Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

dom är hög adliga och har med andra ord ärvt sin sk överklass i flera generationer.
Ja adeln är ju mycket speciell på det viset.
I Riddarhuset så räknas bara män.
Vilket är märkligt i.o.m. att vi numera har en Monarki som inte gör skillnad på kön.
Men rent praktiskt så är det samma krav och samma möjligheter oavsett kön när man kommer till yrkesliv och makt i näringslivet.
 
Nej, inte i praktiken. Det är en sån där lite övertydlig ojämlikhet i statistiken - mark ges oftare till söner än döttrar. Väldigt mycket oftare.

Ja fast juridiskt sett är det ingen skillnad. Det var det jag svarade på.

Boken som åsyftas är handlar som nämnts i tråden om fideikommiss, en närmast utdöd företeelse i Sverige.
 
Jo.
Utom i Fidekommisser.
Där så ärver bara den äldste sonen.
Men det är en mycket speciell historia som i princip är avskaffad nu.
Några vägrar dock att släppa det där och fortsätter.
De kvinnor som var med i debatten efter att den tidigare nämnda boken kom ut håller inte med om det. De sa att det fortfarande är ojämlikt. Att det är helt olika villkor utifrån kön och att förstfödda sonen har mer rättigheter men också skyldigheter bara pga av att han är förstfödda sonen.
 
Ja fast juridiskt sett är det ingen skillnad. Det var det jag svarade på.

Boken som åsyftas är handlar som nämnts i tråden om fideikommiss, en närmast utdöd företeelse i Sverige.
Ja juridiskt måste de ju gå under svensk lag också. Men kvinnorna i debatten menade att mark och tillgångar testamenteras till sönerna. Sönerna lärs upp för att bli familjens överhuvud och lära sig förvalta släktens tillgångar etc. Kvinnorna menade att killarna redan från ung ålder fick lära sig ny saker på det sättet som inte tjejer fick.
 
Ja adeln är ju mycket speciell på det viset.
I Riddarhuset så räknas bara män.
Vilket är märkligt i.o.m. att vi numera har en Monarki som inte gör skillnad på kön.
Men rent praktiskt så är det samma krav och samma möjligheter oavsett kön när man kommer till yrkesliv och makt i näringslivet.
Vad gör du för skillnad på adel och överklass?
 
Ja juridiskt måste de ju gå under svensk lag också. Men kvinnorna i debatten menade att mark och tillgångar testamenteras till sönerna. Sönerna lärs upp för att bli familjens överhuvud och lära sig förvalta släktens tillgångar etc. Kvinnorna menade att killarna redan från ung ålder fick lära sig ny saker på det sättet som inte tjejer fick.

Absolut, fast boken handlar om ett fåtal stora gårdar. Den ger ingen generell bild av verkligheten.

Ja, jag har läst den.
 
Absolut, fast boken handlar om ett fåtal stora gårdar. Den ger ingen generell bild av verkligheten.

Ja, jag har läst den.
Jag har inte läst boken utan följt debatten och jobbat med,studerat och umgåtts med en del från överklass. Så min bild är från det som har berättats.
Och visst präglas man av att tex prata med en kompis pappa som inte tyckte hon skulle jobba heltid utan helst inte alls eller bara några timmar om dan så hon hade tid att ta hand om man och familj. Det är bara ett exempel - jag har haft många såna diskussioner.

Detta var tex en släkt med sköld i Riddarhuset.
 
Ja adeln är ju mycket speciell på det viset.
I Riddarhuset så räknas bara män.
Vilket är märkligt i.o.m. att vi numera har en Monarki som inte gör skillnad på kön.
Men rent praktiskt så är det samma krav och samma möjligheter oavsett kön när man kommer till yrkesliv och makt i näringslivet.

Ja fast adeln är ju också överklass. Dessa har varken makt i varken yrkesliv eller näringslivet. Dom jobbar alla som bönder i sina slott och herrgårdar.
 
Men du kan inte skriva att "kvinnor ärver inte fastigheter och jord" och hänvisa till den boken! Det är ju helt galet.
Jag skrev att det kom en bok om det. Inget om vad som skrivs i boken eller att boken skulle vara vetenskapligt korrekt.
Om jag skriver att "kvinnor ärver inte" så är ju det utifrån min erfarenhet. Så blir det ju alltid när man skriver något här. Jag skriver inte i varenda inlägg att "min erfarenhet är och jag tycker" för allt som folk skriver i detta forum är ju deras tyckande och utifrån deras erfarenheter.
 
Jag skrev att det kom en bok om det. Inget om vad som skrivs i boken eller att boken skulle vara vetenskapligt korrekt.
Om jag skriver att "kvinnor ärver inte" så är ju det utifrån min erfarenhet. Så blir det ju alltid när man skriver något här. Jag skriver inte i varenda inlägg att "min erfarenhet är och jag tycker" för allt som folk skriver i detta forum är ju deras tyckande och utifrån deras erfarenheter.

Men utifrån svensk lag och oss som lever och jobbar i branschen är det bara bullshit att kvinnor inte skulle ärva...
 
Men utifrån svensk lag och oss som lever och jobbar i branschen är det bara bullshit att kvinnor inte skulle ärva...
Ok då har du en annan erfarenhet än de jag jobbat, umgåtts med o h känner

Vi kan lämna det där med att vi har olika åsikter helt enkelt, :)
 
Senast ändrad:
Ja fast juridiskt sett är det ingen skillnad. Det var det jag svarade på.

Boken som åsyftas är handlar som nämnts i tråden om fideikommiss, en närmast utdöd företeelse i Sverige.


Nej, juridiskt är det ingen skillnad. Det är därför det är så talande att det är en så enorm skillnad i praktiken. Det vanligaste sättet att förvärva mark är genom arv. Folk får i genomsnitt lika många döttrar som söner. Kvinnor har haft samma arvsrätt som män sedan 1800-talet. Ändå ägs den mesta marken av män. Sedär.
 
Nej, juridiskt är det ingen skillnad. Det är därför det är så talande att det är en så enorm skillnad i praktiken. Det vanligaste sättet att förvärva mark är genom arv. Folk får i genomsnitt lika många döttrar som söner. Kvinnor har haft samma arvsrätt som män sedan 1800-talet. Ändå ägs den mesta marken av män. Sedär.

Det vore intressant att se den statistiken. Men anyway så ärver kvinnor jord i verkligheten. Även om det är i mindre utsträckning än män.
 
Varsågod: http://www.samfunnsforskning.no/con...49242/file/file26684_report_international.pdf

Tror det finns en liknande rapport om bara Sverige också med fler detaljer.

Intressant att den är gjord i Norge och att de är ett av exempelländerna - där ärvs faktiskt gårdar än idag per default av den äldste sonen. De ligger lite efter kan man säga ;).

Jag har inte tid att läsa nu men har ögnat, såvitt jag kan bedöma står det att gårdar tas över och drivs vidare av sönerna mer ofta. Men det betyder ju inte att döttrarna går lottlösa? Jag undrar om ni inte blandar lite päron och äpplen i det här resonemanget. Att gården drivs vidare av en man är inte samma sak som att kvinnor inte ärver jord eller fastigheter.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 948
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 087
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp