hur ofta..

Sv: hur ofta..

Jag rider på tre delat bridong bett med små ringar, hästen och jag trivs med det (har testat oss fram). Dock har jag ett pelham med delta, ska byta till två tyglar i stället, när vi hoppar för annars drar hon med mig då hon älskar att hoppa.
Har ibland skrittat ut på hackamore men hon trivs inte med det i markarbete.

Jag har "hemmatränset" men tvådelat tränsbett som används mest.

Sen har jag "tävlingstränset" dvs. hopptränset med tredelat tränsbett som används ca två gånger i veckan.

Och så har vi "bustränset" med pelhamstång som används enbart när hästen är vildare än vanligt och drar iväg och bockar. Används sparsamt och nästan uteslutande till uteritter.

Det är mycket bekvämt att ha kompletta träns istället för att byta bett hela tiden:angel:
Det finns ok träns för en dryg hundralapp om man bara ska ha ett som mitt "busträns"

Jag har flera olika bett och kombinationer med kapson som hästen trivs på men ofta hamnar vi i perioder då något fungerar lite bättre än de andra och då blir det oftare det, vilket som är favorit varierar.

Jag växlar mellan tredelat eggbett strl. 9,5 cm (dressyr) , tredelat eggbett strl. 10,5 cm (hoppning) och novabett strl. 9,5 (hoppning och uteritt).
Ibland rider jag även på pelham, när jag rider ut med andra och när vi intervalltränar.

Rider med samma bett ungefär 3-4 dgr i rad.

Har oxå olika träns till betten.

jag har fyra bett jag växlar mellan:
*Rakt gummibett
*Rakt fullcheek gummibett
*Tredelat tränsbett
*Tvådelat eggbett

men använder oftast det vanliga gummibettet, det verkar han trivas allra bäst med. använder ibland också hackamore, men det e om jag bara ska ut och skritta och trava lite.

Jag växlar mellan: Vanligt två-delat, två-delat med parerstänger, tre-delat apple mouth bett och då med olika träns till alla betten. Just för att ett bett inte ska ligga och trycka ngn stans. Annars skulle jag alltid rida på två-delat med parerstänger för han trivs bäst med det.

Jag har vanliga tredelade bett på dressyrtränsen, ett rakt tränsbett på skogstränset och ett tredelat med parerstänger när jag tömkör. Varierar också med Hackamore och ett rakt pelham. Ska även prova ett nova bett har jag tänkt. Han trivs med det mesta så passar på att variera.

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 264
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tapeter tapeter tapeter
  • Lekstuga
  • Göra i Borlänge?

Hund, Katt, Andra Djur