Bukefalos 28 år!

Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Jag har knappt druckit något alls dom sista 20 åren. Folköl två-tre gånger om året och något glas vin. Men nu häromveckan knatade jag in på glasbanken och köpte mig en flaska Aurora. Det är som godis. Ett glas snask. Så det ska jag inte köpa igen på ett tag.
Jag har precis upptäckt ett enligt mig gott alkoholfritt öl på Willys som funkar när jag grillar.
Jag tycker om smaken av sprit, fin klar sprit, det ska smaka som iskallt källvatten med en skarp vass sting. Tyvärr går inte den sorten att köpa. Och jag har inget behov av att dricka det heller.

Jag dricker ju för mycket av all dryck - vatten, mjölk, alkohol, juice, läsk. Står det framför mig så tar jag en klunk. Jag vet inte varför och det är inte så bra alla gånger. Jag kan bli så mätt på vatten så jag känner mig sjuk en liten stund. Därför undviker jag alkoholhaltiga drycker nu för tiden. Något har jag ju lärt mig.
 
Ett glas vin till maten och kanske någon gång i veckan ett extra glas på kvällen det ger ... 150 flaskor vin per år och sen tillkommer drinkar, konjak mm, en hel del.
Jag räknade nog med lite för stora vinglas, 2 dl, om man tar 1,5 dl blir det lite drygt 100 flaskor per år vilket också är en del. Alltså som räkneexempel, själv tycker jag att det enda rätta är naturligt vatten till mat, och här i sydvästra Skåne finns kanske världens bästa vatten att dricka silat genom kalkberggrunden.
 
Tidigare i tråden var det någon som hällde läsk i dyrt vin om det smakade illa enligt hen. Det är väl upp till varje människa att tala om vad dom tycker smakar otäckt. Just när det gäller alkohol så är ju preferenserna minst sagt olika och priset ska ju inte bestämma om någon tycker det är gott?

Nej, men för mig är det extremt respektlöst mot de som tillverkat produkten med stor omsorg, lagrat i 5 år och smakat, lagrat igen i 10-15 år, smakat igen, blandat i fraktioner, produktutvecklat under många år - för att få fram den produkt de vill ge till sina kunder att dricka. Ett hantverk som tål respekt.

Att sedan bränna upp spriten i ett Triangiakök, där rödsprit för 30 kr/l framtagen i en industriell process fungerar mycket bättre. Suck.

Precis som att vaska dyr champagne.

Men visst, man kan köpa dyr konsthantverkskeramik som tar veckor att dreja, bränna och lacka och använda som lerduvor vid skytte också. Det är också respektlöst.
 
Nej, men för mig är det extremt respektlöst mot de som tillverkat produkten med stor omsorg, lagrat i 5 år och smakat, lagrat igen i 10-15 år, smakat igen, blandat i fraktioner, produktutvecklat under många år - för att få fram den produkt de vill ge till sina kunder att dricka. Ett hantverk som tål respekt.

Att sedan bränna upp spriten i ett Triangiakök, där rödsprit för 30 kr/l framtagen i en industriell process fungerar mycket bättre. Suck.

Precis som att vaska dyr champagne.

Men visst, man kan köpa dyr konsthantverkskeramik som tar veckor att dreja, bränna och lacka och använda som lerduvor vid skytte också. Det är också respektlöst.
Håller inte med dig. Att filma medans man hånfullt skrattande häller i drycken i brännarn på trangiat och sen skicka filmen till tillverkaren. DET är respektlöst. Att vaska dyr champagne är inte respektlöst mot tillverkaren av champagnen utan mot den som ser en hel månadslön sprutas ut.
 
Tidigare i tråden var det någon som hällde läsk i dyrt vin om det smakade illa enligt hen. Det är väl upp till varje människa att tala om vad dom tycker smakar otäckt. Just när det gäller alkohol så är ju preferenserna minst sagt olika och priset ska ju inte bestämma om någon tycker det är gott?
Det var just den liksom skrytsamma tonen jag reagerade på. Vill någon blanda single malt med hallonsaft, så gärna för mig.
 
Att vaska dyr champagne är inte respektlöst mot tillverkaren av champagnen utan mot den som ser en hel månadslön sprutas ut.

Nej, jag tycker det är respektlöst mot kreatören/producenten. På samma sätt som att köpa fin konst på galleriet av en konstnär och sedan elda upp den när man kommer hem, är respektlöst. Det är respektlöst även om den som lagt ner sin själ i en produkt inte får veta om det.

Sedan vore det också elakt att göra det så producenten ser det. Men lika respektlöst.
 
Jag räknade nog med lite för stora vinglas, 2 dl, om man tar 1,5 dl blir det lite drygt 100 flaskor per år vilket också är en del. Alltså som räkneexempel, själv tycker jag att det enda rätta är naturligt vatten till mat, och här i sydvästra Skåne finns kanske världens bästa vatten att dricka silat genom kalkberggrunden.
"Officiellt" är ett glas vin 1,2 dl, vilket inte är särskilt mycket.......
 
Nej, jag tycker det är respektlöst mot kreatören/producenten. På samma sätt som att köpa fin konst på galleriet av en konstnär och sedan elda upp den när man kommer hem, är respektlöst. Det är respektlöst även om den som lagt ner sin själ i en produkt inte får veta om det.

Sedan vore det också elakt att göra det så producenten ser det. Men lika respektlöst.

Jag tycker väl inte riktigt jag förstår respektlösheten i att göra sig av med något ingen gillar att dricka.

Vi hade en jäkla massa flaskor fin whiskey och annat starkt som vi inte riktigt fick plats för i nya huset. Jag dricker inte whiskey och killen kanske någon gång/år i gästers sällskap.
Vi ville alltså bli av med det. Det kändes fel att bara kasta så mycket. Så jag kom på att pappa gillar whiskey.
Han kommer inte behöva köpa på något år.
Han fick bla en Loch Dhu som ju kan vara kul att ha testat och bjuda på.
Win win - vi slapp flytta skiten och pappa blir glad.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tidigare i tråden var det någon som hällde läsk i dyrt vin om det smakade illa enligt hen. Det är väl upp till varje människa att tala om vad dom tycker smakar otäckt. Just när det gäller alkohol så är ju preferenserna minst sagt olika och priset ska ju inte bestämma om någon tycker det är gott?
Det var väl inte mig du tänkte på? Jag skrev att jag kan hälla både isbitar och en skvätt flädersaft i "billigt" vitt vin om det inte är gott. Rött vin köper jag hellre liiiite dyrare, men vitt vin är jag inte lika petig med, såvida det inte ska drickas till mat. Vitt sommarvin som ska stå ute i trädgården medan jag rensar ogräs, och kryddas med diverse flugor och skräp som kommer med vinden, sätter jag ibland isbitar och flädersaft i. Då räcker det längre och jag kan dricka mer utan att bli snurrig och dyka i rabatten. Men hade jag köpt ett fint vitt vin som ska drickas till en middag, eller ihop med gäster, skulle jag givetvis inte göra nåt sånt. (Och jag använder bara min egen flädersaft, inget annat...)
 
Det var väl inte mig du tänkte på? Jag skrev att jag kan hälla både isbitar och en skvätt flädersaft i "billigt" vitt vin om det inte är gott. Rött vin köper jag hellre liiiite dyrare, men vitt vin är jag inte lika petig med, såvida det inte ska drickas till mat. Vitt sommarvin som ska stå ute i trädgården medan jag rensar ogräs, och kryddas med diverse flugor och skräp som kommer med vinden, sätter jag ibland isbitar och flädersaft i. Då räcker det längre och jag kan dricka mer utan att bli snurrig och dyka i rabatten. Men hade jag köpt ett fint vitt vin som ska drickas till en middag, eller ihop med gäster, skulle jag givetvis inte göra nåt sånt. (Och jag använder bara min egen flädersaft, inget annat...)

Fast om du tycker det är gott med dyrt vin med is och flädersaft är det ju bara att köra tänker jag.
Man dricker ju det man tycker är gott. Blir andra upprörda över att man förstööör får de väl bli det. Deras problem!
 
Det var väl inte mig du tänkte på? Jag skrev att jag kan hälla både isbitar och en skvätt flädersaft i "billigt" vitt vin om det inte är gott. Rött vin köper jag hellre liiiite dyrare, men vitt vin är jag inte lika petig med, såvida det inte ska drickas till mat. Vitt sommarvin som ska stå ute i trädgården medan jag rensar ogräs, och kryddas med diverse flugor och skräp som kommer med vinden, sätter jag ibland isbitar och flädersaft i. Då räcker det längre och jag kan dricka mer utan att bli snurrig och dyka i rabatten. Men hade jag köpt ett fint vitt vin som ska drickas till en middag, eller ihop med gäster, skulle jag givetvis inte göra nåt sånt. (Och jag använder bara min egen flädersaft, inget annat...)
Nä det var inte du. :-)
 
Fast om du tycker det är gott med dyrt vin med is och flädersaft är det ju bara att köra tänker jag.
Man dricker ju det man tycker är gott. Blir andra upprörda över att man förstööör får de väl bli det. Deras problem!

Absolut. Det är väl ingen som gnäller över att man gör champagnedrinkar som Bellini, så varför ska man lägga sig i om folk blandar flädersaft eller läsk i vinet?

Oavsett hur dyrt vin man öppnat så är det ju liksom kört när man väl korkat upp det, även med en vakuumpump kan man inte spara det särskilt länge. Där ser jag skillnaden med en riktigt fin whisky. Den kan man sätta på korken igen på om man inte gillar den och behålla i väldigt många år framöver. Det är väl trevligt att kunna bjuda gäster med annan smak än en själv på något riktigt exklusivt. Alternativt höra sig för i vänkretsen om någon vill ha den. Att använda den som bränsle tycker jag är värre än att mata hunden med kobe-biff. Mer på nivån att lägga biffen på komposten för att bli blomjord.
 
"Officiellt" är ett glas vin 1,2 dl, vilket inte är särskilt mycket.......

Jag har för mig att när man räknar enheter alkohol i riskbedömningar är ett glas vin 15 cl men med tanke på hur hög alkoholhalten är i många viner låter det rimligt att mängden ska vara lite mindre än så. Jag är glad att glasen vi har hemma är rätt små, 30 cl, så fyller man det halvvägs blir det rätt lagom. Många glas som säljs är ju mer än dubbelt så stora, så att ta "ett glas vin" kan betyda väldigt olika mängd.
 
Det här att du närmast skryter om hur underligt du hanterar dyr och omsorgsfullt framställd och lagrad whisky... (förutsatt att det är den drycken du talar om, det framgår inte helt).
Jo det är den dyra drycken och med colan var jag inte med alls utan hörde det från en kollega som var med och med att hälla den i spritköket var han som bjöd på den som visade det fungerade och tyckte den var bäst att använda så och praktisk att bjuda på för dom flesta backade då han tog av korken så jag är helt oskylldig men skulle inte dricka av den förutom den droppe jag tog på tungan utan skulle hellre tjära båten med den så jag har inte ens tagit i just denna vidriga dryck med tång ens .Att något så vidrigt kan vara så dyrt .Normal whiskey är god
 
En skvätt vin i ett stort glas vatten får många viners smak att komma fram än bättre! Något jag lärt mig att uppskatta av bekanta från varmare länder på jorden.
Annars blir det inte ofta. Nån enstaka öl då och då, flera på raken nån enstaka gång om året.
 
Dricker alkohol några gånger om året. Dels för jag inte tycker om speciellt många sorters alkoholhaltiga drycker, samt att jag blir nojig gällande bilkörning dagen efter. Därför känns det bättre att låta bli.
 
(Ska vi dricka riktigt finvin tar vi fram glas med större kupor men till vardags behövs liksom inte såna finesser.)
Till vardags dricker jag vinet hemma i vanliga, fast rätt små, dricksglas. Jag gillar det, jag tycker att det bidrar till att hålla det där med vin (alkohol) på en odramatisk nivå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 873
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 458
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 675
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp