Hur mycket ben ger ni era hundar? Vad för sorter?

Fri tillgång till ben av råhud, de tuggar men får inte i sig så mycket. Köttben får dom några gånger i månaden.

Är de sådana "vanliga" ben som finns både med och utan knutar? Finns på granngården och även arken zoo mm? Våra hundar äter ju upp benet på ett par timmar oftast. Hade du valt att inte ha fri tillgång om dom ätit upp dom och inte mestadels bata tuggat?
 
Mina får ben när de är härjiga och jag inte orkar/har tid med dem :angel: Samt om det är något speciellt tillfälle, det kan räcka med en fredagskväll ;) Så typ varannan dag serveras ben av olika sort. Mina hundar blir inte tjocka men det är ju stora hundar.

Vita råhudsben brukar jag ha hemma så gott som alltid. De största som finns på ICA tar typ 15 min att tugga i sig men jag köper extra stora på Ullared som tar några timmar.

Märgben brukar jag också försöka ha hemma och det får dom ”vid speciella tillfällen”. Typ en fredagskväll där vi själva planerat att äta något extra gott. Mina blir inte direkt dåliga i magen av märgen, min ena blir tvärt om hård i magen och bajsar väldigt ljusa små hårda kaninpluttar. Måste få i sig massa kalk eller något av benen..

Andra köttben, typ revben och nackar, är lite svårare att få tag på här men det köper jag titt som tätt när jag hittar. Just revbenen tycker jag funkar bra men är lite rädd för de vassa bitarna som de får i sig.. Nackkotorna tycker jag är ganska värdelösa dock, mina hundar spyr benbitar i flera dagar efteråt av det..



Våra gillar dom vita benen men undrar om dom är mer konstgjorda eftersom dom är så vita? Kan dom va mer skadliga än naturfärgade?
 
Våra gillar dom vita benen men undrar om dom är mer konstgjorda eftersom dom är så vita? Kan dom va mer skadliga än naturfärgade?
Ingen aning, har faktiskt inte kollat upp det. Jag är en sån där dålig hundägare som inte bryr mig så mycket om vad hundarna äter så länge de verkar må bra :nailbiting: mina gillar inte de naturfärgade.
 
Våra gillar dom vita benen men undrar om dom är mer konstgjorda eftersom dom är så vita? Kan dom va mer skadliga än naturfärgade?
Googla på hur de tillverkas. tex så har dogsnaturallymagazine en artikel som kommer upp om man söker på why rawhide is dangerous for your dog.
Det är inga roliga tillsatser för att bleka hudarna och för att få dem till att inte ruttna.
 
Ville har nästan alltid råhud tillgängligt, alltså inte rulle utan bitar av torkad råhud, nöt oftast för det här djurbutiken egen försäljning av er storpack. Kalkonhals lite då och då, mer sommartid än vinter i och med kladdet. 😇 han har även haft horn men just nu är de slut/borttappade så det ska jag köpa ett nytt. Han får även viltben när jag har det i frysen, nacken är uppskattad. Märgben är för hårt och för stor risk för skador. Klövar brukar han käka upp när vi har spårat. :)
 
Ger min hund hudtugg/torkat tugg(tjurmuskel/strupe/andra delar)/whimzees ett par gånger i veckan. Han har alltid horn som ligger framme som han tuggar på ibland när han har tråkigt. Råa ben ibland, oftare på sommaren av förklarliga skäl haha.
 
Är de sådana "vanliga" ben som finns både med och utan knutar? Finns på granngården och även arken zoo mm? Våra hundar äter ju upp benet på ett par timmar oftast. Hade du valt att inte ha fri tillgång om dom ätit upp dom och inte mestadels bata tuggat?

Lite olika varianter från zoo affär, handlar ibland även på tävlingar och andra affärer, rejäla dock och det väl därför de inte får i sig så mycket. Hade de slukat benen så hade de såklart inte haft fri tillgång, då hade de antagligen blivit kassa i magen och fått i sig för mycket energi.
 
Har en hund på 7 månader och en senior. Dom får ben och tuggar ben nästan varje dag. Oftast är det ben av vanlig råhud. Antingen dom naturfärgade eller helvita. Ibland märtben. Tjurmuskel förekommer med. Tanken slog mig att de kanske inte är hälsosamt ? Vad tror ni? Hur ofta ger ni era hundar och är det någon speciell sort som man bör undvika helt?

Ger ALDRIG råhud, just pga hur det framställs med en jäkla massa gifter.

Och det är svårt för hundens mage att bryta ned, sett många hundar där man fått buköppna och plocka ut bitar av råhudsben som gjort att hunden blivit totalt förstoppad.

Därför ger jag endast torkade muskler/senor eller strupar till min. Oftast köper jag dem från mush 😊 Min får något VARJE dag, har alla mina hundar fått då de älskat att få gnaga på något gott. Är bra i magen och tänderna är alltid toppen fina😁
 
Ger ALDRIG råhud, just pga hur det framställs med en jäkla massa gifter.

Och det är svårt för hundens mage att bryta ned, sett många hundar där man fått buköppna och plocka ut bitar av råhudsben som gjort att hunden blivit totalt förstoppad.

Därför ger jag endast torkade muskler/senor eller strupar till min. Oftast köper jag dem från mush 😊 Min får något VARJE dag, har alla mina hundar fått då de älskat att få gnaga på något gott. Är bra i magen och tänderna är alltid toppen fina😁
Fast det beror ju på vad man köper, jag köper råhud som enbart är torkad, det finns inget annat än just rådhud. Med tanke på att han tuggar ordentligt så tror jag inte att det ens är möjligt att han skulle kunna få i sig så stora bitar att han skulle bli förstoppad av det. Torkad muskel, senor, stupar är inget tugg för min hund, det tar 20 sekunder att tugga i sig och alltså rätt bortkastat för syftet. ;) Kalkonstrupe färsk tar kanske några minuter att tugga i sig.
 
Fast det beror ju på vad man köper, jag köper råhud som enbart är torkad, det finns inget annat än just rådhud. Med tanke på att han tuggar ordentligt så tror jag inte att det ens är möjligt att han skulle kunna få i sig så stora bitar att han skulle bli förstoppad av det. Torkad muskel, senor, stupar är inget tugg för min hund, det tar 20 sekunder att tugga i sig och alltså rätt bortkastat för syftet. ;) Kalkonstrupe färsk tar kanske några minuter att tugga i sig.

Just senor är dock sega, tar betydligt längre tid än råhud. Tipsar gärna om några som definitivt tar mer än 20 sekunder. Men visst vissa saker tuggar dem i sig snabbare.
Du får ge din precis vad du vill, jag skiter i vilket. Men jag vill inte ta risken och ville bara förklara varför jag väljer att inte ge råhud 😊
 
Just senor är dock sega, tar betydligt längre tid än råhud. Tipsar gärna om några som definitivt tar mer än 20 sekunder. Men visst vissa saker tuggar dem i sig snabbare.
Du får ge din precis vad du vill, jag skiter i vilket. Men jag vill inte ta risken och ville bara förklara varför jag väljer att inte ge råhud 😊
Helt ärligt så förstår jag inte hur du kan tycka att senor är helt okej men torkad råhud är farligt?
1582395773674.png

Nu lånade jag en bild, men det här är ingen större skillnad mot senor?
 
Ruben har inte så många tänder så han har svårt med hårda ben.
Får torkad kyckling eller ankfile, torkade hönsfötter, tjurmuskel och den typen av naturligt tugg.
 
Det händer då och då att jag köper hem något råben eller någon sena, annars är det råa köttben som gäller och det får de två till tre gånger i veckan. Jag breder ut fleecefiltar så att de täcker köksgolvet. Sommartid äter de sådan ben utomhus. :) Aldrig märgben på grund av risken för tänderna, men det händer om sommaren att de får varsin höftknula från nöt. De brukar hålla dem upptagna!
För några månader sedan hade jag tur att komma över två rådjurskadaver (Alltså bara skelettet med köttrester. Skalle, nacke, bröstkorg, ryggrad och ben. ) och de har räckt rätt länge. :D
 
Ger ALDRIG råhud, just pga hur det framställs med en jäkla massa gifter.

Och det är svårt för hundens mage att bryta ned, sett många hundar där man fått buköppna och plocka ut bitar av råhudsben som gjort att hunden blivit totalt förstoppad.

Därför ger jag endast torkade muskler/senor eller strupar till min. Oftast köper jag dem från mush 😊 Min får något VARJE dag, har alla mina hundar fått då de älskat att få gnaga på något gott. Är bra i magen och tänderna är alltid toppen fina😁
Aldrig varit med om varken buköppning eller problem med förstoppning på hund pga råhudsben? De smälter ju i magen.
Däremot är det betydligt vanligare med benkoprostas när hundar fått råa ben och jag har även öppnat flera som ätit råa ben som fastnat i tarmen.

Däremot finns det risk för kvävning eller att råhudsben fastnar i matstrupen om man har en glupsk hund. Mina får därför aldrig råhudsben ensamma eller sådana med knutar som kan lossna. Brukar också plocka bort benen när det är en liten bit kvar då dom gärna försöker svälja ned sista biten.
 
Aldrig varit med om varken buköppning eller problem med förstoppning på hund pga råhudsben? De smälter ju i magen.
Däremot är det betydligt vanligare med benkoprostas när hundar fått råa ben och jag har även öppnat flera som ätit råa ben som fastnat i tarmen.

Däremot finns det risk för kvävning eller att råhudsben fastnar i matstrupen om man har en glupsk hund. Mina får därför aldrig råhudsben ensamma eller sådana med knutar som kan lossna. Brukar också plocka bort benen när det är en liten bit kvar då dom gärna försöker svälja ned sista biten.
Jag har och det var även i samband med det som veterinären stod och beklagade sig över hur det fortfarande säljs då veterinären tydligen regelbundet fick in hundar som hade råhudsbenbitar som fastnat antingen i halsen eller någonstans senare på vägen ned/ut och ställt till med problem. Sen började jag kolla upp hur de tillverkades och av en slump kollade jag någon veterinärserie på D-play där de visar ett antal hundar som kommer in och behöver opereras pga råhudsbenbitar som fastnat någonstans. Så började söka information och tydligen finns det många hundägare som varit med om det, så då slutade jag att ge det. Nog en helt rimlig reaktion när man behövt åka in och operera en hund pga rådhudsben. Dessutom är ju tillverkningsprocessen inte så värst trevlig.

Har inte hindrat någon annan från att ge sina hundar det, så fortsätt ni med det så fortsätter jag låta bli 😊
 
Förut fick Frej ben ungefär 1 gång i veckan, men nu är det längesedan sist. Han fick oftast lammrevben eller nöt(nack?)kota.
Av några olika anledningar känner jag mig lite obekväm med att ge köttben nu.

Råhudsben gnager han inte på. Möjligtvis att han går runt och piper med ett i munnen.

Tjurmuskel kan han tycka är gott och de håller en stund, men de har också gett blodvite och halv panik när de fastnat i överkäken 🙈, så tjurmuskler känns inte så roliga att ge (och så det här med att äta penisar... :idea:).

Plastgalgar och pennor och fleecefiltar är väl det som Frej tycker är bäst att gnaga på :cautious:.
 
Ger kycklinghals två dagar i veckan, märker stor skillnad på tänderna när det har varit uppehåll mot när hon får det.
Har nästan alltid ett revben framme, hon tuggar på det sporadiskt. Mest när hon är uttråkat så det håller länge, slänger det när det blir för litet och jag inte vågar lämna henne ensam med det.
Hon får rauh på sommaren när jag inte vill riskera att få flugor som lägger ägg i revbenet. Det är samma där, hon tuggar sporadiskt på det.
 
Inspirerad av denna tråd köpte jag nya tuggben idag. En fläta med råhud och ett av grönsaker och kyckling med jordnötssmör. Flätan ratades men det andra benet bar Frej med dig hela vägen från affären och tuggade i sig på en knapp halvtimme. Det var ju helt klart gott i alla fall...
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 572
Senast: Dopy
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 003
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Hej alla, Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga, Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 195
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp