Bukefalos 28 år!

Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Jag alskar mina vardagsglas med jattelika kupor, jag tycker vinet blir sa mycket godare nar det bara ar bottenskyla av vin och aromen samlas ovanfor. Just nu suktar jag efter nya Pinot Noir glas som ar super vackra och tunna och SA goda att dricka ur.
Det är konstigt men tunna glas gör att det smakar bättre, det tycker jag också :)
 
På tal om waste... tänker bara på en dam som alltid köpte paté och färska smögenräkor till katten på Östermalmshallen :rofl: Men katten tyckte nog att det var gott ;)

Alla gör ju som dom vill men visst skär det lite i hjärtat om ngn häller coca cola i ett årgångsvin eller beställer ett riktigt bra kött "well done" och dränker det i ketchup :p
 
På tal om waste... tänker bara på en dam som alltid köpte paté och färska smögenräkor till katten på Östermalmshallen :rofl: Men katten tyckte nog att det var gott ;)

Alla gör ju som dom vill men visst skär det lite i hjärtat om ngn häller coca cola i ett årgångsvin eller beställer ett riktigt bra kött "well done" och dränker det i ketchup :p

Haha.. Jag är en sån där köttmarodör. Mina nära och kära anser att jag totalt saknar matkultur iom mina skosulor jag beställer jämt. De flesta av dem vill snudd på att köttet ska ha puls. Hjort och lamm kan få vara lite blodigt. Annars - näää!
 
Ok?
De flesta jag känner dricker vin som måltidsdryck och jag skulle inte vilja påstå att de ligger på nån slags alkis-gräns. Vi dricker allt mer kontinentalt numera, dvs ofta men mindre mängder. Jag är uppväxt med att vin är en måltidsdryck. Mina föräldrar drack nästan alltid ett glas vin till middagen. Jag har dock aldrig sett mina föräldrar berusade under min uppväxt och skulle inte vilja klassa deras drickande som nån slags "risk" varken för dem själva eller deras omgivning.
Granntanten har druckit 1-2 glas vin typ dagligen och är 95 bast, still going strong! :D Hon hade varit på hälsokoll häromdagen och läkaren hade sagt att det var bara att köra på! Ngt hon var mycket nöjd med ;)
Du får ju givetvis dricka precis som du vill, jag ville bara påpeka att nio glas vin i veckan är ett riskbruk och kan få konsekvenser. Sedan tål vi alla alkohol olika, vissa får skrumplever tidigt och andra klarar sig bra. Men det är ju inget man kan blunda för direkt utan ett riskbruk är ju ett riskbruk oavsett om det är kontinentalt eller måltidsdryck. Jag ville bara förtydliga det eftersom jag tycker att du ofta skriver om att du dricker vin och kaos är inblandat.
 
Du får ju givetvis dricka precis som du vill, jag ville bara påpeka att nio glas vin i veckan är ett riskbruk och kan få konsekvenser. Sedan tål vi alla alkohol olika, vissa får skrumplever tidigt och andra klarar sig bra. Men det är ju inget man kan blunda för direkt utan ett riskbruk är ju ett riskbruk oavsett om det är kontinentalt eller måltidsdryck. Jag ville bara förtydliga det eftersom jag tycker att du ofta skriver om att du dricker vin och kaos är inblandat.

Ok vi känner ju inte varandra så du får helt enkelt acceptera att jag dricker ett glas vin till middag och trots det inte definierar mig som alltför alkoholiserad, även om du tycker det ;) Ang "kaos" så är det nog en överhängande daglig risk oavsett om vin är inblandat eller ej.
 
Fast det var ju det jag avsåg. Att det är kutym fråga varför någon inte dricker eller inte tycker om alkohol. Men om någon inte dricker eller tycker om kaffe så är det "okej, vill du ha te/saft/vatten?" och inga frågor. Dvs dricker man kaffe två ggr per år kommer folk inte veta det för man får inga följdfrågor när man säger nej tack/jag tycker inte om. Aldrig frågan "tycker du inte om något kaffe, inte espresso heller?" Eller "dricker du aldrig kaffe alla?"

Lite OT. Någon gång för ganska så längesedan så var jag på en mindre fest och var ganska trött. Fick då frågan om jag ville ha något uppåttjack. När jag sedan sa nej så blev det "okej, vill du ha kaffe?" och inga följdfrågor :D
 
Jag dricker inte ensam och då min man inte dricker blir det sällan att jag dricker hemma om vi inte har vänner/familj över. Om jag går ut dricker jag nästan alltid. Två veckor på sommaren dricker jag 1-3 glas dagligen då vi är hos svärföräldrarna och de alltid har vin framme till middagen.

Nyss hemkommen från 6 dagar i Italien, drack 4 glas rött, lite limoncello och en drink. En vanlig månad dricker jag dock runt 2-5 glas vin+lite drinkar.
 
Haha.. Jag är en sån där köttmarodör. Mina nära och kära anser att jag totalt saknar matkultur iom mina skosulor jag beställer jämt. De flesta av dem vill snudd på att köttet ska ha puls. Hjort och lamm kan få vara lite blodigt. Annars - näää!
Håller med dig fullständigt men det får inte vara överstekt så det blir torrt men väl stekt och ketchup är en underskattad sås .Den går bra till både kött och fisk :d
 
Haha.. Jag är en sån där köttmarodör. Mina nära och kära anser att jag totalt saknar matkultur iom mina skosulor jag beställer jämt. De flesta av dem vill snudd på att köttet ska ha puls. Hjort och lamm kan få vara lite blodigt. Annars - näää!

Puls? Nä då har du missförstått gott kött. Det ska hängmöras länge efter slakt för att mogna och få rätt smaker. Sedan får ett riktigt bra kött gärna serveras medium rare.

Well Done på en bra köttbit tycker jag är slöseri, blir lika bra med mindre dyrt kött, men är det så man tycker om det, fine. Äter man upp det så blir det ju inte tekniskt waste, bara i min åsikt en förspilld upplevelse av något mycket mycket bättre.

Ketchup är ingen sås till kött. Det är socker med tomatsmak och passar till nästan ingenting utom korv med bröd.
 
Puls? Nä då har du missförstått gott kött. Det ska hängmöras länge efter slakt för att mogna och få rätt smaker. Sedan får ett riktigt bra kött gärna serveras medium rare.

Well Done på en bra köttbit tycker jag är slöseri, blir lika bra med mindre dyrt kött, men är det så man tycker om det, fine. Äter man upp det så blir det ju inte tekniskt waste, bara i min åsikt en förspilld upplevelse av något mycket mycket bättre.

Ketchup är ingen sås till kött. Det är socker med tomatsmak och passar till nästan ingenting utom korv med bröd.

Den passar inte ens till korv... :cautious:
 
Puls? Nä då har du missförstått gott kött. Det ska hängmöras länge efter slakt för att mogna och få rätt smaker. Sedan får ett riktigt bra kött gärna serveras medium rare.

Well Done på en bra köttbit tycker jag är slöseri, blir lika bra med mindre dyrt kött, men är det så man tycker om det, fine. Äter man upp det så blir det ju inte tekniskt waste, bara i min åsikt en förspilld upplevelse av något mycket mycket bättre.

Ketchup är ingen sås till kött. Det är socker med tomatsmak och passar till nästan ingenting utom korv med bröd.

Vi äter mest hjort. Det behöver inte göras lika mycket med för att vara mört.
Nöt blir sällan lika bra oavsett sort. Alltså kan man för min del gärna få göra det mer well done.
Jag har varit ännu värre än jag är idag. Jag kunde inte äta kött med minsta rött i pga fobi för blod och mjuk/blöt konsistens. Jag blev spyfärdig.
Numer kan jag äta sånt även om för blodigt får mig lätt illamående.
Råbiff tex hade jag garanterat spytt av. Det är ngt med lukten på nöt som bara.. blääää.. om det inte är iaf medium.
Men visst vet jag att jag förstör köttet sas. Och bjuder jag på kött räknar jag med att de flesta inte vill ha det destroyed. De flesta har inte min fobi.
Och visst fasen känner man skillnad på kött även om det är kossa och man inte har det blodigt.

Ketchup var det inte jag som tog upp. Det har inget på kött och göra.
 
Jag tycker det låter så himla gott när någon säger till mig på en fredag att "nu ska jag sätta mig i soffan, lägga upp benen på bordet och ta ett stort glas rödvin".

Det ser gott ut i glaset, de som gillar vin tycker det är så fantastiskt gott och älskar verkligen att dricka sitt glas med helgandakt. Det är som lyxchoklad för andra.

Men, nej........det är inte förknippat med något gott. Jag tycker verkligen inte om rött vin och tycker att vitt vin går att dricka men det är inte något jag längtar efter eller tycker är tillräckligt gott att lägga pengar på.

Det enda jag gillar i alkoholväg är sliskiga drinkar som smakar mer av annat än alkohol så då känner jag att det är både billigare och bättre att köpa läsk. Alkohol är inte värt mina pengar liksom.

Annat som ser gott ut som jag märker att folk verkligen tycker om är öl eller whisky.
Ibland önskar jag att jag gillade alkohol som många gör, smaken alltså.

Hittills har jag aldrig fått frågan om varför jag inte ska ta ett glas ändå. Givetvis har jag varit onykter och kommer nog vara det igen några gånger men det är mycket sällan.

Andra "laster" har jag både många och mer onyttiga än ett glas alkohol då och då.
 
På tal om waste... tänker bara på en dam som alltid köpte paté och färska smögenräkor till katten på Östermalmshallen :rofl: Men katten tyckte nog att det var gott ;)

Alla gör ju som dom vill men visst skär det lite i hjärtat om ngn häller coca cola i ett årgångsvin eller beställer ett riktigt bra kött "well done" och dränker det i ketchup :p

Haha! Ungefär som vi när vi köper från fiskbilen på helgerna och börjar med att skala en liten tallrik till katten för det är inte mys om inte hela familjen är med :angel::love:

Men något vin får han i alla fall inte! ;)
 
Haha! Ungefär som vi när vi köper från fiskbilen på helgerna och börjar med att skala en liten tallrik till katten för det är inte mys om inte hela familjen är med :angel::love:

Men något vin får han i alla fall inte! ;)

Ja? Klart kisse ska ha räkor! Min föredrar rökta räkor skalade av husse (för är han i närheten duger inte matte... :cautious: :meh:). Hon äter på nåder havskräftor och hummer också :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 871
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 455
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 675
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp