Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Jag mår som allra bäst om jag lyckas somna innan 22 och får sova till ca 7, dvs 9 timmar.... detta händer ALDRIG :angel: Jag har inte självbevarelsedriften att gå och lägga mig på kvällen då jag både tycker att det är rätt så tråkigt att sova jämfört med att vara vaken, samt att jag har ett relativt stort kontrollbehov --> gillar inte att sova för då vet jag inte vad som händer. Kontrollbehovet har blivit lite bättre sen jag skaffade hund då jag vet att han definitivt kommer att väcka mig om någon är påväg att bryta sig in i lägenheten eller liknande (han kan väcka mig bara av att någon går förbi utanför så ibland är han även lite sömnstörande ;)). Generellt går jag kanske och lägger mig 23.30-00.30 någon gång och vaknar mellan 7.00 och 7.30 på vardagar, dvs ca 7 h, jag fungerar rätt dåligt då, framförallt om det sker flera dagar på raken. De dagar jag börjar sent och kan vakna vid 8.30 är det bättre.

Har en fitbit (aktivitetsklocka) som mäter sömn, den mäter även den tiden på natten man är vaken, vilket brukar vara ca 1 h för mig per natt (även om jag ibland inte kommer ihåg att jag vaknat en endaste gång). När fitbit säger att jag sovit i 7 h och 20 minuter eller mer brukar jag känna mig utvilad. Men med andra ord är detta ca 8 h och 20 minuter eftersom fitbit räknar bort ca 1 h (mer eller mindre såklart, den bedömer om man sover eller är vaken med hjälp av pulsen) under natten i vakentid. Dvs måste gå och lägga mig minst 8,5 h innan jag ska upp men helst 9 h då jag brukar ha svårt att somna (kan ibland ta nästan någon timme bara det :banghead:). Kämpar med att bli bättre på att lägga mig tidigare. Försöker få invanan att läsa en bra bok innan jag ska sova så att jag förknippar sova med läsa så att det blir roligare, lyckades under en period men det är lätt att falla tillbaka i gamla mönster tyvärr :(
 
Jag prioriterar sömn före det mesta. Den enda aktiviteten jag gör är att träna och skjutsa barn till olika grejer. Jag jobbar iofs inte heltid heller. Trist ja men orkar inte annars och jag vet vilka konsekvenser sömnbrist får på lång sikt. Därför kommer jag inte köpa häst innan jag går i pension eftersom jag då inte skulle hinna sova ordentligt.

Jag prioriterar också sömn högt, det är inte värt att bli, stressad osv pga för lite sömn.
En av anledningarna att jag inte vill ha barn, vill sova ostört 😍😍😍
 
Min optimala sovtid verkar vara ca 8,5 timmar. Det funkar dock inte på vardagarna, pendlar lite för långt för det. Sover oftast ca 7,5 timmar vilket funkar rätt bra, mindre än 7 timmar så känner jag mig superseg långt in på förmiddagen. På helgerna blir det mellan 8-10 timmar.
 
Jag är mest förundrad över att många har tid att sova 9-10 timmar på en vardag.
Det låter skönt men då skulle jag inte hinna med allt jag vill. Å andra sidan fattar jag att andra inte lägger lika mkt tid på restid till jobbet etc.
Man har inte tid. Men om alternativet är att må som en sjuk zombie så får man prioritera.
Jag väljer bort många roliga saker för att istället sova eller vila.
 
Jag mår bäst om jag sover 7-8h/natt, och försöker få till i alla fall 6-7h/natt på vardagar. Jag har väldigt lätt för att somna och sover som en död hela natten, men har svårt att ta mig i säng på kvällarna :p Jag är en kvällsmänniska av rang och hade nog funkat bäst om jag fick jobba typ 11-19 i stället för 7.30-16 som jag gör nu.
 
Jag sover helst 9 h, siktar på 8 vardagar. Funkar när jag jobbar kväll och natt och låter bli att planera in grejer utöver stall (har 1.5 h pendlingstid/dag totalt). Nattveckan försöker jag också vara noga med att sova helst 3-4 h innan första passet, det gör under för hela veckan (4 nätter) för mig. Dagtid är jag sämre på att lägga mig i tid för att hinna sova, blir allt mellan 3-6 h då oftast och oftast flertalet av dagarna.

På ett vis är jag ganska bra på att bara jobba på även om jag är trött (är bra på att distrahera och fokusera, noll bra på självdiciplin så det gäller att inte sätta sig ned eller tappa fokus) och för mig fungerar det väldigt bra att sova ikapp de flesta veckorna. När jag börjar må så dåligt att jag får svårt att äta ser jag dock till att skärpa till mig ordentligt dels för att det är piss men också för att jag vet att nästa steg är att inte kunna somna. Då gör jag bara verkligen bara jobbet, stallet och köper färdig/enkel mat och sover/vilar och framförallt håller min stressnivå strikt låg tills jag mår bra igen. Ibland tar det någon dag efter vissa natt/dagveckor.

Annars har jag lätt att somna, somna om och sover bra. Även lätt att ställa om från natt till dag. Viktigaste för mig är att hålla schemat såpass fritt att det är space för att vila/sova extra om det skulle behövas. Jag hade svårt att lära mig sova efter nattpassen först och blev oerhört stressad. När jag sedan lärde mig det missbrukade jag det och kunde helt plötsligt varken äta eller sova och fick vara hemma från jobbet en vecka. Nu är det få grejer som motiverar mig att testa min gräns och jag vill tänka att välmående ska faktiskt gå först.
 
På tal om "jag förstår inte att folk har tid att sova x timmar".

Om jag sätter i system att sova tex 6 timmar per natt (mår bra av åtta). Då blir jag dels zombie, dels kan jag börja spontangrina om jag behöver gå upp för trappan för att jag har glömt något, jag är ju så trött!!! :rofl:

Lite avundsjuk på dom som mår bra på sex timmar! Det gör ju massor med extra tid!
 
Så länge jag sover jämna timmar brukar jag fungera, ojämna timmar är jag ett vrak! Konstigt nog, fungerar som bäst med 8 eller 6 timmar. :)
 
8 timmar behöver jag, mindre blir jag trött av och mer blir jag seg av :D! Min optimala sömn får jag mellan 24-08, det är min perfekta tid att gå upp och vilken jag försöker komma upp på även på helger (men kan ofta sova till både 9 och ibland 10).

Vardagar är det optimalt för mig att sova 22-06 (pga vill vara tidigt på jobbet), men ofta blir det 24-06, vilket inte är riktigt bra för huvudet om det händer för många dagar i rad.
 
Jag är också sån som behöver sova mycket. När jag jobbar kan det bli 6h men får kroppen välja själv sover jag gärna 10h. Har aldrig förstått vad folk menar med att de mår dåligt av att sova för mycket.
Jag sover bara mycket om jag är sjuk. Men tror inte ens då att det går att komma upp i så många timmar.
Sover jag mer än åtta timmar är det som att vakna upp ur någon dvala och segt att komma igång med nånting.
 
Jag vet inte hur mycket jag behöver sova men avsevärt mer än jag gör nu iaf.
Jag sover 3-5 h med ganska många små avbrott där jag småvaknar. Detta pga min ryggvärk. Efter 5 h är jag så stel i kroppen att det är lönlöst att försöka somna om när jag vaknar till.
Så jag sover en stund på dagen med. Det kan bli allt mellan 30 min till 2 timmar. I bland behöver jag ta en tupplur på tidiga kvällen med.
Lägger mig sent. Skulle jag lägga mig 22:00 så skulle jag vakna typ 03:00. :meh:
 
jag fungerar som bäst på ungefär fem-sex timmar. Sover oftast i tretimmarsperioder och kan vara vaken allt mellan en till tre timmar mellan. Det är frustrerande ibland, men de två senaste månaderna har jag av någon anledning börjat sova genom nätterna utan uppvak och mår helt ärligt skitdåligt, jag är trött HELA TIDEN, även dagtid.
För mycket sömn har alltid fått mig att vakna upp som med baksmälla, jag förstår helt vad folk menar med att de blir sega hela dagen. Som om kroppen tror att man gått i ide och bör energispara. :)

Kan sova dagtid men har svårt att somna för kvällen före midnatt. Det är till att vara krånglig! :D
 
Senast ändrad:
Absolut minst åtta timmar för att inte märka av det, jag tar sömntabletter dagligen och om jag sover för lite på dem så är jag groggy hela dagen. Jag sover helst mellan midnatt/ettiden fram till tio-elva.
 
jag fungerar som bäst på ungefär fem-sex timmar. Sover oftast i tretimmarsperioder och kan vara vaken allt mellan en till tre timmar mellan. Det är frustrerande ibland, men de två senaste månaderna har jag av någon anledning börjat sova genom nätterna utan uppvak och mår helt ärligt skitdåligt, jag är trött HELA TIDEN, även dagtid.
För mycket sömn har alltid fått mig att vakna upp som med baksmälla, jag förstår helt vad folk menar med att de blir sega hela dagen. Som om kroppen tror att man gått i ide och bör energispara. :)

Baksmälla var ett bra ord! Jag verkar inte kunna bli det av att sova för mycket dock, som ett barn, obegränsat sovande tack :laugh: Men det är så jag känner när jag är trött eller sovit för för lite och stressat för mycket. Då ser jag till att fokusera på sömn o mat tills jag mår bra igen.
 
Baksmälla var ett bra ord! Jag verkar inte kunna bli det av att sova för mycket dock, som ett barn, obegränsat sovande tack :laugh: Men det är så jag känner när jag är trött eller sovit för för lite och stressat för mycket. Då ser jag till att fokusera på sömn o mat tills jag mår bra igen.

Det är så skumt det där! :D Om jag vaknar torr i munnen och ont överallt och med ett "Glööörrrghh..." lyfter huvudet från kudden kan man ge sig sjutton på att klockan är typ tio på morgonen och jag sovit hela natten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 700
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 272
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 734
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 125
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp