunna en del för att det ska bli topp iaf. De är oftast på sitt sätt svårare än Svenssonhästarna.

Jag hade inte lånat för att köpa häst. Sånt sparar jag till.
Får du snart 3 hästar så borde det bli lite mindre tid också. Hinner du med fyra hästar?
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag tycker att det är ekonomiskt enormt oansvarigt att låna för "lyx" som en tredje häst!

Jag tycker över huvud taget inte att man ska låna för ett hästköp. Hästen köper man för befintliga pengar, eller väntar tills man sparat ihop till den!!!
Likadant med andra lyxdetaljer i livet som semestrar och liknande.

Kanske "tråkig" inställning, men det torde vara mer hållbart i längden.

Personligen blir jag rädd för attityden att man konsumerar en massa icke nödvändigt för lånade pengar!
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Om du har råd med ett lån tycker jag du ska tuta o köra. Man lever ju bara en gång.

Jag gillar inte att låna pengar och skulle aldrig låna till t ex en semesterresa för då är pengarna borta. Men låna till kapitalvaror som man kan sälja om det krisar är faktiskt en helt annan sak enligt mig. Skulle du förlora jobbet kan du alltid sälja hästen, och om du har t ex tävlat den kan den t o m vara värd mer än det som du köpte den för.

Se till att ha den ordentligt försäkrad bara, utifall något skulle hända.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag förstår hur du känner och det är lockande att ta ett lån.

Men min högst personliga åsikt är NEJ ta inget lån.
Lån tar man till at köpa hus/bostadsrätt och eventuellt låna lite grann till en bil men då har man mer än halva köpeskillingen själv.
Jag resonerar som att har man inte pengar på kontot till att köpa tex en häst eller en bil så har man inte råd till det heller.

Vad händer om du måste ta bort hästen och försäkringen inte vill betala ut livvärdet? Det är trots allt inte speciellt ovanligt tyvärr.
Då står du med ett lån i flera år framöver utan att ha något roligt kvar :(

Jag räknar på att min islänning kostar ca 5000kr/mån om du sparar undan 5000kr i 2,5 år har du 150 000kr att köpa din drömhäst för.
Det är trots allt inte jätte länge för att få sin drömhäst :)

Vill du ha din drömhäst fortare så hade jag valt att snåla in på annat så jag kan spara mera och även sälja saker.
Tex gör en sadelkammar utrensning kan tyckas att du bara har saker som saknar värde men sälj det för 10-20-50-75-100kr så brukar man bli av med det och det brukar även bli mer pengar än vad man tror att det ska bli.
Gör en utrensning på vinden så brukar det också kunna inbringa en hel del :)

Så brukar jag göra när det saknas pengar och jag väldigt gärna vill ha något :)
Då blir jag bästa kompis med blocket och brukar se till att vara billigast där med och det brukar gå relativt fort att sälja det mesta :)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Håller med, jag hade inte lånat pengar till ett hästköp. Det enda jag lånat pengar till är just till huset. Tv, bilar, hästtransport mm det spar man ihop till och köper det man har råd med.
Visst man lever bara en gång, men det är ju inte frågan om att spara i 10 år frammåt för att ha råd med det. (och är det så så han man inte råd, thats life.)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag själv skulle aldrig någonsin låna till något jag inte tjänar pengar på, dvs aldrig till en häst eller liknande.

Har du möjlighet och tid att spara lite, så kanske det är mer värt att spara ihop och köpa hästen för egna pengar? Under tiden finns det kanske möjlighet att låna en häst eller vara medryttare så du ändå får utlopp för det du faktiskt vill med en dylik häst.

Så, för min egen del skulle jag adrig någonsin skuldsätta mig för en häst. Speciellt inte om jag redan hade hästar sedan innan. Men det behöver ju inte betyda att du inte kommer att få din häst eller din dröm, men du kanske får jobba lite mer för den :)
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Jag skulle aldrig låna om jag inte med säkerhet skulle kunna betala tillbaks hela eller nästan hela lånet om hästen förolyckades eller behövde säljas.
Kan knappast vara roligt att stå med ett lån på 150' och en häst som dött efter en vecka...

Jag tog lån på 50 för min häst, 30 i försäkring. Var precis så jag kunde lösa ut resten av lånet när hästen inte gick att ha kvar. :cool:

Så ja, absolut kan/ska du låna för en häst, men jag tycker du ska tänka dig väldigt noga för innan du tar ett STORT lån.
Tar man ett stort lån blir det ju dessutom betydligt högre månadskostnader (Ett par tusen blir det ju bara på lånet), och då kanske det är bättre att spara ihop en del av summan först.

Ett mindre lån (Max 100, om man har råd med den försäkringen.) skulle jag själv absolut kunna tänka mig att ta på en häst i framtiden. Jag vill inte behöva vänta flera år på att få en häst, då försvinner ju nästan en del av drömmen :p
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Och jag går mot strömmen och säger att jag skulle visst kunna låna för att uppfylla en dröm. Om ekonomin tillåter det vill säga. Har man fått nytt jobb, gått klart sin utbildning, eller förändrat något annat som gör att man har mer pengar kvar i fickan, så ser inte jag någon anledning till att man ska sitta och spara den extra slanten i flera år för att sen uppfylla sin dröm.

Det finns så mycket annat som kan hända på de där åren som gör att man aldrig får chansen att leva ut den där drömmen när pengen väl är ihopsparad. Behöver inte vara nåt dåligt, man kanske får barn tex och då är det inte lika aktuellt att satsa på SM eller VM längre.

Så visst man kanske har hästen en månad och sedan händer det en massa grejor som man aldrig hade räknat med och så står man där utan häst igen. Men alla de grejorna kan ju hända om 3 år också, när man köpt hästen för "sina egna" pengar.

Pengar är i slutänden bara pengar:grin:
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Du skriver att "pengar är bara pengar".
Ja, och om en person handlar tillräckligt mycket för pengar som han/hon inte har, kan man hamna hos Kronofogdemyndigheten.

I TS fall handlar det om en person som har två hästar och ett föl på gång, som vill köpa ytterligare en "drömhäst" för pengar som hon faktiskt inte har.

Jag tycker att det är ett rent ut sagt vansinnigt sätt att resonera, att uppmuntra till att förbruka pengar som man inte äger.

Någonsin hört talas om TV-programmet "lyxfällan"?
Någonsin hört talas om folk som hamnar hos Kronofogden pga att de får ändrade omständigheter och plötsligt inte kan betala?

Som kommentar till ett annat inlägg som ivrigt hejade på lån till lyxkonsumtion: det är inte alls säkert att TS eller du eller jag eller någon annan, lyckas öka värdet på en fin tävlingshäst. Det kan också bli så att hästen blir halt eller personkemin inte stämmer, och värdet sjunker drastiskt av att någon av oss köper den. Så en fin potentiell tävlingshäst är inte en säker investering där man kan räkna med att få tillbaka pengarna sedan!
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Ja ens egna pengar ja! Tycker man skall hålla sig bort i den mån det går från någon annans:p

Men ett banklån betalar jag ränta på och bidrar till marknadsekonomin! Och i slutänden är det den som lånar ut pengarna som avgör om det är en rimlig investering eller inte.

Sedan får man ju som lånare vara medveten om allt som kan hända, drömmen kanske blir helt åt skogen och man får i alla fall sitta och betala av det där lånet i 5 år till. Men så länge man har ekonomi för det ser jag inte problemet.
 
Sv: Hur mycket är drömmar värda?

Du skriver att "pengar är bara pengar".
Ja, och om en person handlar tillräckligt mycket för pengar som han/hon inte har, kan man hamna hos Kronofogdemyndigheten.

I TS fall handlar det om en person som har två hästar och ett föl på gång, som vill köpa ytterligare en "drömhäst" för pengar som hon faktiskt inte har.

Jag tycker att det är ett rent ut sagt vansinnigt sätt att resonera, att uppmuntra till att förbruka pengar som man inte äger.

Någonsin hört talas om TV-programmet "lyxfällan"?
Någonsin hört talas om folk som hamnar hos Kronofogden pga att de får ändrade omständigheter och plötsligt inte kan betala?

Som kommentar till ett annat inlägg som ivrigt hejade på lån till lyxkonsumtion: det är inte alls säkert att TS eller du eller jag eller någon annan, lyckas öka värdet på en fin tävlingshäst. Det kan också bli så att hästen blir halt eller personkemin inte stämmer, och värdet sjunker drastiskt av att någon av oss köper den. Så en fin potentiell tävlingshäst är inte en säker investering där man kan räkna med att få tillbaka pengarna sedan!

Men det är skillnad på att inte ha några pengar och att ha råd att utan större problem betala av på ett banklån varje månad. Har man inte inkomster så man kan täcka amorteringarna och fortfarande ha pengar över till annat som kostar, foder, utrustning, transport så är inte ett lån en bra idé.

Har man inga pengar ska man inte låna pengar, men så uppfattar inte jag ts situation riktigt.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 816
Senast: sorbifolia
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 733
Senast: Bellini
·
H
Ekonomi & Juridik Jag har en dröm som många andra att en dag kunna köpa mig en egen häst. Har ridit sen jag va liten knott men inte haft hästintresserade...
2
Svar
39
· Visningar
3 149
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp