Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Som exempel. Pappa var här i helgen och hjälpte mig att tapetsera i köket. När allt var klart, ville jag ha en ny matta, nya gardiner och nya dukar som blev pricken över i:et. Fortfarande inte fel på det jag hade innan, men så kul att byta och göra allt fint samtidigt. Det "gamla" sparas ju, det är ju ändå något jag gillar, men inte passade just nu :-O
Det är väll upp till var och en att spara så mycket man vill. Så länge det inte går ut över ens mående så är det väll bara att spara på? Se till att ha bra med förrådsutrymme bara. Jag sparar ofta saker även om jag inte vet vad jag ska göra med dom just nu, ett tu tre så åker de upp ur förrådet och in någonstans där jag tycker det passar eller så gör jag mig av med dom i samband med flytt eller att jag behöver utrymmet till något annat.
 
Steg ett är att slutA shoppa. Onödigt att köpa kläder du ändå inte använder.
Fundera på varför du shoppar?

Jag har mkt saker men köper numera der jag verkligen vill ha...
 
Jo visst kan jag spara. Jag eller någon annan mår inte dåligt av det, men JAG vill ha plats här hemma, jag vill inte vara materialisk, jag vill ha mindre av allt, men kan inte slänga det jag gillar helt enkelt och ändå köper jag nytt. Tråden är skriven som till hälften är skämtsam, till hälften allvar och samtidigt som ett problem, då man inte kan spara allt.
 
Jag shoppar inte ofta, men när jag väl gör det, så blir det otroligt istället. Jag åker inte och köper 1 par skor, jag köper 3 par. Jag köper inte en duk om jag inte kan köpa en matchande matta också....Jag beställer inte 2 överdelar från en postorderfirma, jag köper en hel garderob. Som sagt, det händer inte ofta, men när det händer blir det jävligt dyrt och mycket ;-)
 
Jag shoppar inte ofta, men när jag väl gör det, så blir det otroligt istället. Jag åker inte och köper 1 par skor, jag köper 3 par. Jag köper inte en duk om jag inte kan köpa en matchande matta också....Jag beställer inte 2 överdelar från en postorderfirma, jag köper en hel garderob. Som sagt, det händer inte ofta, men när det händer blir det jävligt dyrt och mycket ;-)

Börja med att köpa enstaka saker istället då? Köp det du VERKLIGEN vill ha.
 
Jag shoppar inte ofta, men när jag väl gör det, så blir det otroligt istället. Jag åker inte och köper 1 par skor, jag köper 3 par. Jag köper inte en duk om jag inte kan köpa en matchande matta också....Jag beställer inte 2 överdelar från en postorderfirma, jag köper en hel garderob. Som sagt, det händer inte ofta, men när det händer blir det jävligt dyrt och mycket ;-)
Fundera på varför du köper saker som du inte använder och varför du vill köpa tre av varje.
 
Om du tänker skorna, så tänkte jag såhär. 1 par till lite lättare promenader, inte så varma, lite lättare och man går bra i dem nu i höst, innan vinter och snö kommer. Nr 2. Goretex , klarar lite väta när det är blött och frost ute, utan att man blir blöt. Par nr 3 , goretex och lite varmfodrade innan den riktiga vintern kommer med snö och kyla, då har jag vinterkängor istället. :-)

Får kanske säga att jag är hundägare och ute mycket i alla väder för att förklara alla skor som ska passa i olika väder.
 
Om du tänker skorna, så tänkte jag såhär. 1 par till lite lättare promenader, inte så varma, lite lättare och man går bra i dem nu i höst, innan vinter och snö kommer. Nr 2. Goretex , klarar lite väta när det är blött och frost ute, utan att man blir blöt. Par nr 3 , goretex och lite varmfodrade innan den riktiga vintern kommer med snö och kyla, då har jag vinterkängor istället. :-)

Får kanske säga att jag är hundägare och ute mycket i alla väder för att förklara alla skor som ska passa i olika väder.
Ok men då använder du skorna? Då förstår jag inte problemet. :D
Om du inte köper skor varje vecka?
 
Jag rensar regelbundet (varje år) bland alla mina grejer, men ärligt talat är det väl inte så mycket jag lyckas göra mig av med. Jag är fäst vid mina grejer och det bär emot att t.ex. göra sig av med något som jag fått i present eller något som jag har något särskilt minne kring. Jag försöker tänka till innan jag köper nytt istället. Sådär generellt köper jag inte något nytt "bara för att". Jag har t.ex. en fyra år gammal telefon och har ingen tanke på att byta. Jag hade tjock-TV tills den gick sönder för ett år sedan. Möbler har jag bara köpt i samband med flytt (och jag har flyttat 3 gånger totalt) ifall det har saknats något.

Kläder är min svaga punkt. Är intresserad av mode och stil och vill gärna ha nytt, samtidigt som jag använder mina gamla, älskade plagg tills de går sönder.. Men jag försöker rensa minst 2 ggr per år i alla fall och säljer av lite grejer på Tradera, lämnar till Myrorna o.s.v. Ibland börjar kläder sitta dåligt och när jag känner att kläder helt enkelt inte passar längre så brukar det gå att lämna dem ifrån sig..
 
När jag köper nytt så rensar jag ut motsvarande.. Köper jag nya gardiner så rensar jag bort (slänger, ger bort) de gamla, köper jag nya lakan rensar jag bort de mest slitna osv.
Samma med kläder, har dessutom insett att jag väldigt väldigt sällan använder nåt annat än tränings eller stallkläder så satsar pengarna på sjyssta såna och köper "gå ut bland folk" kläder på second hand som jag sen kan ge bort och köpa nya för att slippa ha samma plagg på mig vid varje event. Helt onödigt och samla på sig sånt för några få gånger om året utan köper billigt så jag sen kan köpa "nytt" och kassera det gamla.

Angående heminredning så är jag ganska ointresserad av sånt så det inget problem, framförallt är jag helt ointresserad av att gå och dammtorka så prydnadssaker går helt bort, tror jag har en vas (som jag fick i bröllopspresent) och en hjärtformad skulptur annars har jag bara lite krukväxter, en hylla med whiskyflaskor (mer eller mindre fulla), två hyllor med pokaler och så en hel del inramade förstorade foton på väggarna.
 
Hahahahaha, jag använder inget nytt, så 90% av alla kläder hänger fint i garderoben. Här finns hela strumpor, hela underkläder, snygga under och överdelar. Det jag har på mig är dock trasiga, urtvättade, håliga, fläckiga och det gäller alla kläder ;-) Jag tar på mig nytt och fint om jag ska ut på AW, på krogen, på fest eller liknande, men det är ju såååå sälllan att det knappt räknas, och då vill jag ha nytt istället och ännu mer kläder finns kvar sen;-)...
 
Gillar du att gå i trasiga fläckiga kläde? Menar inte att låta nedlåtande men det kan kanske funka som inspiration?

Om du inte är nöjd som det är? Då är det ju bara att skänka bort det du inte använder?
Hahahahaha, jag använder inget nytt, så 90% av alla kläder hänger fint i garderoben. Här finns hela strumpor, hela underkläder, snygga under och överdelar. Det jag har på mig är dock trasiga, urtvättade, håliga, fläckiga och det gäller alla kläder ;-) Jag tar på mig nytt och fint om jag ska ut på AW, på krogen, på fest eller liknande, men det är ju såååå sälllan att det knappt räknas, och då vill jag ha nytt istället och ännu mer kläder finns kvar sen;-)...
 
Gillar och gillar... Jag föredrar mjuka kläder framför hårda, jag byter inte om för att åka och handla och ser inga som helst problem med att gå i mysbyxor när jag tar hundpromenader... När jag ska på annat, föredrar jag jeans och något snyggare upptill, men inte att vara supermodern och utmärkande. Trivs i min håliga stil även om den är superful och annat finns i garderoben...
 
Ok.. Men vad är det som är problemet då?
Om du trivs i kläderna är det ju bra..:)
Då kan du rensa ut det du inte vill ha och inte köpa nytt
 
Varför inte köpa sjyssta "o"håliga mys/mjukiskläder och slänga de gamla trasiga? Har själv haft samma problem, garderoben full med kläder jag inte använder och haft på fula, billiga och oftast trasiga mys/träningskläder. Rensade ut allt jag inte använt senaste halvåret och la i en kartong och beställde lite dyrare, snyggare (hållbarare) tränings/mysbyxor och ska lämna in kartongen med kläder till second hand/välgörenhet nu då jag haft de i kartongen ett halvår utan att leta efter ett enda av plaggen som jag plockat bort. Har dock köpt två överdelar på second hand för att ha på kommande familjesammankomster, de kostade rysliga 40kr styck och ser helt nya ut :D. Mycket roligare att lägga pengar på plagg man faktiskt använder har jag kommit på!
 
Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!

Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).

Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.

Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.

Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..

Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.

Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!

Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!
Du kan vara min okända tvilling :p
Men jag har inga problem så länge som det finns plats... det är när platsen att lägga undan på är full, DÅ tittar jag hur jag ska lösa det.
Jag hade t.ex en genomgång av gardiner för ett tag sen och insåg att jag hade en hel del ärvda (urfula) som jag aldrig har satt upp, aldrig tänker sätta upp, går inte att använda ens som tyg till något annat - dom fick åka till erikshjälpen...

Det är på den nivån när jag väl rensar...
Numer har jag dock lärt mig att säga "tack, men nej tack" till saker som prompt ska ges till mig, om jag absolut inte vill ha dom förstås... :p
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 950
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 099
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp