Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Hippocampus

Trådstartare
Jag behöver få ner kostnader och i första hand har jag tänkt på försäkringen. Idag kostar försäkringen mig 400 kr i månaden och jag har då 25 000 kr i användbarhet, 25 000 i liv samt 130 000 i vetvård.

Vetvården rör jag inte men jag tänkte på liv-försäkringen. Idag har jag ju sammanlagt 50 000 i liv, frågan är vad jag ska göra/ta bort för att sänka premien. Det är användbarheten som är dyrast, bör jag ta bort den helt och således bara ha 25 000 kr i liv? Eller ska jag öka mer på liv då?

Hästen är idag 2 år, aldrig använt sin försäkring (dock inte försäkrad i samma bolag som när den föddes, den var sen oförsäkrad innan min försäkring trädde in, hästen var då ca 3 mån gammal).

Är det lönt att ha den i användarhet? OM jag skulle behöva sälja hästen (gud förbjude), är det svårare att få ut högre pris än livvärdet?

Tack!
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Ring och fråga försäkringsbolaget om du behöver 130 tusen veterinärvård?
Det beror ju på häst kanske.

Jag hade tidigare 120 000 och sänkte till "bas" 60 000 och det blev flera tusen billigare om året. Jag frågade vad 60 000 räcker till, tex buköppning/kolik och det gjorde det helt klart enligt försäkringsbolaget. Det som drar iväg är om det blir komplikationer och eller om hästen blir ståendes flera dagar på djursjukhus tex.

Jag har en hobbyhäst som inte tränas direkt hårt även om den rids 6 dagar i veckan. Det är en robust häst av ponnyras och skaderisken är ganska liten. Därför valde jag att sänka veterinärvårdsförsäkringen. Dessutom är hästen 14 år så jag tog bort livförsäkringen helt, den var på 30 000kr innan.

Så nu betalar jag 1600kr/år tror jag i försäkring, lagom :p


Men! Du har en ung häst, man får väga riskerna noga!
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Jag såg över mina försäkringar på hästarna ordentligt förra året efter att grannens häst fått göra en akut buköppning. Det gick på sammanlagt 97000 kronor då hästen fick lite komplikationer och var kvar ett tag på djursjukhuset. Då kändes det lite tråkigt att den hästen bara var vetvårdsförsäkrad för 60000 kronor, så allt över det fick hon ta ur egen ficka. Beroende på hur man tänker angående just buköppning, som kan bli väldigt dyrt, så om man tänker att man gör en sådan om oturen är framme så vågade jag inte chansa utan höjde alla till 120000 kronor i vetvård. Jag har dock låga livvärden på alla istället, 5000:-, och betalar 3000:-/år per häst för det. De finns de som säger att de aldrig skulle utsätta sin häst för just en buköppning, men det är deras val, i det fallet hade jag nog nöjt mig med 60000 kronor i vetvård.

Vad hästen är försäkrad i för summa tror jag ej påverkar hästens värde speciellt mycket, om man säljer så veterinärbesiktigas hästen, och man kan då som köpare vanligen försäkra den i inköpsvärdet.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Tack! Ja, ang buköppning har jag hört att det kostar 80-100 000 beroende på hur det går, och jag kan inte ta ställning idag om jag skulle göra det, det känns inte så men jag vet inte. Så min vetvård vill jag ha kvar, jag vill inte ha vetvård under 100 000 iaf.

Så jag borde göra något åt liv/användbarhet.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Tvivlar på att 60 000 räcker för en buköppning tyvärr. När jag var på djursjukhuset med min ponny pga akut kolik informerade vet att en "lätt" buköppning som går helt utan problem går på 40-60 000. Men hästen måste ju så gott som alltid stå kvar ett par dagar på djursjukhuset, sen har du återbesök, mediciner osv som tilkommer vid sånna ingrepp.

Jag hade inte vågat ha min häst i under 100 000 vetvård.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Jag hade tidigare 120 000 och sänkte till "bas" 60 000 och det blev flera tusen billigare om året. Jag frågade vad 60 000 räcker till, tex buköppning/kolik och det gjorde det helt klart enligt försäkringsbolaget. Det som drar iväg är om det blir komplikationer och eller om hästen blir ståendes flera dagar på djursjukhus tex.

Lite KL

Det där var en glädjekalkyl utan dess like! En buköppning snittar på 60-80 tusen, sedan TILLKOMMER eftervård (inte ovanligt att hästarna stannar 10-14 dagar efter OP). Det finns ingen buköppnad häst som går hem "direkt" efter några dagar. Även de hästar där buköppningen gått bra och där hästen kommit igång ordentligt med mat och träck, står kvar. Det är strikt foderplan och sårvård som många inte klarar av hemma, jag tror inte ens vi skulle släppa hem en häst direkt även om hästägaren ville det. Kalaset slutar sällan under 100 tusen! (Jobbar inom djursjukvården)
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Glöm dock inte att de 60 är den ersättningsbara biten alltså inte totalsumman, idag har få villkoret att försäkringen täcker 100% utan vanligast är väl idag att man får stå för 20% själv + självrisk + allt de alltid plockar bort som ej ersättningsbart ;) så även för en privatperson så räcker pengarna om slutsumman blir 85-90´är man sen dessutom momsregistrerad då är det ytterligare 20% de inte ersätter (momsreggade hästägare får själv betala och sen reglera momsen) och vips kan du täcka över 100.000 med de 60 försäkringen tar.
En annan sak att fundera på är, det är inte särskilt vanligt att det händer att man behöver utnyttja så högt belopp men det kostar skjortan att ha den försäkringen, värt att räkna på är vad får man betala i ränta om man mot förmodan behöver utnyttja så mkt pengar och då lånar dem istället när det väl händer för att täcka överskottet över bas veterinär. Inte helt fel att ha en outnyttjad checkkredit tex som alltid finns där och inte kostar något så länge den inte används. Majoriteten hästägare kommer aldrig att behöva utnyttja den och då har de sparat en rejäl slant.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Just när det gäller veterinärbiten och buköppning, så får man se var man bor om det är möjligt att göra en sådan. Som exempel där jag bor har jag inte en chans att få en akut sjuk häst i behov av buköppning till något ställe där det går att göra det.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Varför kan du inte köra till Helsingborg som alla andra här nere ?
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Inte helt fel att ha en outnyttjad checkkredit tex som alltid finns där och inte kostar något så länge den inte används. Majoriteten hästägare kommer aldrig att behöva utnyttja den och då har de sparat en rejäl slant.

Ingen dum idé. Det finns ju de som väljer att spara pengar istället för att ha försäkring, och om det skulle hända ett par stora grejer efter varandra så är ju de pengarna slut strax. Det vore en lösning för dem.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Jag funderar också på att sänka livvärdet på min häst. Har henne försäkrad för en relativt moderat summa (=inköpspriset) och efter att dom i år igen har höjt min försäkringspremie så betalar jag lika mycket på fem år som jag skulle få tillbaks om hästen faktiskt dog eller blev obrukbar. Känns inte värt det och dom har höjt min premie med närmare 40% på fem år fast jag aldrig utnyttjat försäkringen så jag börjar bli lite negativt inställd till "mitt" försäkringsbolag. Överväger om jag kanske ska höja veterinärvården i samma veva men måste nog inse att min häst inte har psyke för att klara av långa boxvilor och klinikvistelser så skulle bara vara själviskt att motivera sådant med att det är möjligt bara för att försäkringen i såna fall tar det.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Varför kan du inte köra till Helsingborg som alla andra här nere ?
Det tar oss minst två och en halv timme till Helsingborg och det är ingen resa man gör med en riktigt dålig häst. Skulle vi ta Djurambulans för att göra det så tar det minst fem timmar att få dit hästen.
Jag har haft två hästar med akuta magbesvär som ev skulle ha kunnat räddats med en buköppning. Det var definitivt inget man ville ligga ute på vägarna med i flera timmar även med sedering och smärtstillande.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Var i Skåne bor du? Eller är det fel uppgifter i profilen? 2, 5 timmar tar det inte mellan 2 platser i Skåne om man inte börjar köra omvägar.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Var i Skåne bor du? Eller är det fel uppgifter i profilen? 2, 5 timmar tar det inte mellan 2 platser i Skåne om man inte börjar köra omvägar.

Det kan det visst göra. Om vägarna är små och man ska köra med hästtransport kan det ta sin tid. Kan ju säga att det tar minst 1,5 timme att köra Kristianstad-Helsingborg med hästtransport, och då är det ändå bättre väg än vad Masse skulle ha till Helsingborg.

Men det kvittar väl, vill man inte buköppna sin häst är det upp till var och en.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Visst är det upp till var och en om man vill buköppna, det har jag inte sagt något om men det är inte samma sak att inte vilja och anse att det är för lång resväg.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Om man inte vill just för att det är för långt att åka?

Till TS:
Värdet på hästen påverkas inte av försäkringen vid en försäljning.
Det du får betalt för hästen är dess värde. Vid en nyteckning frågar de alltid vad man köpt hästen för, vilket då blir dess livvärde.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Idiotiskt cirkelresonemang, antingen vill man eller så vill man inte, därefter bedömer man om det är möjligt eller ens rimligt.

Och du jag undrade bara var i Skåne man bor om man har 2,5 timmars till Helsingborg, jag ifrågasatte inte någons beslut om att inte göra en buköppning.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Om jag kör utan släp och kan köra maxhastigheten på motorvägen (som jag har ca sju mil till) så har jag ganska exakt två timmar till Helsingborg hemifrån. Jag har jobbat i Helsingborg så jag är väldigt säker på den tiden. Sedan om man kör med släp så får man ju inte köra så fort och då tar det minst en halvtimme till att komma dit.
Med andra ord så bor jag i rakt motsatta delen av Skåne mot vad Helsingborg ligger i. Ja också finns det ingen väg som går från mig och rakt dit heller. Utan det är ett par mil man måste kryssa lite för att komma ut på vägar som är mer raka dit. Det är ändå kortaste vägen och inga omvägar, bara hur vägnätet ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Det tar oss minst två och en halv timme till Helsingborg och det är ingen resa man gör med en riktigt dålig häst. Skulle vi ta Djurambulans för att göra det så tar det minst fem timmar att få dit hästen.
Jag har haft två hästar med akuta magbesvär som ev skulle ha kunnat räddats med en buköppning. Det var definitivt inget man ville ligga ute på vägarna med i flera timmar även med sedering och smärtstillande.

Hur sjutton får du det till att ta så lång tid, kan väl inte ta mycket mer än en kvart-tjugominuter för dig att ta dig till sjöbo ? Sen 11 - 108 - E6.
Från Veberöd tar det ganska exakt 1 timme till Helsingborg med hästlastbilen 15 minuter mellan sjöbo - veberöd. Vilket borde göra att det tar ungefär 1,5 timme från dig.
Man väntar ju inte till de är extremt dåliga innan man kör.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Nu är ts häst så ung, men på en äldre häst kan försäkringsvärdet påverka vid en försäljning. I färdigskrivna köpekontrakt står ju att hästen ska kunna a1 försäkras för inköpsvärdet utan reservation. Och jag har märkt att förskringsbolagen sätter reservation fort som attan nu för tiden!

Har en bekant som har en häst med bara vet försäkring. Den har behandlats för kotledsvrickning på ett ben, en liten senvarning på ett annat och ett överben- detta under en period på fyra år. Hästen kommer aldrig kunna livföräkras utan reservation för hälta och rörelse... Hade en häst med en behandlad sårskada på ett framben som fick reservation på alla hältor på just det benet... En annan hade behandlats för luftvägarna- reservation på det...

Om man bara ser till att inte behandla sin häst så är det ju dock pissenkelt att göra en gårdbesiktning och få hästen fullförsäkrad. "Ju sämre hästägare desto lättare att försäkra" som en veterinr sa till mig...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ni med äldre hästar, från 15år och uppåt, vad har ni för försäkring på dem? Och vilket bolag? Eller är de oförsäkrade? Vad jag har...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Elisha
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 805
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 676
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp