Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Är det en bra definition? Är det den vedertagna definitionen på att vara rik?

Om man äger ett hus värt många miljoner men inte har någon löpande inkomst för att bekosta underhåll och skatter, så skulle man alltså inte vara rik enligt den innebörden. Men man kanske inte definierar rikedom enligt bara den definitionen.

Jag vet inte om det finns en vedertagen definition på "rik".
Jag har heller inte skrivit något om en definition; minst av allt föreslagit någon.
Jag funderade utifrån @glittra s inlägg, där studenterna verkar ha skattat sig som globalt "fattiga".
Det är inte helt tydligt vad man menade med "rik" respektive "fattig" utifrån det inlägget. Därav min fundering.

Hur kommer det sig att du tror att jag försöker definiera "rik"?
 
Ett återinträde till 50-talet? Nej tack. Vi extremliberalister siktar på en modern jämställd stat.

Varför vi ska ha ett jämställt samhälle? Hur många doktorsavhandlingar vill du läsa?
Nej jag vill inte ha ett jämställt samhälle, där alla är lika långa, tycker samma sak och agerar likadant. Jag vill ha ett jämlikt samhälle där individen har samma rätt, både när det gäller åsikter som val av livsföring.. Så din extremliberalism är för lik ställd för mig
 
Jag vet inte om det finns en vedertagen definition på "rik".
Jag har heller inte skrivit något om en definition; minst av allt föreslagit någon.
Jag funderade utifrån @glittra s inlägg, där studenterna verkar ha skattat sig som globalt "fattiga".
Det är inte helt tydligt vad man menade med "rik" respektive "fattig" utifrån det inlägget. Därav min fundering.

Hur kommer det sig att du tror att jag försöker definiera "rik"?

Du skrev "i globalt perspektiv så är svenska studenter rika. Även medan de lever på studiemedel.
Om man tänker att innebörden i "rik" handlar om vilken materiell standard man har råd med."

Det lät som en definition på rikedom för mig iallafall. Vilken materiell standard man har råd med.
Jag förmodar att du försöker definiera rik som en del av din fundering.
 
Förmåga = betalningsförmåga= inkomst.

Nu är du ute och cyklar igen. Förmåga är vilken förmåga jag har utöver en dräglig levnadsstandard att betala skatt. Den har med inkomst OCH tillgångar att göra såklart. Har jag inga inkomster alls, men gott om pengar på banken, kvarstår en förmåga att betala skatt långt över nollstrecket oavsett om någon avkastning finns eller inte.

Mitt beskattningsförslag kan i princip ses som en extra väldigt liten schablonskatt på tillgångar - vilket reglerar kapitalkoncentrationen. Sedan kan det finnas andra bättre konstruktioner, som att införa arvsskatt som i Storbritannien och de flesta andra länder eller andra skatter på tillgångar. Vi måste göra det. Det är lika ohållbart som fossila utsläpp och gör vi inget åt det kommer det att revolutioneras bort istället, vilket är mycket otäckare än att reglera det långsamt och stillsamt.

Skatt ska betalas efter förmåga och prioriteras efter behov.
 
Nej jag vill inte ha ett jämställt samhälle, där alla är lika långa, tycker samma sak och agerar likadant. Jag vill ha ett jämlikt samhälle där individen har samma rätt, både när det gäller åsikter som val av livsföring.. Så din extremliberalism är för lik ställd för mig

Eftersom jag inte uttryckt något i närheten av ditt flummande så är det ganska tröttsamt. Halmgubbe och stråhatt?
 
@sjoberga varför ska man skatta på det som man redan skattat på? .

Tillbaka. Hur försvarar du att Eriks utnyttjande av gemensamma samhällsfunktioner, som valt att inte arbeta alls för att han har 10 miljoner i madrassen ska finansieras helt av städerskan Vera som knappt får ihop lön till hyran varje månad?

Vem betraktar du som sittandes med högst förmåga att betala in skatt?
 
Du skrev "i globalt perspektiv så är svenska studenter rika. Även medan de lever på studiemedel.
Om man tänker att innebörden i "rik" handlar om vilken materiell standard man har råd med."

Det lät som en definition på rikedom för mig iallafall. Vilken materiell standard man har råd med.
Jag förmodar att du försöker definiera rik som en del av din fundering.

Då missförstod du mig.
Jag försöker inte definiera rik.
Men jag försökte förklara vad jag menade med "rik" när jag påstod att de flesta svenska studenter, i ett globalt perspektiv, kan anses som "rika".
 
Nu är du ute och cyklar igen. Förmåga är vilken förmåga jag har utöver en dräglig levnadsstandard att betala skatt. Den har med inkomst OCH tillgångar att göra såklart. Har jag inga inkomster alls, men gott om pengar på banken, kvarstår en förmåga att betala skatt långt över nollstrecket oavsett om någon avkastning finns eller inte.

Mitt beskattningsförslag kan i princip ses som en extra väldigt liten schablonskatt på tillgångar - vilket reglerar kapitalkoncentrationen. Sedan kan det finnas andra bättre konstruktioner, som att införa arvsskatt som i Storbritannien och de flesta andra länder eller andra skatter på tillgångar. Vi måste göra det. Det är lika ohållbart som fossila utsläpp och gör vi inget åt det kommer det att revolutioneras bort istället, vilket är mycket otäckare än att reglera det långsamt och stillsamt.

Skatt ska betalas efter förmåga och prioriteras efter behov.
Jag undrar vem som är ute och cyklar. Har varit verksam som företagare i närmare 40 år. Inte en enda gång har skattemyndigheterna tagit emot ngt annat än reda pengar. Alltså är ens förmåga att betala skatt intimt förknippat med ens förmåga att dra in pengar. Och det oavsett om ens fastighet sjunker eller stiger i värde
 
Tillbaka. Hur försvarar du att Eriks utnyttjande av gemensamma samhällsfunktioner, som valt att inte arbeta alls för att han har 10 miljoner i madrassen ska finansieras helt av städerskan Vera som knappt får ihop lön till hyran varje månad?

Vem betraktar du som sittandes med högst förmåga att betala in skatt?
Vart kommer dessa 10 miljoner ifrån? Någonstans måste de komma ifrån? Jag tror inte att madrasspengar är särskilt vanligt utan vanligare är det nog att dessa pengar placeras och ger en rätt skön avkastning som kan beskattas.
 
Tillbaka. Hur försvarar du att Eriks utnyttjande av gemensamma samhällsfunktioner, som valt att inte arbeta alls för att han har 10 miljoner i madrassen ska finansieras helt av städerskan Vera som knappt får ihop lön till hyran varje månad?

Vem betraktar du som sittandes med högst förmåga att betala in skatt?

Menar du att Erik inte bidrar med konsumtionsskatter?
 
Vart kommer dessa 10 miljoner ifrån? Någonstans måste de komma ifrån? Jag tror inte att madrasspengar är särskilt vanligt utan vanligare är det nog att dessa pengar placeras och ger en rätt skön avkastning som kan beskattas.

Arv? Lottovinst?

Den avgörande frågan är: Vem har störst förmåga att betala skatt?
 
Arv? Lottovinst?

Den avgörande frågan är: Vem har störst förmåga att betala skatt?
Störst förmåga har Erik, vi pratar Sverige här nu? Jag utgår ifrån det och då har ju städerskan möjligheten att vidareutbilda sig och få ett mer högavlönat jobb.. De som inte kan påverka sin situation är ju de som är kroniskt sjuka- de som är oförmögna att arbeta.
MEN en lotterivinst betalar du vinstskatt på, sen kan man ju i sig anse det orättvist att slumpen ska kunna avgöra vem som får mkt eller inte.. Kanske mer rätt att avskaffa lotterier helt.. Skulle du skänka bort en lottovinst? Om det är arv och nu inte en gammal adlig knös med en förmögenhet som legat i madrassen sen 1700- talet så har säkert dessa pengar betalats skatt för ngn gång i tiden. Om det är en företagare så har han troligen också bidragit på fler sätt iom kanske arbetstillfällen, moms mm.. Ja forutom den självklara skatten på vinsten då såklart.
 
Störst förmåga har Erik, vi pratar Sverige här nu? Jag utgår ifrån det och då har ju städerskan möjligheten att vidareutbilda sig och få ett mer högavlönat jobb.. De som inte kan påverka sin situation är ju de som är kroniskt sjuka- de som är oförmögna att arbeta.
MEN en lotterivinst betalar du vinstskatt på, sen kan man ju i sig anse det orättvist att slumpen ska kunna avgöra vem som får mkt eller inte.. Kanske mer rätt att avskaffa lotterier helt.. Skulle du skänka bort en lottovinst? Om det är arv och nu inte en gammal adlig knös med en förmögenhet som legat i madrassen sen 1700- talet så har säkert dessa pengar betalats skatt för ngn gång i tiden. Om det är en företagare så har han troligen också bidragit på fler sätt iom kanske arbetstillfällen, moms mm.. Ja forutom den självklara skatten på vinsten då såklart.

Det är egalt vad förmågan beror på. Skatt ska betalas efter förmåga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 691
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 075
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 196
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp