Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Eller fickan full med morotsslantar så man har nåt att retas med och tjaffsa över. ;)

Madam "missade" ju moroten ibland och "råkade" ta fel och tog tummen istället,,,,,,som hon sen vägrade släppa. :o :p

Nu har jag ju ingen egen häst längre så nu är det grannens sura arab (som absolut inte får handmatas, tja när matte är i närheten :angel: ) som jag retas med och han älskar att tjaffsa och leka skitsur och försöka bita mig i näsan. :laugh:
Öhhh....?? Vad har detta med vin att göra?:o:D
 
Måttligheten kommer sig nog av att "alla" vet att hinkar man i sig alkohol bara för att man tycker det är gott och enbart pga det, har samma förhållningssätt som till annat gott som inte är farligt hälsomässigt, så blir man alkoholist, riskerar diverse alkoholrelaterade sjukdomar, kan inte sköta sitt jobb och sina fritidsintressen, det sociala livet drabbas, familjen drabbas osv osv på ett sätt som inte sker om man äter ex.vis godis i mängd flera gånger i veckan, så jag tycker inte alls det är förvånande att folk är måttliga även om de tycker alkohol är gott.
Det som förvånar mig är den måttlighet som innefattar enstaka glas vin/motsvarande om året. Att man inte halsar i sig en flaska vin som om det vore vatten när man är törstig, är en annan sak.
 
Beror kanske lite på hur man lever, alkoholen hade begränsat mig från bilkörning vilket jag måste göra om jag ska till stallet. Vill inte heller dricka nåt glas när jag är med min son. Sen är det knöligt att handla, måste man iväg till ett system.

Jag gillar att dricka vin i sociala sammanhang men ensam hemma smakar det trist tycker jag. Det har för många trista bieffekter för att ge samma goda känsla som godsaker.

Kanske. Jag är nog närmare att undvika att ha ett ständigt behov av att köra bil, så att jag just kan göra saker lite lättsamt. Tex är det i hög grad för att hålla bilberoendet så lågt som möjligt som jag bor i staden, och inte utanför. Motsvarande är det i princip lika lätt för mig att gå till Systembolaget som till Hemköp, ett par hundra meter fast åt olika håll. På buke har jag förstått att många helt undviker alkohol när de har barn i närheten, men jag tänkte inte så när mina ungar var små. Barns närvaro påverkar i stort sett inte hur och vad jag dricker, så berusad att jag inte kan ringa taxi vid behov blir jag aldrig.

När jag var yngre drack jag gärna en liten skvätt likör när jag var sötsugen efter maten, men numera har jag tröttnat på likör.
 
Hur mycket man dricker eller inte dricker beror ju främst på behovet av att alltid kunna köra, dels - gissar jag - på generationsskillnader, jag är född -56. Normalt sett drack aldrig kvinnor, eller mycket lite, under min uppväxt (kvinnorna i familjen var lärare/tjänstemän sedan tre generationer tillbaka och alla grannarna lantbrukarhustrur). Onyktra personer, män eller kvinnor, unga eller gamla, var och är det mest bedrövliga jag vet. Dessutom råkade fulla töser rejält illa ut redan på 60- och 70-talen.
 
Havannan får du ha för dig själv (har aldrig använt nåt tobaksbaserat och planerar inte att göra det heller) men resten håller jag med om, jag brukar även ta med ett glas gott vin till elektroniklabbet när jag ska cadda kretskort kvällstid och bra musik, ett glas vin att smutta på med vetskapen att världen därute sover och jag skapar nåt beständigt är ganska njutbar. :)
Är egentligen ingen rökare, men just doften och smaken av ett fint rökverk i just den situationen passar bra + det faktum att man puffat på cigarrer i detta rum i närmare 200 år. Det gäller att hålla traditionerna levande ;)
 
I snitt kanske en gång varannan månad. Dricker några cider/öl med en vän några gånger om året och festar ordentligt några gånger om året. Dricker aldrig något glas hemma.
 
Haha! Ungefär som vi när vi köper från fiskbilen på helgerna och börjar med att skala en liten tallrik till katten för det är inte mys om inte hela familjen är med :angel::love:

Men något vin får han i alla fall inte! ;)

Min hund får inga räkor efter att hon fick såna gaser att vi höll på att dö. Lämpligen också i 1600-talshus med vinterfodrade fönster som tejpats igen på gammalt vis. Vi fick vackert vänta tills stanken lagt sig.
Hon har innan det oftast fått smaka allt. Både hjort, lamm, ostron, hummer etc.
 
Hur mycket man dricker eller inte dricker beror ju främst på behovet av att alltid kunna köra, dels - gissar jag - på generationsskillnader, jag är född -56. Normalt sett drack aldrig kvinnor, eller mycket lite, under min uppväxt (kvinnorna i familjen var lärare/tjänstemän sedan tre generationer tillbaka och alla grannarna lantbrukarhustrur). Onyktra personer, män eller kvinnor, unga eller gamla, var och är det mest bedrövliga jag vet. Dessutom råkade fulla töser rejält illa ut redan på 60- och 70-talen.
Min mamma är född på 30-talet och dricker som jag, dvs rätt lite vin i taget flera gånger i veckan. Jag har mina alkoholvanor från mitt föräldrahem, i stort sett.
 
Min hund får inga räkor efter att hon fick såna gaser att vi höll på att dö. Lämpligen också i 1600-talshus med vinterfodrade fönster som tejpats igen på gammalt vis. Vi fick vackert vänta tills stanken lagt sig.
Hon har innan det oftast fått smaka allt. Både hjort, lamm, ostron, hummer etc.

Haha hjälp! Minns när vi hade bostonterriers utan svans som kan kväva lite :rofl:, morfar smygmatade med kakor på kalas och där låg dom under bordet och släppte den ena avgrundsfisen efter den andra! :arghh::yuck:

:D
 
Nu blev jag sugen på vin :d
Jag ska strax åka hem och sätta mig på min uteplats, lyssna på vågorna, med en bok och ett glas vin i hand.
Så härligt. :)

Och jag lovar dig att det kommer att smaka minst lika bra som om du hade druckit det i sällskap med 5 andra. Eller bättre, när man riktigt får tid att njuta av vinet, boken och vågorna istället för att pladdra.

Lät väldigt härligt och semestrigt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 750
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 340
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 594
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp