Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Nä du skrev bara att det är inte samma sak att inte vilja och anse att det är för långt.

Vill man inte för att det är för långt eller tar för lång tid så är det ju upp till den personen. Varför ens ifrågasätta.

Jag tycker för övrigt inte tiden låter orimlig för ett 80 ekipage om man bor så långt du kan komma åt motsatt håll.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Jag förutsatte att hästen var frisk och utan reservationer.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Med hästsläp med sjukhäst tar det längre än tjugo minuter till Sjöbo. Det är ju så att det inte ens är 80-vägar utan det är små och dåligt underhållna vägar det handlar om. Har inte kört lastbil till Helsingborg men det tar ca en timme till Flyinge med den.
I de fall jag har haft har anfallet kommit på mindre än 15 minuter och varit så våldsamma att hästen kastat sig omkring, en i stallet och en ute på betet. Har inte funnits en chans att köra "innan". Det har heller inte hjälpt med sedering och smärtlindring. För tro mig jag och veterinär har försökt att få iväg hästarna och det också så fort som möjligt. Tyvärr utan lyckas i något av fallen.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Ja det var vad hon sa till mig i alla fall.

Hur som helst, skulle min pålle vara med om något som går långt över försäkringssumman så lär det vara något som är så pass allvarligt att jag förmodligen ändå skulle överväga avlivning innan...
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Jag ifrågasätter inte hur lång tid det tar att köra, för det tar säkert en bra stund, speciellt med en kolikhäst. Men det jag undrar är varför man i så fall skulle vänta så pass länge att man har en så dålig häst att man inte vågar sätta i släpet?

Jag kan förstå att det kan utveckla sig oväntat och snabbt gå utför, det händer. Men många går hemma på tok för länge och väntar för att man helst inte vill åka in för att det är dyrt osv. Istället förlorar man sin häst...

Djurambulansen hämtar rätt ofta kolikhästar för betydligt längre resor än 2.5 h, och de har möjlighet att till viss del behandla under färd.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Kl* Jag föreslår en egen tråd för dom som är intresserade av att diskutera körtider mellan olika orter i Skåne :grin:

Har själv under flera år nu haft/sålt hästar som varit edast veterinär- eller tom oförsäkrade. Har inte påverkat varken värdet eller möjligheten att få sålt. Upplever att väldigt få köpare hänger upp sig på det idag. Däremot vill fortfarande bolagen/ ombuden få det att låta som om det skulle ha betydelse för hästens värde:angel:
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Fast har man inte planer på att buköppna även om det skulle bli aktuellt så är det ju helt rätt, då behövs det ju inte :) Å andra sidan finns det MKT annat hästen kan drabbas av som fort drar iväg i kostnad oavsett om man gör några direkta stora ingrepp eller ej.

Men så kan man också tänka att om jag eventuellt behöver sälja hästen... skulle de nya ägarna tänkas vilja ha möjligheten? Svårt! ;)
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Naturligtvis är det skillnad på en 2 år gammal framtida tävlingshäst (?) och en 14-årig skogsmulle-connemara ;)

kolik kan ju iofs drabba vem som men man får ha i åtanke att de flesta skador kommer pga hårdare _felaktig_ träning för tävling. Så hårt går inte min pålle så riskerna för långvariga skador är ganska liten.
Han kommer aldrig att säljas heller.


Men TS har ju helt klart något att tänka på. Skulle jag köpa ny häst så skulle jag vilja att den har en fullgod försäkring liv+veterinär utan reservationer som jag sedan kan välja att göra vad jag vill med.
Det betyder dock inte att jag gör skillnad på en häst som är försäkrad 60 eller 130 i veterinär. Livvärdet däremot avgör i många fall hästens pris. Men jag letar inte häst i sådana summor där det skulle röra mig.

Enligt mig är livförsäkring något man kan ha på hästar som man köper för 50 tusen och uppåt. Allt under känns som att då kan jag lägga dom pengarna i en burk varje månad istället och den dagen hästen skjuts så har jag pengar utan bråk att köpa en ny för.

Veterinärförsäkring kan man ha utan livförsäkring och det är oftast livförsäkringen som kostar...
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Visst är det så, men det är lite svårt tycker jag som är en mild person att argumentera mot ett pris som ligger över försäkringsvärdet. Fast jag vet att sannorlikheten att man har hästen livförsäkrad för 100 000 är himla liten så vågar jag inte stå på mig ... Det är ju inte helt lätt att sälja häst idag så man är glad om man lyckas även om man får pruta på grund av trams med försäkringsbolag.

Men annars finns det ju inte stor anledning med annat än vet försäkring! Och jag hade nog nöjt mig med 60 000 men jag tror jag har 130 000 när jag tänker efter. Blir inte så dyrt ändå.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

KL
Jag bor just nu 1.5 mil från Hbg, i samma kommun som hästambulansen utgår ifrån. Så jag har ganska nära. Dock är inte hästen här just nu. När jag bodde i Västervik sa veterinären att de aldrig skulle skicka sjuk häst, då avlivar de den för att inget sjukhus finns nära.

Jag får se, jag måste sänka livförsäkringen iaf oavsett.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Men för att svara på din ursprungsfråga påverkas inte hästvärdet av att du sänker försäkringen. De flesta hästägarna har inte råd att ha sina hästar försäkrade i hästens värde och i de flesta fall tjänar man inte på det.

Själv har jag livförsäkring på 30', vilket är ganska lågt, men en okej summa för min häst. Vetvården ligger på 60' och har räckt hittills. Skulle något inträffa utöver det får jag ta ställning till det och kan få tag på de pengarna relativt fort. Själv har jag insett att själva livvärdet är ganska ointressant, det är sällan man kan få ut något på det. I mitt fall har jag fått ut pengar 2 gånger, en på en hund som dog alldeles för ung och även på en häst som blev utdömd. Men i de flesta fall går djuren bort av ålderdom och då finns ändå inget livvärde kvar att plocka ut.
 
Sv: Hur påverkas hästvärdet om jag sänker försäkringen?

Men för att svara på din ursprungsfråga påverkas inte hästvärdet av att du sänker försäkringen. De flesta hästägarna har inte råd att ha sina hästar försäkrade i hästens värde och i de flesta fall tjänar man inte på det.

Jag håller med. Om jag köper en häst så är det viktiga att det finns en obruten försäkring sedan föl, om möjligt. Livvärdet går ju att höja vid köpet, så det ser inte jag som ett problem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 640
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ni med äldre hästar, från 15år och uppåt, vad har ni för försäkring på dem? Och vilket bolag? Eller är de oförsäkrade? Vad jag har...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Elisha
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 686
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp