Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

break_a_leg

Trådstartare
I går införskaffade jag mig två olika heminredningstidningar för att ha något kul att bläddra i. Varje gång jag läser dessa tidningar så tänker jag på att det faktiskt finns människor som lägger ned mycket pengar, tid och arbete för att få sitt hem perfekt. Vi har några i bekanskapskretsen vars hem ser mer eller mindre ut att vara klippta ur någon "hem-tidning" samt några med mer skamfilade boenden.

Hur tänker ni när det gäller era egna boenden? Vill ni förändra ofta eller satsar ni på "en stil" som ni behåller x antal år?

Vi behöver nog ta oss i kragen och göra om en del här hemma - det börjar bli dags...
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Här skulle vi behövar sätta igång och renovera. Men för varje sommar som går så säger vi bara '' vi tar det nästa sommar''....Vi får nog med ta oss i kragen..
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Jag är nog en av dom som lägger ner väldigt mycket pengar, tid och arbete på mitt hem men älskar man inredning så blir det lätt så.

Jag älskar mitt rum (bor hos mamma, så jag har bara ett sovrum att inreda ;)) och jag älskar inredning och anser mig själv vara en hejare på det också :D. Jag tycker att man ska försöka undvika alltför "katalog-aktigt" utseende som väldigt många verkar ha idag. Det blir inte ett dugg personligt eller intressant. När jag inreder ett rum tar jag färger som tilltalar mig och möbler som passar både för igår och idag, så att säga. Jag blandar gammalt med modernt men lägger min egna touch på det hela, därför behöver jag inte ständigt förändra för att något faller ur tiden eftersom rummet återspeglar min personlighet och det jag tycker om. :)
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Ett vackert och trivsamt hem spelar jättestor roll för mig. Jag jobbar hemifrån, dvs. jag är hemma mycket, och är väldigt "känslig" för vissa färger och former. Färgen orange, avokadogrön, en viss vinröd färg och vissa bruna nyanser mår jag t.o.m. fysiskt dåligt av.

Jag kan tycka att väldigt många olika stilar är vackra, men inte alla passar mig och mitt hem. Min egen stil är rätt oföränderlig och den består av blandat gammalt och nytt. Jag gillar inte möbelmode utan kör på klassiker. Att det är hemtrevligt är jätteviktigt. Opersonliga inredningar t.ex. Miokatalogen är jättetrist.
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Fast många verkar gillar katalogtänket. Vi har en ganska nära bekant som bor i en möbelkatalog;).
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Jag vill inte göra om en gång per år.

Nu har jag gjort mitt hem så alla rum har olika färgteman och alla rum gör mig glad. Det duger åt mig.

Tidigare så försökte jag hålla allt i mitt hem neutralt för att enkelt kunna piffa till med färgglada gardiner/filtar/kuddar/whatever. Det som hände var att allt var tråkigt, det kom inte in några nya färger, och de gamla färgerna var mesiga (för att passa med den neutrala basen). Så nu är det färg, rejält med färg, och vill jag ändra så får jag helt enkelt anstränga mig. Förhoppningen är dock att jag inte ska lessna allt för fort, vilket man gör på vitt och beige.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Vårt hem är "tyvärr" ganska färgglatt eftersom de som bodde här innan oss verkade gilla annat än vitt. (Allt var dock nygjort och bra gjort) Jag börjar dock tröttna och känner för att bli en vitbeige människa med lite färgklickar här och där...
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Jag har ett guld-rosa-vitt sovrum, ett grön-vitt kök, samt ett chokladigt vardagsrum - bruna nyanser från beige och uppåt, med orange och grönt som färgklickar. Badrummet är vitt och bebisblått med grönt, och hallen... eh. Den är ljusgulvitaktig och förbannat ful. Men man kan inte få allt. :D
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Det betyder otroligt mycket! Jag älskar inredning :love: Mitt hem blir liksom aldrig klart utan det är alltid under en ständig förvandling.
Däremot undviker jag att titta i inredningstidningar, för jag blir så avundsjuk :D
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Tanken med min lägenhet när jag flyttade in var karibientema, och det har väl gått sådär, enligt mig själv, men visst, mycket växter och mycket färg är det. Helst skulle jag ha knallturkosa väggar och en fototapet med en tropisk sandstrand som fondvägg. :o
Jag bor i studentlägenhet, och visst, vi får tapetsera om, finns säkert nån kitschdåre som gärna flyttat in efter mig, men så god ekonomi har jag ju nu inte. Varmt gula tapeter, mörkbruna möbler och accessoarer i turkost, limegrönt och knallrosa, samt olika naturmaterial, funkar fint så länge.
Jag bor med andra ord inte i nåt kataloghem, men det finns en plan med inredningen, och jag trivs kanon. Sådetså. :banana:
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Ett vackert hem är viktigt för mig, men det skall vara vackert i mina ögon. Och definitioner lär det hagla av ... ;)

För mig är vackert en blandning av funktionellt (litet hus!), själ och personliget samt givetvis form och struktur. Men jag vill ha saker VI tycker om, inte nödvändigtvis det senaste i tidningarna. Basen är väldigt neutral och sammanhållen, sen blir det lite variation på färger i olika rum och olika årstider.

Det finns dock lång fler "stilar" jag tycker om, men som jag aldrig skulle vilja ha hemma hos mig.
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Vill ha en egen stil och absolut inte som i en katalog! Hemmet betyder mycket och jag vill inte hålla på och förändra och byta stil, håller mig på inslagen väg. :laugh:

Har ett västerbottenshus som vi har renoverat i gammelsvensk stil med tidsenliga tapeter i rummen och hög boasering i köket. Tycker om gamla möbler och prylar så även det som köps nytt ska följa den linjen. Tycker om färg, vill absolut inte ha vitt i någon stor utsträckning. Älskar trä och har därför timmer i hallen och i det stora tv-rummet på övervåningen. Tyvärr så är det inte orginaltimmer men väldigt naturtroget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Här skulle vi behövar sätta igång och renovera. Men för varje sommar som går så säger vi bara '' vi tar det nästa sommar''....Vi får nog med ta oss i kragen..


Det resonemanget kör vi för tillfället med vår altan! :D Är inne på tredje året nu....vi får nog åxå ta oss i den berömda kragen. ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

jag tycker det är viktigt o kul. Men till en viss gräns.
Nu flyttar jag snart till ett eget ställe där allt kommer gå i vitt o ljusrosa :love: underbart för mig o säkert hemsk för många andra ;)
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Det är viktigt för mig! Nu är jag extremt nöjd med hur jag har det hemma och jag får så mycket enklare att vila/koppla av då. När min lägenhet är vacker enligt mina mått, mår jag bra!

Sen har det där vackra en tendens att gömma sig bland disk och tvätt av någon konstig anledning. Och då blir det ju genast mindre rofyllt :mad:

Edit: Jag ändrar ganska sällan. Den vanligaste förändringen är ommöblering, men det kommer nog att lysa med sin frånvaro så länge jag bor här. Finns inget lika bra sätt att göra :D Men jag gillar mina saker och byter inte ut dem i brådrappet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Vi försöker köra klassiskt, vi har sådana stora ytor att renovera så när vi gör färdigt ett rum måste det "hålla sig" ett bra tag.

Vi gör också de flesta av våra egna möbler så allt tar en himla tid....

Men det är roligt att titta på allas olika stilar och få inspiration och tips! Vi har gjort en blogg om våra vedermödor på
www.hvilaro.blogspot.com
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Vilket fint hus ni har!! Tyvärr är vi för ohändiga för att kunna köpa ett sådant, men man kan ju alltid drömma vidare :)
 
Sv: Hur mycket betyder ett "vackert" hem för er?

Det är min sambo som är den duktige...:o Men vi har väldigt roligt ifråga om planeringen och diskussionerna om hur det ska se ut. Jag vet ganska exakt hur jag vill ha det men han får rita upp det och så kommer jag med ändringar. Jag önskar dock att jag hade hans förmåga att omsätta tankar till färdiga ritningar.
Skickar in en bild på vår badrumstaksmålning som är kul för att den är unik. Det blir en liten kristallkrona som kommer att hänga ner en bit under målningen.

Med ljuslist
080210-

i dagsljus
080125-
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 327
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 101
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp