Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Ja? Klart kisse ska ha räkor! Min föredrar rökta räkor skalade av husse (för är han i närheten duger inte matte... :cautious: :meh:). Hon äter på nåder havskräftor och hummer också :D

Ja Gud vad knäpp man är med sina djur! :o:pUngefär som mina föräldrar som har "lärt" sin katt att man alltid får tonfisk i maten om man stirrar tillräckligt länge för då kan inte mamma och pappa stå emot och han är ju FAKTISKT UTSVULTEN :arghh: trots att han får ny mat hela tiden och jagar utomhus dessutom.. :rofl::rofl:
 
Ja Gud vad knäpp man är med sina djur! :o:pUngefär som mina föräldrar som har "lärt" sin katt att man alltid får tonfisk i maten om man stirrar tillräckligt länge för då kan inte mamma och pappa stå emot och han är ju FAKTISKT UTSVULTEN :arghh: trots att han får ny mat hela tiden och jagar utomhus dessutom.. :rofl::rofl:

Fast när det gäller vanlig mat är jag rätt hård, jag "pimpar" inte den om den inte duger :D Nu är hon faktiskt rätt okomplicerad när det gäller den, det är inte mycket hon vägrat äta :)
 
Fast när det gäller vanlig mat är jag rätt hård, jag "pimpar" inte den om den inte duger :D Nu är hon faktiskt rätt okomplicerad när det gäller den, det är inte mycket hon vägrat äta :)

Det försöker jag säga till dom också men jag förstår tydligen inte riktigt hans behov på rätt sätt! :grin:

(;))

Är tacksam att vår kille också äter bra och inte är mycket för "skräp" förutom sina godkända godisar :)
 
Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott. Jag äter även tex sötsaker relativt ofta - inte lika ofta som jag dricker vin, men varje vecka händer det nog ändå. Chips och liknande äter jag iofs aldrig, nästan, för jag tycker inte om det. (Kaffe dricker jag många koppar om dagen, men det är kanske inte onyttigt alls?)[/QUOTE

Beror kanske lite på hur man lever, alkoholen hade begränsat mig från bilkörning vilket jag måste göra om jag ska till stallet. Vill inte heller dricka nåt glas när jag är med min son. Sen är det knöligt att handla, måste man iväg till ett system.

Jag gillar att dricka vin i sociala sammanhang men ensam hemma smakar det trist tycker jag. Det har för många trista bieffekter för att ge samma goda känsla som godsaker.
 
Jag gillar att dricka vin i sociala sammanhang men ensam hemma smakar det trist tycker jag. Det har för många trista bieffekter för att ge samma goda känsla som godsaker.

Det var intressant, att det liksom upplevs smaka olika i olika sammanhang. Jag upplever inga trista bieffekter alls med ett glas vin. Just när man är hemma är också ett sådant tillfälle att man inte skulle behöva köra bil precis efter vinglaskonsumtionen.
 
Senast ändrad:
Nån gång i månaden/varannan månad kanske.
Kan bli vin till maten någon gång, och ibland gör sambon drinkar där alkoholen mest är en ingrediens för smaken men jag räknar det ändå. "Fest" med mer alkohol blir ett par gånger/år.
 
Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott.

Måttligheten kommer sig nog av att "alla" vet att hinkar man i sig alkohol bara för att man tycker det är gott och enbart pga det, har samma förhållningssätt som till annat gott som inte är farligt hälsomässigt, så blir man alkoholist, riskerar diverse alkoholrelaterade sjukdomar, kan inte sköta sitt jobb och sina fritidsintressen, det sociala livet drabbas, familjen drabbas osv osv på ett sätt som inte sker om man äter ex.vis godis i mängd flera gånger i veckan, så jag tycker inte alls det är förvånande att folk är måttliga även om de tycker alkohol är gott.
 
Måttligheten kommer sig nog av att "alla" vet att hinkar man i sig alkohol bara för att man tycker det är gott och enbart pga det, har samma förhållningssätt som till annat gott som inte är farligt hälsomässigt, så blir man alkoholist, riskerar diverse alkoholrelaterade sjukdomar, kan inte sköta sitt jobb och sina fritidsintressen, det sociala livet drabbas, familjen drabbas osv osv på ett sätt som inte sker om man äter ex.vis godis i mängd flera gånger i veckan, så jag tycker inte alls det är förvånande att folk är måttliga även om de tycker alkohol är gott.

Fast nu var det den extrema måttligheten som var uppe för förvåning.

a la "jag tycker mycket om vin och dricker 1 eller 2 glas om året". Alltså ungefär 200 gånger från något som skulle kunna vara riskkonsumtion för hälsa eller beroende.
 
Det är nog tyvärr så att många inte klarar av att ha ett välfyllt barskåp eller vinförråd. Både av ekonomiska skäl och av det skälet att de inte kan låta flaskorna vara när de finns tillgängliga.
Jag har sedan många år plockat ihop egna lagringsbara viner, plockar med mig en riktigt fin konjak eller whisky varje gång jag åker utomlands till länder där priserna är överkomliga.
Och just att sätta sig i bästa fåtöljen, tända en havanna och smutta på ngt gott är livskvalitet. Boken man läser blir bättre och musiken ur högtalarna låter bättre ;) Men det är säsongsavhängigt..det smakar bäst de där ruggiga höst o vinterkvällarna när gran-bitarna sprakar och knäpper i braskaminen ;)
 
Nej, jag tycker det är respektlöst mot kreatören/producenten. På samma sätt som att köpa fin konst på galleriet av en konstnär och sedan elda upp den när man kommer hem, är respektlöst. Det är respektlöst även om den som lagt ner sin själ i en produkt inte får veta om det.

Sedan vore det också elakt att göra det så producenten ser det. Men lika respektlöst.

Konsten är ju gjord för att titta på, inte för att elda upp. Spriten är till för att använda, den ska drickas upp. Nu lagade de mat med den istället. Fortfarande använd.
 
Konsten är ju gjord för att titta på, inte för att elda upp. Spriten är till för att använda, den ska drickas upp. Nu lagade de mat med den istället. Fortfarande använd.

Min jämförelse håller (nästan bokstavligen när man tänker efter). Whiskyn är inte till för att användas som bränsle. Precis lika lite som tavlan är gjord för att användas som bränsle. Båda är resultatet av ett omsorgsfullt hantverk och mycket kunskap.

Båda används därmed på ett mycket respektlöst sätt mot den som lagt ned sin själ, yrkesskicklighet och massor av tid och pengar på att göra grejen.
 
Det var intressant, att det liksom upplevs smaka olika i olika sammanhang. Jag upplever inga trista bieffekter alls med ett glas vin. Just när man är hemma är också ett sådant tillfälle att man inte skulle behöva köra bil precis efter vinglaskonsumtionen.

Det är vetskapen om att "efter glaset kan jag inte köra mer ikväll" som ger mig klåda. Då känner jag mig låst.

På en fest eller middag på stan har jag planerat för att dricka och anpassat livet efter det. Skulle nåt då ske med tex hästarna skulle jag ta en taxi och lösa det men att behöva ta taxi till en sjuk häst för att jag har suttit och pimplat hemma känns inte bra.

Sen blir jag lite trött och avslappnad av vin, det har jag inte tid med till vardags.
 
Min jämförelse håller (nästan bokstavligen när man tänker efter). Whiskyn är inte till för att användas som bränsle. Precis lika lite som tavlan är gjord för att användas som bränsle. Båda är resultatet av ett omsorgsfullt hantverk och mycket kunskap.

Båda används därmed på ett mycket respektlöst sätt mot den som lagt ned sin själ, yrkesskicklighet och massor av tid och pengar på att göra grejen.

Spriten är tillverkad för att förbrukas och ta slut.
 
Jag älskar rött vin!:love: Skulle säkert kunna bli rötjutalkis om jag hade såna tendenser...jag skulle nog också kunna bli spelberoende eller shopaholic också vid närmare eftertanke...:angel::D Men jag har ju normala spärrar så jag blir varken det ena eller det andra men jag tar gärna ett glas rött på helgen, oavsett om vi äter eller ej. Kanske inte varje helg, oftast inte på vintern iaf men på semestern är det standard!
 
.


Eller minimorötter till hästen :angel::D
Eller fickan full med morotsslantar så man har nåt att retas med och tjaffsa över. ;)

Madam "missade" ju moroten ibland och "råkade" ta fel och tog tummen istället,,,,,,som hon sen vägrade släppa. :o :p

Nu har jag ju ingen egen häst längre så nu är det grannens sura arab (som absolut inte får handmatas, tja när matte är i närheten :angel: ) som jag retas med och han älskar att tjaffsa och leka skitsur och försöka bita mig i näsan. :laugh:
 
Det är nog tyvärr så att många inte klarar av att ha ett välfyllt barskåp eller vinförråd. Både av ekonomiska skäl och av det skälet att de inte kan låta flaskorna vara när de finns tillgängliga.
Jag har sedan många år plockat ihop egna lagringsbara viner, plockar med mig en riktigt fin konjak eller whisky varje gång jag åker utomlands till länder där priserna är överkomliga.
Och just att sätta sig i bästa fåtöljen, tända en havanna och smutta på ngt gott är livskvalitet. Boken man läser blir bättre och musiken ur högtalarna låter bättre ;) Men det är säsongsavhängigt..det smakar bäst de där ruggiga höst o vinterkvällarna när gran-bitarna sprakar och knäpper i braskaminen ;)
Havannan får du ha för dig själv (har aldrig använt nåt tobaksbaserat och planerar inte att göra det heller) men resten håller jag med om, jag brukar även ta med ett glas gott vin till elektroniklabbet när jag ska cadda kretskort kvällstid och bra musik, ett glas vin att smutta på med vetskapen att världen därute sover och jag skapar nåt beständigt är ganska njutbar. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 754
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 340
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 599
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp