hur ser era lösdriftar ut

Jiovedi

Trådstartare
Hej, jag har börjat fått upp ögonen för just lösdriftar då min unghäst trivs jätte bra på lösdrift, och vi letar hus nu med mark för att göra lösdrift exempelvis. hittat en gård/hus med 4hektar mark varav 3hektar skog.

Hur ser era lösdriftar ut? lägg gärna ut bilder, hur går ni till väga med box och dyl? vet att man måste ha en box om hästen blir skadad eller dyligt. har ni stall också? om inte, vart kommer veterinären / hovslagaren att hålla till? hur stora hagar har ni, respektive hur många hästar... hur gör ni med utfodring, fodrar ni i liggahallen? om, blir det inte en "toa" då? om ni inte fodrar i ligghallen vart förvarar ni då hö/hösilaget? undertak eller under barhimmel?
vad är bäst att utfodra med, hö eller hösilage?

huset vi funnit och är lite intresserad av är de ju som sagt 4hektar mark på, varav endast 0,8 är ängsmark/bete, så de blir inget stort bete, men det finns åkrar åt alla håll. så de finns nog stora möjligheter till att arendera.. hur mycket mark har ni per häst på bete? tacksam för svar..
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Hej, jag har börjat fått upp ögonen för just lösdriftar då min unghäst trivs jätte bra på lösdrift, och vi letar hus nu med mark för att göra lösdrift exempelvis. hittat en gård/hus med 4hektar mark varav 3hektar skog.

Hur ser era lösdriftar ut? lägg gärna ut bilder, hur går ni till väga med box och dyl? vet att man måste ha en box om hästen blir skadad eller dyligt. har ni stall också? om inte, vart kommer veterinären / hovslagaren att hålla till? hur stora hagar har ni, respektive hur många hästar... hur gör ni med utfodring, fodrar ni i liggahallen? om, blir det inte en "toa" då? om ni inte fodrar i ligghallen vart förvarar ni då hö/hösilaget? undertak eller under barhimmel?
vad är bäst att utfodra med, hö eller hösilage?

huset vi funnit och är lite intresserad av är de ju som sagt 4hektar mark på, varav endast 0,8 är ängsmark/bete, så de blir inget stort bete, men det finns åkrar åt alla håll. så de finns nog stora möjligheter till att arendera.. hur mycket mark har ni per häst på bete? tacksam för svar..

Det här med att få arrendera, bara för att man ser fält runt huset, är inget man kan räkna med. Inkomsten för en markägare från att arrendera ut är väldigt marginell och att låta ligga i träda, med EU bidrag är ofta ett mer ekonomiskt alternativ, för att inte tala om att själv bruka den mark man äger. Åkermark är mycket värdefullt.

Däremot om skogen har ett vettigt underlag så är det bara positivt att låta t.ex. vinterhagen delvis gå in i skogen. Men en hage enbart i skogen, utan möjlighet till soliga lägen är inte att rekomomendera. Inte sommartid heller för knottens/myggens skull. Så räkna med att tillskottsutfodra även sommmartid, med den landareal som finns på gården.

Ja, du behöver ha tillgång till en box, för att ställa hästen enskilt om den blir sjuk. Lämpligt är en box i anslutning till lösdriften, så att hästen slipper vara ensam. Så lägg gärna både en box och en stallgång, med gjuten platta under samma tak som lösdriften. Det är svårt att sköta hovvård utan stallgång, med gott ljus och jämnt underlag. Dessutom vill du ha en uppvärmd sadelkammare där med, för att hålla utrustning torrt och vattnet frostfritt (kunna tina hinkar) och gärna även kraftfodret förvarat där, torrt och varmt. För att inte tala om att torka täcken.

Det är inte lämpligt (tror ej ens det är tillåtet) att utfodra i ligghallen. Det är bättre att ha en ställning ute under ett mindre tak, eller under träd, för grovfodret. Om du lägger ut max dygnsgivan av grovfoder i foderställningen, så är det inga problem att ha det under bar himmel. Själv utfodrar jag med ensilage som jag ställer inne i hagen i ena hörnet med gångutrymme mellan balarna, nära foderställningen. Givetvis stängslat runt så att hästarna in kommer åt det. Sedan tar jag det jag behöver för dygnet och lägger sedan pressening över resten av balen.

Kraftfoder är lämpligt att ha krubbor i lösdriften, med uppbinding.

Jag har ganska precis samma areal som du i samma proportioner som du med. Då har jag haft mellan två till tre hästar på det. Till två araber räckte det faktiskt som sommarbete. Men när jag haft fullblod så var det inte i närheten av att räcka. Jag har en avlång vinterhage som går in i skogen och en sommarhage, som de får vara i och bara beta av under sommaren, sedan stänger jag den igen. Ibland när marken är frusen i vinterhagen och knölig, så öppnar jag sommarhagen så att hästarna kan raca på slätt underlag lite.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Inkomsten för en markägare från att arrendera ut är väldigt marginell och att låta ligga i träda, med EU bidrag är ofta ett mer ekonomiskt alternativ

Eu-bidraget för träda är borttaget, så det lönar sig inte riktigt längre.
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Vi har en liten lösdrift, vår mark är bara på 0.9hk så det räcker till både hus, tomt, stall o hage(hagen kanske är på 0,7kh. Det blir mycket mockning på vintern men i övrigt så tycker jag inte att det är speciellt illa med så lite mark. Vi har grusat upp ordentligt där hästarna är, hagen är mestadels på skogsmark så det är mestadels torrt o fint. På vintern nyttjar hästarna inte ens all mark, de går sällan bort på ängen så den brukar hålla sig från o bli upptrampad. Hade vi kunnat dränera gräsmarkerna så hade det blivit ännu bättre för där är lite blött på sina ställen.

Viktigt o tänka på när det blir litet är att mocka och se till att underlaget tål slitage. Man vill ju inte gärna att de skall stå till knäna i lera! Grusa upp hästarnas favoritplatser. Och på vintern när det inte finns bete så det räcker så kan man hitta på olika fodringsaktiviteter- vi brukar t.ex. hänga upp halm i granarna/träden så kan hästarna gå o plocka halm när de vill! Och fylla upponerpåvända krubbor med hö o ställa ut på olika platser. Det förutom deras vanliga hö-måltider givetvis! De säger att lösdriftshästar skall ha "fri tillgång" -det tror inte jag på! Vi ger hö i portioner och sedan får de nästan fri tillgång på halm (de får så stora protioner att de precis inte äter upp allt).

I ligghallen har vi halmpellets(förr torv), har prövat med vanlig halm med då gick hästarna inte ut på flera dagar o det bajsades o pissades något ofantligt inne! Så vi använder nu halm som stödfoder o strör med sånt hästarna inte äter istället ;)

Vi har möjlighet att stänga in hästarna i ligghallen och dela av den på hälften, dessutom har vi ett garage som är ombyggt till halvt stall, där finns en storbox för två hästar om någon skulle bli sjuk eller behöva stå inne varmt av annan anledning. Där är oxå stallgång o därmed plats för hovslagarn att stå inne.

Men om ni har 4hk mark på den gården ni vill ha, så gör om en del av skogen till hage? Hästarna trivs med att gå o plocka bland träden, gnaga lite bark o så. Ta ner ev. ekar bara o röj lite så de får plats så är skogen ett aldeles utmärkt komplement till ängsmarken!

Våran ligghall är 20kvm och har "bara" grusbotten.
matstro.jpg


ligghall.jpg


Edit: Glömde skriva att vi arrenderar en betesmark för sommarbete, ca 1,5hk. Och skickar iväg hästarna på annat bete några veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Vilken intressant tråd! Här kommer jag titta in då och då :)

Jag ska också fixa lösdrift i år då stallet inte är klart (på långt när...). Här är det svårt att få tag på halm, så jag får glömma min dröm om en tjock halmbädd. Är det realistiskt att göra permanentbädd av torv på ett grusunderlag? Aldrig haft permanentbädd förut. Det är till en stor häst och en ponny.
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

När det gäller det där med sommarbete har jag alltid fått höra att man får räkna med ett ha/stor häst. Men det måste ju även bero på kvaliteten, vilken vall ni anlägger och hur ni sköter betet med gödsling, mockning, putsning etc?

Jag har ca 6ha, varav 4ha blir höåker och 2ha betesvall. Har även en nipa med ganska tät skog där vi tänkte röja lite och försöka få till ett litet bete. Kanske det kunde vara möjligt även i ditt fall?

Inte meningen att kapa din tråd!! Nyfiken på allt som går att få veta när man e lite ny på området :)
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Vilken intressant tråd! Här kommer jag titta in då och då :)

Jag ska också fixa lösdrift i år då stallet inte är klart (på långt när...). Här är det svårt att få tag på halm, så jag får glömma min dröm om en tjock halmbädd. Är det realistiskt att göra permanentbädd av torv på ett grusunderlag? Aldrig haft permanentbädd förut. Det är till en stor häst och en ponny.

För mig funkade det inte med torvbädd på grusbotten, torven blev blöt (från marken?kondens?vet inte...) och vissa perioder så kunde det va nästan plaskigt på sina ställen i bädden. Hopplöst tungt o mocka ut. Jag kan defintivt rekomendera halmpellets istället, se tråden om halmpellets så får du veta mer!).
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Ja, det där verkar helt klart intressant! Undrar om man kan göra bädd på det?? Man vill ju gärna ha lite tjockt underlag i kallutrymme.
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Vi började bygga våran lösdrift förra hösten, den är inte helt färdig, men nästan. Den är i funktionsdugligt skick dock.

Jag är jättenöjd med den och tror att det kommer bli toppen när den är helt klar!

Vi har 2ha mark, det mesta är bete, men även en ganska stor skog. Så skogen och en liten bit av betet får vara vinterhage, sen så har jaga delat resten av betet på två hagar som jag växlar mellan på sommaren. Båda sommarhagarna är i anslutning till vinterhagen, så de har alltid tillgång till ligghallen. (kanske inte optimalt att ha dem i vinterhagen året runt, men det fungerar bra för mig)

Jag har ritat ligghallen själv och den är byggd som två stora boxar (4x4m vardera) pluss att väggar och tak sticker ut ytterligare 2m framför boxarna.
Framför liggahalllen har jag lagt sjöstensplattor mellan två stora träd så att jag kan binda upp dem tex vid hovslagarbesök. Skulle dock behöva ha möjlighet att stå under tak med. Än sålänge så har vi haft tur med vädret!

Några bilder från bygget
Här ska den vara
DSC02950.jpg


Börjar ta form
DSC02979.jpg


DSC03004.jpg


Taket och bakre väggen är på plats, hästarna inspekterar för första gången
DSC03007.jpg


DSC03009.jpg


Sen har jag inte fotat mer.. men nu är alla innerväggar uppe och halva kortsidorna.. sen har det stått stilla ett litet tag, men det kommer att bli helt klart i höst :laugh:
Jag har två hästar, ponnyn på bilderna är såld.
Justja, jag strör med halm. Gör bädd av det, mockar ut skiten ungefär en gång i veckan och har tjockt lager av halm. Fungerar bra, även om de äter en hel del av det med..
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Vi har 2ha mark, det mesta är bete, men även en ganska stor skog. Så skogen och en liten bit av betet får vara vinterhage, sen så har jaga delat resten av betet på två hagar som jag växlar mellan på sommaren. Båda sommarhagarna är i anslutning till vinterhagen, så de har alltid tillgång till ligghallen. (kanske inte optimalt att ha dem i vinterhagen året runt, men det fungerar bra för mig)

Så har jag också att hästarna har tillgång till ligghallen i stort sett året om. Här är ganska mycket bromsar och hästarna far ganska illa av dom så ligghallen är nästan ett måste sommartid annars skenar de i panik pga insekterna. Jag mockar i ligghallen varje dag och även vinterhagen varje dag.

Så har jag sommarhagar bakom vinterhagen som jag öppnar upp till. Har ytterligare en hage där de ibland får gå en vecka vår eller höst när insektstrycket minskat och ligghallen ska storrengöras, målas eller om någonting behöver repareras
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

vi skall också börja bygga vår ligghall, och jag är lite nyfiken hur ni har gjort med dränering osv? Hur går man till väga?
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

hej, upplever du någon kondens i taket? Tänkte eftersom du inte råspånt. Nyfiken och behöver veta lite hur ja skall göra med taket i vår ligghall.
 
Sv: hur ser era lösdriftar ut

Nä, jag har inte upplevt någon kondens alls, men så är det ju väldigt öppet med.

Sommarvind:
Vi har faktiskt ingen dränering, det är ren sandmark så vi är i princip skonade från lera och blöta. (mockar undan skiten utanför, annars hade det nog blivit lerigt till slut.)
 

Liknande trådar

Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 912
Senast: svea
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp