Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra?????

corre77

Trådstartare
Hej!!
Jag behöver hjälp av er!! jag har en gammal D-ponny som är född -82. Jag har haft honom i 20 år, han är pigg och fräsch.
Jag har även en unghäst som inte står i samma stall som ponnyn.

Ponnyn rids ca 4 dagar i veckan 14 årig tjej som även betalar halva stall hyran. Övriga dagar sköts han av min pappa som är mycket fäst vid honom. Nu är det så att pappa (67år) har blivit dålig, utslitna nerver i nacken och är yrslig och kan inte röra sina händer så bra och därmed kan inte sköta ponnyn. Jag har fullt upp med min unghäst och jobb och jag vill inte lämna över allt ansvar på lilltjejen (hennes föräldrar har ingen medverkan i ponnyn) Jag kan inte flytta på min unghäst till samma stall eftersom hon är mkt dammkänslig och måste stå på spån och äta silage. Pappa betalar halva stallhyran för ponnyn och skoning och försäkring..

Vad ska jag göra??? Sälja?? Slakt??
Jag har ju haft honom i ca 20 år och älskar honom!!! Jag vill ge honom bästa tänkbara skötsel de sista åren!!!
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Vill inte flickan h ahonom på foder är det kanske bättre ponnyn får sluta med flaggan i topp?
Styrkekramar.
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Jag hade i första hand frågat tjejen om hon ville ta honom på foder med din hjälp.
Dvs. du hjälper henne med foderstaten, ev. behov av täcken, sadelinpassning, hovvård, veterinärvård osv. och hon kan ringa dej om hon behöver råd och tips. Du har fortfarande ansvaret så till vida att det är du som bestämmer om foder och dylikt eftersom hennes föräldrar inte är kunniga men att de står för alla kostnader.

I andra hand hade jag tagit bort, en såpass gammal häst är inte enkel att sälja och frågan är vem som köper isåfall? är det någon med mindre kunskap än tjejen som sköter honom nu?
En såpass gammal häst kan man ju inte ta ut så mycket för även om den är frisk nu så är den ju ändå 27 år så risken finns ju att den kommer till ett hem som kanske inte är det bästa för honom?!
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Vill inte flickan h ahonom på foder är det kanske bättre ponnyn får sluta med flaggan i topp?
Styrkekramar.

Jo, jag har tänkt på det...lilltjejen sköter honom ca 4 dagar i veckan men pedant som man är så oroar jag mig att det blir ordentligt gjort.. Blir helt förstörd av att tänka på att jag kanske måste ta bort honom:cry::cry::cry:
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Jag hade i första hand frågat tjejen om hon ville ta honom på foder med din hjälp.
Dvs. du hjälper henne med foderstaten, ev. behov av täcken, sadelinpassning, hovvård, veterinärvård osv. och hon kan ringa dej om hon behöver råd och tips. Du har fortfarande ansvaret så till vida att det är du som bestämmer om foder och dylikt eftersom hennes föräldrar inte är kunniga men att de står för alla kostnader.

I andra hand hade jag tagit bort, en såpass gammal häst är inte enkel att sälja och frågan är vem som köper isåfall? är det någon med mindre kunskap än tjejen som sköter honom nu?
En såpass gammal häst kan man ju inte ta ut så mycket för även om den är frisk nu så är den ju ändå 27 år så risken finns ju att den kommer till ett hem som kanske inte är det bästa för honom?!

Nej, jag anatar att jag inte säljer honom, det är jag som du skriver, vem köper honom... Jag vill ju att han ska ha det bra och att jag inte ska behöva oroa mig för att han inte sköts ordentligt! Jag ska prata med henne.... tack för ditt svar...
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Det är bättre både för dig och honom om du avlivar INNAN du måste göra det. Även om det känns tungt så är det bättre än att vänta tills det måste ske, det blir så mkt värre. En så gammal häst säljer man inte.
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Pust!!! inte nog med att jag har problem med hur jag ska göra med min älskade ponny. Nu har min pappa fått en stroke också:cry:. Herregud ska allt komma på en gång...:cry::cry:
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Pust!!! inte nog med att jag har problem med hur jag ska göra med min älskade ponny. Nu har min pappa fått en stroke också:cry:. Herregud ska allt komma på en gång...:cry::cry:

Styrkekram!!
Det är jobbigt när ens nära blir dåliga, min mamma håller just nu på att återhämta sig från en svår tarmoperation så jag vet vad du går igenom.

Kram igen!
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Hej!

Jag skulle ha frågat den 14 åriga tjejen om hon inte ville ha hästen 7 dagar i veckan och sedan litat på att det fungerar. Du kan ju alltid åka och kolla till hästen då och då. Alternativt kanske det finns ytterliggare en tonårstjej som vill ha en ponny ett par dagar i veckan att pyssla med.

Jag skulle inte ha slaktat min kompis bara för att jag inte hade tid längre.

Hoppas din far kryar på sig.
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Tack för era svar och ert stöd! Betyder mycket!!!
Jag tror jag får ihop det med lilltjejen med min hjälp. Pappa mår lite bättre men det känns fortfarande tungt!! Ta inte livet förgivet! Kram på er!!
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Hoppas din pappa blir bättre. Stroke tar mycket tid att hämta sig ifrån.
om tjejjen vill, låt henne ta 6 dager i veckan och du tar 1 dag iveckan. Det är ganska viktigt att du tittar till hästen någon gång regelbundet iallafall...
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Hoppas att din pappa mår bättre och att det löser sig med allt runt omkring!
 
Sv: Hur ska jag göra?????

Har lånat ut ungästen en tid så jag får ork att ordna med min ponny. Pappa är kvar på sjukhuset och kan inte röra vänster arm och har mkt högt blodtryck:( men får se det från den positiva sidan, att det hade kunnat vara mycket värre. Jag är förvånad på ett positivt sätt hur många som bryr sig här på bukefalos!!:love:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 784
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 591
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 437
Senast: LindgrenV
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 269
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp