hur ofta..

blizz

Trådstartare
byter ni bett på era hästar, har ni några som ni varierar mellan, eller rider ni på samma hela tiden ch det funkar bra? Jag måste byta bett ett par ggr i veckan, hästen behöver variation verkar det som och sluter helt enkelt lyssna om jag har samma bett jämt- hon blir mkt mer uppmärksam med någon nytt i munnen.
jag har ett tredelar bett med fasta ringar, samt ett tvådelat bridong med rödliga ringar som jag varierar med, det är de betten som har funkat bäst!
är jag ensam om att göra så, eller är vi fler?

Sv: hur ofta..

Aldrig, om det funkar. Jag har en kräsen unghäst som är väldigt känslig och har hittat en betsling som han fungerar ok på så då ser jag ingen mening med att skifta. Jag vill att han ska bli trygg med sin betsling, min hand och vår kommunikation.

Däremot så varierar jag med bettlöst arbete varannan dag eftersom jag bara rider varannan dag.

Hade jag haft en häst som VILL att jag ska skifta bett eller en som inte bryr sig så hade jag skiftat. För det ger olika tryck, det är jag såklart helt medveten om.

Jag har samma alltid och det funkar jättebra. Hästen gillar inga andra bett så vad har jag för val :p
Treledat Ky Rotary fullcheek, förut hade jag vanligt tredelat, det funkar också men Ky bettet är ännu bättre!

I bland rider jag bettlöst.

Jag växlar aktivt mellan tredelat (vanligt), rakt med fasta ringar, vanligt rakt, sidepull och ibland tredelat äggbett.

Hästen funkar bäst på rakt med fasta ringar och bettlöst men måste ju tävla på tredelat...

Jag växlar vilt mellan tvådelat rostfritt med rörliga ringar och tredelat muffbett i mässing. Märker egentligen ingen större skillnad på hästen just nu, men jag tror att det är bra att variera om man kan.

har olika träns med olika bett på.
just nu: ett hoppträns med tvådelat muffbett, dressyrträns med tredelat sprenger kk ultra, uterittsträns med tvådelat pessoa, "barockträns" med stång.

ska införskaffa ett bettlöst alternativ också!

I början (för typ 10-12 år sen) så hade jag ett tredelat till dressyren och ett tvådelat till hoppningen, men övergick senare till bara tredelat bett då han inte fungerade bra med det tvådelade. Ett tag var jag inne på att börja hoppa med hack, men iom att vi inte vågar hoppa så mkt (har haft hoppförbud) så rider jag bara med hack ibland vid uteritter för lite variation.
Dock funderar jag på att prova ett rakt bett efter rekommendation från vet idag, då han "gnager" på bettet ibland. Tydligen så ska han inte kunna göra det lika lätt på ett rakt bett.

Bra artikel i ämnet:

Betslingsproblem eller gymnastikproblem?
Tillsammans med Torbjörn Lundström, klinikchef på Djurtandvårdskliniken i Söderköping, tittar Anders mycket på betsling och han förespråkar att man växlar sin betsling med jämna mellanrum för att minska risken för skador i hästens mun. Dessutom är det viktigt att bettet passar hästens anatomi.

- På 1800-talet hade man speciella munmätare, det kanske inte vore så dumt att ta upp det igen, säger han.

Samtidigt är det så att många betslingsproblem egentligen är gymnastikproblem, att hästen inte använder sina bakben och sin rygg. När den sedan blir lösgjord försvinner problemen i munnen. I sådana fall spelar det ingen roll hur många olika bett man prövar. Ofta kan det bli lite bättre i två veckor, sedan återkommer problemen eftersom hästen fortfarande inte är genomarbetat och lösgjord.

- Hästen bestämmer om bettet funkar och instruktören måste kunna läsa hästens reaktioner, säger Anders.

Alla hästar får skador i munnen
I princip alla hästar får någon gång skador i sina munnar av bettet. Det finns studier på hästar som visar att 80 procent har sårskador i munnen. Och det är ingen skillnad på om hästen rids av en duktig professionell ryttare eller en skogsmulleryttare, de får skador ändå.

- Det viktiga är att vi är medvetna om att vi inte kan stoppa metall i munnen och dra åt nosgrimman utan att det händer något, säger Torbjörn Lundström.

Både han och Anders rekommenderar att man växlar mellan ett ledat bett, ett oledat bett och ett bettlöst alternativ på sin häst. Att bara rida bettlöst är inte optimalt, även de hästarna uppvisar nämligen skador i sina munnar.

- Om man har tre alternativ som man varvar minskar skaderisken med 50 procent, säger Torbjörn.

Hästar ska inte heller tugga på bettet, utan mjukt suga på det.

- Inget däggdjur mår bra av att tugga på metall, säger Torbjörn.

Parerstänger
För några år sedan var de så kallade Myler-betten väldigt populära, men både Anders och Torbjörn anser att de oftast har för stora portar och att bettet viker sig runt lanerna. Bettet trycker mot tungan och hästen försvarar sig då genom att lägga tungan på fel sida och vips så trycker bettet direkt på lanerna. Det blir tryckskador och i förlängningen vävnadsdöd i hästens mun, vilket ger sår.

På hopphästar och jakthästar kan man ibland behöva bett med parerstänger, helt enkelt för att få bettet att ligga stilla i munnen. Bett med stor tungfrihet ger ofta tryck på lanerna. När det gäller nosgrimmor så föredrar Anders den gamla hederliga remontgrimman. Om hästen kryper bakom bettet så kan man hissa upp grimman och fästa tömmen i ringarna, tipsar han.

Jag var hos tandläkaren häromdagen med min häst. blev glad då han såg helt fin i munnen, inte mkt att göra där.

Vet rekommenderade ändå(!) mig att växla bett var tredje dag, föreslog även att testa bettlöst på hackamore med korta skänklar.
Köpte ett nova silikon, annars byter jag mellan vanligt 3-delat, 2-delat, 2-delat gummi, fullcheek och nu mitt novabett, red ut m grimma o grimskaft härom dagen. det gick bra det också :D får väl se till att byta lite oftare nu då, annars tycker jag han går MKT bättre med 3-delat än med något annat.

Jag växlar mellan tvådelat och tredelat tränsbett. Hästen rids även på kandar, och ibland pelham eller ett myler kombinationsbett.

Har alltid samma, han trivs bra med det.
Har bara tre-delat med fasta ringa, hade rakt innan det funka lika bra de.

Bra läsning!

Jag har alltid växlat mellan olika bett, nu rider jag mest på ett vanligt två-delat tränsbett med rörliga ringar, ibland tre-delat och ibland på bara grimma.

Jag byter mellan rakt gummibett med fasta ringar, kimblewick (har tyglarna i stora ringen, inte i 'skårorna') och hackamore. Jag använder gummibettet mest, men har på kimblewicket när vi rider ut för det mesta och hacket ungefär en gång/vecka när vi bara såsar i skogen.

*KL*

Jag växlar bett i princip varje dag. Växlar mellan rakt mullenmouth (hoppning och uteritt), tredelat (dressyr), jaktkandar (tömkörning), tvådelat (uteritt, sällan) och kandar (dressyr, sällan)

Jag växlar bett vääldigt ofta på min pållis. Just nu är det mellan rakt bett med fasta ringar, tvådelat gummibett, tredelat "vanligt" bett sen har jag oftast alltid pelhambett när jag hoppar, iaf på tävling kan dock hoppa "hemma" ibland med de raka också, iaf ibland :grin:

Jag byter bett som bettlöst varje dag i princip. Allt för att slippa punktbelastning. Vissa bett trivs han i bättre än andra men det ör bara att uthärda;)

Jag hör till de som byter bett. Rider på Billy Allen (snaffle), sidepull, stångbett och rakt bett.

Jag kör med och tränar i paddock på ett rakt, mjukt gummibett
Vid uteridning (dvs 3 dagar i veckan) rider jag på ett hackamore :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 264
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka