Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Skulle nästan vilja dra det till att så mycket kläder har jag inte ägt totalt :D. Tre par jeans, två par mysbyxor, öh, punkt....
Samma här. Tror det var nån tråd för inte så längesen om hur mycket kläder man behöver, tror jag svarade 15-20 par trosor och strumpor, 3 jeans, 5-10 linnen, 10-15 toppar och 10 klänningar är det jag äger i vanliga kläder :p
 
Ridbyxor och uniform.
Tja något sådant.
Och så några uppsättningar för bröllop och en för begravning.

Ja ridbyxor har jag också, och arbetsjeans. Svarta jeans måste finnas för begravning ;). Bröllop är jag så sällan på så då funkar samma outfit varje gång :D.
 
Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!

Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).

Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.

Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.

Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..

Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.

Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!

Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!

Rensar kläder ibland och skänker bort och köper nytt jag behöver, dvs mjukisbyxor, t-shirt, underkläder etc men köper inte bara för de är kul. Samma med inredning.
 
@makarontanten
Jag använder också gärna samma favoritkläder jämt, jag har "löst" problemet genom att inte köpa så mycket nytt.
När det gäller vardagskläder så har jag kläder så att det räcker i ca 2 veckor, vilket för mig nu på höten innebär ungefär 7 par byxor, 14 linnen/T-shirts och 14 tjockare tröjor/koftor. Då är jag säker på att hinna tvätta innan kläderna är slut, och alla vardagsplagg används såpass ofta att de slits ut rätt fort. När något plagg är utslitet så ersätter jag det, och så rullar det på. Det blir aldrig en massa vardagsplagg som inte används, och jag hinner inte tröttna på något innan det är utslitet och ändå ska kastas.
När det gäller ytterkläder, jackor och skor osv, köper jag alltid neutrala grejer så att jag kan ha dem tillsammans med i alla fall det mesta av kläderna jag har. Då blir de också använda ofta, slits ut och jag blir tvungen att skaffa nytt.
Fest-/finkläder däremot slits ju inte ut på det sättet så det har samlats allt för mycket i garderoben som jag inte vill göra mig av med men som ändå aldrig används tyvärr :(
 
Byter sällan inredning men när det är dags så gör jag mig av med det gamla. Nu ska jag köpa ny kuddfodral t ex och då ska jag slänga de gamla som ja haft i typ 12 år och tröttnat på. Några enstaka grejer har jag spart trotts att det inte används men då är det ofta något speciellt som t ex en pläd som är sydd av en gammal avliden släkting.

Försöker undvika onödiga prylar. Vad gäller stekpannor så har jag en (stor & bra), blev erbjuden en liten gratis häromdagen men tackade nej, det tar upp för mycket plats och kändes onödigt:) Jag har t ex två bäddset, två set med handdukar till badrummet, 3 kökshandukar att växla.

Vad gäller kläder har jag det som med lätthet får plats i en byrå + 1,5 garderob. Tricket är att ha bara användbara kläder. Ett par svarta kontorsbyxor med bra passform t ex funkar både till vardags, på fest och på begravning. Generellt tänker jag mycket "användbarhet" och försöker rensa ut sånt jag inte använder regelbundet. Jag använder det mesta tills det slits ut. Tröttnar sällan om det inte var ett felköp från början, det har ju hänt. Skor har jag i flera säsonger och klackar om regelbundet. Jag brukar försöka köpa kvalité när jag väl shoppar eftersom jag ändå inte är så ombytlig av mig.

Jag tror jag hade tänkt lika dant även om jag bott i en större lägenhet, men jag kanske hade haft lite mer finkläder och lite större skafferi.
 
Jag har inget nöje av att shoppa överhuvudtaget. Jag köper i stort sett nytt när det gamla är trasigt, oavsett om det är kläder eller heminredning. Att byta ut en massa i hemmet bara för att förnya, har jag aldrig gjort.

Endast undantagsvis är mina utslitna saker användbara för någon annan, men om de är det så ger jag oftast bort dem. Det vanliga är att saker och kläder är mogna att kastas när jag är klar med dem.
 
Jag ogillar att prova kläder, jag ogillar prylar (fult och jobbigare att städa) och jag ogillar att spendera pengar.
Min garderob är dock också överfull, fast jag har bara en och där ska allt rymmas.
Rensar kanske en gång varannan månad, hittar alltid saker jag kan göra mig av med.
Köper jag nåt nytt åker något gammalt ut, det gäller både kuddfodral, kläder, skor och köksgrejer.
Ogillar också skor och väskor (pga fula).

Har en stekpanna, två bäddset, två uppsättningar handdukar, två par jeans, två vinterjackor och två vår/höstjackor.
Har fått höra att många tror att jag har en jättestor garderob och skor etc, men det är nog för att jag använder alla mina saker, det finns inget i min garderob som inte använts detta år t ex.
Har dock en förmåga att slänga lite väl mycket, ibland kommer jag på en sak jag tror jag har som jag behöver till nåt (ofta maskerad), men efter att ha tänkt efter ett tag kommer jag på att jag inte sett den på ett par år = slängt.

Numera har jag en låda i förrådet för maskeradprylar :p
 
Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!

Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).

Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.

Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.

Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..

Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.

Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!

Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!

Usch, får skämmas men jag är precis som du. (Kan aldrig vara sunt att handla på det där sättet...) Eller var iaf, jag har lyckats lära mig dra ner på ALLT. Skillnaden mellan oss är väl att jag handlar 99.9 % när det är rea och allra helst då halva reapriset. Jag vet vad jag vill ha, så då kan jag vänta på rean. Bara det att det för fasen alltid är rea nånstans...

Vet inte hur det fungerar, men jag ramlar alltid över nåt som "behövs" hemma, vare sig det är kläder, skor eller heminredning. Eller annat.

Tills slut, för några månader sen, så kände jag att det får vara stopp på detta nu. Det bågnar i varenda garderob och skåp och låda och jag slutade helt sonika gå på stan och i affärer. Har inte känt nåt pockande behov heller faktiskt. Eller jo, nu i veckan, men då var jag för trött för att ta mig till butikerna.
 
Jag shoppar inte ofta, men när jag väl gör det, så blir det otroligt istället. Jag åker inte och köper 1 par skor, jag köper 3 par. Jag köper inte en duk om jag inte kan köpa en matchande matta också....Jag beställer inte 2 överdelar från en postorderfirma, jag köper en hel garderob. Som sagt, det händer inte ofta, men när det händer blir det jävligt dyrt och mycket ;-)
Då är det ju inte så konstigt att du inte använder grejerna, det är ju som att du ska bli en helt ny person varje gång du shoppat, måste kännas jättekonstigt.
 
Alltså... BYTER stil? :confused: :eek:

Jag köper nya kläder eller saker när det gamla är sunkigt och inte fungerar eller jag inte kan ha det längre. (har gått ner i vikt lite under de senaste åren)

jag har oändligt gamla tröjor som jag har när jag går i skogen, leker med grannens hundar eller jobbar med ved och trädgård. De hänger med tills de är bortom räddning. Trasiga saker har jag INTE. Där går gränsen.

Gardiner äger jag inga och jag har inget behov av ny soffa förrän den gamla är för ful (älskar den)

Ser ingen mening i att köpa nytt bara för att variera mig.
 
Gardiner äger jag inga och jag har inget behov av ny soffa förrän den gamla är för ful (älskar den)
Här så finns det gardiner, ganska så söta, efter någon av svärfars flammor och soffa skaffar man ny när den gamla har fallit sönder.
Rokoko-soffan kläs om när tyget blir utslitet.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 951
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 099
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp